handdator

Visa fullständig version : Mitt första träningsschema!


Andersen25
2012-09-12, 12:16
Hejsan!

Är en 16 årig kille som alla er andra börjat träna på gymmet. Har tränat hemma i ca 5 månaders tid och nu kändes det perfekt att köpa ett gymkort när man fått pengar och allt! :hbang:

Nu till min fråga här, jag är ute efter ett stabilt schema till gymmet för en nybörjare. Jag har ändå tränat 5 månaders tid hemma och blivit mycket starkare än jag varit tidigare samt att formen blivit bättre. Jag körde ett 3 split schema som såg ut såhär:

Dag1: Bröst/Axlar/Triceps
Dag2:Ben/Mage
Dag3: Rygg/biceps

Hur tror ni detta skulle fungera, är ju trots allt ett klassisk 3 split schema så är väl inget fel på det, men är det mest optimalt för mig som aldrig varit på gym tidigare?

Nu första och kanske de två första veckorna tränar jag med min polare som tränat i lite mer än ett år så jag lär mig tekniken och övningarna osv för att sedan kunna träna enligt mitt egna schema.

Så synpunkter, kritik osv på schemat vore schysst. Även övningar ni tycker är ett måste att ha med, eftersom jag är bara van med hantelövningar eftersom jag tränat hemma. ;)

Tack på förhand med vänliga hälsningar
Andersen25

Andersen25
2012-09-12, 16:32
Ingen som har några synpunkter, eller om jag bör köra på något annat schema i början samt vilka övningar ni tycker är ett måste att ha med? :D

rooz
2012-09-12, 16:40
Intensitet, volym, frekvens?

Mål med träningen?

Commando1980
2012-09-12, 16:41
Du kan gott fortsätta med en 3-split. Jag skulle dock rekommendera att du inte kör pressar endast en dag i veckan. Kör hellre t ex bröst/armar, ben, rygg/axlar. Sen gäller det ju också att fylla passen med vettig träning.

Andersen25
2012-09-12, 16:49
Du kan gott fortsätta med en 3-split. Jag skulle dock rekommendera att du inte kör pressar endast en dag i veckan. Kör hellre t ex bröst/armar, ben, rygg/axlar. Sen gäller det ju också att fylla passen med vettig träning.

Okej, tack för svaret. Passen kommer att fyllas med vettig träning, blir först att lära sig tekniken rätt och sen blir det hårdare träning. När tycker du att man bör klämma in magen, på ben passet också eller?

Intensitet, volym, frekvens?

Mål med träningen?

Mitt mål med träningen är att bli större till att börja med, alltså öka i volym och bygga muskelmassa för att sedan börja med en deff efter vinter någon gång eller inför sommaren.

corone
2012-09-12, 16:55
Se till att varje muskelgrupp får återhämta sig innan den tränas igen bara.
Ser bra ut för övrigt, kör på!

Andersen25
2012-09-12, 17:18
Se till att varje muskelgrupp får återhämta sig innan den tränas igen bara.
Ser bra ut för övrigt, kör på!

Okej det ska jag se till att göra! ;)

Hur tror ni blir bäst att göra, köra på:

Dag1: Bröst/Armar
Dag2:Ben/Mage
Dag3: Rygg/Axlar

eller

Dag1: Bröst/Axlar/Triceps
Dag2:Ben/Mage
Dag3: Rygg/biceps

Sen vilka övningar är några måste övningar tycker ni, är inte direkt så kunnig om alla övningar på gymmet än. Men bänkpress och marklyft har jag förstått är bas övningar, samt knäböj. Några fler måste övningar typ? :D

Zer4
2012-09-12, 22:54
Personligen kör jag:
Mån: Bröst/biceps
Tis: Ben/Axlar
Ons:Rygg
Tors: Tricpes/mage
Fre: Biceps/underarmar
(Kallar schemat 4-split med happy ending ;) )

Körde innan bröst/triceps och rygg/biceps, men märkte att växer och ökar i styrka mycket mer om jag istället kör bröst/biceps, rygg ensam och triceps med övrig kroppsdel. Men detta kanske bara är jag?

Annars ser schemat väldigt standard ut -> säkert och effektivt med andra ord :)

Andersen25
2012-09-13, 06:36
Personligen kör jag:
Mån: Bröst/biceps
Tis: Ben/Axlar
Ons:Rygg
Tors: Tricpes/mage
Fre: Biceps/underarmar
(Kallar schemat 4-split med happy ending ;) )

Körde innan bröst/triceps och rygg/biceps, men märkte att växer och ökar i styrka mycket mer om jag istället kör bröst/biceps, rygg ensam och triceps med övrig kroppsdel. Men detta kanske bara är jag?

Annars ser schemat väldigt standard ut -> säkert och effektivt med andra ord :)

Det där verkade även vara ett nice schema. Men tror att jag börjar med 3 spliten till och börja med och sen övergår jag kanske till schemat du har! ;)

Vad för övningar tycker ni då?

Ben: Knäböj, benpress, lårcurl, stående vadpress i maskin.
Mage: Cable crunches, crunches tips på fler bra övningar?
Rygg: Markyft, latsdrag, shrugs och chins när jag lär mig det.
Axlar: Militärpress, hantelpress, baksida axel i cable, hantellyft fast med cables.
Bröst: Bänkpress, lutande hantelpress, bröstpress i maskin, cable cross over.
Biceps: Hantelcurl, cablecurl, hammercurl.
Triceps: Pushdowns, liggande tricepsextention. finns det något mer? Tror att det fanns en maskin på gymmet jag tränar på som verkade träna triceps.

Fungerar de bra eller? :D

Rurling
2012-09-13, 09:43
Det där verkade även vara ett nice schema. Men tror att jag börjar med 3 spliten till och börja med och sen övergår jag kanske till schemat du har! ;)

Vad för övningar tycker ni då?

Ben: Knäböj, benpress, lårcurl, stående vadpress i maskin.
Mage: Cable crunches, crunches tips på fler bra övningar?
Rygg: Markyft, latsdrag, shrugs och chins när jag lär mig det.
Axlar: Militärpress, hantelpress, baksida axel i cable, hantellyft fast med cables.
Bröst: Bänkpress, lutande hantelpress, bröstpress i maskin, cable cross over.
Biceps: Hantelcurl, cablecurl, hammercurl.
Triceps: Pushdowns, liggande tricepsextention. finns det något mer? Tror att det fanns en maskin på gymmet jag tränar på som verkade träna triceps.

Fungerar de bra eller? :D

På rygg passet använder du shrugs? Det känns mer som en axel övning så du bör flytta på det. Vill du fylla ut rygg passet skulle jag kunna tro att ryggresningar kan vara perfekt för dig eftersom du är nybörjare, kör 3x15. Till triceps är skullchrusher en ny favorit för mig, jag får otroligt bra kontakt av den.. Kan vara bra att prova.

Stor Hård Ådrig
2012-09-13, 10:06
På rygg passet använder du shrugs? Det känns mer som en axel övning så du bör flytta på det.

Varför ens svara om du inte har någon aning om vad du snackar om? Trapezius är en stor ryggmuskel...

Sen är skullcrushers en dålig variant av tricepsextensions.

Andersen25
2012-09-13, 15:40
Hmm, kom nyligen hem från mitt första ryggpass med polaren. Kör som han gör atm, övningarna osv så jag lär mig tekniken till dem och får en liten blick på hur alla övningar fungerar osv.

Övningarna vi körde var latsdrag, sittande rodd, high row och hyperextentions i en maskin. Tänkte hur optimalt är det att inte köra marklyft, jag ska väl köra marklyft när jag kör enligt mitt egna schema? Glömde bort att fråga honom under tiden vi tränade, tänkte inte på marklyft.

Zer4
2012-09-20, 16:32
Kör marklyft! Många byggare, bl.a. Zyzz (R.I.P), anser att man ser skillnad på dem som kör deadlifts och inte. Var dock noga med att du lyfter rätt, skador av den sorten kan leda katastrofala följder! :)

Brick
2012-09-20, 17:06
Vilka dagar har du tänkt träna under veckan/hur många vilodagar har du?

Andersen25
2012-09-20, 19:58
Bestämde mig för ett nytt schema.

4 split

Dag1 Bröst, triceps
Bänkpress/Hantelpress
Lutande hantelpress
Pec Deck/Flies med hantlar
Skullcrushers
Pushdown

Dag2: Ben, vader
Knäböj i smith
Benpress
Benspark
Bencurls
Stående vadpress i maskin
Enbens vadpress

Dag3: Axlar, biceps
Hantelpress
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Framåtböjda sidolyft med hantlar
Hantelcurl
Hammercurl
Preacher/Koncentrationscurl

Dag4 Rygg, trapz
Marklyft
Latsdrag
Sittanderodd
High Row
Hantelshrugs

Vad tycks om det, kommer variera övningarna efter några veckor typ :D