handdator

Visa fullständig version : Kurslitteratur som ljudböcker


ducedo
2012-09-11, 14:40
Undrar om det är möjligt att få tag på kurslitteratur som ljudbok? Vi har den fantastiska TPB-katalogen (http://katalog.tpb.se/) med tiotusentals böcker som blivit inlästa men tyvärr krävs det att man har någon form av läsnedsättning. Absurt i mina ögon då det finansieras med skattepengar och bandbredden inte bör kosta så mycket i jämförelse med vad svenska folket får ut av det. Kanske att det har att göra med rättigheter?

Frågan är om det finns några alternativ?

C.E.J.
2012-09-11, 15:59
Blev varse om den där katalogen idag när min inneboende berättade om en kursare som är dyslexisk och har fått sin kurslitteratur som ljudböcker. Borde det inte gå att bränna/kopiera, om man känner någon som har dem? Jag är förvånad att katalogen inte redan blivit kopierad och uppladdad till en viss annan TPB-katalog.

ducedo
2012-09-11, 16:31
Enligt TPB så ska det läggas på något vattenmärke när man laddar ner böckerna vilket gör att man kan spåra vem som sprider vidare verken. Om det sedan stämmer eller inte är svårt att säga. I teorin vore det enkelt att fixa en sådan funktion. På så vis riskerar man sitt konto och kanske även hårdare straff (piratkopiering och spridning av upphovsrättsskyddade verk) vilket jag misstänker få är intresserade av att riskera för att sprida vidare material till vänner eller torrentsidor.

Skickade iväg ett mail till tjänsten för att höra hur det ligger till i praktiken.

Frågan kvarstår dock. Finns det andra alternativ för att få kurslitteratur i ljudbokformat?