handdator

Visa fullständig version : Mer bakis vid deff med lite kolhydrater?


slimjim10
2012-09-11, 11:46
Är det någon mer än jag som känner att man blir väldigt mycket mer bakis när man deffar och drar ner ordentligt på kolhydraterna? När jag deffar kör jag iaf väldigt lite kolhydrater och jag märker direkt att min bakfylla blir ett helvete jämfört med annars.

Det borde väl kunna stämma eftersom att bakis till stor del beror på vätskebrist och kolhydraterna binder ju vätska, så om man inte har mycket glykogen lagrat i cellerna så har man mindre vätska och då lär vätskebristen bli större när man är bakis.

Ej menat att gnälla, kan ju sluta dricka vid deff om det skulle va så, ville bara kolla om fler märker av det :)

tjing
2012-09-11, 11:48
Kan nog ha en del med vätskenivåer att göra, ja.

Reaper123
2012-09-11, 12:01
Kan inte annat än bekfräfta dina misstankar, för har exakt samma problem (kan vakna 3-5kg lättare om jag inte ätit på hela kvällen/natten)!

Resorb i kopiösa mängder kan göra susen, funkar åtminstone för mig även om jag numera ser till att äta ordentligt när jag väl ska dricka...

slimjim10
2012-09-11, 13:01
Kan inte annat än bekfräfta dina misstankar, för har exakt samma problem (kan vakna 3-5kg lättare om jag inte ätit på hela kvällen/natten)!

Resorb i kopiösa mängder kan göra susen, funkar åtminstone för mig även om jag numera ser till att äta ordentligt när jag väl ska dricka...

Ja det blir ett helt projekt numera när jag ska supa vid deff;) Äta ordentligt hela dan, dricka mängdvis med vatten innan under och efter och sen ta 3 resorb innan jag lägger mig och 3 direkt när jag vaknar... Men det är det LÄTT värt för att minimera baksmällan.

Tacos
2012-09-11, 14:54
Ja det blir ett helt projekt numera när jag ska supa vid deff;) Äta ordentligt hela dan, dricka mängdvis med vatten innan under och efter och sen ta 3 resorb innan jag lägger mig och 3 direkt när jag vaknar... Men det är det LÄTT värt för att minimera baksmällan.

Enklast är att låta bli å dricka ;)

Onigiri
2012-09-11, 17:27
Vill inte försöka låta som att jag vet men, vi vet ingenting om att vara bakis och vad som gör oss bakis. Ena dagen kan man dricka en flaska vitt, må prima dagen efter, till och med bättre för att man sovit så bra av alkoholen, en annan gång skit, trots identisk dag, vid ett annat tillfälle kan man dricka som om det inte fanns en morgondag, må döden, nästa gång bra. Det finns ingen logik och sprit i bakfylla. Det är bara ett lotteri. :)

gratefuldead
2012-09-11, 17:31
Rekommenderar mängder med salt + vatten innan läggdags. Inte fått huvudvärk sedan jag börjat med det.

Eira
2012-09-11, 17:32
Kan inte annat än bekfräfta dina misstankar, för har exakt samma problem (kan vakna 3-5kg lättare om jag inte ätit på hela kvällen/natten)!

Resorb i kopiösa mängder kan göra susen, funkar åtminstone för mig även om jag numera ser till att äta ordentligt när jag väl ska dricka...

Håller med på resorben där! 4 - 5 st så klarar man till och med midsommar utan betongkeps dan efter :thumbup:

Det eller en 200g burgermeny innan läggdags.

tjing
2012-09-12, 10:50
Jag har experimenterat en del med hemmagjorda recept mot bakfylla.

Det närmaste jag kommit var att inta en multi-vitamin och 300 mg magnesium (-citrat), samt vatten innan läggdags. Både den krypande bakfylleångesten och allmänna segheten i kroppen var minimal. Kände mig nästan som vanligt. Och då hade jag druckit mycket. En vitamin B12-tablett (100 mcg) verkar också aningen peppande på de kognitiva funktionerna men det är överkurs.

AronP
2012-09-12, 11:01
Varför deffar och dricker man?

Nutrid
2012-09-12, 13:33
Varför deffar och dricker man?

Varför inte?

Alla prioriterar inte träning före allt annat.

Deadandlivin
2012-09-12, 14:16
Endast teorier här men ett tips kan vara att kanske prova dricka något annat. Extremt smärtsam baksmälla har jag endast fått erfara efter an fylla grundad kring vin. Har varit extremt bakis 3 gånger i mitt liv nu, 2 av gångerna blev man stupfull på vin och dagen efter sov man bara i 40 timmar.

Andra gången var på Öl, inte samma postholyshitbakis som av Vin men mådde inte bra på gymmet då, ben var det också..

Skippar vin och öl vid utgångar nu. Bara starksprit som gäller, kan bli såpass full att du får minnesluckor men baksmälla får jag inte iallafall. Inget att rekomenera dock.

Drick måttligt och prova att skippa ölen och vinet. Smakar ändå förfäligt och onödigt mycket kalorier i det jämfört med t.ex. vodka.

Zorban
2012-09-12, 14:24
Varför deffar och dricker man?
För att det är gott. Man kan uppnå väldigt goda deff-resultat även om man tillåter sig att dricka.

Åsberg
2012-09-12, 14:36
Vill inte försöka låta som att jag vet men, vi vet ingenting om att vara bakis och vad som gör oss bakis. Ena dagen kan man dricka en flaska vitt, må prima dagen efter, till och med bättre för att man sovit så bra av alkoholen, en annan gång skit, trots identisk dag, vid ett annat tillfälle kan man dricka som om det inte fanns en morgondag, må döden, nästa gång bra. Det finns ingen logik och sprit i bakfylla. Det är bara ett lotteri. :)

Stämmer väl till viss del. Mer alkohol ökar ju risken för bakfylla, så riktigt ett lotteri är det ju inte. Men visst kan det bli väldigt varierande bakfyllor utan att egentligen ha ändrat något. Vissa träningspass har ju gått helt fantastiskt bra dagen efter. :D

slimjim10
2012-09-12, 22:27
Vill inte försöka låta som att jag vet men, vi vet ingenting om att vara bakis och vad som gör oss bakis. Ena dagen kan man dricka en flaska vitt, må prima dagen efter, till och med bättre för att man sovit så bra av alkoholen, en annan gång skit, trots identisk dag, vid ett annat tillfälle kan man dricka som om det inte fanns en morgondag, må döden, nästa gång bra. Det finns ingen logik och sprit i bakfylla. Det är bara ett lotteri. :)

Håller helt med där, ibland bara får man sån jävla bakfylla trots att man förra helgen drack lika mycket och ätit liknande xD

Rekommenderar mängder med salt + vatten innan läggdags. Inte fått huvudvärk sedan jag börjat med det.

Blandar du ner saltet i vattnet eller? Borde jue bli odrickbart... Men isf hur mkt?

Det eller en 200g burgermeny innan läggdags.

Håller fullständigt med, fyllematen hjälper oerhört mot bakis! Tyvärr är det i princip uteslutet när jag deffar*gah!*

Det närmaste jag kommit var att inta en multi-vitamin och 300 mg magnesium (-citrat), samt vatten innan läggdags. Både den krypande bakfylleångesten och allmänna segheten i kroppen var minimal. Kände mig nästan som vanligt. Och då hade jag druckit mycket.

Var får man tag på magnesiumcitrat?

Endast teorier här men ett tips kan vara att kanske prova dricka något annat. Extremt smärtsam baksmälla har jag endast fått erfara efter an fylla grundad kring vin. Har varit extremt bakis 3 gånger i mitt liv nu, 2 av gångerna blev man stupfull på vin och dagen efter sov man bara i 40 timmar.

Andra gången var på Öl, inte samma postholyshitbakis som av Vin men mådde inte bra på gymmet då, ben var det också..

Skippar vin och öl vid utgångar nu. Bara starksprit som gäller, kan bli såpass full att du får minnesluckor men baksmälla får jag inte iallafall. Inget att rekomenera dock.

Drick måttligt och prova att skippa ölen och vinet. Smakar ändå förfäligt och onödigt mycket kalorier i det jämfört med t.ex. vodka.

Jo jag gillar vodka så när jag super blir det oftast vodka+lightläsk, en hederlig grogg:hbang: Men tar även en del shots, favorit är jue minttu 50%, riktigt god faktiskt:) Dricker väldigt lite öl, blir en del cider men försöker minimera det nu under deffen.

luckyboi
2012-09-13, 09:00
Varför deffar och dricker man?


För det är kul att bli berusad? Inte direkt så att det ena utesluter det andra.