handdator

Visa fullständig version : Hur många här tränar seriös kondition & gym?


Loccii
2012-09-11, 10:48
Som rubriken lyder, hur många lägger ner mycket tid på båda?
Då menar jag jätte seriöst på båda delarna.

Finns säkert någon tråd men hitta iaf inte någon när jag sökte.

MVH

Everest
2012-09-11, 10:50
och din definition på jätteseriöst är?

Loccii
2012-09-11, 10:52
Lägger ner mycket tid på båda, kanske tävlar i båda delarna.

Rikard Jansson
2012-09-11, 10:56
Morty?

tjing
2012-09-11, 11:29
Mjo, det gör jag väl men inte i tävlingssyfte. Men jag kör hård konditionsträning och hård styrketräning. Vilket är rätt tufft ibland i praktiken.

Det är närmast omöjligt att tävla i t ex specifika styrkegrenar och specifika konditionsidrottsgrenar samtidigt då den välbekanta interferensen kommer att kraftigt minska chansen för att man kan skulle kunna excellera i båda.

Hur många styrkelyftare springer en mil tre gånger i veckan. Och hur många löpare drar 300 kg i marklyft.

Poxeman
2012-09-11, 12:09
Jag lägger ner mycket tid på båda, men tävlar bara i konditionsgrenar.
Finns nog inte många som tävlar på någon högre nivå i båda två samtidigt.
(räknar bort Tyngdlyftare som kör sprintlöpning då 100m inte kräver större konditionsträning)

Kalliban
2012-09-11, 12:10
Morty, var är du? :D

Morty
2012-09-11, 13:19
Jag åt lunch! :P

Jag är rätt seriös med både min styrketräning och konditionsträning. Med de flesta generella tränande kan jag hävda mig, jag kan hänga med på de flestas konditionspass (inom cykling, löpning, simning) och är starkare än de flesta inklusive gymtränande, sett till kroppsvikt (eftersom jag självklart inte "bulkar upp mig", för att kunna fortsätta prestera i konditionsidrotterna.)

Vad undrar du, Loccii? Om det går? Absolut. Om det är opti? Absolut inte. En viss mängd styrketräning är bra som skadeprevention [för konditionsidrotter] men inte för att få ordentliga styrketräningsresultat och en viss mängd konditionsträning är bra för styrkesporter, för att det gör att man mår bättre. Men hårt i båda är inte optimalt, vissa av mina cykelpass blir riktigt kassa när jag har trötta lår men det fina med triathlon är att då kan man köra slut på sig i nån annan gren istället.

Sniggel
2012-09-11, 19:21
Känns som är lite motsägelsefullt att träna "jätte" seriöst på båda delarna. Förmodligen vet man att konditionsträning hämmar styrketräningens resultat och då vet jag inte om man tränar styrketräningen så seriöst utan det låter snarare som man kompromissar för att kunna träna kondition på hög nivå.

Fast det beror ju också på vad man menar med seriöst.
Som Morty säger kan man ju kanske ha kondisträningen som numero uno och även träna styrketräningen på ett sätt som gynnar konditionsträningen (skadeförebyggand) och det får väl helt klart ses som seriöst eftersom det tjänar ett jätteseriöst syfte (att hålla sig skadefri så att man kan träna kondition på hög nivå länge).

Det omvända kan nog också gälla om definierar seriöst på det sättet. Alltså att man håller kondisen på den nivå som är optimalt för styrketräningen. Begreppet "GPP" används en del inom styrkelyft. Vet inte om jag ska kalla begreppet amerikanskt eller internationellt.

Peter.B
2012-09-11, 20:57
Är frågan specifikt om någon här gör det? Eller om det finns folk som gör det? Brottare, exempelvis, borde väl hamna i den kategorin. Och andra idrottare som behöver både kondition och styrka i sin sport. Hockeyspelare kanske? Definitivt rugbyspelare och amerikanska fotbollsspelare. Vattenpolospelare. Och så vidare.

Carcer
2012-09-12, 01:23
Är frågan specifikt om någon här gör det? Eller om det finns folk som gör det? Brottare, exempelvis, borde väl hamna i den kategorin. Och andra idrottare som behöver både kondition och styrka i sin sport. Hockeyspelare kanske? Definitivt rugbyspelare och amerikanska fotbollsspelare. Vattenpolospelare. Och så vidare.

Kondition och teknik är viktigare att slipa på än styrkan, dvs när väl styrkan är på en acceptabel nivå så slutar man att försöka förbättre den.

En mma fighter brukar anses tillräckligt stark vid ett marklyft på 2-3 ggr kroppsvikt.

För att behålla styrka så krävs inte mer än 1-2 pass i veckan.

Kål
2012-09-12, 01:47
Har gjort det tidigare och är på väg tillbaka nu. När gipset åker av tänkte jag börja satsa igen. Konditionsträning och styrketräning enbart i syfte att bli en bättre brottare men ändå seriöst.

På träningar och med kost var jag väl fokuserad men har alltid varit svag för festande och det är väl det som gör att jag inte kan kalla mig helt seriös. Drack ofta 2-4 gånger i veckan fram till dagen innan matcher. Torskade aldrig på grund av det men de flesta runt omkring blev rätt trötta på min nonchalanta inställning. När jag kommer tillbaka nästa gång tänkte jag strunta i alkohol helt.

Peter.B
2012-09-12, 09:34
Kondition och teknik är viktigare att slipa på än styrkan, dvs när väl styrkan är på en acceptabel nivå så slutar man att försöka förbättre den.

En mma fighter brukar anses tillräckligt stark vid ett marklyft på 2-3 ggr kroppsvikt.

För att behålla styrka så krävs inte mer än 1-2 pass i veckan.

Jag håller absolut med dig :) Men jag tänker på riktigt framgångsrika utövare inom exempelvis MMA, men framför allt brottning kanske, så kan man nog påstå att de är väldigt seriösa med både sin styrke- och konditionsträning.

tjing
2012-09-12, 10:25
Är frågan specifikt om någon här gör det? Eller om det finns folk som gör det? Brottare, exempelvis, borde väl hamna i den kategorin. Och andra idrottare som behöver både kondition och styrka i sin sport. Hockeyspelare kanske? Definitivt rugbyspelare och amerikanska fotbollsspelare. Vattenpolospelare. Och så vidare.

Hockeyspelare är väl inga hejare på styrketräning gärna?

Brottare...vi snackar ju ingen kondition på nivån som en elitsatsande löpare har direkt.

Amerikansk fotboll är ju väldigt intervall-betonat, Rugby lite mindre men fortfarande mycket ruscher.

svenbanan
2012-09-12, 10:37
Hockeyspelare är väl inga hejare på styrketräning gärna?

Brottare...vi snackar ju ingen kondition på nivån som en elitsatsande löpare har direkt.

Amerikansk fotboll är ju väldigt intervall-betonat, Rugby lite mindre men fortfarande mycket ruscher.

Vad är din poäng?
Att brottare inte tränar kondition/uthållighet seriöst bara för att de inte tränar på så sätt att de skulle spöa löpare på 5km?

Rikard Jansson
2012-09-12, 10:39
Brottade har mig veterligen cpskadat bra kondition. Och nej, jag är inget sånt där skadat brottar-fan som verkar tro att de är ultrastarka övermänniskor. Men de har väldigt bra kondition.

Sharii4real
2012-09-12, 11:02
Jag =)

944RS
2012-09-12, 11:22
Jag tävlar i båda delarna men är inte på någon hög nivå. Vad är frågan?

Scitec
2012-09-12, 11:23
Jag tränar löpning inför Lidingöloppet som är 17 dagar bort, samt jag styrketränar i stort sett varje dag. Jag har aldrig kännt mig i så bra form, eller varit så stark som jag har varit nu!

Peter.B
2012-09-12, 16:42
Hockeyspelare är väl inga hejare på styrketräning gärna?

Brottare...vi snackar ju ingen kondition på nivån som en elitsatsande löpare har direkt.

Amerikansk fotboll är ju väldigt intervall-betonat, Rugby lite mindre men fortfarande mycket ruscher.

Det beror nog på. Ska inte påstå att jag har bra koll på hockey, så jag kan helt klart ha fel, men jag har fått för mig att många som tränar mycket hockey på hög nivå och är duktiga på det även kompletterar med ganska hård och seriös styrketräning. I alla fall hårdare och seriösare än random motionär på gymmen.

Jag skulle vilja säga att en elitsatsande brottare visst har kondition som en elitsatsande löpare. Bara en annan form av kondition. Mer muskelkondition och intervallbaserad kondition, men ändå.

Yes? Behövs bra kondition för att prestera bra på intervaller. Och man tränar sin kondition genom att springa intervaller och ruscher.

Sist men inte minst, nej ingen av dessa skulle spöa en hårt satsande löpare i löpning eller en strongman i en strongmantävling. Men de tränar både styrketräning och konditionsträning seriöst och på en hög nivå, enligt mig.

tjing
2012-09-12, 16:56
Konditionsträning är ju inte enbart intervaller, imo. Då kan ju vem som helst som kör ett par blodsmaksintervaller i veckan anses "konditionsträna". Visst tränar man konditionen, men inte riktigt som vi vanligtvis tänker oss konditionsträning, d v s längre pass med medel-hög intensitet.

Om inte annat så blir ju de kroppsliga adapationerna ganska annorlunda mellan intervaller och längre konditionsträning. Visst överlappar de delvis men det är ändå en rätt annorlunda stressor för kroppen.

Felixflobby
2012-09-12, 17:01
Finns en hel bjässar som spelar Amerikansk Fotboll som tar 130+ i bänken och klår de flesta konditionsmässigt också! Sen ifall det är rent eller inte är en annan femma :cool:

rooz
2012-09-12, 17:03
Finns en hel bjässar som spelar Amerikansk Fotboll som tar 130+ i bänken och klår de flesta konditionsmässigt också! Sen ifall det är rent eller inte är en annan femma :cool:

Nja. Och 130 i bänk som elitidrottare i en sport där en del väger 130+ är ju sådär.

Explosiva är dom dock.

vasby
2012-09-12, 17:50
Nja. Och 130 i bänk som elitidrottare i en sport där en del väger 130+ är ju sådär.

Explosiva är dom dock.

Mjo fast de få 130 kgs killarna är ju de som brukar göra 30+ reps (var väl t o m någon som gjorde 44 denna draft) på 105 kg. Kanske missuppfattade men inte gör de flesta en singel på 130 där inte.


Sent from my iPad using Tapatalk

944RS
2012-09-12, 20:17
Mjo fast de få 130 kgs killarna är ju de som brukar göra 30+ reps (var väl t o m någon som gjorde 44 denna draft) på 105 kg. Kanske missuppfattade men inte gör de flesta en singel på 130 där inte.


Sent from my iPad using Tapatalk

30reps som inte är "tävlingsgodkända" på sin egen kroppsvikt är väl inte något superimponerande även om det självklart är bra.
Vad var det för slags draft?

MackeJuve
2012-09-12, 20:45
Brottade har mig veterligen cpskadat bra kondition. Och nej, jag är inget sånt där skadat brottar-fan som verkar tro att de är ultrastarka övermänniskor. Men de har väldigt bra kondition.

Jalmar Sjöberg är fan ultrastark! Vet dock inte hur konditionsstark han är... 120 kilo är rätt mycket att släpa runt på.

rooz
2012-09-12, 20:53
30reps som inte är "tävlingsgodkända" på sin egen kroppsvikt är väl inte något superimponerande även om det självklart är bra.
Vad var det för slags draft?

NFL-combine. Tester för att se hur starka, snabba, explosiva spelarna är.

Rekordet i bänk tror jag är ca 44 rep på 105. Ruskigt stark trots studsbänkar. Men väldigt få av dem som är några konditionsfreaks. Explosiv, stark och snabb på 60-120m är väl det man behöver med korta plays.