handdator

Visa fullständig version : hur bra är mjölk egentligen?


wannabeebiff
2012-09-11, 08:10
hejhej har nyss börjat träna och har i princip fri tillgång på mjölk.
Förutsatt att jag äter normal frukost/kvällsmål och rejäla portioner husmanskost till lunch och middag. Hur många liter mjölk behöver jag dricka per dag?

mjölk innehåller som bekant 3,5g protein per dl eller 35g/liter
Jag väger ~65kg, räcker det att dricka 2-3 liter per dag(plus maten då) eller behöver jag en annat 'sorts' protein?

frågan kanske är urdum men har både hört att mjölk är något av det bästa du kan äta om du tränar och att dricka mycket mjölk+vanlig mat inte alls räcker.

Pretorian
2012-09-11, 08:11
Jag vet inte vad din vanliga mat består av men visst är mjök bra.

Clark
2012-09-11, 08:21
Att konsumera så mycket mjölk varje dag tror jag inte är så bra i längden. Jag har tyvärr inga studier att länka till men man (forskarna) har väl kommit fram till att prostatacancer är mest förekommande (om inte enbart) i de länder där man konsumerar stora mängder komjölk. Man ser ett samband där. Om jag var du skulle jag variera mina proteinkällor mer.

Reaper123
2012-09-11, 08:26
Hur många liter mjölk behöver jag dricka per dag? Med handen på hjärtat vågar jag påstå att jag druckit MAX 1L mjölk senaste 3-5 åren om jag inte räknar med eventuella mjölkdrinkar på krogen. Så behöver...

Det fina som finns i mjölk (består väl av 18 av dom 22 näringsämnena slv rekommendera att man får i sig dagligen om jag minns rätt?) går utan problem att få i sig på annat sätt om man har en bra och varierad kost, iaf inte nödvändigt att dricka flera liter utan något glas till frukost, lunch & middag duger mer än tillräckligt :)

Tycker personligen det är trevligare att ÄTA mina kalorier, men gillar du mjölk och den hjälper dig att uppfylla dina makros och kalorier för dagen drick för guds skull mjölk :D (tolkar det som att du dessutom får den gratis)

dragonslayer
2012-09-11, 21:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187612&highlight=mj%F6lk

spoonchest
2012-09-11, 21:40
Mjölk är bäst!

Scratch89
2012-09-12, 06:31
En liter om dagen är rätt lagom och ett bra sätt att få i sig mycket näring genom kosten.

Lychgate
2012-09-12, 06:49
Drick och var glad. Mjölk både hyllas och dras i gruset i reguljära intervaller.
Dricker du inte överdrivet mycket(Alá GoMAD) så har det knappast negativa effekter i längden.

Spetälsk
2012-09-12, 11:37
Mjölk är bäst!+1 gott, nyttigt och billigt. oslagbart! drick på :)

wannabeebiff
2012-09-12, 12:17
okej en fråga:
om man (hypotetiskt) dricker 4 liter mjölk får man i sig 140g protein.

skulle räcka det som proteinintag? eller behöver man protein från andra källor?

raddum
2012-09-12, 12:24
http://www.dn.se/livsstil/halsa/halsokriget-om-mjolken artikel från DN, gjorde inte mig särskilt mycket smartare, men kan ju iaf läsas :)

Fuark
2012-09-12, 12:34
okej en fråga:
om man (hypotetiskt) dricker 4 liter mjölk får man i sig 140g protein.

skulle räcka det som proteinintag? eller behöver man protein från andra källor?

du behöver inte protein från andra källor. men kan inte tänka mig att det är optimalt med enbart mjölkprotein (även om det är top notch efter äggprotein)

säker på att du inte vill äta något istället för sån överdriven konsumtion av mjölk?

Jeml
2012-09-12, 12:41
okej en fråga:
om man (hypotetiskt) dricker 4 liter mjölk får man i sig 140g protein.

skulle räcka det som proteinintag? eller behöver man protein från andra källor?

om 140g räcker? det beror på. enligt SLV så är det en bra bit över rekommendationerna (för de flesta beror ju på vad man väger såklart).

enligt de flesta på kolozzeum inkl. mig så är det i underkant för de flesta.

blondyz
2012-09-12, 13:09
Jag dricker flera liter om dagen.. Lättmjölk slinker det ner i snitt en liter per måltid, en till frukost, en till lunch och en till middag. Riktigt gott, lagom mängd dryck till mat tycker jag och 8:- st. Föredrar lättmjölk, jag tycker det känns ganska mäktigt att dricka vanliga mjölken på 3% till mat, och minimjölk smakar blaskigt. Lättmjölk känns som en perfekt balans. Sen dricker jag gärna ett glas vanlig mjölk om jag har det hemma in i mellan måltiderna för smakens och törstsläckandets skull. Händer även att jag blandar mina shakes med mjölk, och då går det ner en halvliter till per shake där. Mjölk for life.

clavain
2012-09-12, 14:22
Med tanke på din kroppsvikt räcker 140g protein förmodligen gott och väl. Sen får du tänka på att även om du inte äter något kött utan säg, enbart äter pasta/ris/mackor etc så får du i dig protein även därifrån...