handdator

Visa fullständig version : Blir sjuk av hård träning?


itwillbe
2012-09-11, 07:10
Hejsan

När jag tränar hårt, 5 ggr i veckan, så har jag märkt att jag blir lätt förkyld, finns det något sett o motverka detta? Fick tips om krillolja av läkaren o vitamin movital, men andra bra tips? har gjort läkarundersökning e frisk annars.

Rova
2012-09-11, 07:50
Hejsan

När jag tränar hårt, 5 ggr i veckan, så har jag märkt att jag blir lätt förkyld, finns det något sett o motverka detta? Fick tips om krillolja av läkaren o vitamin movital, men andra bra tips? har gjort läkarundersökning e frisk annars.

Hitta en balans mellan träningsvolym, kost, vila och stress

itwillbe
2012-09-11, 09:34
Hitta en balans mellan träningsvolym, kost, vila och stress

Så här är det just nu

är på diet , gått ner i vikt, snart i mål(sista delmålet)

jag kör cardio på morgonen 05:45 (45min)

jobbar 8-5 (kontorsjobb, så får mkt återhämtning)

styrketränar 6-7,

sovdags kl 9:30-22:00


känner jag har en bra balans? Avslappnad med kosten på lördagar

Rocklisah
2012-09-11, 09:43
Jag kan säga att jag sj använder kanel, köper iofs från usa men ändå, hade samma problem som dig för ett tag sen, men har inte blivit förkyld alls sen jag började med det i februari iår :) kan ju vara värt att testa kanske?

HMB
2012-09-11, 09:44
Så här är det just nu

är på diet , gått ner i vikt, snart i mål(sista delmålet)

jag kör cardio på morgonen 05:45 (45min)

jobbar 8-5 (kontorsjobb, så får mkt återhämtning)

styrketränar 6-7,

sovdags kl 9:30-22:00


känner jag har en bra balans? Avslappnad med kosten på lördagar Om du är mycket stillasittande på jobbet så kan det bidra till att lättare bli förkyld.

http://www.previa.se/previa/templates/News____4746.aspx

Everest
2012-09-11, 09:46
Alkogel

Sniggel
2012-09-11, 09:51
Alkogel

+1
Lär funka 1000 ggr bättre än kanel ;)

svenbanan
2012-09-11, 10:09
+1
Lär funka 1000 ggr bättre än kanel ;)

En matsked alkogel i morgonkaffet så håller man sig frisk fram till lunch. ;)

Silencer
2012-09-11, 10:11
Konditionsträning och styrketräning dagligen PÅ DIET är ju en helvetes hög träningsvolym.

itwillbe
2012-09-11, 10:31
Konditionsträning och styrketräning dagligen PÅ DIET är ju en helvetes hög träningsvolym.


det e lite raskare promnerad sk powerwalk

Donkey Kong
2012-09-11, 10:34
Om jag förstått rätt efter prat med mina bättre utbildade kamrater, så sätts immunförsvaret tillfälligt ner rätt mycket 1-2 timmar efter hård träning, så det är en riskfylld period.

Jag försöker motverka detta med en "cocktail" av C, zink, D3, gurkmeja. Vid "förkylningskänning" tar jag zink, D3 samt Aprikosolja (ingen ide att ta C-vitamin så sent). Kanel har jag ej testad, men det skall jag göra. En annan kamrat svär att ginzeng är grejen käkar nån Gerimax eller vad det heter över vinterhalvåret. Har ej provat den själv, men är lite sugen.

Maod
2012-09-11, 10:38
Vad äter du?

Denniss
2012-09-11, 10:39
Konditionsträning och styrketräning dagligen PÅ DIET är ju en helvetes hög träningsvolym.

Nja det är väl ganska vanligt? Det är inte träningen som gör en sjuk utan bristande vanor övrigt. T.ex. För lite sömn, stress, dålig kost, snarkar på natten etc.

tjing
2012-09-11, 10:41
I stort sett de enda gångerna jag får känningar är dagar jag kört måttlig/hård konditionsträning. Eller du kanske bara syftar på promenader med "cardio"?

Ät mycket kolhydrater för övrigt, eftersom det har en positiv påverkan på immunförsvaret.

itwillbe
2012-09-11, 10:43
Vad äter du?

Äter ganska enformigt

frukost: äggröra med skinka mjölk , protien shake
lunch, kyckling ris grönsaker
mellanmål protienshake
innan träning
eaa
riskaka

efter träning
protienshake

middag som lunch(men större)

kvällsmål kyckling o grönsaker

innan sängdags kasien

totalt 3000 kalorier

traidmill
2012-09-11, 10:58
Jag har själv haft problem med återkommande förkylningar. Det verkar som jag fått skaplig ordning på det genom att köra max 4 styrkepass i veckan samt undvika att gå till failure.

Jag har fått bättre resultat och hållt mig friskare.

Rabiat
2012-09-11, 11:03
Alltså, tränar man monstermycket har man väl betydligt fler mikroinflammationer i kroppen är normalt? Det borde väl sysselsätta immunförsvaret en hel del, så kroppen blir känsligare för infektioner?

King Grub
2012-09-11, 11:08
Måttlig träning är positivt för immunförsvaret. Mycket och intensiv träning är negativt för immunförsvaret. Särskilt timmarna efter hård fysisk ansträngning är immunförsvaret kraftigt nedsatt.

Det enda som bevisat är effektivt i kostväg är att hålla en högkolhydratkost.

Silencer
2012-09-11, 12:00
Nja det är väl ganska vanligt? Det är inte träningen som gör en sjuk utan bristande vanor övrigt. T.ex. För lite sömn, stress, dålig kost, snarkar på natten etc.

Samtidigt är det ändå rakt av idiotiskt att träna mer på diet, vilket många gör. Mindre mat=sämre återhämtning. Att då öka volymen med att lägga till en massa saker är som att be om problem. På diet tränar man mindre, inte mer.

Holabandola
2012-09-11, 12:11
Du blir troligen smittad av redskapen. Kör med heltäckande handskar. Torka dej inte i ansiktet med handen, peta absolut inte i ögona.
Tvätta händerna DIREKT eftet passet, torka noga, det är när man torkar som man fysiskt drar bort bakterierna.

Direkt efter ett pass är du mycket mottaglig för infektioner, immunförsvaret är i botten. Väldigt lätt att dra på sig något då alltså.

itwillbe
2012-09-11, 12:41
Du blir troligen smittad av redskapen. Kör med heltäckande handskar. Torka dej inte i ansiktet med handen, peta absolut inte i ögona.
Tvätta händerna DIREKT eftet passet, torka noga, det är när man torkar som man fysiskt drar bort bakterierna.

Direkt efter ett pass är du mycket mottaglig för infektioner, immunförsvaret är i botten. Väldigt lätt att dra på sig något då alltså.


Jag tror detta är lösningen, när du säger, sen petar man ju på vattenflaskan också o dricker

SteelPulse
2012-09-11, 13:55
För mycket träning, för lite mat och sömn, höst och alla som tränger ihop sig på små utrymmen efter sommaren = förkylning.

Stavgång (inte hård träning) bra mat och hålla sig från folk i allmänhet tror jag är enda sättet att verkligen slippa förkylningar.

Tråkigt som fan.

CalleP
2012-09-11, 15:05
Hejsan

När jag tränar hårt, 5 ggr i veckan, så har jag märkt att jag blir lätt förkyld, finns det något sett o motverka detta? Fick tips om krillolja av läkaren o vitamin movital, men andra bra tips? har gjort läkarundersökning e frisk annars.

I början, mer vilodagar, mindre volym, mer vila. För att sedan trappa upp träningen.

När jag har blivit övertränad var det när jag tränade 5-6 pass per vecka och pressade mig rätt duktigt + ett väldigt aktivt jobb. Blanda det med för lite sömn i många månader och en stressig vardag så blir du övertränad.

Dock när man är ung så återhämtar man sig snabbt så några steg tillbaka så var det inga problem att fortsätta.

tjing
2012-09-11, 16:31
Ja, att tänka på att inte stoppa fingrarna i munnen, näsan och ögonen lär minska risken för att smittas på gymmet efter att man smekt en massa hantlar och skivstänger som hundra andra personer varit och tallat på.

Själv brukar jag dricka vatten på toaletten på gymmet flera gånger per pass och passar då på att skölja händerna med vatten. Något kanske det hjälper.

Zorgus
2012-09-11, 16:46
Själv blir jag lättare sjuk vid kaloriunderskott och hård träning. Du får nog välja ett av dem, inte båda, om du vill minska risken för sjukdom.

Prost
2012-09-11, 17:50
Ja, att tänka på att inte stoppa fingrarna i munnen, näsan och ögonen lär minska risken för att smittas på gymmet efter att man smekt en massa hantlar och skivstänger som hundra andra personer varit och tallat på.

Detta är SANNINGEN™.

Sniggel
2012-09-11, 19:18
Precis. Håll dig till de råden och ta gärna och tvätta händerna före, flera ggr under, samt direkt efter gymmet.
Strunt i om det ser konstigt ut att du går på toa så ofta. Det är inte bacillskräck utan faktiskt ett berättigat beteende.

Ja och så som Grub säger så ska tydligen kolhydrater kunna återställa imunförsvaret snabbare efter hård träning.

itwillbe
2012-09-12, 15:09
I början, mer vilodagar, mindre volym, mer vila. För att sedan trappa upp träningen.

När jag har blivit övertränad var det när jag tränade 5-6 pass per vecka och pressade mig rätt duktigt + ett väldigt aktivt jobb. Blanda det med för lite sömn i många månader och en stressig vardag så blir du övertränad.

Dock när man är ung så återhämtar man sig snabbt så några steg tillbaka så var det inga problem att fortsätta.

vad e överträna då ? att man blir lätt förkyld?

King Grub
2012-09-12, 15:12
Nej, att träna över sin kapacitet för återhämtning.

itwillbe
2012-09-12, 15:29
Nej, att träna över sin kapacitet för återhämtning.

finns det inga kosttillskott för sånt?

tjing
2012-09-12, 17:02
finns det inga kosttillskott för sånt?

Det där är ett rätt avancerat och stort område att ge ett kort svar på, men visst kan man påverka risken för överträning på en miljard olika sätt.

Men slutligen är det ändå som King Grub sade, d v s att överträning är resultatet av en återhämtning som är otillräcklig sett till träningsdos.

CalleP
2012-10-25, 14:33
vad e överträna då ? att man blir lätt förkyld?


Överträning är när du inte återhämtar dig ifrån träningen dvs att den sliter mer än vad den bygger up. Jag menar idrottsmän har ju en fruktansvärd kapacitet till träning men det är också resultatet av att bygg upp en hög tolerans mot volymen av träningen man gör.

Det är väll därför helkropps pass är bra för nybörjare för att öka på en grundläggande arbetskapacitet som man sedan kan bygga vidare på.

Men lägg in mer vila under veckorna och sov mer så kommer du må bättre.

Spetälsk
2012-10-25, 14:50
Om jag förstått rätt efter prat med mina bättre utbildade kamrater, så sätts immunförsvaret tillfälligt ner rätt mycket 1-2 timmar efter hård träning, så det är en riskfylld period.Glutamin spelar roll för immunförsvaret, nivåerna kan sjunka mycket efter hård träning. glutamin anses av koloeliten vara i stort sett verkningslöst men andra sakkunniga menar att det hjälper. mig hjälper det. brukade dra på mig infektioner under hårda träningsperioder men har inte varit sjuk alls i år. eller så beror det på något annat. obs gltamin är hygienkompatibelt :)

tjing
2012-10-25, 14:54
Nja, det är uppåt 4-5 timmar vill jag minnas.

Dessutom verkar effekten vara mer påtaglig vid konditionsträning än styrketräning.

Det är bra många hårda konditionspass (särskilt längre sådana) jag fått känningar i hals osv efter passen som senare går över. Det händer i stort sett aldrig vid styrketräning.

exevision
2012-10-26, 12:34
Nu är jag iof sällan sjuk. Men då jag har en förkylning och den är i slutet av förloppet och jag håller på att till friskna, har kvar lite ont i halsen. Då brukar jag köra ett lite lättare styrkepass. Tycker att det liksom rensar upp och jag känner mig friskare och det tar inte lång tid tills jag är 100% bra. Vet ju iof inte hur det skulle vara om jag avstod från passet. Men kan det vara positivt att göra som jag gör eller är det bara inbillning?

exevision
2012-10-26, 18:48
Efter lite läsning och funderingar så nog inte mitt sätt så klokt. Bara så ingen får för sig att träna innan de blivit helt frisk.

Rusk
2012-10-26, 19:08
Gymmet är ett perfekt ställe att bli förkyld/sjuk på, flera hundra som använder redskapen och om jag inte är helt ute och cyklar så sänkts immunförsvaret temporärt vid hård träning.
Att du tränar så mycket som du gör på ett underskott gör nog en hel del med.