handdator

Visa fullständig version : Första Passet


Danyar
2012-09-10, 21:43
Hej,

Idag drog jag igång med mitt första pass! :)
Jag följer Starting Strength schemat, men det är en sak jag funderar på.
Hela passet tog 10 minuter.. jag förstår att vikterna är låga till en början, men 10 minuter räckte för 5x3 squats, 5x3 militärpress och 1x5 deadlifts..
Är detta normalt? Jag har ju hört att folk gymmar i typ 45-60 minuter per gång.

Tack

Rahf
2012-09-10, 21:46
Va? Var det uppvärmningsvikter? Är det inte så att du ska spendera första passet med att hitta dina arbetsvikter?

Victuhh
2012-09-10, 21:56
Körde du någon vila mitt imellan?
du ska träna tungt vet du..
3 övningar kanske tar nästan 30 minuter iallafall

Danyar
2012-09-10, 21:56
Va? Var det uppvärmningsvikter? Är det inte så att du ska spendera första passet med att hitta dina arbetsvikter?

Jag värmde upp på löpband, 10 minuter tog det, men det räknade jag inte in. När jag väl hade hittat mina startvikter tog resten max 10 minuter att slutföra.
Är det normalt?

Självklart att vikterna var låga. Men om 3 övningar kan slutföras på 30 min, vad gör du under majoriteten av tiden? Hämtar andan?

limenka
2012-09-10, 22:03
Jag värmde upp på löpband, 10 minuter tog det, men det räknade jag inte in. När jag väl hade hittat mina startvikter tog resten max 10 minuter att slutföra.
Är det normalt?

Självklart att vikterna var låga. Men om 3 övningar kan slutföras på 30 min, vad gör du under majoriteten av tiden? Hämtar andan?

:laugh::laugh:

Vid riktigt tung träning kräver kroppen vila mellan seten för att orka utföra övningarna med det önskade repantalet och med bra form/teknik :)

Ladugårdsdörr
2012-09-10, 22:14
Hej,

Idag drog jag igång med mitt första pass! :)
Jag följer Starting Strength schemat, men det är en sak jag funderar på.
Hela passet tog 10 minuter.. jag förstår att vikterna är låga till en början, men 10 minuter räckte för 5x3 squats, 5x3 militärpress och 1x5 deadlifts..
Är detta normalt? Jag har ju hört att folk gymmar i typ 45-60 minuter per gång.

Tack

Vänligen ignorera blockmongona ovan, det är ganska många som svarar utan att ens försökt läsa frågeställningen.

Det går ganska snabbt de första passen då du börjar med väldigt låg vikt i Starting Strength. Jag antar att du började med bara stången, eller med mycket låg vikt? Ganska snart kommer du lägga till uppvärmningsset och längre vila mellan seten och passen blir längre tidsmässigt.

Rahf
2012-09-10, 22:54
Jag värmde upp på löpband, 10 minuter tog det, men det räknade jag inte in. När jag väl hade hittat mina startvikter tog resten max 10 minuter att slutföra.
Är det normalt?

Självklart att vikterna var låga. Men om 3 övningar kan slutföras på 30 min, vad gör du under majoriteten av tiden? Hämtar andan?

Vänligen ignorera blockmongona ovan, det är ganska många som svarar utan att ens försökt läsa frågeställningen.

Det går ganska snabbt de första passen då du börjar med väldigt låg vikt i Starting Strength. Jag antar att du började med bara stången, eller med mycket låg vikt? Ganska snart kommer du lägga till uppvärmningsset och längre vila mellan seten och passen blir längre tidsmässigt.

Poängen med första passet i Starting Strength är att hitta ens arbetsvikt, alltså den vikt som är rejält fysiskt tung under det satta repetitionsantal man har. Jag garanterar att man inte avslutar ett pass på 3 övningar inom 10 minuter, ifall man jobbar på arbetsvikt.

The first set of squats begins at 45 lbs (an empty barbell) and a set of five is performed. If this is completed easily with the trainee's best form, ten pounds are added to the bar for the next set. If bar speed does not slow and form does not break down, ten more pounds are added to the bar and another set is performed. This process continues until either form begins to falter or the bar speed slows more than the preceding sets, whichever comes first. (The First Workout - Starting Strength Wiki)

Danyar
2012-09-11, 07:17
Vänligen ignorera blockmongona ovan, det är ganska många som svarar utan att ens försökt läsa frågeställningen.

Det går ganska snabbt de första passen då du börjar med väldigt låg vikt i Starting Strength. Jag antar att du började med bara stången, eller med mycket låg vikt? Ganska snart kommer du lägga till uppvärmningsset och längre vila mellan seten och passen blir längre tidsmässigt.

Tack ska du ha.

Poängen med första passet i Starting Strength är att hitta ens arbetsvikt, alltså den vikt som är rejält fysiskt tung under det satta repetitionsantal man har. Jag garanterar att man inte avslutar ett pass på 3 övningar inom 10 minuter, ifall man jobbar på arbetsvikt.

(The First Workout - Starting Strength Wiki)

Du har delvis rätt. Vikten ska inte vara rejält fysisk tung, utan så pass
ung att man kan utföra alla reps utan att stångens hastightet sänks och med korrekt form och teknik.
Hursomhelst, tack allihopa för hjälpen :)