handdator

Visa fullständig version : Chins(pronerat grepp)


tntballe
2012-09-10, 20:23
På vilket sätt tränar man lättast bort den fula rörelsebanan som mer hör till den supinerade chinsvarianten? Dvs kroppen rör sig inte rakt upp.
Puss och kram/ Balle

svenbanan
2012-09-10, 20:31
Jag fattar inte frågan riktigt. På vilket sätt rör sig inte kroppen rakt upp? Och vilken variant menar du egentligen chins (handflatorna mot i min värld) eller pullups? Du skrev ju en sak i rubriken och en annan i texten...

tntballe
2012-09-10, 20:50
Mina chins(brett grepp och handflatorna från mig) går i en båge upp, tänk dig kipping chins.

Visste inte riktigt om jag skulle nämna pullups eller inte, finns en del som kallar chins för pullups och vise versa. Men förklaringen sket sig ändå :/
Postat via en mobil enhet

Supermicke
2012-09-10, 21:00
kör bakom nacken så har du väl typ inget val :P

Mr.Sjöborg
2012-09-10, 21:06
Kipping är ju att man ''juckar'' med höften eller benen för att få moment uppåt.

Sen att inte gå helt rakt upp är ju inget fel, snarare en viss teknik(om du inte crossfitt svingar)

Annars är det väll bara att svanka en aning, så du drar stången mot mitten på övrebröst

dellan
2012-09-10, 21:12
Det som har hjälpt mig väldigt mycket är att bara sikta rakt upp mot stången och bara tippa över hakan istället för att försöka komma förbi med hakan. Men detta var med ett väldigt brett grepp, bara adduktion i axelled - ingen extension. Detta hjälpte mig mycket med gunget som kan uppkomma. Jag testade också att ha fötterna hängandes rakt ner och inte i kors. Helt avslappnat. Detta var sista pusselbiten att få bort gunget. När jag sedan fick till tempot blev jag betydligt starkare.

tntballe
2012-09-10, 21:33
Så här såg det ut idag, har precis lyckats bli jämnt drag i sidled under en pågående ryggrehab(tappat styrka och kontroll över vänster skuldra)
PXI4_R4i6CY
Postat via en mobil enhet

smalis
2012-09-10, 21:56
Så såg mina chins ut också när jag började köra dem, det försvann när jag blev bättre/starkare i chins.

tntballe
2012-09-10, 22:02
Får väl nöta tills jag kommit förbi gamla styrkan, ha med bakom nacken som variation.
Postat via en mobil enhet

svenbanan
2012-09-11, 08:17
Jag brukar spänna magmusklerna för att bli av med svanken och istället "dra in svansen mellan benen". Det känns som man får bättre kontroll av det.

Sen inbillar jag mig att det är bra att ha nacken neutral och inte titta upp på stången. Tittar man upp böjer man ju nacken bakåt och förskjuter tyngdpunkten bakåt.

Att tänka på att armbågarna ska bakåt/utåt/nedåt direkt i början av pullupen kan nog hjälpa, kan vara lätt hänt att armbågarna kommer framför kroppen annars.

Tyckte inte dina såg så jätteaviga ut dock.

Morrris
2012-09-11, 08:35
Hur brett blir maxgreppet i ditt rack? Ser för smalt ut. Ett bredare grepp kommer underlätta en effektivare rörelsebana.