handdator

Visa fullständig version : Skada i axel/skulderbladet - hur träna?


Sinatra
2012-09-10, 20:17
Har alltså skadat mig i axeln/skulderbladet (vänster sida) och enligt ordination av läkaren måste jag avhålla mig från överbelastning i 3 månader.

Jag började träna i januari detta året och var då en tjockis (dock med idrottsbakgrund) på 107kg. Körde hårt och låg på runt 90kg i juni. Tog ett break över sommarlovet (reste runt osv) och tränade inte särskilt mycket. Tog tag i träningen nu i september igen. Ligger på 88kg just nu.

Jag är alltså inte någon bodybuilder utan är fortfarande tjock, men betydligt mindre i omkrets och starkare än tidigare i år. Tänkte köra hårt nu igen fram till nästa sommar då jag bestämt mig för att kunna slänga av mig tröjan på stranden och känna mig nöjd.

Med allt detta i åtanke, hur bör jag lägga upp min träning nu framöver? Min axel/skuldra gör ont så fort jag belastar den :(

svenbanan
2012-09-10, 20:38
Sade läkaren att du inte fick göra vissa rörelser alls? Typ bänkpress, pullups e.dyl?

Sade läkaren att du fick göra vilka rörelser du ville, fast inte för mycket? Gav han i sådant fall någon slags hint om vad "för mycket" var? Typ "Det får göra lite ont under passet, men inte så mycket att du fubbar till tekniken, och du ska inte ha extra ont dagen efter passet" eller "Sluta göra en övning så fort det börjar göra ont"

Vad var det för skada du hade?

Lite svårt att ge några tips om man inte vet vad det är för grejer det handlar om...

Sinatra
2012-09-10, 21:20
Sade läkaren att du inte fick göra vissa rörelser alls? Typ bänkpress, pullups e.dyl?

Sade läkaren att du fick göra vilka rörelser du ville, fast inte för mycket? Gav han i sådant fall någon slags hint om vad "för mycket" var? Typ "Det får göra lite ont under passet, men inte så mycket att du fubbar till tekniken, och du ska inte ha extra ont dagen efter passet" eller "Sluta göra en övning så fort det börjar göra ont"

Vad var det för skada du hade?

Lite svårt att ge några tips om man inte vet vad det är för grejer det handlar om...

Nja min axel åkte ur led förra året och detta hade tydligen med det att göra. Han bad mig bara att ta det lugnt nu framöver och sedan börja med rehabövningar. Var så sjukt trött den dagen (ingen sömn dagen innan pga axeln) så frågade inte särskilt mycket. Försökte ringa honom idag men fick istället en telefontid på fredag.

Inser för övrigt att frågeställningen är ganska dum ;)

james b
2012-09-11, 06:42
Enligt min åsikt har inte läkarna sådana kunskaper så de vet hur en rehab skall gå till. Deras kompetent ligger på en annan nivå. Kontakta en sjukgymnast med den diagnos läkaren gett dig och lyssna till han/hon istället. Tyvärr skiftar ju kompetensen även där. Ibland få man gå igenom ett gäng sjukgymnaster innan man hittar någon som man tror på

svenbanan
2012-09-11, 07:57
ta det lugnt nu framöver och sedan börja med rehabövningar.

Om du nu har en telefontid på fredag verkar det ju lämpligt att du håller dig i skinnet till dess, och frågar läkaren då vilka slags övningar han rekomenderar och vilka han avråder ifrån.