handdator

Visa fullständig version : Varför blir unga (invandrare) kriminella?


feyin
2012-09-10, 19:43
Märkte att migrationsverket får 8 miljarder tråden blivit borttagen PRECIS när jag hade skrivit klart mitt inlägg. Vi kanske kan fortsätta diskutera vad jag var inne på här? Klistrar vad jag skulle svara:

Lång text, stod typ att unga invandrare blir kriminella för att de har lite pengar under sin uppväxt i Sverige
Du är väldigt duktig på att dra alla över en kam. Jag känner mig aningen påhoppad då du påstår att de som växer upp under sämre förhållanden är mer benägna att stjäla. Jag antar att det finns statistik som styrker det, men i verkligheten tror jag på: Jag är tacksam för min uppväxt som har lärt mig att arbeta för att jag vill ha, ingenting kommer serverat! Hellre en hel generation med proletärer som fått lära sig att tänka sig för än en massa bortskämda ungjävlar som tror att jordklotet kretsar kring dem.

Dock tror jag att kombinationen dåliga uppväxtvillkor och att majoriteten av den (svenska) befolkningen som finns kring tittar ner på en (pappa är läkare i hemlandet, får städarjobb i sverige som exempel) gör att man som ung invandrare dras mot kriminalitet bland annat. Enligt mig är alltså trångsyntheten som finns hos svenskar en stor del av problemet.

Latissimus Dorsi
2012-09-10, 19:48
Inga pengar, svårt hemma, ny i landet. Alla förutsättningar finns för att det ska fara åt helvete. Jämför vi med någon som har det bra ekonomiskt, bättre förhållanden hemma och är etablerad i landet. Vilka av dessa förutsättningar leder till störst risk för brottslighet och vart existerar sådana förutsättningar?

tp_88
2012-09-10, 19:50
Inga fritidsgårdar, obviously.

EDIT: Givetvis är det Svenskarnas fel också som du säger.

Baan
2012-09-10, 19:54
Pengar är nog inte helt ointressant. Hjälper säkert inte med oengagerade föräldrar, eller på annat sätt bristfällig föräldraskap. Det krävs nog en del för att se till att barnet är på rätt spår i sämre förhållanden. Mer än om allt är optimalt i alla fall.

Själv blev jag inte kriminell trots viss fattigdom (fortfarande fattig iofs hehe), men att jag ändå valde skolan framför t.ex. kompisarna beror mycket på föräldrarna. De snackade inte så mycket om hederliga dumhuvudkneg utan snarare om att ta tillvara till mina möjligheter till utbildning och utbilda mig till något som ger större möjligheter till ett bra liv.

Proteinshejk
2012-09-10, 19:55
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRcVnMCdaCsFrPE0E5WAP9SA1jWbihs qCYlWPGNKNeJicxNkv5yaymGKR-4g

limenka
2012-09-10, 19:55
Pengar är nog inte helt ointressant. Hjälper säkert inte med oengagerade föräldrar, eller på annat sätt bristfällig föräldraskap. Det krävs nog en del för att se till att barnet är på rätt spår i sämre förhållanden. Mer än om allt är optimalt i alla fall.

Själv blev jag inte kriminell trots viss fattigdom (fortfarande fattig iofs hehe), men att jag ändå valde skolan framför t.ex. kompisarna beror mycket på föräldrarna. De snackade inte så mycket om hederliga dumhuvudkneg utan snarare om att ta tillvara till mina möjligheter till utbildning och utbilda mig till något som ger större möjligheter till ett bra liv.

This.

filmjölk
2012-09-10, 19:57
Kultur. Man förväntas bemöta en upplevd kränkning med agressivitet. Dålig impulskontroll, kass kvinnosyn, hederstänkande, trasiga ideal med kriminella ghetto-gangsters ifrån USA som förebild, en strävan efter respekt - kan man inte förtjäna den kan man hota sig till den, få konsekvenser - i värsta fall kan man hamna på anstalt och få chanser skötsamma men lågpresterande aldrig får chansen till.

Fordon
2012-09-10, 19:59
Märkte att migrationsverket får 8 miljarder tråden blivit borttagen

Kul att moderatorer hellre raderar trådar än att moderera. Låter ju som sunt förnuft.


Jag känner mig aningen påhoppad då du påstår att de som växer upp under sämre förhållanden är mer benägna att stjäla. Jag antar att det finns statistik som styrker det.


Men va? Ju sämre förhållanden desto större risk är det att man blir kriminell. Hur kan någon säga emot detta? Det är ju sunt förnuft oavsett hur kränkt (TM) du känner dig. Drar man det till det extrema så kommer du behöva stjäla/bryta mot någon lag för att överleva.

Min poäng är; Sluta känn dig kränkt.

Rosvall
2012-09-10, 20:02
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

Fordon
2012-09-10, 20:04
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

Hur urskiljer du det ifrån uppfostran, kultur, religion, levnadsstandard och andra parametrar?

stridis
2012-09-10, 20:13
Hur urskiljer du det ifrån uppfostran, kultur, religion, levnadsstandard och andra parametrar?

Studier på adopterade och liknande vore ju något för att lirka ut sådant.

C.E.J.
2012-09-10, 20:16
Kul att moderatorer hellre raderar trådar än att moderera. Låter ju som sunt förnuft.

Min poäng är; Sluta känn dig kränkt.

Ja, please do.

Latissimus Dorsi
2012-09-10, 20:17
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

Nu tar vi det det lilla lugna alla föds vi som en tom sida, tabula rasa. Sen så händer massor med grejer som formar oss till dom vi är. Oavsett om du heter Abdullah och föds i öknen ellrr Carl-Erik och föds på huddinges sjuhus.

stevebc
2012-09-10, 20:17
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.Nej, man lär sig av sin omgivning/kultur. Man ärver det inte.

Testosteronnivåerna skiljer sig åt mellan folkgrupper visserligen, men svenskar är ju inte överrepresenterade i brottsstatistiken så höga T-nivåer kan inte förklara skillnaderna.

feyin
2012-09-10, 20:17
Är alla icke-svensk-födda "dåliga" föräldrar?

Spinkis
2012-09-10, 20:18
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

Osäker på om du trollar eller om du är "en såndär".

Kommer man som flykting så har man troligtvis dåligt med pengar, är osäker, kan inte språket osv osv. Har man en strulig uppväxt är det svårt att få jobb och får man inga jobb får man inga pengar, får man inga pengar så får man inte mat och då dör man. Men om man kan knycka sig till ett leverne så är det väl klart att man gör det.

Finns många etniskt svenska som har liknande bakgrund som blir kriminella.

Loke
2012-09-10, 20:20
Den här tråden blir ju rätt ointressant om vi inte kan få några unga kriminella som berättar sin historia åtminstone. Just nu är det ju bara lite internetfolk som gissar runt sina fördomar om unga kriminella.

Fordon
2012-09-10, 20:20
Ja, please do.

Jaha, jag känner mig kränkt? Är det något mer jag känner, tycker eller säger?

Exdiaq
2012-09-10, 20:21
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

Trams.

Tricklew
2012-09-10, 20:22
Kommer man som flykting så har man troligtvis dåligt med pengar, är osäker, kan inte språket osv osv. Har man en strulig uppväxt är det svårt att få jobb och får man inga jobb får man inga pengar, får man inga pengar så får man inte mat och då dör man. Men om man kan knycka sig till ett leverne så är det väl klart att man gör det.

Finns många etniskt svenska som har liknande bakgrund som blir kriminella.

Nåja, relativt få av de som diskuteras kommer till Sverige som flykting, andra generationsinvandrare (i brist på bättre ord) som är födda och uppväxta här har sällan kommit som flyktingar.

feyin
2012-09-10, 20:24
Den här tråden blir ju rätt ointressant om vi inte kan få några unga kriminella som berättar sin historia åtminstone. Just nu är det ju bara lite internetfolk som gissar runt sina fördomar om unga kriminella.
Det är faktiskt sant.

För att dela någon form av erfarenhet: De utlandsfödda som flytt till Sverige som jag känner är inte kriminella. Detta trots att föräldrarna är CNC-operatörer, ingenjörer m.m i hemlandet och får bara jobba timmar lite här och där i Sverige. Personligen så är jag extremt tacksam av att kunna ta del av balkanmentaliteten som känns mer mig än vad den svenska mentaliteten gör.

Spinkis
2012-09-10, 20:37
Nåja, relativt få av de som diskuteras kommer till Sverige som flykting, andra generationsinvandrare (i brist på bättre ord) som är födda och uppväxta här har sällan kommit som flyktingar.

Same same, stryk biten om flyktingar resten stämmer fortfarande på många.

BelowAverage
2012-09-10, 20:42
I faggorna där jag bodde i Skåne fanns en väldigt stor mängd inflyttade asiater.
Fick intrycket att de var väldigt väl integrerade; duktiga företagare och studenter.
Likadant med albaner och andra från Balkan. (!)
Detta var mestadels andra generationen, föräldrarna hade jobb.

Då jag bott i små orter som legat väldigt off, har jag märkt; hör och häpna - vad många, kriminella, våldsamma, lågutbildade inhemska svenskar det finns.

Det blir rätt trist när ni ständigt skapar dessa trådar som hjälper en att bygga en enbart negativ bild om invandrare. (inget illa menat feyin denna hade iofs lite tanke bakom)

Ganymedes
2012-09-10, 21:05
pappa är läkare i hemlandet, får städarjobb i sverige som exempel.

Glöm heller inte alla hjärnkirurger som tvingas köra taxi pga den svenska rasismen.

Loccii
2012-09-10, 21:10
Glöm heller inte alla hjärnkirurger som tvingas köra taxi pga den svenska rasismen.

this.

feyin
2012-09-10, 21:15
Ja? Det är väl ingen hemlighet att Sverige har världens mest välutbildade taxiförare.

tjing
2012-09-10, 21:18
Det är nog komplicerat, men jag tror att en överdrivet accepterande omgivning kan spela in också. Vi är nog lite väl snälla i Sverige ibland på gott och ont.

Nordström
2012-09-10, 21:26
Klimatet är anledningen. Personer som vuxit i kallare länder har större hjärnor och högre IQ. I Europa har vi haft en naturlig utrensning av svagare gener i och med de kalla vintrarna, någon sådan naturlig utrensning har (vad jag vet) inte skett i t.ex afrika. Det torde innebära att det finns större spridning av "bra" och "dåliga" gener i dessa områden?

Diskrimineringsteorin håller ju i.a.f inte, med tanke på hur framgångsrika judarna är trots att de har varit förföljda och diskriminerade tusentals år.

Nordström
2012-09-10, 21:28
Glöm heller inte alla hjärnkirurger som tvingas köra taxi pga den svenska rasismen.

Exakt hur många hjärnkirurger kör taxi i Sverige?

feyin
2012-09-10, 21:36
Diskrimineringsteorin håller ju i.a.f inte, med tanke på hur framgångsrika judarna är trots att de har varit förföljda och diskriminerade tusentals år.
Kan du utveckla?

High1ander
2012-09-10, 21:41
Kan ju vara lite Rosenthal-Halo på det hela...

Ladugårdsdörr
2012-09-10, 21:47
Exakt hur många hjärnkirurger kör taxi i Sverige?

Inte många, om ens någon. I verkligheten är det så att myten om välutbildade taxichaufförer motbevisats, t.ex. här. (http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/myt-att-invandrare-bara-far-okvalificerade-jobb_32016.html). Vad gäller specifikt läkare så är det så enkelt som att i tillfälle man ej omfattas av EU-direktiv genomför man dels ett språktest, sedan ett sk TULE-prov (http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=330&a=3723&l=sv) och därefter AT-tjänstgöring.
Mer info finns här: Ansökan om legitimation för utbildade i annat land (http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland). Printa gärna ut valda delar och ha i bakfickan, man vet aldrig när man råkar stöta på en läkare/optiker/sjukhusfysiker osv. som kör taxi men hellre vill jobba med något annat.

Nordström
2012-09-10, 21:48
Kan du utveckla? Vad jag menar är att judar generellt lyckas bättre än majoritetsbefolkningen i västvärlden, d.v.s de är högre utbildade, tjänar mer pengar, begår färre brott, det är också den folkgrupp som producerat flest nobelpristagare per capita och detta trots att de varit förföljda och beskyllda för allt möjligt.

Rosvall
2012-09-10, 22:22
Nej, man lär sig av sin omgivning/kultur. Man ärver det inte.

Testosteronnivåerna skiljer sig åt mellan folkgrupper visserligen, men svenskar är ju inte överrepresenterade i brottsstatistiken så höga T-nivåer kan inte förklara skillnaderna.

För att svenskar har högst testosteronnivåer? Svarta har högre testonivåer än vita och begår fler brott. Östasiater har lägre testonivåer än vita och begår färre brott. Män har högre nivåer än kvinnor och begår fler brott...

Asdf
2012-09-10, 22:26
Vad jag menar är att judar generellt lyckas bättre än majoritetsbefolkningen i västvärlden, d.v.s de är högre utbildade, tjänar mer pengar, begår färre brott, det är också den folkgrupp som producerat flest nobelpristagare per capita och detta trots att de varit förföljda och beskyllda för allt möjligt.

Det är ett klrurellt/religiöst arv unikt för judendomen som gör att judarna är en klass för sig. Men förstår din poäng. Varför är vissa grupper så överrepresenterade i misär för att livet går emot dem? Det är intressant

Manta
2012-09-10, 23:26
Vad jag menar är att judar generellt lyckas bättre än majoritetsbefolkningen i västvärlden, d.v.s de är högre utbildade, tjänar mer pengar, begår färre brott, det är också den folkgrupp som producerat flest nobelpristagare per capita och detta trots att de varit förföljda och beskyllda för allt möjligt.

Hur väl stämmer dessa påståenden i länder där judar faktiskt är förföljda?

Vilson
2012-09-10, 23:40
Dom har ju ingen lokal!

Spinkis
2012-09-11, 06:20
Klimatet är anledningen. Personer som vuxit i kallare länder har större hjärnor och högre IQ. I Europa har vi haft en naturlig utrensning av svagare gener i och med de kalla vintrarna, någon sådan naturlig utrensning har (vad jag vet) inte skett i t.ex afrika. Det torde innebära att det finns större spridning av "bra" och "dåliga" gener i dessa områden?

Diskrimineringsteorin håller ju i.a.f inte, med tanke på hur framgångsrika judarna är trots att de har varit förföljda och diskriminerade tusentals år.

Är det här någon hemsnickrad teori? Finns det verkligen en korrelation mellan IQ och att vara tillräckligt fysiskt stark/förberedd för att överleva en vinter? Känns väldigt tveksamt.

Vad jag menar är att judar generellt lyckas bättre än majoritetsbefolkningen i västvärlden, d.v.s de är högre utbildade, tjänar mer pengar, begår färre brott, det är också den folkgrupp som producerat flest nobelpristagare per capita och detta trots att de varit förföljda och beskyllda för allt möjligt.

Är judar en europeisk folkgrupp? Känns lite som att du argumenterar mot dig själv? Eller måste man vara ännu mörkare för att påstående 1 ska gälla?

Sniggel
2012-09-11, 06:39
Kultur kan nog hänga kvar extremt länge (tänker på jude-argumentet).

Nu säger jag bara vad jag tror men det gör väl rätt många här redan:

Miljön är avgörande för vilken typ av person man blir, biologi (mellan etniciteter, inte individer) har i princip inget med detta att göra.

Det är bara när man har det gott ställt som man har lyxen att bli en omtänksam och trevlig medborgare som har råd att bry sig om andra.

Jag är övertygad om att jag som person, given de "rätta" omständigheterna hade deltagit i att för en utvald etnicitet mörda män och våldta deras döttrar och kännt att det jag gjorde var det rätta.
Då menar jag självklart inte att det enbart gäller mig utan att det gäller alla människor.

Fordon
2012-09-11, 06:52
Jag är övertygad om att jag som person, given de "rätta" omständigheterna hade deltagit i att för en utvald etnicitet mörda män och våldta deras döttrar och kännt att det jag gjorde var det rätta.
Då menar jag självklart inte att det enbart gäller mig utan att det gäller alla människor.

Det har ju med kultur att göra. Vad man uppfostras med för ideal och vilka förebilder man har. Ideal är ingenting man föds med. Medkänsla är bara en bland många känslor som en människa har och våld/krig/maktsökande är något som finns i vårt dna.

Så ja, make sense att alla är "potentiella våldtäksmän" som nån sa för flera år sen :laugh:

Sniggel
2012-09-11, 06:54
Ja precis. Tabula Rasa, och våra hjärnor har potential till mycket, men först och främst måste den lära sig att klara sig i livet. Där börjar man programmeras tidigt.
Får man mycket kärlek och har det gott ställt (som mig t ex) då blir man kärleksfull och vill att andra ska ha det bra.

Baan
2012-09-11, 07:13
Inte många, om ens någon. I verkligheten är det så att myten om välutbildade taxichaufförer motbevisats, t.ex. här. (http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/myt-att-invandrare-bara-far-okvalificerade-jobb_32016.html). Vad gäller specifikt läkare så är det så enkelt som att i tillfälle man ej omfattas av EU-direktiv genomför man dels ett språktest, sedan ett sk TULE-prov (http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=330&a=3723&l=sv) och därefter AT-tjänstgöring.
Mer info finns här: Ansökan om legitimation för utbildade i annat land (http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland). Printa gärna ut valda delar och ha i bakfickan, man vet aldrig när man råkar stöta på en läkare/optiker/sjukhusfysiker osv. som kör taxi men hellre vill jobba med något annat.

Du kanske ska läsa din egen artikel från svenskt näringsliv (mer än rubriken, som var förbannat dåligt) och fundera lite om den verkligen säger att välutbildade taxichafförer är en myt.

stevebc
2012-09-11, 07:27
Klimatet är anledningen. Personer som vuxit i kallare länder har större hjärnor och högre IQ. I Europa har vi haft en naturlig utrensning av svagare gener i och med de kalla vintrarna, någon sådan naturlig utrensning har (vad jag vet) inte skett i t.ex afrika. Det torde innebära att det finns större spridning av "bra" och "dåliga" gener i dessa områden?

Diskrimineringsteorin håller ju i.a.f inte, med tanke på hur framgångsrika judarna är trots att de har varit förföljda och diskriminerade tusentals år.Det är ganska många som har dött i Afrika också till följd av nästan var som helst. Det har inte varit ett paradis bara för att det var kallt i Europa. Historiskt så har Nordafrika hängt med bra i utvecklingen och ibland legat i framkant. Sub-sahara har inte gjort det på samma sätt, en förklaring kan vara det isolerande Sahara som stoppat tanke- och godsutbyte på ett annat sätt än Silkesvägen, Medelhavets rutter m m.

När det stora utbytet väl började ske så var det på villkor av den ena parten kan man säga. I denna typ av utbyte gick det inte så mycke bättre för Kanadas indianer (trots att de enligt din teori ska vara intelligentare än japaner och koreaner - intressant att även samma fenomen finns här (Kanada): isolation).

qqq111
2012-09-11, 07:33
Att evolutionen har gjort så att människor från olika delar av världen ser olika ut (inte bara hudfärg, utan många fenotyper) är det nog ingen som tvivlar på. Då känns det ganska otroligt att evolutionen gjort det inre exakt likadant för alla levnadsmiljöer.

Så är det ju helt enkelt inte, förstår inte varför det är så svårt att acceptera... Det betyder inte att någon är mindre värd, bara att dom är mindre anpassade för den givna miljön. T.ex tror jag att afrikaner mår bäst av att bo i afrika, inte att slussas till ett utanförskap i sverige.

stevebc
2012-09-11, 07:34
För att svenskar har högst testosteronnivåer? Svarta har högre testonivåer än vita och begår fler brott. Östasiater har lägre testonivåer än vita och begår färre brott. Män har högre nivåer än kvinnor och begår fler brott...Inte enligt de studier jag läst. Vita och svarta har lega högt jämfört med folk från Centralasien. Jag ser då inget samband där.

Vidare ger ju höga T-nivåer lugn och självförtroende om något.

Sniggel
2012-09-11, 07:38
Klart biologin kan skilja mellan folkgrupper. Jag har bara inte sett några exempel på att det spelar i närheten så stor roll som den miljö man växer upp i.
Jag tror heller inte det är bra för mörkhyade att bo här om de inte tar D-vitamin btw :p
Men det är ju lätt fixat.

Stoltz
2012-09-11, 07:48
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

LOL. Tack för din medverkan, var god lägg på luren.
Om något är det fan en slump att världen har blivit som den har blivit. En person reste dit, sade något där, en annan åkte hit, sade något här, och vips så sköt vi Asatron åt sidan och begav oss till den protestantiska kristendomsläran.

Jag tror säkert att det finns mer genetiska skillnader än vad folk är villiga att erkänna, men att påstå att det inte har varit slumpen som gör att världen ser ut som den gör idag är så jävla tappat att jag inte vet vart jag ska börja.

Filipb
2012-09-11, 07:50
Nu tar vi det det lilla lugna alla föds vi som en tom sida, tabula rasa. Sen så händer massor med grejer som formar oss till dom vi är. Oavsett om du heter Abdullah och föds i öknen ellrr Carl-Erik och föds på huddinges sjuhus.

Nej, man lär sig av sin omgivning/kultur. Man ärver det inte.

Testosteronnivåerna skiljer sig åt mellan folkgrupper visserligen, men svenskar är ju inte överrepresenterade i brottsstatistiken så höga T-nivåer kan inte förklara skillnaderna.

Vill bara minnas att aggressivitet också är en egenskap som ärvs.

From lots of different studies, it looks like about half of our emotionality is inherited. The other half comes from where we live, how we're raised, etc. - http://genetics.thetech.org/ask/ask81

Ladugårdsdörr
2012-09-11, 08:20
Du kanske ska läsa din egen artikel från svenskt näringsliv (mer än rubriken, som var förbannat dåligt) och fundera lite om den verkligen säger att välutbildade taxichafförer är en myt.

Nja. Rapporten kritiserar valideringssystemet för utländska examina - något som rättats till på senare år. Annars visar den inget belägg för att taxibilar skulle rattas av hjärnkirurger i någon större utsträckning.

hultman
2012-09-11, 08:51
Det handlar om mentalitet, utanförskap, ekonomiska förutsättningar, förebilder och storlek på bollarna. Alla parametrar har olika betydelse men är samtliga inblandade i vad som sedermera avgör vilken väg man tar. Ibland är det en slump men ofta inte.

Ladugårdsdörr
2012-09-11, 08:54
Vill bara minnas att aggressivitet också är en egenskap som ärvs.

Självklart, fråga bara den som någon gång sysslat med hundavel. Människan må vara unik, men så unik att biologin helt är bortkopplad, det tror jag inte på.

TED-talk med Steven Pinker, speciellt 19:12 och framåt
http://www.ted.com/talks/lang/en/steven_pinker_chalks_it_up_to_the_blank_slate.html "Tvillingar som blir separerade vid födseln blir inte mindre lika varandra än tvillingar som växer upp tillsammans".

NRK-serien "Hjernevask" ifrågasätter också synen på miljö vs. biologi - mycket intressant. Borde förövrigt sändas i Sverige.

proteinsynthesis
2012-09-11, 08:55
Kultur. Det är inte för inget att det ser ut som det gör i dessa länder.

Jmf. tex med adoptivbarn som ibland är mer "svenska" än vanliga svenssons.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

proteinsynthesis
2012-09-11, 08:56
För en gångs skull ett tips som strider mot gängse uppfattning OCH som var intressant i sig själv... jag kommer definivt att ta åt mig av den där killens tips. Tror vi har mycket att lära oss av ryssarna, det är ett slugt folk! :p

Intressant!


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

TomasB
2012-09-11, 09:06
Hela frågeställningen är felaktig. Det stämmer inte och OM det nu skulle ligga ens ett uns sanning i det så beror det bara på att vi diskriminerar och för att Sverige är ett så rasistiskt land. Det har jag lärt mig av Svensk media.

*suck*

feyin
2012-09-11, 09:10
Det är bara när man har det gott ställt som man har lyxen att bli en omtänksam och trevlig medborgare som har råd att bry sig om andra.
Jag är inte riktigt säker om jag förstår detta?

feyin
2012-09-11, 09:16
Hela frågeställningen är felaktig. Det stämmer inte och OM det nu skulle ligga ens ett uns sanning i det så beror det bara på att vi diskriminerar och för att Sverige är ett så rasistiskt land. Det har jag lärt mig av Svensk media.

*suck*
Och att skylla på media har du kommit på själv, medan du var ute i verkligheten och upplevde misären eller?

Ladugårdsdörr
2012-09-11, 09:20
Jmf. tex med adoptivbarn som ibland är mer "svenska" än vanliga svenssons.

Några som helst vetenskapliga studier som stödjer detta? De två familjer jag känner med adoptivbarn: Familjerna består dessutom av både adoptivbarn och biologiska barn. Skillnaderna i mentalitet, intressen och karriärval är slående. Biologiska barnen (en storasyster med två adopterade yngre syskon och en lillebror med en adopterad äldre bror) har helt klart mycket mer lika sina föräldrar än adoptivbarnen. Uselt statistiskt underlag dock...

Wikipedia, Minnesota Twin Family Studies: "Children who are orphaned, fostered, or adopted may have certain behavior or inheritable traits activated by certain environmental factors or adopted parents, but only within the limitations of their genes." http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Twin_Family_Study

proteinsynthesis
2012-09-11, 09:36
Några som helst vetenskapliga studier som stödjer detta? De två familjer jag känner med adoptivbarn: Familjerna består dessutom av både adoptivbarn och biologiska barn. Skillnaderna i mentalitet, intressen och karriärval är slående. Biologiska barnen (en storasyster med två adopterade yngre syskon och en lillebror med en adopterad äldre bror) har helt klart mycket mer lika sina föräldrar än adoptivbarnen. Uselt statistiskt underlag dock...

Wikipedia, Minnesota Twin Family Studies: "Children who are orphaned, fostered, or adopted may have certain behavior or inheritable traits activated by certain environmental factors or adopted parents, but only within the limitations of their genes." http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Twin_Family_Study

Självklart inte, bara min erfarenhet av dessa. Men många adoptivbarn kommer till välbärgade hem så....


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Ignatius72
2012-09-11, 09:54
Klimatet är anledningen. Personer som vuxit i kallare länder har större hjärnor och högre IQ. I Europa har vi haft en naturlig utrensning av svagare gener i och med de kalla vintrarna, någon sådan naturlig utrensning har (vad jag vet) inte skett i t.ex afrika. Det torde innebära att det finns större spridning av "bra" och "dåliga" gener i dessa områden?

.

Är det här någon hemsnickrad teori? Finns det verkligen en korrelation mellan IQ och att vara tillräckligt fysiskt stark/förberedd för att överleva en vinter? Känns väldigt tveksamt.



Är det inte Descartes som kom med den teorin för några 100 år sedan? Men även koppling till att vi. Norr är ordentliga och de är lite mer slöa i söder.

feyin
2012-09-11, 09:58
Sen kan man ju fundera över vilka mentalitetsformeringar som råder och vad det egentligen betyder att vara ordentlig. Ta hand om sin familj? Ha ett toppjobb? Dela med sig av sina surt fördärvade slantar?

Spinkis
2012-09-11, 14:41
Är det inte Descartes som kom med den teorin för några 100 år sedan? Men även koppling till att vi. Norr är ordentliga och de är lite mer slöa i söder.

Kanske är lite OT men fy fan vad jag är slö när jag är på solsemester, omöjligt att tänka klart i 30-gradig värme.

TomasB
2012-09-11, 16:06
Och att skylla på media har du kommit på själv, medan du var ute i verkligheten och upplevde misären eller?

Jag har jobbat i snart 10 år i mediabranschen däribland för några av Sveriges absolut största tidningar (Metro, SvD och Aftonbladet).

Fler frågor?

MathiasF
2012-09-11, 16:29
Jag har jobbat i snart 10 år i mediabranschen däribland för några av Sveriges absolut största tidningar (Metro, SvD och Aftonbladet).

Fler frågor?

Jag har en fråga,

Vilket ansiktsuttryck får man se hos folk när man svarar Aftonbladet på frågan 'var jobbar du'?

Morty
2012-09-11, 16:39
Kultur. Det är inte för inget att det ser ut som det gör i dessa länder.


Kulturellt betingat att vara u-land?

proteinsynthesis
2012-09-11, 16:56
Är det här någon hemsnickrad teori? Finns det verkligen en korrelation mellan IQ och att vara tillräckligt fysiskt stark/förberedd för att överleva en vinter? Känns väldigt tveksamt.
?

Jag har läst om detta också, dock inte relaterat till invandring. Utan att vi européer hade 10 % större hjärn volym tidigare pga kraftig naturlig selektion. Nuförtiden är urvalet satt utspel. De dummaste förökar sig mest. Vi européer härstammar även från väldigt få individer, endast ett hundratal.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

proteinsynthesis
2012-09-11, 16:58
Kulturellt betingat att vara u-land?

Kulturen motverkar utveckling snarare.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Olegh
2012-09-11, 17:04
Jag har läst om detta också, dock inte relaterat till invandring. Utan att vi européer hade 10 % större hjärn volym tidigare pga kraftig naturlig selektion. Nuförtiden är urvalet satt utspel. De dummaste förökar sig mest. Vi européer härstammar även från väldigt få individer, endast ett hundratal.


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Lik förbaskat kan du hitta otroligt ofantligt hiskeligt urbota korkade vita européer samtidigt som det finns sanslöst smarta individer av alla tänkbara etniciteter, färgade av sin omgivning från barnsben.

Känns verkligen biologin som någonting att haka upp sig på? Även om det finns skillander, vad är den praktiska betydelsen i jämförelse med alla andra faktorer?

Kulturen motverkar utveckling snarare.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Det kan vara en faktor. Om man nu inte tycker att en "hönan eller ägget" diskussion är på sin plats.

proteinsynthesis
2012-09-11, 17:17
Lik förbaskat kan du hitta otroligt ofantligt hiskeligt urbota korkade vita européer samtidigt som det finns sanslöst smarta individer av alla tänkbara etniciteter, färgade av sin omgivning från barnsben.

Känns verkligen biologin som någonting att haka upp sig på? Även om det finns skillander, vad är den praktiska betydelsen i jämförelse med alla andra faktorer?


I allra högsta grad, då vårt leverne har minskat vår hjärnkapacitet/volym. Detta är dock ot.




Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Vinter
2012-09-11, 17:18
Kulturellt betingat att vara u-land?

Snarare politiskt. Det var inte föränn intåget av socialismen som Sverige tog sig ur u-landsträsket. 1.5 miljoner svenskar utvandrade från "paradiset" sverige sent 1800-tal. Folk svalt ihjäl, helt enkelt.

Då kan man ju fråga sig hur mycket gener och kultur har med saken att göra. Rommarna brukade benämna området häromkring ungefär "here be dragons". Då hade flera högkulturer i mellanöstern redan utvecklat sina samhällen med bevattninsystem, avancerad matematik och stenbyggnader/monument som står än idag. Tusen år tidigare. Samtidigt som vi var ett utpräglat klansamhälle, jägare, samlare och några jordbrukare.

Nordström
2012-09-11, 18:47
Är det här någon hemsnickrad teori? Finns det verkligen en korrelation mellan IQ och att vara tillräckligt fysiskt stark/förberedd för att överleva en vinter? Känns väldigt tveksamt.
Att överleva i ett tufft klimat kräver nog större planerings- och innovationsförmåga än att leva i ett mildare klimat, tror du inte? Det är väl inte direkt kontroversiellt att påstå att vi har och haft ett gynnsamt klimat i Europa.

Är judar en europeisk folkgrupp? Känns lite som att du argumenterar mot dig själv? Eller måste man vara ännu mörkare för att påstående 1 ska gälla?
Judar har en lång historia i Europa ja. Det är just de Europeiska judarna jag syftar på, de ligger väl på ca 120+, Israeler ligger inte alls på samma nivå.

Det är ganska många som har dött i Afrika också till följd av nästan var som helst. Det har inte varit ett paradis bara för att det var kallt i Europa. Historiskt så har Nordafrika hängt med bra i utvecklingen och ibland legat i framkant. Sub-sahara har inte gjort det på samma sätt, en förklaring kan vara det isolerande Sahara som stoppat tanke- och godsutbyte på ett annat sätt än Silkesvägen, Medelhavets rutter m m.

När det stora utbytet väl började ske så var det på villkor av den ena parten kan man säga. I denna typ av utbyte gick det inte så mycke bättre för Kanadas indianer (trots att de enligt din teori ska vara intelligentare än japaner och koreaner - intressant att även samma fenomen finns här (Kanada): isolation).

Jag vet inte hur relevant jämförelsen med kanada's indianer (eller eskimåer) är med tanke hur pass små dessa grupper är och dessutom isolerade vid världens ände. Men självklart är inte isolation bra, varken för enskilda individer eller landet som helhet. Ryssland är ett bra exempel på det med tanke på alla sociala problem och fattigdom trots enorma naturtillgångar.


Den här artikeln stödjer teorin, dock av andra orsaker än de jag nämnde...

He claims that populations in the colder and more challenging environments of northern Europe have developed larger brains than those in the balmier climates of the south.

The average brain size in northern and central Europe is 1,320 cubic centimetres, but in southeast Europe it is 1,312cc.

"The early humans in northerly areas had to survive during cold winters when there were no plant foods and were forced to hunt big game,' he says. 'The main environmental influence on IQ is diet, and people in south-east Europe would have had less of the proteins, minerals and vitamins provided by meat, which are essential for brain development."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-381057/European-IQ-map-proves-Brits-brainy.html

Det är väl rimligt att tro att det här understrykna även gäller för länder utanför Europa? Att folk i varma länder äter mer frukt och växter känns rätt logiskt? Jag har också läst (minns ej var) en teori att japaners höga IQ är kopplat till deras höga konsumtion av fisk, även eskimåer, som ju lever nästan uteslutande på fisk, presterar ganska bra på IQ-test jämfört med andra urfolk

feyin
2012-09-11, 19:07
Jag har jobbat i snart 10 år i mediabranschen däribland för några av Sveriges absolut största tidningar (Metro, SvD och Aftonbladet).

Fler frågor?
Härligt med arbetserfarenhet! Man får gratulera. Du menar att ditt jobb är att snacka skit mao?

stridis
2012-09-11, 19:10
Härligt med arbetserfarenhet! Man får gratulera. Du menar att ditt jobb är att snacka skit mao?

Vi snackar ju om svensk Media.*innocent*

Fordon
2012-09-11, 19:32
Och att skylla på media har du kommit på själv, medan du var ute i verkligheten och upplevde misären eller?

Jag har jobbat i snart 10 år i mediabranschen däribland för några av Sveriges absolut största tidningar (Metro, SvD och Aftonbladet).

Fler frågor?

Härligt med arbetserfarenhet! Man får gratulera. Du menar att ditt jobb är att snacka skit mao?

Ett bättre svar kan du egentligen inte få, men likväl har han fel enligt dig. Med den retoriken är det meningslöst att föra en diskussion. cofffee

feyin
2012-09-11, 19:35
Ett bättre svar kan du egentligen inte få, men likväl har han fel enligt dig. Med den retoriken är det meningslöst att föra en diskussion. cofffee
Jag undrade om han verkligen menade vad jag trodde att han menade med sitt urpsrungsinlägg som du inte tog med i citeringen: att media vinklar allt och att varje svensk som köper det är dumma i huvudet (vilket innebär att han erkänner att sitt arbete egentligen är meningslöst, eller?).

TREX
2012-09-11, 19:36
Robert Aschberg undrade samma sak som dig för ett par år sedan,

FWzPw7iN36w

Q_hlQ90C-Y8

Från Insider på TV 3.

MathiasF
2012-09-11, 19:51
Robert Aschberg undrade samma sak som dig för ett par år sedan,

FWzPw7iN36w

Q_hlQ90C-Y8

Från Insider på TV 3.

Detta påpekade jag i en annan tråd, men ack så fel jag hade. Det var ju ingen annans uppfattning än min personliga.

Trots att jag säger att generellt har jag noll och inget emot invandrare, men jag sätter inte på några skygglappar.

werpa
2012-09-11, 20:12
https://www.flashback.org/t1656288

Intressant läsnig(länkarna)

vet inte var det betyder i paktiken

cynisk
2012-09-11, 20:12
Märkte att migrationsverket får 8 miljarder tråden blivit borttagen PRECIS när jag hade skrivit klart mitt inlägg. Vi kanske kan fortsätta diskutera vad jag var inne på här? Klistrar vad jag skulle svara:


Du är väldigt duktig på att dra alla över en kam. Jag känner mig aningen påhoppad då du påstår att de som växer upp under sämre förhållanden är mer benägna att stjäla. Jag antar att det finns statistik som styrker det, men i verkligheten tror jag på: Jag är tacksam för min uppväxt som har lärt mig att arbeta för att jag vill ha, ingenting kommer serverat! Hellre en hel generation med proletärer som fått lära sig att tänka sig för än en massa bortskämda ungjävlar som tror att jordklotet kretsar kring dem.

Dock tror jag att kombinationen dåliga uppväxtvillkor och att majoriteten av den (svenska) befolkningen som finns kring tittar ner på en (pappa är läkare i hemlandet, får städarjobb i sverige som exempel) gör att man som ung invandrare dras mot kriminalitet bland annat. Enligt mig är alltså trångsyntheten som finns hos svenskar en stor del av problemet.

IMO så spelar det ingen som helst roll om en flykting kommer till Sverige och var hjärnkirurg+hjärtkirug+pilot+ingenjör i allt, och får ett städarjobb på McDonalds, om han fortfarande inte kan svenska språket, kulturen, eller bara rent allmänt hur fan man uppför sig i Sverige.

Kolla bara på Malmö. Det är så jävla fel att ett samhälle kan formas efter DERAS seder bara för att 80% av alla som bor där kommer från samma utland. Att du ens nämner trångsynthet bland svenskar, usch! Majoriteten av invandrare som jag har stött på beter sig som om att vi är skyldiga dom någonting, eller att det är synd om dom för att dom haft en hemsk uppväxt, och därför kan dom bete sig hur som helst, säger man nått om saken så blir man målad som rasist. Som sagt, fy skäms att du ens påstår att problemet ligger bland average svensson, när det är Reinfeldt som tar in alldeles för många, och dom får inte hjälpen dom uppenbarligen behöver för att inte hamna åt helvete fel i samhället.

Fordon
2012-09-11, 20:26
Robert Aschberg undrade samma sak som dig för ett par år sedan,

Från Insider på TV 3.

Det är skrämmande att kolla på.

werpa
2012-09-11, 21:59
vi fick för förhelvete inte sjunga nationalsången på skolavslutningen för det var kränkande och rasistiskt.

Hallå!!

Men att springa ut ur klassrummet och iväg för att lägga sig på en matta och be, nä det är okey.

Ingen keps, men sjal eller burka inga problem.

Våran årliga kyrkobesök i skolan drogs in, för det var kränkande eller fel mot vissa personer. Men förhelvete det är ju svenska seder!!!

Somalier i klassen fick lämna klassrummet under religions lektionerna för vi lärde oss om "andra" religioner.
Dom fick fortvarande godkänt, eftersom dom inte kunde hjälpa att Koranen förbjöd dom till det.

Fan man blir ju förbannad, inte undra på att SD får röster.

Nordström
2012-09-11, 22:08
vi fick för förhelvete inte sjunga nationalsången på skolavslutningen för det var kränkande och rasistiskt.

Hallå!!

Men att springa ut ur klassrummet och iväg för att lägga sig på en matta och be, nä det är okey.

Ingen keps, men sjal eller burka inga problem.

Våran årliga kyrkobesök i skolan drogs in, för det var kränkande eller fel mot vissa personer. Men förhelvete det är ju svenska seder!!!

Somalier i klassen fick lämna klassrummet under religions lektionerna för vi lärde oss om "andra" religioner.
Dom fick fortvarande godkänt, eftersom dom inte kunde hjälpa att Koranen förbjöd dom till det.

Fan man blir ju förbannad, inte undra på att SD får röster.

Är det här anledningen till varför unga invandrare blir kriminella?

werpa
2012-09-11, 22:10
Nä men kan vara anledningen till att som det stod längre bak i tråden att svenskar är rasistiska av sig och allmänt anti mot invandringen för dom har sätt en förändring mot det sämre med antalet i sin kommun / ort.

feyin
2012-09-11, 22:16
Det vore trevligt om något parti utan SDs bakgrund vågade ta tag i assimileringsfrågan.

Ganymedes
2012-09-11, 22:30
Robert Aschberg undrade samma sak som dig för ett par år sedan,

FWzPw7iN36w

Q_hlQ90C-Y8

Från Insider på TV 3.

Sånt får man knappast tala öppet om idag, är det från 90-talet?

werpa
2012-09-11, 22:36
Sånt får man knappast tala öppet om idag, är det från 90-talet?

Lite det som är problemet, ingen får tala om det problem som inte existerar för då smäller de.

Storpolitikerna kör säkra kort och håvar in pengarna istället för bli uthängda och sparkade snett neråt.

Tricklew
2012-09-11, 22:47
Ni citerar ett program som gick på en av Sveriges största kanaler, som diskuterar invandringen, just såsom ni vill, och ändå hävdar ni att man inte får diskutera det?

Dök eran vårdpersonal inte upp ikväll, eller vad pågår?

werpa
2012-09-11, 23:15
Ni citerar ett program som gick på en av Sveriges största kanaler, som diskuterar invandringen, just såsom ni vill, och ändå hävdar ni att man inte får diskutera det?

Dök eran vårdpersonal inte upp ikväll, eller vad pågår?

Hur tänker du?
Så sluta barrikadera dörren och låt vårdpersonalen besöka dig istället.

Vad hjälper det om en person ifrågasätter? Som du såg inget, man hamnar i glömskan.
Vi måste få upp frågan hos storpolitikerna.

Frågan är så känsloladdad att ingen vill sitta med kortet i handen.
Försök med språkkrav har prövats och vi såg resultaten tydligt.

Librish
2012-09-12, 02:25
Majoriteten av invandrare som jag har stött på beter sig som om att vi är skyldiga dom någonting, eller att det är synd om dom för att dom haft en hemsk uppväxt, och därför kan dom bete sig hur som helst, säger man nått om saken så blir man målad som rasist. Som sagt, fy skäms att du ens påstår att problemet ligger bland average svensson, när det är Reinfeldt som tar in alldeles för många, och dom får inte hjälpen dom uppenbarligen behöver för att inte hamna åt helvete fel i samhället.

Jag förstår inte hur MAJORITETEN av invandrare du har stött på kan ha den attityden. Jag har inte träffat en enda "invandrare" med något som kan ens närma sig det tankesättet. Var träffar du dessa människor, under vilka förhållanden och hur sker dialogen?

Poxeman
2012-09-12, 06:12
Jag förstår inte hur MAJORITETEN av invandrare du har stött på kan ha den attityden. Jag har inte träffat en enda "invandrare" med något som kan ens närma sig det tankesättet. Var träffar du dessa människor, under vilka förhållanden och hur sker dialogen?

Jag tror att det är samma sorts folk som bara träffar såna invandrare som bara träffar elaka poliser och inte kan gå på krogen en kväll för "det är alltid någon som startar bråk"

TREX
2012-09-12, 06:15
Ni citerar ett program som gick på en av Sveriges största kanaler, som diskuterar invandringen, just såsom ni vill, och ändå hävdar ni att man inte får diskutera det?

Dök eran vårdpersonal inte upp ikväll, eller vad pågår?

Har för mig att TV 3 drog tillbaka avsnittet.

Gober
2012-09-12, 06:26
Jag förstår inte hur MAJORITETEN av invandrare du har stött på kan ha den attityden. Jag har inte träffat en enda "invandrare" med något som kan ens närma sig det tankesättet. Var träffar du dessa människor, under vilka förhållanden och hur sker dialogen?

Jag gissar att han inte stött på någon invandrare utanför internet.

OT

Att det är större risk att bli kriminell i områden med arbetslöshet, sociala problem, traumatiserade föräldrar osv är inget konstigt.Så har det alltid varit oavsett om det är lnvandrare eller landsmän som bor där. Frågan är väl inte varför utan hur det ska lösas.

Jag är inte invandrare men var buse som ung. Skillnad mot mig, mina vänner och andra gäng på den tiden var att vi alla hade minst en förälder som brydde sig och med tiden växten vi alla upp och slapp undan tung kriminalitet. De andra som hade en otryggare uppväxt gick det inte så bra för.

stevebc
2012-09-12, 07:07
Kulturen motverkar utveckling snarare.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2Det verkar som att du har missat en del afrikanska länders ekonomiska tillväxt de senaste åren, i takt med att de har globaliserats och demokratiserats*.

* Ja, det är lättare att hinna ikapp andra länder än att själv driva teknikutvecklingsprocessen. Det är också ett ganska intressant utjämnande fenomen i världen, förutsatt att tankeutbyte och fritt tänkande tillåts.

Baan
2012-09-12, 07:31
Nja. Rapporten kritiserar valideringssystemet för utländska examina - något som rättats till på senare år. Annars visar den inget belägg för att taxibilar skulle rattas av hjärnkirurger i någon större utsträckning.

Det stämmer att det inte bevisar att det finns högutbildade invandrare som kör taxibilar. Det gör inte valfri artikel på t.ex. DN heller.

Inte många, om ens någon. I verkligheten är det så att myten om välutbildade taxichaufförer motbevisats, t.ex. här. (http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/integration/myt-att-invandrare-bara-far-okvalificerade-jobb_32016.html).

Det kursiverade är fel och något sådant står inte i artikeln.

Asdf
2012-09-12, 08:18
Den här diskussionen är enbart tragikomisk. Man tar in extremt många asylsökande år efter år med en traumatisk bakgrund ( som även inte vet huruvida de utvisas eller ej trots genomförd utbildning och ev anställning). Samtidigt diskuterar man hur man ska minska otryggheten som ger upphov till kriminaliteten?

Som jag ser det finns det en lösning men tyvärr lider vänstern/media/PK av något sorts grekiskt syndrom ( oviljan att ta ansvar) och därför ser det ut som det gör. Ta in så många som man vet att man klarar av och kan hantera punkt.

Thelvino
2012-09-12, 09:18
Funderar på om det är lönt att skriva i en tråd om kriminalitet där ingen har kunnat presentera en enda källa till något påstående som har med kriminalitet att göra..


Go nuts!
Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007
Kapitel: Ungdomsbrottslighet
http://www.bra.se/download/18.1ff479c3135e8540b2980008086/17+Ungdomsbrottslighet.pdf

Spoiler:
”Generellt gäller att ju grövre brottslighet desto större andel av
brotten begås av män.”

”Kriminologisk forskning visar att de uppväxtvillkor och levnadsförhållanden
som människor lever under har betydelse för brottslighetens
omfattning och struktur. En större andel av de ungdomar vars föräldrar
är arbetare och som bor i lägenhet, än de vars föräldrar är högre
tjänstemän och som bor i villa, rapporterar sålunda att de begått brott i
självdeklarationsundersökningar (Brå 2006, Ring och Svensson 2007).”

” Från tidigare forskning vet vi att risken för lagföring för något brottsbalksbrott
(t.ex. stöld, skadegörelse och misshandel) är tre gånger så
stor för de ungdomar som växer upp i ett arbetarklasshem jämfört
med i ett överklasshem och drygt fyra gånger större när det gäller lagföring
för våldsbrott (Wikström 1987).”

” I debatten om ungdomsbrottslighet uppmärksammas inte sällan
att det finns en överrepresentation av gärningspersoner med utländsk
bakgrund. Mindre uppmärksammat är att motsvarande gäller utsattheten
för speciellt våldsbrott som alltså också är större bland ungdomar
med utländsk bakgrund (Petterson, 2007).”

” Det är viktigt att påpeka är att överrepresentationen inte innebär
att det är ungdomar med utländsk bakgrund som står för flertalet
Fördjupning
356 brottsutvecklingen i sverige fram till år 2007
av ungdomsbrotten eller att det överlag skulle finnas tydliga kulturella
mönster i brottstyper med avseende på etnicitet. De allra flesta
ungdomsbrotten begås av ungdomar med »helsvensk« bakgrund och
brottsstrukturen följer den som redovisats ovan i tabell 1 (von Hofer
m.fl. 1998, Ring 1999).”

” Den överrepresentation som redovisats är också förväntad mot bakgrund
av att barn och unga med utländsk bakgrund växer upp under
relativt sett mer ogynnsamma ekonomiska och sociala förhållanden.
På individnivå är det exempelvis vanligare att hushåll med utländsk
bakgrund har ekonomiska problem, lägre utbildningsnivå och svag
arbetsmarknadsanknytning (Ds 2004:41).”

” Dessutom finns det en växande forskning av som visar att
en del av överrepresentationen beror på en diskriminerande myndighetsutövning
från polis och rättsväsende (för en genomgång se Brå
2008b).”

Loccii
2012-09-12, 09:23
Enligt egna erfarenheter så var alltid grisen på oss. jämt. bara man var ute med hunden. (bodde i södertälje) just nu bor ja typ i backa. där kan polisen komma och köra i väg folk för att ''lätta'' stämningen. Enligt andra så blir de bara värre.

Samhället stänger ut såna ungdomar. Menar alla kan göra bort sig när man är 13-15 men om man gör de får man ju stämpeln ''kriminell'' så får dom inte hjälp av samhället (enligt dem)

MVH

TomasB
2012-09-12, 09:51
Jag har jobbat i snart 10 år i mediabranschen däribland för några av Sveriges absolut största tidningar (Metro, SvD och Aftonbladet).

Fler frågor?

Jag har en fråga,

Vilket ansiktsuttryck får man se hos folk när man svarar Aftonbladet på frågan 'var jobbar du'?

Blandat. Schibstedt som äger AB är en rätt prestigefull arbetsplats i mediavärlden så som anställd är det helt ok. Men visst, alla jag känner avskyr aftonbladet mer eller mindre.

Ett bättre svar kan du egentligen inte få, men likväl har han fel enligt dig. Med den retoriken är det meningslöst att föra en diskussion. cofffee

Härligt med arbetserfarenhet! Man får gratulera. Du menar att ditt jobb är att snacka skit mao?

Äh, jag förstår vad han menar. Precis som samma sätt som jag hävdar att jag kan uttala mig p.g.a erfarenhet så är jag "part of the decease" (enligt min retorik). Och så är det tveklöst.
Dock så arbetar jag inte med redaktionellt innehåll och jag var knappast blygsam med mina åsikter om Janne Helin och Lena Mellin annat än när dåvarande VD Anna Settman var i närheten.

Doctor Snuggles
2012-09-12, 10:09
En kände en person som snodde en moppe när han var liten. Nu är han polis.
Jag vet inte hur exakt detta är relevant för tråden, men jag kände att det behövde sägas.

MrLomax
2012-09-12, 10:28
Funderar på om det är lönt att skriva i en tråd om kriminalitet där ingen har kunnat presentera en enda källa till något påstående som har med kriminalitet att göra..


Go nuts!
Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007
Kapitel: Ungdomsbrottslighet
http://www.bra.se/download/18.1ff479c3135e8540b2980008086/17+Ungdomsbrottslighet.pdf

Spoiler:
”Generellt gäller att ju grövre brottslighet desto större andel av
brotten begås av män.”

”Kriminologisk forskning visar att de uppväxtvillkor och levnadsförhållanden
som människor lever under har betydelse för brottslighetens
omfattning och struktur. En större andel av de ungdomar vars föräldrar
är arbetare och som bor i lägenhet, än de vars föräldrar är högre
tjänstemän och som bor i villa, rapporterar sålunda att de begått brott i
självdeklarationsundersökningar (Brå 2006, Ring och Svensson 2007).”

” Från tidigare forskning vet vi att risken för lagföring för något brottsbalksbrott
(t.ex. stöld, skadegörelse och misshandel) är tre gånger så
stor för de ungdomar som växer upp i ett arbetarklasshem jämfört
med i ett överklasshem och drygt fyra gånger större när det gäller lagföring
för våldsbrott (Wikström 1987).”

” I debatten om ungdomsbrottslighet uppmärksammas inte sällan
att det finns en överrepresentation av gärningspersoner med utländsk
bakgrund. Mindre uppmärksammat är att motsvarande gäller utsattheten
för speciellt våldsbrott som alltså också är större bland ungdomar
med utländsk bakgrund (Petterson, 2007).”

” Det är viktigt att påpeka är att överrepresentationen inte innebär
att det är ungdomar med utländsk bakgrund som står för flertalet
Fördjupning
356 brottsutvecklingen i sverige fram till år 2007
av ungdomsbrotten eller att det överlag skulle finnas tydliga kulturella
mönster i brottstyper med avseende på etnicitet. De allra flesta
ungdomsbrotten begås av ungdomar med »helsvensk« bakgrund och
brottsstrukturen följer den som redovisats ovan i tabell 1 (von Hofer
m.fl. 1998, Ring 1999).”

” Den överrepresentation som redovisats är också förväntad mot bakgrund
av att barn och unga med utländsk bakgrund växer upp under
relativt sett mer ogynnsamma ekonomiska och sociala förhållanden.
På individnivå är det exempelvis vanligare att hushåll med utländsk
bakgrund har ekonomiska problem, lägre utbildningsnivå och svag
arbetsmarknadsanknytning (Ds 2004:41).”

” Dessutom finns det en växande forskning av som visar att
en del av överrepresentationen beror på en diskriminerande myndighetsutövning
från polis och rättsväsende (för en genomgång se Brå
2008b).”Bra inlägg.

För att förstå varför vissa grupper av människor är mer benägna att bli kriminella måste man också forska i varför vissa andra grupper är mindre benägna att begå kriminella handlingar. Kriminologer studerar även detta.

En stark orsak till att en människa väljer att inte begå kriminella handlingar är "engagemang". Att han/hon har ett jobb, är med i en eller flera föreningar, utövar sport som tar tid, har fritidsintressen som tar tid. Kort sagt man måste ha något att göra, något som motiverar dig att göra något annat än att begå brott. Du kanske har en tajt familj, barn, fru/flickvän/pojkvän som gör att du avstår brott för att du vet att du riskerar att åka fast och då kanske inte får träffa dem på ett tag.

Ja, jag har läst kriminologi på universitet. Faktum är att jag har fyra olika "rättsvårdande" utbildningar. Men jag är ingen expert. Har läst en bok som heter "Skolan och brottsligheten", tror det var Flyghed som skrev den.

Thelvino
2012-09-12, 11:56
Bra inlägg.

För att förstå varför vissa grupper av människor är mer benägna att bli kriminella måste man också forska i varför vissa andra grupper är mindre benägna att begå kriminella handlingar. Kriminologer studerar även detta.

En stark orsak till att en människa väljer att inte begå kriminella handlingar är "engagemang". Att han/hon har ett jobb, är med i en eller flera föreningar, utövar sport som tar tid, har fritidsintressen som tar tid. Kort sagt man måste ha något att göra, något som motiverar dig att göra något annat än att begå brott. Du kanske har en tajt familj, barn, fru/flickvän/pojkvän som gör att du avstår brott för att du vet att du riskerar att åka fast och då kanske inte får träffa dem på ett tag.

Ja, jag har läst kriminologi på universitet. Faktum är att jag har fyra olika "rättsvårdande" utbildningar. Men jag är ingen expert. Har läst en bok som heter "Skolan och brottsligheten", tror det var Flyghed som skrev den.

+1

Så sant! Är inte heller expert har bara läst lite sociologi på universitet, (samt en massa böcker inom kriminologi (samt ännu fler rapporter från brå).

cynisk
2012-09-12, 16:34
Jag förstår inte hur MAJORITETEN av invandrare du har stött på kan ha den attityden. Jag har inte träffat en enda "invandrare" med något som kan ens närma sig det tankesättet. Var träffar du dessa människor, under vilka förhållanden och hur sker dialogen?

Dessa människor finns överallt. Att du påstår att du inte träffat någon alls med detta tankesättet är sannerligen häpnadsväckande, du kan skatta dig lycklig!

Vilka förhållanden? Möter dom vardagligen överallt. Dom lever på bidrag och deras lärare talar samma inhemska språk som dom gör, ännu en anledning att inte lära sig svenska ordentligt. Att kommunicera med dessa är meningslöst, eftersom att dom glor snett på en, spelar musik från hemlandet högt så fort chansen uppenbarar sig, och gapar på allt och alla på eget språk. Allt kommer serverat i silverfat för dom i Sverige och ju stökigare dom blir desto mer daltar folk med dom. Ska försöka avsluta ranten nu innan jag använder ordet 'dom' ännu mer, men det blir ungefär så att dessa invandrare tycker att dom har rätt att äga allt, och säger man emot så är man främlingsfientlig..

TREX
2012-09-12, 16:35
En kände en person som snodde en moppe när han var liten. Nu är han polis.
Jag vet inte hur exakt detta är relevant för tråden, men jag kände att det behövde sägas.

Låter rätt grovt, berättade han om det?

cynisk
2012-09-12, 16:36
Jag gissar att han inte stött på någon invandrare utanför internet.

OT

Att det är större risk att bli kriminell i områden med arbetslöshet, sociala problem, traumatiserade föräldrar osv är inget konstigt.Så har det alltid varit oavsett om det är lnvandrare eller landsmän som bor där. Frågan är väl inte varför utan hur det ska lösas.

Jag är inte invandrare men var buse som ung. Skillnad mot mig, mina vänner och andra gäng på den tiden var att vi alla hade minst en förälder som brydde sig och med tiden växten vi alla upp och slapp undan tung kriminalitet. De andra som hade en otryggare uppväxt gick det inte så bra för.

Är det ens möjligt att inte stöta på en invandrare i dagens samhälle? I think not.

werpa
2012-09-12, 21:23
Enligt egna erfarenheter så var alltid grisen på oss. jämt. bara man var ute med hunden. (bodde i södertälje) just nu bor ja typ i backa. där kan polisen komma och köra i väg folk för att ''lätta'' stämningen. Enligt andra så blir de bara värre.

Samhället stänger ut såna ungdomar. Menar alla kan göra bort sig när man är 13-15 men om man gör de får man ju stämpeln ''kriminell'' så får dom inte hjälp av samhället (enligt dem)

MVH

I helvete att man blir kriminell bara för man blivit bortförd av polisen.

När man står 10-15 pers och för oväsen vid lokala-häng stället. Visst fan blir man bortförd.
Oftast finns det en anledning till att polisen är "på"

Nä men visst ta bort polisen, det löser ju problemet med kriminaliteten.

Vem blev inte det i 15år åldern när man hade moppe? inte fan blev jag förbannat och ville sabotera för samhället / polisen.

Sådant argument suger verkligen.

Varför ska det vara så komplicerat?
Vi har för många invandrare på ett och samma stället.
Utan dagligt arbete/skola.

Lösningen ser inte så svår ut, inte för mig.

Latissimus Dorsi
2012-09-12, 21:28
Är det ens möjligt att inte stöta på en invandrare i dagens samhälle? I think not.

Du bor i Bredäng ser jag, förstår lite av dina åsikter då. Jag förstår verkligen varför vissa tänker som dom gör, men man kan åtminstonde ge alla en chans.

werpa
2012-09-12, 22:14
sedan kan ni med eran kriminolog? utbildning förklara för mig varför det inte finns statistik på brott av invandrare.

proteinsynthesis
2012-09-12, 22:47
Affes statistik blog är rätt bra om man vill ha siffror på invandringen.

bl.a.
http://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten-5-valdtakt/
http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten-1-samtliga-brott/
http://affes.wordpress.com/2012/07/14/invandrarna-och-brotten-2-svartskallemajoriteten/

stridis
2012-11-22, 09:52
En artikel om några invandrares motiv till kriminalitet:
DN fångar upp något (http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran)

TomasB
2012-11-22, 10:27
En artikel om några invandrares motiv till kriminalitet:
DN fångar upp något (http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran)

Men vi har ju inga problem med invandrare och invandringen i Sverige?
Det har media och politiker bedyrat länge nu.

ARMSTARK
2012-11-22, 11:13
På 90-talet hade jag en polare som jobbade som "kamratstödjare" tror jag det kallades. En slags fritidspersonal på skolan som skulle vara med på raster m.m. för att styra barnen på rätt väg, förhindra konflikter osv.

Problemet var att det fanns ett antal "utrikesfödda" som härjade på skolan han var på. Polarn ville att skolan skulle ta itu med problemet genom att ta kontakt med föräldrarna och göra en handlingsplan med föräldramöten m.m.

Skolan sa blankt nej! Motiveringen var att ungdomarna skulle få så tuffa bestraffningar av sina föräldrar eftersom de kom från länder där föräldrarnas ord var lag. Följden blev att det var total anarki bland dessa elever, vad man än gjorde blev det aldrig någon påföljd, varför sköta sig då liksom?

Jag tror att det här problemet hänger kvar än idag, ingen vågar sätta ner foten. Följden blir dåliga betyg-inget jobb-leva på sos-hamna i kriminalitet-osv......

Asdf
2012-11-22, 11:33
En artikel om några invandrares motiv till kriminalitet:
DN fångar upp något (http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran)

Under intervjuerna talar ungdomarna om svenskarna som mesiga, rädda och dumma.

"Svenskarna gör ingenting, det bara ger oss sakerna, de är så mesiga."

Det är inte direkt en nyhet, svenskar har alltid vart tafatta,mesiga och inte vågat stöta sig med andra tyvärr. Att ställa krav är inte samma sak som att vara rasist - troligen det största misstaget sedan början på 90talet :/ Nu när bollen är i rullning passar det inte med krav för då får man istället en motreaktion av de som ätit armen när man erbjudit handen.

stridis
2012-11-22, 12:07
Det är inte direkt en nyhet, svenskar har alltid vart tafatta,mesiga och inte vågat stöta sig med andra tyvärr. Att ställa krav är inte samma sak som att vara rasist - troligen det största misstaget sedan början på 90talet :/ Nu när bollen är i rullning passar det inte med krav för då får man istället en motreaktion av de som ätit armen när man erbjudit handen.

Man får väl helt enkelt börja med småkrav och sakta men säkert ställa högre och högre krav. Värma upp vattnet för grodan sakta men stadigt.:devil:

Warrior
2012-11-22, 13:34
Jag tror det är ett vanligt fenomen, se bara på Amerikanerna
de är ju samtliga invandrare. De både plundrar och manipulerar
andra.

JanOlsson
2012-11-22, 14:49
Det ser ut så i varenda hörn i världen, hos vissa folkgrupper, tyvärr.

SD rekord igen förresten, 12.3% denna gång, sentio:

http://sdpartille.wordpress.com/2012/11/22/sd-okar-till-123-i-sentio-november-2012/

http://sdpartille.files.wordpress.com/2012/11/sd-fc3a5r-123-i-sentio-november-2012.png?w=468

JanOlsson
2012-11-22, 14:51
Enligt egna erfarenheter så var alltid grisen på oss. jämt. bara man var ute med hunden. (bodde i södertälje) just nu bor ja typ i backa. där kan polisen komma och köra i väg folk för att ''lätta'' stämningen. Enligt andra så blir de bara värre.

Samhället stänger ut såna ungdomar. Menar alla kan göra bort sig när man är 13-15 men om man gör de får man ju stämpeln ''kriminell'' så får dom inte hjälp av samhället (enligt dem)

MVH

Skrattretande, skyll på den svenska polisen (som redan är typ världens mjäkigaste). Dra till thailand eller ryssland och kasta sten på snuten där så får vi se vad som händer.

ARMSTARK
2012-11-22, 15:05
Skrattretande, skyll på den svenska polisen (som redan är typ världens mjäkigaste). Dra till thailand eller ryssland och kasta sten på snuten där så får vi se vad som händer.

Din schemland do ska kasta polis, jora chaos me dej!

Angel
2012-11-22, 16:01
Enligt mig är alltså trångsyntheten som finns hos svenskar en stor del av problemet.

Fast det är ju alltid ens egna val om man skall göra något kriminellt eller inte. Oavsett vilket instrument man spelar.

Beholder
2012-11-22, 16:05
Biologi är givetvis också en faktor oavsett hur mycket man nu vill stoppa huvudet i sanden. Det är inte en slump att världen ser ut som den gör i olika delar av världen.

nt

Beholder
2012-11-22, 16:22
Det vore trevligt om något parti utan SDs bakgrund vågade ta tag i assimileringsfrågan.

Tja problemet är ju bara att de andra partierna inte tycker att det går ihop med mänskliga rättigheter att tvinga på andra människor sin egen kultur och "tvinga" dom att assimilera sig. Så länge du följer lagen så får du vara hur jävla konstig du vill. Dock kan det finnas andra saker som kan förbättras, mottagande utbildning av nyanlända osv. Fast då kommer SD gapa att varför ska de där invandrarna få saker som vi själva inte fått och glömmer att de har kostat staten enorma pengar under sin uppväxt.

TomasB
2012-11-22, 17:26
Tja problemet är ju bara att de andra partierna inte tycker att det går ihop med mänskliga rättigheter att tvinga på andra människor sin egen kultur och "tvinga" dom att assimilera sig. Så länge du följer lagen så får du vara hur jävla konstig du vill. Dock kan det finnas andra saker som kan förbättras, mottagande utbildning av nyanlända osv. Fast då kommer SD gapa att varför ska de där invandrarna få saker som vi själva inte fått och glömmer att de har kostat staten enorma pengar under sin uppväxt.

Fast det är ju helt jävla absurt resonemang.
När jag börjar ett nytt jobb måste jag assimilera mig till rådande företagskultur. Om jag byter LAND måste jag assimilera mig.

När jag är utomlands försöker jag ta seden dit jag kommer. Det är helt absurt att man inte kan kräva assimiliering i Sverige utan att bli stämplad som fascist. Ingen ber någon ta bort sin religion eller kultur, endast ta till sig den nya.

Och problemet ligger på två sidor, den ena och den som vi som samhälle måste ta tag i är att det är för svårt för invandrare att komma ut på arbetsmarknaden. Vi måste ändra LAS och se på hur USA agerar (i endast detta avseende). Sysselsättningsnivån är tragiskt låg bland invandrare.

Det andra är att när en person kommer till Sverige får denne en lista på alla rättigheter den har men inte ett ord om skyldigheter (Fråga nån som invandrat så får du se). Inte ett ord om hur vi behandlar kvinnor i Sverige.

Och i samma veva så tar vi inte reda på de som kommer, jag har träffat flera barnsoldater som kommit till Sverige och berättat detta för varenda myndighetspersonal som existerar. De är i realiteteten psykiskt skadade och man kan inte förvänta sig att de ska dra på sig en kostym och börja knega på SEB imorgon.

wessmen
2012-11-22, 17:29
Här är för mycket verklighet, ta mig tillbaka till det skimmer från Aftonbladet.

JanOlsson
2012-11-22, 17:47
Här är för mycket verklighet, ta mig tillbaka till det skimmer från Aftonbladet.

:laugh::laugh:

312
2012-11-22, 17:57
Här är för mycket verklighet, ta mig tillbaka till det skimmer från Aftonbladet.

Hahaha :D

stridis
2012-11-22, 18:11
Fast det är ju helt jävla absurt resonemang.
När jag börjar ett nytt jobb måste jag assimilera mig till rådande företagskultur. Om jag byter LAND måste jag assimilera mig.

När jag är utomlands försöker jag ta seden dit jag kommer. Det är helt absurt att man inte kan kräva assimiliering i Sverige utan att bli stämplad som fascist. Ingen ber någon ta bort sin religion eller kultur, endast ta till sig den nya.

Och problemet ligger på två sidor, den ena och den som vi som samhälle måste ta tag i är att det är för svårt för invandrare att komma ut på arbetsmarknaden. Vi måste ändra LAS och se på hur USA agerar (i endast detta avseende). Sysselsättningsnivån är tragiskt låg bland invandrare.


De som inte assimileras bidrar till att urholka det sociala kapitalet. Det blir i längden ett samhälle jag inte vill ha.

Arbetsmarknaden är stel, det bästa sättet att fixa jobb är genom kontakter; är man inte etablerad i samhället så har man inte det kontaktnätet, det säger sig självt. Det blir alltså riktigt illa ifall invandrare skapar "ghetton" där få arbetar och där deras barn inte heller får ett värdefullt kontaktnät som kan hjälpa dem med jobb.

JJonsson
2012-11-22, 18:15
Jag är av icke svenskt ursprung och flyttat hit som ungdom... värt att noteras att jag min brottsregister lyser med sin frånvaro.

Ett av de större problemen är brist på utbildning i ursprungslandet.

Kan anta att det blir stora kulturkrockar på SFI (svenska för invandrare) utbildningarna när människor från länder som är i krig med varandra hamnar vid samma bord i Sverige?

Zerdesht
2012-11-22, 18:20
Wow, startade Tapatalk för att läsa lite om träning på forumet, jag trodde för en sekund att jag hamnat på Flashback och att de skaffat stöd för Tapatalk.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Gober
2012-11-22, 18:22
Skrattretande, skyll på den svenska polisen (som redan är typ världens mjäkigaste). Dra till thailand eller ryssland och kasta sten på snuten där så får vi se vad som händer.

Ja den ryska polisen är mycket effektiv.

Q3AcSvlZ1HA
9Nkl4IWOp80

LizaK
2012-11-22, 18:23
Ett problem är att de "syns" & uppmärksammas mer. Är det en svensk grabb som har gjort något kan rubriken bli "en kille från Tyresö.."..är det frågan om en invandrare blir det plötsligt "en ARAB vid namn Muhammed, från Akalla med telefonnummer..."
Sedan spelar det ju stor roll i vilket område man bor. De flesta vill känna samhörighet..ha vänner och bekanta..och framförallt något att göra.
Hårdare krav på att bli en del av det svenska samhället (inte placeras i orter med endast invandrare..bli tvungen att lära sig språket, studera eller arbeta m.m) samt (fritids)aktiviteter för framförallt unga ungdomar skulle nog kunna bidra med mycket. Just nu ökar ju bara klyftorna.

filmjölk
2012-11-22, 18:24
Det är väl(?) ganska typiskt att invandrare även är överrepresenterade som offer för kriminalitet så väl som kriminella. Så man kan ju tänka sig att ett inte helt ovanligt scenario för ett brott är en ensam packad invandrarkille på väg hem ifrån krogen som blir påhoppad och rånad på sin mobiltelefon+plånbok av ett gäng invandrarkillar.

JJonsson
2012-11-22, 18:25
Ja den ryska polisen är mycket effektiv.



Alla är människor och "failar" då å då även ryssar, svenskar, poliser och alkisar :)

312
2012-11-22, 18:29
Ett problem är att de "syns" & uppmärksammas mer. Är det en svensk grabb som har gjort något kan rubriken bli "en kille från Tyresö.."..är det frågan om en invandrare blir det plötsligt "en ARAB vid namn Muhammed, från Akalla med telefonnummer..."
Sedan spelar det ju stor roll i vilket område man bor. De flesta vill känna samhörighet..ha vänner och bekanta..och framförallt något att göra.
Hårdare krav på att bli en del av det svenska samhället (inte placeras i orter med endast invandrare..bli tvungen att lära sig språket, studera eller arbeta m.m) samt (fritids)aktiviteter för framförallt unga ungdomar skulle nog kunna bidra med mycket. Just nu ökar ju bara klyftorna.

Vet inte om jag missuppfattade dig nu, men är du seriös? Så fort det är en vit person så står det i tidningen i 5 dagar på första sidan, är det inte en vit så är det en liten notis i hörnet på sida 45.

Eller vitpixlad bild, finns ju faktiskt bevis på att de gjorts minst en gång. Förstår inte riktigt grejen, ärligt talat. Varför vitpixlar man en svart man?

Sen tog de väl bort ett av signalementen polisen gav ut; "Utländsk härkomst" fick inte vara med. Bra, ta bort signalement så vi aldrig hittar brottslingen. Wtf?

Gober
2012-11-22, 18:29
Alla är människor och "failar" då å då även ryssar, svenskar, poliser och alkisar :)

Absolut men Den ryska polisen hör nog till några av de som ligger i toppskikten när det gäller att "faila" detta gäller förvisso alla länder där polisen är korrupt.

Vet iofs inte vad vår kära JanO menar med att svenska polisen är mjäkig, men han menar kanske att dom följer lagen.

LizaK
2012-11-22, 18:32
Vet inte om jag missuppfattade dig nu, men är du seriös? Så fort det är en vit person så står det i tidningen i 5 dagar på första sidan, är det inte en vit så är det en liten notis i hörnet på sida 45.

Eller vitpixlad bild, finns ju faktiskt bevis på att de gjorts minst en gång. Förstår inte riktigt grejen, ärligt talat. Varför vitpixlar man en svart man?

Sen tog de väl bort ett av signalementen polisen gav ut; "Utländsk härkomst" fick inte vara med. Bra, ta bort signalement så vi aldrig hittar brottslingen. Wtf?

Beror väl på tidsskrift. Jag har dock reagerat över hur mycket möda det ägnas till att lite smidigt och fint råka nämna brottslingens ursprung..

Och ja. Du har rätt i det du säger också. En hel del förskönas så pass, att man nästan kunde misstänka att tidningen blivit bombhotad om den vid något tillfälle hade ofördelaktiga nyheter om invandrare...och är rädd att bli det igen.......

filmjölk
2012-11-22, 18:35
Sen tog de väl bort ett av signalementen polisen gav ut; "Utländsk härkomst" fick inte vara med. Bra, ta bort signalement så vi aldrig hittar brottslingen. Wtf?

Jag säger inte att det är rätt att utelämna det, men jag kan förstå att man väljer att göra det. Invandrare är väldigt överrepresenterade och skulle man hela tiden få den infon kastad i ansiktet så fort man slår på sin tv eller öppnar en tidning så blir man till slut rasist.

Warrior
2012-11-22, 18:39
Det ser ut så i varenda hörn i världen, hos vissa folkgrupper, tyvärr.

SD rekord igen förresten, 12.3% denna gång, sentio:

http://sdpartille.wordpress.com/2012/11/22/sd-okar-till-123-i-sentio-november-2012/

http://sdpartille.files.wordpress.com/2012/11/sd-fc3a5r-123-i-sentio-november-2012.png?w=468

12% är bra mycket... men Krisdemokraterna bara 2.7%..
det är oroväckande! Hur kan folk rösta på en sådan nisse?

Svenskar behöver en större gemenskap med Gud, inte en
vilsen pingis spelare.

Jockefoten
2012-11-22, 19:05
12% är bra mycket... men Krisdemokraterna bara 2.7%..
det är oroväckande! Hur kan folk rösta på en sådan nisse?

Svenskar behöver en större gemenskap med Gud, inte en
vilsen pingis spelare.

Vänta, va?

Gober
2012-11-22, 19:24
hehe Warrior, var längesedan jag såg något från Guds egen krigare.

Fyllot
2012-11-22, 19:33
Kommer man från ett land där halshuggning är standard för våldsbrott och hamnar i ett där man skickas till 4-stjärniga hotell för rehabilitering och utbildning så blir detta resultatet.

Alfers
2012-11-22, 20:14
Framförallt kultur. I många andra länder är hela systemet genomruttet. Staten ger dig ingenting, polisen våldtar din syster, du får muta dig igenom systemet osv.
Man tappar respekt för auktoriteter. Vill du tjäna mer än en get i månadslön eller bli någon där så måste du ruffla och råna.
Kan man ta något så gör man det.
Sen när dom kommer hit så funkar det lika bra, ja tom bättre, du slipper piskstraff och här finns fler att råna och staten hjälper ändå dig.

Mel
2012-11-22, 21:05
Inavel

Beholder
2012-11-22, 21:21
Fast det är ju helt jävla absurt resonemang.
När jag börjar ett nytt jobb måste jag assimilera mig till rådande företagskultur. Om jag byter LAND måste jag assimilera mig.

När jag är utomlands försöker jag ta seden dit jag kommer. Det är helt absurt att man inte kan kräva assimiliering i Sverige utan att bli stämplad som fascist. Ingen ber någon ta bort sin religion eller kultur, endast ta till sig den nya.

Och problemet ligger på två sidor, den ena och den som vi som samhälle måste ta tag i är att det är för svårt för invandrare att komma ut på arbetsmarknaden. Vi måste ändra LAS och se på hur USA agerar (i endast detta avseende). Sysselsättningsnivån är tragiskt låg bland invandrare.

Det andra är att när en person kommer till Sverige får denne en lista på alla rättigheter den har men inte ett ord om skyldigheter (Fråga nån som invandrat så får du se). Inte ett ord om hur vi behandlar kvinnor i Sverige.

Och i samma veva så tar vi inte reda på de som kommer, jag har träffat flera barnsoldater som kommit till Sverige och berättat detta för varenda myndighetspersonal som existerar. De är i realiteteten psykiskt skadade och man kan inte förvänta sig att de ska dra på sig en kostym och börja knega på SEB imorgon.

Ja skönt att du tar på dig offerkoftan. Så typiskt SD folk. Det är därför många företag försöker anpassa sin arbetsplats så att fler kulturer får plats och kan jobba sida vid sida?

Jaha, och vad betyder betyder det att assimileras? assimilation, assimilering, process genom vilken en minoritet, t.ex. en invandrargrupp i det svenska samhället, helt överger sin egen kultur, så att ursprungliga kulturskillnader försvinner. (25 av 45 ord) Hur Ne.se förklarar ordet. Det är helt enkelt ett "krav" på att invandrare helt anpassar sig till rådande kulturen. Vilket betyder att de kanske behöver ändra vanor och uttryck för sin kultur som faktiskt inte är olagliga i det här landet. Det är något som strider mot de andra partiernas värdegrund. För dem är det helt självklart att individen ska få göra så många fria val som möjligt.

Har du läst LAS kan du en enda paragraf? Har du en aning om hur LAS fungerar? Det verkar inte som det i alla fall. LAS är i 99% av fallen inte ett hinder mot anställning eller avsked för svenska företag.

Nordström
2012-11-22, 21:58
Ja skönt att du tar på dig offerkoftan. Så typiskt SD folk.

Typiskt anti-sd-folk att inte veta i vilket sammanhang man ska använda offerkofta-argumentet (om det ens är värt att kalla argument?).

D Andersson
2012-11-23, 09:50
Jag säger inte att det är rätt att utelämna det, men jag kan förstå att man väljer att göra det. Invandrare är väldigt överrepresenterade och skulle man hela tiden få den infon kastad i ansiktet så fort man slår på sin tv eller öppnar en tidning så blir man till slut kritisk mot de som förespråkar fortsatt kravlös massinvandring.

Rättade ditt inlägg.

qqq111
2012-11-23, 10:02
För att dom känner att dom inte hör hemma, att det inte spelar någon roll hur dom beter sig, dom kommer ändå bli behandlade annorlunda. Dom känner sig utanför, rotlösa och utan något att förlora helt enkelt. Blandat med en mindre försiktig och mer impulsiv genetik än etniska svenskar.

Det är delvis därför mångkultur är hemskt, det går inte att ändra på ovanstående hur man än gör.

ARMSTARK
2012-11-23, 10:07
Problemet är att invandrare behandlas som mongon som inte förstår lagar och regler! Och som om de inte har hjärnkapasitet att lära sig svenska språket och hur landet fungerar. Det är en djävligt nedlåtande attityd som är mera rasistisk än någon rasse som står och hailar på stan!

Warrior
2012-11-23, 10:42
Det är delvis därför mångkultur är hemskt, det går inte att ändra på ovanstående hur man än gör.

Jag håller med om att det är korkat att ta in folk från Afrika,
Asien de har en helt annorlunda kultur och gener. Man kan inte
förvänta sig annat än bråk, sedan kan inte en Afrikan må bra
i Svenskt klimat.

Warrior
2012-11-23, 10:47
Och alla dessa tankar om att hjälpa andra,
man kan väl försöka hjälpa Sverige först, stackars
Svenskar...

Spetälsk
2012-11-23, 11:17
Och alla dessa tankar om att hjälpa andra,
man kan väl försöka hjälpa Sverige först, stackars
Svenskar...Det finns hjälp att få. tala med din husläkare han kan remittera dig vidare :)

Warrior
2012-11-23, 11:54
Det finns hjälp att få. tala med din husläkare han kan remittera dig vidare :)

vad vet en läkare,
de känner till det biologiska.

Orsak verkan... men de kan inte förstå saker
som är bortom logik. De är bra på att fixa brutna
ben och inflammerade sår. När det gäller saker som
rör hjärtat är dom lika handikappde som en åsna som
försöker köra en bil.

Jockefoten
2012-11-23, 12:00
vad vet en läkare,
de känner till det biologiska.

Orsak verkan... men de kan inte förstå saker
som är bortom logik. De är bra på att fixa brutna
ben och inflammerade sår. När det gäller saker som
rör hjärtat är dom lika handikappde som en åsna som
försöker köra en bil.

Enter.

Warrior
2012-11-23, 12:18
Enter.

Läkaren frågar sig vad är orsaken till att jag finns,
och denne hittar på ett svar och säger det måste
bero på medicin sedan bildar denne en organisation
som sysslar med forskning kring medicin, och tills slut
uppfinner denne själv medicin men för att inte gå
emot logik kallar man denne för en farmakolog. Sedan
säger barnmorskan att alltings skapare är Medicin,
men läkaren med sin starka förnuftskälla hävdar "Nej,
det är en farmakolog, det där är gamla rön!"

JanOlsson
2012-11-23, 23:33
ptja det är samma sak överallt.

Enligt en ny undersökning som tidningen Politiken och radiokanalen P4 København utfört med hjälp av siffror från danska motsvarigheten till SCB, Danmarks Statistik, är invandrarkillar dubbelt så kriminella som infödda danskar. De uppseendeväckande siffrorna oroar justitieministern.

http://avpixlat.info/2012/11/23/invandrarkillar-dubbelt-sa-kriminella-som-infodda-danskar/

Ursprungsartikel: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1870249.ece

RageBob
2012-11-24, 09:41
Tycker för många pekar på invandrare som själva problemet istället för att peka på politikerna som tar hit för många.

Sen att ingen av dom ansvariga vågar ta ansvar för det hela är mest sorgligt. Det är mer vedertaget accepterat att ropa "rasism" istället för att ta tag och prata om problemen.

//mvh

begt
2012-11-24, 09:50
Tycker för många pekar på invandrare som själva problemet istället för att peka på politikerna som tar hit för många.

Sen att ingen av dom ansvariga vågar ta ansvar för det hela är mest sorgligt. Det är mer vedertaget accepterat att ropa "rasism" istället för att ta tag och prata om problemen.

//mvh

Visst är det så. Våra politiker kan inte vara riktigt kloka:

http://www.laholmstidning.se/article/20120829/LAHOLM/708299995/1294/-/flyktingbarn-till-lilla-tjarby

http://nwt.se/arvika/article1175881.ece

http://petterssons.bloggsida.se/politik/vad-pengarna-hade-rackt-till

Vi har pensionärer som har mycket svårt att få ekonomin att gå ihop, samtidigt som enorma summor läggs på nyanlända som inte borde ha fått komma hit. De huseras i herrgårdsmiljöer i brist på plats. Det är så att man blir yr av allt vansinne.

RageBob
2012-11-24, 11:11
Teh Rage.....

Så när ska vi storma riksdagshuset?

filmjölk
2012-11-24, 11:17
Tycker för många pekar på invandrare som själva problemet istället för att peka på politikerna som tar hit för många.



Bor man själv inte så att man drabbas på ett personligt plan av problemet är det lätt att vara humanist, då blir det bara lite trist statistik och vad för pris är egentligen lite våldtäkter, otrygghet, viss nedmontering av välfärd och personrån mot att förhindra att folk svälter ihjäl eller förtrycks i sina hemländer? En hyfsat bra deal egentligen.

Fyllot
2012-11-24, 11:23
Filmjölk är Hisingen ett sådant område?

filmjölk
2012-11-24, 14:24
Filmjölk är Hisingen ett sådant område?

Delar av Hisingen är det (backa, brunnsbo), det finns "fina" delar med (tolered, torslanda). Samt fina delar trots att det är mycket invandrare (Tex Kärra, Tuve)