handdator

Visa fullständig version : Set per muskelgrupp


You
2012-09-10, 19:06
Hur många set bör man köra per muskelgrupp? Man bör givetvis köra några fler på tex rygg jämfört med biceps men finns det någon generell "regel" eller något man kan förhålla sig till?

Anledningen till att jag frågar är att jag idag endast kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Schemat jag funderar att ha är:

Bröst+Axlar
Ben+Mage
Rygg
Armar

Och om jag vill slänga in ett extra pass kör jag lite bröst+latsdrag+mage.

OM jag senare skulle välja att köra några muskelgrupper fler ggr/vecka (bröst, rygg, armar främst) hur bör jag lägga upp schemat och hur många set bör jag DÅ köra vid varje träningstillfälle per muskelgrupp?

Men som sagt, det jag vill veta nu är hur många set jag bör lägga ner på varje muskelgrupp i schemat jag har ovan.

Tack!

J3T69
2012-09-10, 19:19
Hur många set bör man köra per muskelgrupp? Man bör givetvis köra några fler på tex rygg jämfört med biceps men finns det någon generell "regel" eller något man kan förhålla sig till?

Anledningen till att jag frågar är att jag idag endast kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Schemat jag funderar att ha är:

Bröst+Axlar
Ben+Mage
Rygg
Armar

Och om jag vill slänga in ett extra pass kör jag lite bröst+latsdrag+mage.

OM jag senare skulle välja att köra några muskelgrupper fler ggr/vecka (bröst, rygg, armar främst) hur bör jag lägga upp schemat och hur många set bör jag DÅ köra vid varje träningstillfälle per muskelgrupp?

Men som sagt, det jag vill veta nu är hur många set jag bör lägga ner på varje muskelgrupp i schemat jag har ovan.

Tack!

Hej!
Jag kör ben och rygg c:a 12 set och då är varje set till nästintill utnmattning.
Dom andra grupperna håller jag mig till runt 9set/vecka och kanske runt 6-8 för arnmarna.
Detta är helt individuellt men jag kör runt 10 reps och vilar c:a 1-1.20min per set så jag är trött efter mina set och behöver den påterhämtningen.
Skulle du vilja köra dina muskelgrupper oftare föreslår jag att du drar ner på dina set per träningstillfälle för att mer är inte alltid bättre.
När du äter&vilar det är då du växer:)

Lycka till!

Victuhh
2012-09-10, 19:21
För mig blir det 6 set biceps per vecka samt ca 12 på rygg och ben

You
2012-09-10, 19:25
Okej. Anledningen till att jag frågar är för att jag vill dra ner på antalet övningar jag kör för närvarande. Jag tänkte hålla mig till ungefär 3 övningar på de stora muskelgrupperna. För att ge ett exempel tänkte jag köra:

Rygg:
Marklyft
Latsdrag
Hantelrodd

Räcker det med de övningarna? Ska jag köra 4 set på varje där? Förutom kanske 3 på marklyft då den suger en hel del energi, eller ska jag lägga till en övning och köra 3 set på varje istället?

Tänker samma sak vad gäller bröst och ben.

Bröst:
Hantelpress eller bänkpress
Flyes
Cablecross

Ben:
Knäböj
Benspark
Vader

J3T69
2012-09-10, 19:29
Okej. Anledningen till att jag frågar är för att jag vill dra ner på antalet övningar jag kör för närvarande. Jag tänkte hålla mig till ungefär 3 övningar på de stora muskelgrupperna. För att ge ett exempel tänkte jag köra:

Rygg:
Marklyft
Latsdrag
Hantelrodd

Räcker det med de övningarna? Ska jag köra 4 set på varje där? Förutom kanske 3 på marklyft då den suger en hel del energi, eller ska jag lägga till en övning och köra 3 set på varje istället?

Tänker samma sak vad gäller bröst och ben.

Bröst:
Hantelpress eller bänkpress
Flyes
Cablecross

Ben:
Knäböj
Benspark
Vader

det räcker finfint med 3 övn.per muskelgrupp.
När jag kör ex biceps blir det oftast bara 2st.stångcurl+hantelcurl.
Krångla inte till det med en massa olika övn.
Det du har för rygg och bröst ser jättebra ut.
Kör enligt den ordningen också:)

J3T69
2012-09-10, 19:30
Okej. Anledningen till att jag frågar är för att jag vill dra ner på antalet övningar jag kör för närvarande. Jag tänkte hålla mig till ungefär 3 övningar på de stora muskelgrupperna. För att ge ett exempel tänkte jag köra:

Rygg:
Marklyft
Latsdrag
Hantelrodd

Räcker det med de övningarna? Ska jag köra 4 set på varje där? Förutom kanske 3 på marklyft då den suger en hel del energi, eller ska jag lägga till en övning och köra 3 set på varje istället?

Tänker samma sak vad gäller bröst och ben.

Bröst:
Hantelpress eller bänkpress
Flyes
Cablecross

Ben:
Knäböj
Benspark
Vader

jag glömde benen men det ser också bra ut.

You
2012-09-11, 15:17
Okej. Jag tänkte nämligen hålla mig på ca 10-12 set på rygg, ben, bröst exempelvis, och ca 8 set på övriga muskelgrupper. Sen med tanke på att jag får med armar när jag kör rygg och bröst, så behöver jag inte köra överdrivet många set på arm-passet. För att klargöra skulle då en typisk vecka se ut som följande:

Måndag: Bröst + Axlar
Bänkpress 4 set
(Hantelpress)
Flyes 3-4 set
Cablecross 3 set
(För att klargöra: Antingen kör jag 2-3 set bänkpress och 2 set uppåtlutande hantelpress ELLER 4 set bänkpress och hoppar över hantelpress eller 4 set hantelpress)
Militärpress 3 set
Framåtlutande hantellyft 3-4 set
EN ÖVNING TILL?

Tisdag: Ben+Mage
Knäböj 4 set
Benspark 3 set
Vader 4 set
Diverse mag-övningar: 10-15 reps x 6-8 set

Onsdag: VILA

Torsdag: (extrapass)
Bänkpress/Hantelpress 3-4 set
Flyes 4 set
Latsdrag 4 set
Stångscurl 4 set

Fredag: Armar
Liggande triceps 3 set
Pushdowns 4 set
Stångscurl 3 set
Koncentrationscurl 4 set
Underarmar 3 set

Lördag: VILA

Söndag: Rygg
Marklyft 3 set
Latsdrag 4 set
Hantelrodd 4 set
Shrugs 3 set


Något ni reagerar på om ni tittar igenom det där snabbt?

Och så en fråga: Bröst+Axlar-passet: Vad tycker ni om övningarna för axlar? Räcker det med Militärpress och lyft åt sidan eller?

J3T69
2012-09-11, 15:40
Okej. Jag tänkte nämligen hålla mig på ca 10-12 set på rygg, ben, bröst exempelvis, och ca 8 set på övriga muskelgrupper. Sen med tanke på att jag får med armar när jag kör rygg och bröst, så behöver jag inte köra överdrivet många set på arm-passet. För att klargöra skulle då en typisk vecka se ut som följande:

Måndag: Bröst + Axlar
Bänkpress 4 set
(Hantelpress)
Flyes 3-4 set
Cablecross 3 set
(För att klargöra: Antingen kör jag 2-3 set bänkpress och 2 set uppåtlutande hantelpress ELLER 4 set bänkpress och hoppar över hantelpress eller 4 set hantelpress)
Militärpress 3 set
Framåtlutande hantellyft 3-4 set
EN ÖVNING TILL?

Tisdag: Ben+Mage
Knäböj 4 set
Benspark 3 set
Vader 4 set
Diverse mag-övningar: 10-15 reps x 6-8 set

Onsdag: VILA

Torsdag: (extrapass)
Bänkpress/Hantelpress 3-4 set
Flyes 4 set
Latsdrag 4 set
Stångscurl 4 set

Fredag: Armar
Liggande triceps 3 set
Pushdowns 4 set
Stångscurl 3 set
Koncentrationscurl 4 set
Underarmar 3 set

Lördag: VILA

Söndag: Rygg
Marklyft 3 set
Latsdrag 4 set
Hantelrodd 4 set
Shrugs 3 set


Något ni reagerar på om ni tittar igenom det där snabbt?

Och så en fråga: Bröst+Axlar-passet: Vad tycker ni om övningarna för axlar? Räcker det med Militärpress och lyft åt sidan eller?

Jag tycker det räcker med militärpress och hantellyft åt sidan för axlarna.
Sen tycker jag så här:
Mån:bröst+axlar
tis:ben+mage
ons:vila
tor:rygg+biceps
fre:triceps+vader.
lör:vila
sön:ev släpande grupper om ork/tid finns.
Börja om schemat igen.

You
2012-09-11, 16:13
Jag tycker det räcker med militärpress och hantellyft åt sidan för axlarna.
Sen tycker jag så här:
Mån:bröst+axlar
tis:ben+mage
ons:vila
tor:rygg+biceps
fre:triceps+vader.
lör:vila
sön:ev släpande grupper om ork/tid finns.
Börja om schemat igen.
Extrapasset är till för sånt jag vill lägga lite extra krut på. Och det kan jag inte lägga på söndag för då blir det bröst på söndag och måndag...

och jag får väldigt mkt triceps med bröst 2 ggr i veckan PLUS triceps

J3T69
2012-09-11, 17:15
Extrapasset är till för sånt jag vill lägga lite extra krut på. Och det kan jag inte lägga på söndag för då blir det bröst på söndag och måndag...

och jag får väldigt mkt triceps med bröst 2 ggr i veckan PLUS triceps

Ja precis...mer är inte alltid bättre:)