handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet stekt lever


Silencer
2012-09-10, 17:57
Hur länge håller stekt lever i kylskåp? Vi gjorde i tisdags, dvs 6 dagar sen, och har glömt äta den. Tänkte äta nu. nötlever.

Holabandola
2012-09-11, 07:38
Lukta på den, smaka på den. Smakar och luktar den okej så är den okej.

Jag har som regel att ALDRIG äta rester som är äldre än en vecka. 7 dagar går min gräns. Så 6 dagar kan jag äta, 7 nej. Det tycks finnas en gräns där, för helt plötsligt efter 7 dagar blir det dåligt. Iallafall mina erfarenheter.

Holabandola
2012-09-11, 07:39
...vill du säkra kan du koka maten hårt på spisen när du värmer upp den, det dödar det mesta. Dödar även smaken hehe. Men det går att iallafall att äta utan att bli matförgiftad. Funkar inte mot mögel dock, mögelgifter finns kvar, men bakterierna dör.

Sverker
2012-09-11, 18:27
Så enkelt är det inte. Jag kan direkt komma på Bacillus cereus som kan komma från kryddorna eller grädden och överleva tillagningen. Gick nedkylningen för långsamt eller levern legat för varmt kan Bacillus cereus bilda gift under lagringen.

Slarvar man med hygienen efter tillagningen och förvara maten för varmt kan köttet smittas av Staphylococcus aureus som också den bildar gift under lagningen.


Det går alltså, enligt mig, inte att förutse hur levern mår efter 6 dygn. Man måste se med egna ögon för att göra en rättvis bedömning. Själv hade jag inte ätit levern efter 3-4 dygn i kylskåpet.