handdator

Visa fullständig version : Kcal-överskott varje dag?


You
2012-09-10, 13:26
Säg att man tränar 4ggr i veckan. "Måste" man ligga på ett stabilt kcal-överskott och få i sig duktigt med protein även på vilodagarna? Alltså, hur funkar det där med näring som tas upp osv. Jag är långt ifrån en expert på området och skulle gärna vilja veta hur det funkar.

Säg att jag de dagarna jag tränar ligger på 200-300 kcal överskott och får i mig 200g protein men på vilodagarna ligger jag ibland strax under och ibland strax över och kanske får i mig 100g protein.

Vad blir skillnaden mellan att alltid ligga på 200-300 över och 200+g protein?

tjing
2012-09-10, 13:32
Det är ju lite mer invecklat än bara kcal-intag hit och dit, men muskler växer ju länge än bara på dagarna man tränar dem. Dock är det aminosyror som stimulerar muskelproteinsyntesen, men utan ett kcal-överskott kommer muskelökningen inte bli vettig över tid.

Det finns många olika varianter som bekant, men personligen tror jag på stora överskott träningsdagar och kring balans på vilodagar då underskott tenderar att försämra min prestation på gymmet nästkommande styrketräningsdag. Ibland blir det lite underskott, typ 2-300 kcal. Sedan slänger jag ofta in en underskottsdag när jag inte kör styrketräning dagen efter utan t ex konditionsträning eller vila.

Ibland på helgen drar jag till med en heldags fasta med kraftigt underskott, vilket onekligen hjälper med att hålla fettprocenten nere i det stora hela.

Men för en nybörjare som inte vill krångla alltför mycket, så ät mer på träningsdagar och lite mindre på vilodagar. Blir du fet, ät lite mindre. Ökar inte vikten, ät mer.