handdator

Visa fullständig version : Vilken tvål för oss som lätt får acne? (samlad erfarenhet)


Bewafas
2012-09-09, 22:01
Här tänkte jag att vi skulle dela med oss av vår erfarenhet av olika rengöringsmedel mot acne.

Jag har hittat att en duschgel från Neutrogena (länk till Apoteket (http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=245422)) som i princip har tagit bort acnen i min panna, som jag hade rätt mycket problem med förr.

Den funkar dock inte för halsen/nacke/rygg/bröst där jag också lätt får finnar, eller inte någon märkbar effekt i alla fall.

Bewafas
2012-09-10, 19:22
*bump*

Status Quo
2012-09-11, 19:01
Varför har du finnar om jag får fråga...? Tycker det verkar lite onödigt. Jag tvättar mig inte alls och har inga finnar.

fenzyn
2012-09-11, 19:05
ingen tvål...

Gabriel Forslund
2012-09-11, 19:08
Av egen erfarenhet. Inget fungerar. Jag gick till en läkare och fick roaccutan utskrivet. Jobbiga månader under behandlingen. Dock ett av de bättre besluten jag gjort i mitt liv.

MathiasF
2012-09-11, 19:09
Varför har du finnar om jag får fråga...? Tycker det verkar lite onödigt. Jag tvättar mig inte alls och har inga finnar.

Fräscht *spy*

Jag är 24 och kan fortfarande få någon finne här och där de perioder då jag tränar mycket, ett extra skjut testosteron framkallar dem.

stridis
2012-09-11, 19:12
Använder lactacyd när jag duschar.

JussupWillkosz
2012-09-11, 19:26
Håll dig undan från mejeriprodukter så ska du se att din hud kommer bli bra igen!

När Jusup la ner ost,mjölk och kesoätandet så innebar det att Jusup tog sitt bästa beslut sen Jusup valde att titta på Kitanofilmer....

Therealslimshady
2012-09-11, 23:02
Tvätta ansiktet ofta(med vatten),får du finnar. Kläm dom och dutta sprit på dom.

Det och solarium 2 ggr i veckan hjälper mig periodsvis.

Kimball
2012-09-12, 07:53
Jag skulle säga att en återfuktande kräm är viktigare än någon tvål öht! Själv använde jag Shiseido Cleansing foam (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350708) + Olay Beauty Fluid (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111462) under mina tonår (och än idag) med stor framgång. Men än en gång, viktigare att återfukta än att tänka att man ska torka ut huden så den inte går bananas, per personlig erfarenhet!

Slartibartfast
2012-09-12, 09:02
Jag är 33 och får fortfarande finnar. Antagligen pga att jag äter mycket mjölkprodukter.

Tvätta med vatten och inte pilla är viktigast.
Postat via en mobil enhet

Dreas
2012-09-12, 09:18
Återfuktande kräm har gjort under för mig, märks direkt skillnad om jag skippar den efter att ha duschat.

Sen som Slarti säger, pilla mindre.

Låt bli att pilla, återfuktande kräm och lite mejeriprodukter, det är en väldigt bra start.

Skön
2012-09-12, 09:30
Bästa för mig verkar vara att inte smörja in eller tvätta med mer än vattnet när jag duschar. Många krämer å skit består till största del av vatten och alkohol, vilket gör att det naturliga fettet/skyddet torkar och smuts "fastnar" bättre.
Mindre mejeriprodukter och kanske någon återfuktande kräm med ngn olja skulle nog jag köra på iaf.

Bewafas
2012-09-19, 21:14
Jag är 33 och får fortfarande finnar. Antagligen pga att jag äter mycket mjölkprodukter.

Tvätta med vatten och inte pilla är viktigast.
Postat via en mobil enhet
Alltså ingen tvål alls i ansiktet/rygg/bröst? Bara ljummet vatten?

Erry
2012-09-21, 16:19
Jan Marinis produkter för behandling av vuxenacne är fantastiska. De hjälper både till att rena porer/förhindra acne och föryngrar huden. Gick från riktigt dålig hy till att få beröm för min otroligt vackra hud :). Lite biverkningar får man i början, ansiktet känns stramt och man flagar.
Finns någon tonårsserie i samma märke men den använder inte jag.
Problemet är att den inte finns att köpa i vanlig affär. Man måste gå till någon plastikklinik eller köpa på nätet. På tradera finns det massa fakeprodukter så man bör inte köpa därifrån.

Har man allvarligare acne måste man behandla inifrån med läkemedel samtidigt.

Bewafas
2012-09-22, 14:07
Alltså ingen tvål alls i ansiktet/rygg/bröst? Bara ljummet vatten?

Bumpar frågan.

Sandra81
2012-09-22, 14:15
Har aldrig haft acne men bikarbonat lär funka toppen. själv använder ja till det mesta. tex tvätta håret , bad osv.

Bewafas
2012-09-23, 16:24
Har aldrig haft acne men bikarbonat lär funka toppen. själv använder ja till det mesta. tex tvätta håret , bad osv.Vart hittar du det? Vad baserar du att det skulle hjälpa mot acne på?

mela
2012-09-24, 09:59
Jag får finnar när jag har det jobbet jag har nu, men det beror väl mest på att det är temperaturskillnader, svettigt och skitigt utav bara f*n.
Det enda som fungerar då är Cliniques 3stegsprodukter.

Sedan har jag märkt att jag får mer finnar när jag snusar, kanske finns ett samband?

Sandra81
2012-09-24, 10:14
Vart hittar du det? Vad baserar du att det skulle hjälpa mot acne på?

Jag köper aldrig dyra krämer å skit från affärerna.. utan använder mig av sånt man kan hitta hemma.

När jag tvättar ansikte på djupet tar jag bikarbonat, vatten å äppelcidervinäger.
om huden ngn är torr kör jag olivolja å honung å låter de sitta några timmar. Använder inga krämer på dagarna utan vid sol, iskalla väder å annat så är det jojobaolja eller mandelolja som jag smörjer in med.

sen som tjej så använder jag lite smink och så mycket jag bara kan ekologiskt.

bikarbonat fungerar bra. minskar skador på huden å rengör porer på djupet. finns att köpa på nästan alla matvarubutiker. brukar oftast vara i såna små kryddpåsar från santa maria. kostar runt 8 kronor.

TomasB
2012-09-24, 10:16
Jag skulle säga att en återfuktande kräm är viktigare än någon tvål öht! Själv använde jag Shiseido Cleansing foam (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350708) + Olay Beauty Fluid (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111462) under mina tonår (och än idag) med stor framgång. Men än en gång, viktigare att återfukta än att tänka att man ska torka ut huden så den inte går bananas, per personlig erfarenhet!

Testat de dyraste mest återfuktande skiten du kan hitta. Jag har testat allt från ren tvål til Shiseido, till konstig skit de använder på hudterapeuter (konstiga syror) och inget funkar.

Jag har en stört konstig super-monster fet hudtyp som inte kan torkas ut typ. Om jag bränner mig som fan på stranden (krävs väldigt mkt för det) så "läker" det över natten. Jag blir aldrig torr överhuvudtaget, oavsett väderlek eller årstid.

Och dessutom till nån annan som snackade om mejeriprodukter, så äter jag 0.5 kg kvarg om dagen, säkert 0.5 liter mjölk om dagen också plus ost på mackor och smör i all mat och min hy har aldrig varit bättre.

När jag slutade bry mig så mkt så släppte det av sig själv :)