handdator

Visa fullständig version : Har du hittat ett tydligt samband mellan kost och acne?


Bewafas
2012-09-09, 21:52
Har du observerat att du har fått märkbart mindre acne när du har slutat med något livsmedel?

Akada
2012-09-09, 22:10
Minskat/nollat intag av mejeriprodukter/mjölk har ju varit vägen till en acnefri vardag för många koloiter.

King Grub
2012-09-09, 22:13
Det är rätt individuellt, men mjölk och andra mjölkprodukter är antagligen den vanligaste triggande faktorn när det gäller födointaget.

Spartansk
2012-09-09, 22:23
En polare påstår sig få acne av choklad.

zam_zap
2012-09-09, 22:34
Mer mat, mer akne är det tydligaste så en liten dietperiod kan vara skönt ibland mest för att rensa kroppen.

Bewafas
2012-09-09, 22:39
Det är rätt individuellt, men mjölk och andra mjölkprodukter är antagligen den vanligaste triggande faktorn när det gäller födointaget.Vet man vad i mjölken det är som triggar? Är det rimligt att anta att även matgrädde (15%) bör skippas ifall man ska testa att utesluta mjölkprodukter?

tjing
2012-09-10, 09:42
Istället för att gissa kan ni ju läsa den här som svarar på exakt varenda fråga som brukar komma upp.

Mjölkprotein, och särskilt vassle-delen är väldigt insulinogena och triggar IGF-1 och mTOR, som i sin tur på olika sätt påverkar uppkomsten av acne genom påverkan på huden (står att läsa i texten).

Lösningen är att äta en kost som inte är lika insulinogen, eller helt enkelt bara prova att plocka bort vassleprotein.

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels. It is the evolutional principle of mammalian milk to promote growth and support anabolic conditions for the neonate during the nursing period. Whey proteins are most potent inducers of glucose-dependent insulinotropic polypeptide secreted by enteroendocrine K cells which in concert with hydrolyzed whey protein-derived essential amino acids stimulate insulin secretion of pancreatic β-cells. Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes. Nuclear FoxO1 deficiency has been linked to all major factors of acne pathogenesis, i.e. androgen receptor transactivation, comedogenesis, increased sebaceous lipogenesis, and follicular inflammation. The elimination of the whey protein-based insulinotropic mechanisms of milk will be the most important future challenge for nutrition research. Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Bozar
2012-09-10, 09:47
Vet man vad i mjölken det är som triggar? Är det rimligt att anta att även matgrädde (15%) bör skippas ifall man ska testa att utesluta mjölkprodukter?

Sannolikt mjölkproteinet, jag märkte heller ingen skillnad när jag gick över till laktosfria produkter.

Pröva skära ned i etapper, kanske du klarar lite grädde i maten? Har du enbart grädde i maten och inte äter andra mjölkprodukter så tycker jag du ska nolla intaget helt.

Bewafas
2012-09-19, 21:12
Så mejeriprodukter är en rejält bidragande faktor hos många.

Finns det någon/några andra produkter som triggar?

Fredriiik
2012-09-20, 11:15
En polare påstår sig få acne av choklad.

Jag joinar din polares lag!

Käkar whey å sånt dagligen men drar jag i mig en kladdkaka en helg eller en 200 grammare marabou så se på fan har jag allt som oftast minst en rackare i ansiktet ;P

Tompann
2012-09-20, 11:25
En polare får extremt mycket acne av alkohol. Vaknar han upp bakis är han dessutom extremt finnig just de dagarna.

Nutrid
2012-09-20, 11:33
Jag får problem med acne (på ryggen nästan enbart) direkt om jag börjar ligga på ett överskott under en längre period. Detta kan också vara en kombination med vassle.

Man löser nog problemet eller minskar det genom att deffa, skippa vassle och försöka att käka mat med lägre GI samt mindre mjölkprodukter i överlag. + God hygien

RassK
2012-09-20, 16:00
Jag har märkt ett tydligt samband men det har inte med ett specifikt livsmedel att göra. När jag styrketränar har jag väldigt mycket akne, när jag slutar styrketräna försvinner 90% aknarna. Kosten oförändrad. Testo ftl.

Jeml
2012-09-20, 16:21
Jag har märkt ett tydligt samband men det har inte med ett specifikt livsmedel att göra. När jag styrketränar har jag väldigt mycket akne, när jag slutar styrketräna försvinner 90% aknarna. Kosten oförändrad. Testo ftl.

intressant...

slimjim10
2012-09-20, 16:56
För mig varierar det väldigt. För några år sedan fick jag mer finnar av choklad, men det har gått över nu. När jag var inne i en period med väldigt mycket finnar så försvann det helt när jag deffade, och då drog ner ordentligt på kolhydraterna. Dock förra gången jag började deffa med samma kost så skiljde det inget, lika mycket finnar.

Ibland märker jag att om jag dricker alkohol så får jag mer finnar, dock inte alltid så ej helt säker på om det är inbillning eller ej...

Har en polare som iaf tidigare fick mycket finnar om han tog vassle, inte säker på om han fick det av övriga mejeriprodukter också dock. Jag har aldrig märkt nånting från vassleprotein och intog det dagligen innan. Har aldrig tänkt på om jag får mer finnar av mejeriprodukter.

Brick
2012-09-20, 17:11
Jag har märkt ett tydligt samband men det har inte med ett specifikt livsmedel att göra. När jag styrketränar har jag väldigt mycket akne, när jag slutar styrketräna försvinner 90% aknarna. Kosten oförändrad. Testo ftl.

Jag upplever lite samma sak, och även att konditionsträning hjälper mot acne. Kanske nåt jag inbillar mig, kanske har med svetten att göra, att jag kanske duschar mer när jag motionerar osv.

jipon
2012-09-20, 20:10
Finnar är väl mest hormonellt får man väl säga?
Annars får det väl bli en överdos B5 :)

Rabiat
2012-09-20, 20:18
Får man inte finnar av en hög insulinnivå? Då borde man ju få finnar lättare av överskott helt enkelt, oavsett vad man äter :)

tjing
2012-09-21, 10:05
Jag upplever lite samma sak, och även att konditionsträning hjälper mot acne. Kanske nåt jag inbillar mig, kanske har med svetten att göra, att jag kanske duschar mer när jag motionerar osv.

Inte alls omöjligt.

312
2012-09-22, 18:28
Minskat/nollat intag av mejeriprodukter/mjölk har ju varit vägen till en acnefri vardag för många koloiter.

Japp, stämmer helt in på mig. Bort med all mjölk = bort med 90% av aknen.
Råkar jag få i mig mjölk så är det kört dagen efter.

Mjölkproteinet är boven.

Sigrun
2012-09-22, 18:39
Fet mat och choklad är dom stora bovarna för mig, märks direkt om jag slarvat med sånt där dagarna efteråt... Just nu har jag problem med acne, men det är p.g.a. hormonella problem som uppstått. Men, alltid sju resor värre dom få ggr jag ger efter för choklad/tjockissuget och svullar sånt där.

arachnid
2012-09-22, 20:11
Mjölk i sig reagerar jag inte på.
Kvarg eller dylikt däremot.

Choklad.

Nötter.
särskilt jordnötter, tar jag en näve jordnötter har jag den nävens fetthalt i form av finnar en till två dagar efteråt.

lyckligtvis(sic) så håller sig finnarna på ryggen iaf.

proteinpulver har jag inte märkt något särskilt av.

Som jag uppfattar det har träningen i sig utgjort merparten av finnigheten för mig.
från stillasittande nörd till tyngdlyftande motionär gör nog sitt till i form av testo-ökning.

Sniggel
2012-09-22, 20:19
Får man inte finnar av en hög insulinnivå? Då borde man ju få finnar lättare av överskott helt enkelt, oavsett vad man äter :)

Jo och så är det nog också. Att ett överskott kan öka mängden finnar.

Själv märker jag också av mjölkprodukter, hyfsat säker på detta. Ska testa en period igen att sluta med vassle och ersätta det med EAA. Kommer fortsätta med mjölkprodukter (ost) men med måtta, precis som nu.

Inte för att jag bryr mig jättemycket om de finnar jag har, men det är väl klart att man gärna vill se fräsch ut.

mycketbrännvin
2012-09-24, 16:49
Vad ersätter man mejjeriprodukterna med med tanke på proteinet? Tonfisk? Synd att så mång abra källor försvinner....

312
2012-09-24, 16:54
Vad ersätter man mejjeriprodukterna med med tanke på proteinet? Tonfisk? Synd att så mång abra källor försvinner....

EAA, ägg/sojaproteinpulver, mycket kyckling/nötfärs/tonfisk etc.