handdator

Visa fullständig version : Matvanor kopplat till styrke/cardio träning!


osci
2012-09-09, 21:41
Tjenare!
Jag är en ung grabb på 15 bast som har styrke/cardio tränat nu i lite över 9 månader. Men mina föräldrar anser att jag äter för tok för konstigt med tanke på all den träning jag lägger ner på mig själv så jag tänkte skriva ner här hur en vanlig vecka skulle se ut för mig med träning/mat!

Först lite om mig själv: Är ~178cm lång, 15år och har en morgonvikt på ~53.5kg.

Jag tränar 6 dagar i veckan där det blir 80min styrka och 30min spinning på varje pass!

Lördagarna är den dagen jag vilar!

Har även 2 idrottslektioner i skolan varje vecka.

Ibland hänger jag även på morsan för att gå en liten powerwalkrunda på 30min.

Matvanor Mån-Fre

Frukost: 1dl gröntnyckelhåls müsli, russin, 1tsk linfrö, kanel och 0.4% fett laktosfri naturell yoghurt. Även en kopp starkt kaffe!

Lunch: Sallad med diverse protein tilläg t.e.x kycklingfilé.

Efter träning: 1 nektarin

Middag: Brukar alltid bli antligen bulgur eller grönsaker med antligen lax eller kycklingfilé.

Matvanor Lör-Sön

Frukost: Är samma bara det att på lördagen är det lätt att blir lite mer müsli än vanligt.

Lunch: Havregrynsgröt, 1tsk linfrö och kanel.

Efter träning (söndag): 1 nektarin

Middag: Samma här som på vardagen.


Kom gärna med kritik och tips på hur jag ska förbättra min kost :d
Tack för mig.

maRRtin
2012-09-10, 08:22
Äter du inte tillsammans med dina föräldrar?

daloatf
2012-09-10, 08:29
Mer kolhydrater!

tjing
2012-09-10, 09:14
Det här låter rätt ätstört. Du väger 53 kg på 178 cm, vilket gör dig underviktig. Du bör alltså äta mer för att få upp vikten inom normalspannet.

Skippa nektarinen efter träning och ät något mer där; t ex en halv liter naturell yoghurt (som du redan äter till frukost). Ät 3 dl musli på morgonen. Kolhydrater till lunchen i skolan.

I nuläget har du en väldigt hög träningsdos men äter som en sparv, vilket är helt galet.

exevision
2012-09-10, 09:23
Lyssna på dina föräldrar.

1684_
2012-09-10, 11:49
Håller med, du äter mindre än mig och jag kämpar ändå med min undervikt, 48kg ,170cm lång, 22årig TJEJ!

Du bör äta mer kolhydrater, varför just sallad? Inga kolhydrater alls till det? Inte ens bröd?

Rabiat
2012-09-10, 12:46
Tjenare!
Jag är en ung grabb på 15 bast som har styrke/cardio tränat nu i lite över 9 månader. Men mina föräldrar anser att jag äter för tok för konstigt med tanke på all den träning jag lägger ner på mig själv så jag tänkte skriva ner här hur en vanlig vecka skulle se ut för mig med träning/mat!

Först lite om mig själv: Är ~178cm lång, 15år och har en morgonvikt på ~53.5kg.

Jag tränar 6 dagar i veckan där det blir 80min styrka och 30min spinning på varje pass!

Lördagarna är den dagen jag vilar!

Har även 2 idrottslektioner i skolan varje vecka.

Ibland hänger jag även på morsan för att gå en liten powerwalkrunda på 30min.

Matvanor Mån-Fre

Frukost: 1dl gröntnyckelhåls müsli, russin, 1tsk linfrö, kanel och 0.4% fett laktosfri naturell yoghurt. Även en kopp starkt kaffe!

Lunch: Sallad med diverse protein tilläg t.e.x kycklingfilé.

Efter träning: 1 nektarin

Middag: Brukar alltid bli antligen bulgur eller grönsaker med antligen lax eller kycklingfilé.

Matvanor Lör-Sön

Frukost: Är samma bara det att på lördagen är det lätt att blir lite mer müsli än vanligt.

Lunch: Havregrynsgröt, 1tsk linfrö och kanel.

Efter träning (söndag): 1 nektarin

Middag: Samma här som på vardagen.


Kom gärna med kritik och tips på hur jag ska förbättra min kost :d
Tack för mig.

Utan att räkna ser det ut som du behöver äta minst fyra gånger så mycket och säkert betydligt mer när du tränar så mycket. Du behöver dessutom äta saker som innehåller betydligt mer protein, fett och absorberbara kolhydrater än de saker du äter.

Jag kan direkt säga att du kommer bli riktigt, riktigt dålig. Du kommer drabbas av i princip varje bristsjukdom som finns, muskelförtvining och de skador ketos leder till...

Om du tycker att du äter mycket, eller att du inte är trådsmal, tror jag du behöver professionell hjälp med kroppsbild och verklighetsuppfattning...

iwytd
2012-09-10, 12:51
För det första är du bara 15 år gammal, jag tycker som tidigare har kommenterat att du ligger i underkant av vikten. När du är såpass ung arbetar din kropp extremt mycket på olika stadier, du växer fortfarande, du utvecklas konstant under dessa år så att försöka hålla en strikt dietkost är vansinne. Ät det din morsa/farsa lagar åt dig och träna på som vanligt. Fundera inte över kcal och kolhydrater hit och dit för det kommer bara förvirra både dig och din egen kropp. Rekommendationer för styrketräning är väl minst 18 år (rätta mig om jag har fel) just för att kroppen naturligt bygger muskler under dessa år.

Rabiat
2012-09-10, 12:53
För det första är du bara 15 år gammal, jag tycker som tidigare har kommenterat att du ligger i underkant av vikten. När du är såpass ung arbetar din kropp extremt mycket på olika stadier, du växer fortfarande, du utvecklas konstant under dessa år så att försöka hålla en strikt dietkost är vansinne. Ät det din morsa/farsa lagar åt dig och träna på som vanligt. Fundera inte över kcal och kolhydrater hit och dit för det kommer bara förvirra både dig och din egen kropp. Rekommendationer för styrketräning är väl minst 18 år (rätta mig om jag har fel) just för att kroppen naturligt bygger muskler under dessa år.

För mig fungerade lätt styrketräning ypperligt i 14-15årsåldern, nog mycket beroende på de abnorma hormonnivåer jag hade då. Mina pecs växte typ med 5mm när jag öppnade en dörr ;)

MEN jag åt som en häst.

iwytd
2012-09-10, 14:05
För mig fungerade lätt styrketräning ypperligt i 14-15årsåldern, nog mycket beroende på de abnorma hormonnivåer jag hade då. Mina pecs växte typ med 5mm när jag öppnade en dörr ;)

MEN jag åt som en häst.

haha, precis, lätt styrketräning.cofffee OP framhäver att han tränar 80 minuter 6 gånger i veckan och äter som en myra, ser ingen logisk koppling där men, alla är vi olika. :-)

Sniggel
2012-09-10, 15:14
Ja du behöver börja äta. Mycket fettsnåla grejer där, nektarin efter träning är i princip detsamma som att skippa att äta helt och hållet. Middagen bör vara något i stil med 200g köttfärs med 150g pasta, ketchup och 2 glas mjölk, gärna med oboy.

Sallad (med protein) till lunch är ätstört i din situation. Försöker du tappa vikt?

Dreas
2012-09-10, 15:26
Mer fett! En dag du inte äter lax känns det som om du landar på under 40g fett. Och hela linfrön, där tar man ju inte upp fettet.

childman
2012-09-10, 15:30
Du måste gå hungrig större delen av dagen känns det som. Som alla tidigare sagt, lägg inte så mycket tankar på vad du äter, utan ät bara. Visst kan du tänka på att strunta i sötsaker och annat, men i övrigt - ät det din mamma och pappa lagar. Om du äter ordentligt så resultaten att komma och du kommer känna att du har en väldans mycket mer energi, både i skolan och på träningarna. Inget (!) diettänkande vid 15 års ålder och framförallt inte som underviktig! Kör hårt.