handdator

Visa fullständig version : Får inte med ljud från pc till tv genom hdmi.. .


Troll
2012-09-09, 20:33
Har inte varit några problem att köra filmer eller liknande genom datorn på tv:n, men efter att jag uppdaterat mitt video kort så följer inte ljudet med till tv:n längre??

Går in på ljudinställningar och hittar Navidia hdmi output men den är ej inkopplad, och jag lyckas inte aktivera den igen.. Någon som vet hur jag ska göra? :confused:

King Grub
2012-09-09, 20:45
Högerklicka på Nvidia HDMI Output och välj "default" och se om det fungerar.

Viktor_Balck
2012-09-09, 21:09
Alternativt starta om datorn så brukar den "fatta", om du inte redan gjort det dvs.

Troll
2012-09-09, 21:32
Högerklicka på Nvidia HDMI Output och välj "default" och se om det fungerar.

Det enda jag kan välja när jag högerklickar på den är om ifrånkopplade enheter ska visas eller inte, resten är skuggade.


Alternativt starta om datorn så brukar den "fatta", om du inte redan gjort det dvs.

Har jag gjort flera gånger, uppdaterade i förra veckan. :)

grisbil3n
2012-09-09, 21:52
Om tv:n har en till hdmi port så testa den, har du säkert redan gjort isådana fall men...

blondyz
2012-09-09, 21:55
Kommer ljudet ur datorhögtalarna istället?

För mig är det isåfall bara att högerklicka på volymkontrollen längst ner till vänster i aktivitetsfältet (windows), ta "uppspelningsenheter" och välja tv'n istället för datorhögtalare där.

Trebuchent
2012-09-09, 21:58
Gå in på uppspelningsenheter och inaktivera datorhögtalarna så ska det komma genom tvn ist, sen äre bara att aktivera dem igen när du e klar;)

Troll
2012-09-10, 06:35
Om tv:n har en till hdmi port så testa den, har du säkert redan gjort isådana fall men...

Provat men fungerar inte heller.


Kommer ljudet ur datorhögtalarna istället?

För mig är det isåfall bara att högerklicka på volymkontrollen längst ner till vänster i aktivitetsfältet (windows), ta "uppspelningsenheter" och välja tv'n istället för datorhögtalare där.

Ja, men kan inte välja att få det genom tv:n istället..
Glömde skriva att tv ikonen syns endast när hdmi-sladden ej är i, när jag sen sätter i sladden så finns inte tv:n med som val längre??


Gå in på uppspelningsenheter och inaktivera datorhögtalarna så ska det komma genom tvn ist, sen äre bara att aktivera dem igen när du e klar;)

Provade detta men blev bara tyst..

Innan jag uppgraderade video kortet så skötte datorn detta själv, när jag kopplade ihop apparaterna så kom ljudet automatiskt från tv:n!
Vet inte vad som hände efter uppgraderingen. *cry*

Ronn
2012-09-10, 08:39
Innan jag uppgraderade video kortet så skötte datorn detta själv, när jag kopplade ihop apparaterna så kom ljudet automatiskt från tv:n!
Vet inte vad som hände efter uppgraderingen. *cry*

Vad uppgraderade du? Nytt kort eller nya drivrutiner?

xodd
2012-09-10, 08:42
Vilken version är det på hdmiportarna?
Om jag minns rätt gällande version så måste det var 1.3 eller högre för att kunna skicka både ljud och bild via hdmi.

Ronn
2012-09-10, 08:59
Vilken version är det på hdmiportarna?
Om jag minns rätt gällande version så måste det var 1.3 eller högre för att kunna skicka både ljud och bild via hdmi.

Nej det stämmer inte hdmi har hanterat ljud sen första versionen, 1.3 la till dolby och DTS, det kunde du ju ha googlat om du var osäker på..

blondyz
2012-09-10, 10:33
Ja, men kan inte välja att få det genom tv:n istället..
Glömde skriva att tv ikonen syns endast när hdmi-sladden ej är i, när jag sen sätter i sladden så finns inte tv:n med som val längre??


This is not right.

Nu skjuter jag från höften, men jag hade gått in på nvidias hemsida och tankat drivrutiner. Även om du har de senaste, så avinstallera dem, tanka de senaste från sidan, installera och starta om. Du kan även testa att koppla i sladden, inaktivera grafikkortet i enhetshanteraren (finns i kontrollpanelen), starta om datorn, aktivera igen med sladden i TV'n ska vara på och ställd på den hdmi kanal sladden sitter i under hela denna procedur.

Det är något som är galet, och jag har ingen aning om vad. Är det mjukvarurelaterat borde ovanstående hjälpa dig.. Annars är nog mitt råd att du kontaktar supporten eller googlar och ser om andra har samma problem och hur de löses.

Troll
2012-09-10, 17:45
Vad uppgraderade du? Nytt kort eller nya drivrutiner?

Drivrutiner.


This is not right.

Nu skjuter jag från höften, men jag hade gått in på nvidias hemsida och tankat drivrutiner. Även om du har de senaste, så avinstallera dem, tanka de senaste från sidan, installera och starta om. Du kan även testa att koppla i sladden, inaktivera grafikkortet i enhetshanteraren (finns i kontrollpanelen), starta om datorn, aktivera igen med sladden i TV'n ska vara på och ställd på den hdmi kanal sladden sitter i under hela denna procedur.

Det är något som är galet, och jag har ingen aning om vad. Är det mjukvarurelaterat borde ovanstående hjälpa dig.. Annars är nog mitt råd att du kontaktar supporten eller googlar och ser om andra har samma problem och hur de löses.

Har sökt och hittat andra som haft samma problem men inte hittat någon lösning, mer än att dom kopplat till andra sladdar för att få ut ljud.
Tycker dock inte detta ska behövas då det fungerat tidigare..

Ska ta och prova det du skrev.

Ronn
2012-09-10, 17:54
Drivrutiner.

Vilken version kör du nu? Har du testat installera om en annan version?

Troll
2012-09-10, 18:28
This is not right.

Nu skjuter jag från höften, men jag hade gått in på nvidias hemsida och tankat drivrutiner. Även om du har de senaste, så avinstallera dem, tanka de senaste från sidan, installera och starta om. Du kan även testa att koppla i sladden, inaktivera grafikkortet i enhetshanteraren (finns i kontrollpanelen), starta om datorn, aktivera igen med sladden i TV'n ska vara på och ställd på den hdmi kanal sladden sitter i under hela denna procedur.

Det är något som är galet, och jag har ingen aning om vad. Är det mjukvarurelaterat borde ovanstående hjälpa dig.. Annars är nog mitt råd att du kontaktar supporten eller googlar och ser om andra har samma problem och hur de löses.

Vad det än var så löste ditt förslag om att inaktivera, starta om och aktivera igen med sladden i problemet!

Stort tack för hjälpen!! :cheers: *popcorn*