handdator

Visa fullständig version : BCAA - Slösa inte dina pengar


RoRoo
2012-09-09, 13:48
Vad tycker ni om detta?

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/392149_507213285972744_1545167655_n.jpg

Stämmer det han säger?

"for the dedicated gym goer id say save ur money"

Och ett "maby" till en tävlare/pro.


För er som inte vet vem han är flexforall2 på utube. Naturall pro bodybuilder.

Jag som en vanlig inte ens dedicated tog bcaa. Skulle precis beställa men nu börjar jag själv tveka.

rooz
2012-09-09, 13:55
Brosciencebyggare No. 239764..

Jag ser inga vetenskapliga förklaringar, inga referenser eller något annat som backar hans uttalande..

Btw, efter lite snabbt googlande så verkar han ta "Pro-hormones". Är man ren då?

Gober
2012-09-09, 14:06
Nej man är inte ren på pro-hormoner, bara enligt lagen...i USA.

RassK
2012-09-09, 14:43
Varför skulle han behöva vetenskaplig backning när han inte gjort ett vetenskapligt påstående? Man behöver knappast ha vetenskapliga studier som säger att man INTE behöver bcaa. Snarare om man vill påvisa att man behöver det.

Som svar på din fråga: Om du får i dig tillräckligt med förgrenade aminosyror genom kosten så är antagligen isolerade förgrenade aminosyror bortkastade pengar.

Fishtank
2012-09-09, 16:17
Måste hålla med om att för de flesta tränande är nog BCAA/EAA slöseri med pengar.
Sure på deff och med rejäl kalorirestriktion kan det vara bra men vassle är oftast det bättre alternativet om man verkligen inte behöver spara kalorierna.

RoRoo
2012-09-09, 16:49
Brosciencebyggare No. 239764..

Jag ser inga vetenskapliga förklaringar, inga referenser eller något annat som backar hans uttalande..

Btw, efter lite snabbt googlande så verkar han ta "Pro-hormones". Är man ren då?

Där håller jag verkligen inte med dig. Matt är så långt ifrån det man kan komma. Snubben vet verkligen vad han håller på med.

Broscience tillhör twinmuscleworkout.

Sniggel
2012-09-09, 16:52
Måste hålla med om att för de flesta tränande är nog BCAA/EAA slöseri med pengar.
Sure på deff och med rejäl kalorirestriktion kan det vara bra men vassle är oftast det bättre alternativet om man verkligen inte behöver spara kalorierna.

Jag skulle vilja säga att vassle är lika mycket slöseri som EAA. Kostnaden "per effektutdelning" eller "per gram EAA" är ofta snarlik.
Varför skulle vassle vara bra, men EAA slöseri?

Grotesk
2012-09-09, 16:59
Där håller jag verkligen inte med dig. Matt är så långt ifrån det man kan komma. Snubben vet verkligen vad han håller på med.

Broscience tillhör twinmuscleworkout.

Hur vet du att han vet vad han håller på med?

Fishtank
2012-09-09, 17:10
Jag skulle vilja säga att vassle är lika mycket slöseri som EAA. Kostnaden "per effektutdelning" eller "per gram EAA" är ofta snarlik.
Varför skulle vassle vara bra, men EAA slöseri?

Nja för mig är vassle bra då det hjälper mig att boosta dagens proteinintag och är billigare än proteinkällor i form av mat.
Vassle är därför inte slöseri av pengar för mig.

Sniggel
2012-09-09, 17:25
Nja för mig är EAA bra då det hjälper mig att boosta dagens eaaintag och är billigare än eaa-källor i form av mat.
EAA är därför inte slöseri av pengar för mig.
*rolleyes*

Fishtank
2012-09-09, 17:44
Nu var du bara tråkig för att jag inte kom på någon vettig formulering.
Well played även om du vet vad jag vill ha fram.

EAA dyrare än vassle i mängd EAA så då blir ditt argument felaktigt.

Latissimus Dorsi
2012-09-09, 17:45
Nu var du bara tråkig för att jag inte kom på någon vettig formulering.
Well played även om du vet vad jag vill ha fram.

EAA dyrare än vassle i mängd EAA så då blir ditt argument felaktigt.

Hur mycket skiljer PPK mellan vassle och EAA/BCAA?

blondyz
2012-09-09, 17:50
Jag skulle vilja säga att vassle är lika mycket slöseri som EAA. Kostnaden "per effektutdelning" eller "per gram EAA" är ofta snarlik.
Varför skulle vassle vara bra, men EAA slöseri?


EAA dyrare än vassle i mängd EAA så då blir ditt argument felaktigt.

Hur mycket skiljer PPK mellan vassle och EAA/BCAA?

*popcorn*

Fishtank
2012-09-09, 17:54
Hur mycket skiljer PPK mellan vassle och EAA/BCAA?


750/94=7,9
750/249=3,01

Dock är det här hur många gram pulver per krona i jämförelse mellan EAA FX och whey FX.

Om vi då räknar på att whey FX har 80 gram protein per 100 gram och EAA fx har 100 gram protein per 100 gram bör det bli.

600/94=6,3

Alltså bör PPK vara dubbla om vi räknar med ett 20% bortfall på vassle.

nitz
2012-09-09, 19:17
750/94=7,9
750/249=3,01

Dock är det här hur många gram pulver per krona i jämförelse mellan EAA FX och whey FX.

Om vi då räknar på att whey FX har 80 gram protein per 100 gram och EAA fx har 100 gram protein per 100 gram bör det bli.

600/94=6,3

Alltså bör PPK vara dubbla om vi räknar med ett 20% bortfall på vassle.
Dock så blir ju andra siffror om man räknar EAA som dubbelt och det påverkar ju i högsta grad doseringen

Sniggel
2012-09-09, 19:21
Nu var du bara tråkig för att jag inte kom på någon vettig formulering.
Well played även om du vet vad jag vill ha fram.

EAA dyrare än vassle i mängd EAA så då blir ditt argument felaktigt.

Jag försökte inte trolla, även om du kanske uppfattade det så, och nej jag visste inte vad du ville få fram.
Jag tycker inte kostnaden är ett argument eftersom de båda alternativen kostar lika mycket räknat per maxdos eller gram EAA man får ut, om det nu inte hänt något sen sist jag gjorde en prisjämförelse.

KalleTeodor
2012-09-09, 19:53
Brosciencebyggare No. 239764..

Jag ser inga vetenskapliga förklaringar, inga referenser eller något annat som backar hans uttalande..

Btw, efter lite snabbt googlande så verkar han ta "Pro-hormones". Är man ren då?

nej han är ren.

loadout
2012-09-10, 21:26
Brosciencebyggare No. 239764..

Jag ser inga vetenskapliga förklaringar, inga referenser eller något annat som backar hans uttalande..

Btw, efter lite snabbt googlande så verkar han ta "Pro-hormones". Är man ren då?

Haha först är han Brosciencebyggare (Antar att du tycker det eftersom han finns på youtube) sen tror du på det du läser av random folk (säkert på misc) att han tar pro-hormones :-)

Bjern
2012-09-19, 13:19
Dock så blir ju andra siffror om man räknar EAA som dubbelt och det påverkar ju i högsta grad doseringen

Bumpar tråden lite:

Kan man räkna med BCAA som EAA, dvs 10g ger 20g protein?

Sheogorath
2012-09-19, 13:32
Bumpar tråden lite:

Kan man räkna med BCAA som EAA, dvs 10g ger 20g protein?

Jag gör det. Alternativt räknar man på ekvivalenten i leucin och då är det ju "värt" ännu mer.

Bjern
2012-09-19, 13:33
Jag gör det. Alternativt räknar man på ekvivalenten i leucin och då är det ju "värt" ännu mer.

Ah, intressant :) tack för svar!

andeem
2012-09-19, 16:25
Jag fattar inte riktigt det där. Varför är EAA/BCAA ”värt dubbelt så mycket”? Det totala proteinbehovet måste väl ändå fyllas, även om man får i sig mer av de essentiella –*eller till och med grenade – aminosyrorna?

Sheogorath
2012-09-19, 18:11
Jag fattar inte riktigt det där. Varför är EAA/BCAA ”värt dubbelt så mycket”? Det totala proteinbehovet måste väl ändå fyllas, även om man får i sig mer av de essentiella –*eller till och med grenade – aminosyrorna?

Att du skulle få kvävebrist är väl skapligt uteslutet om du äter ens i närheten så mycket protein som gemene koloit. En normal proteinkälla innehåller ungefär till hälften essentiella aminosyror och kroppen kan som bekant tillverka dem andra vid behov. Alltså: så länge kvävebehovet och energibehovet är täckt tänker "man" (jag, många andra) att 1 gram essentiella aminosyror motsvarar 2 g helt protein. Hade vi snackat om dieter ner mot kanske 70 g protein per dag (den siffrar drog jag ur arslet) hade jag inte vågat tänka så längre men nu snackar vi om normaldieter (för styrketränande) där kvävebehovet måste vara täckt med råge.

andeem
2012-09-19, 18:22
Att du skulle få kvävebrist är väl skapligt uteslutet om du äter ens i närheten så mycket protein som gemene koloit. En normal proteinkälla innehåller ungefär till hälften essentiella aminosyror och kroppen kan som bekant tillverka dem andra vid behov. Alltså: så länge kvävebehovet och energibehovet är täckt tänker "man" (jag, många andra) att 1 gram essentiella aminosyror motsvarar 2 g helt protein. Hade vi snackat om dieter ner mot kanske 70 g protein per dag (den siffrar drog jag ur arslet) hade jag inte vågat tänka så längre men nu snackar vi om normaldieter (för styrketränande) där kvävebehovet måste vara täckt med råge.Tack för svaret. Men vad avser då egentligen de gängse siffrorna för proteinbehovet (2g/kg kroppsvikt t ex)? Om man bara skulle inta EAA vore alltså siffran 1g i stället? Och om en stor del av proteinet kommer från högkvalitativa källor kan man dra ner den till, säg, 1,5?

Hajar fortfarande inte riktigt ...

Sheogorath
2012-09-19, 18:29
Tack för svaret. Men vad avser då egentligen de gängse siffrorna för proteinbehovet (2g/kg kroppsvikt t ex)? Om man bara skulle inta EAA vore alltså siffran 1g i stället? Och om en stor del av proteinet kommer från högkvalitativa källor kan man dra ner den till, säg, 1,5?

Hajar fortfarande inte riktigt ...

Jag tror du hajar eftersom du verkar förstått att olika proteinkällor är olika mycket "värda". Men någonstans får man dra gränsen. Orka räkna köttprotein som mer "värt" än pastaprotein liksom. Jag tror ingen vinner något i praktiken på att sätta en siffra på det. Jag har dragit min gräns vid att jag inte räknar protein från gelatin och kollagen och räknar EAA dubbelt. Det tycker jag är enkelt nog.

andeem
2012-09-19, 18:31
Jag tror du hajar [...]Okej, då gör jag väl det. :) Tack igen!

ariak
2012-09-19, 18:48
Okej, då gör jag väl det. :) Tack igen!


jag tror att han menar att t.ex. 2g nötfärs protein innehåller lika mycket essentiella aminosyror som 1 gram eaa?

Eddie Vedder
2012-09-19, 19:03
Jag fattar inte riktigt det där. Varför är EAA/BCAA ”värt dubbelt så mycket”? Det totala proteinbehovet måste väl ändå fyllas, även om man får i sig mer av de essentiella –*eller till och med grenade – aminosyrorna?

Proteinbehovet bygger på behovet av EAA.

andeem
2012-09-19, 19:07
Proteinbehovet bygger på behovet av EAA.Och man har höftat det till att ungefär hälften av aminosyrorna i genomsnittlig kost är EAA?

andeem
2012-09-19, 19:09
On topic: Snubben i TS länk har väl rätt? Finns det någon anledning att inta BCAA separat annat än vid fastande träning? Har man ätit vanlig mat har man väl tillräckligt med BCAA i blodet ändå?

Eddie Vedder
2012-09-19, 20:32
Och man har höftat det till att ungefär hälften av aminosyrorna i genomsnittlig kost är EAA?

Nej det tror jag inte. Däremot är det ungefär hälften jämfört med vissa högvärdiga proteiner och därav rekommendationen på 10 gram. Men behovet bygger inte på stor andel högvärdigt protein.