handdator

Visa fullständig version : Vänster axel, och insida handled trasiga


Onigiri
2012-09-09, 12:02
Då var det min tur att hamna här...

Kille 25 år, 100-103 kg, tränat sen ca 20 års åldern (tidigare fet/otränad så de två första åren bestod av vanlig gym-motion och löpning, inga problem med knän/höft/whatev.) Intresset för byggning kom när man skalat bort nära 40 kg och har hållit i sen 2 år bakåt och körs mer och mer intensivt (förstås hårdare/lättare perioder) sedan förra året, vid ett maxlyft i bänkpress så högg det till i framsida axel, inuti, kan ej kännas utanpå, som den röda pricken:

http://i.imgur.com/GE0ej.gif

Känns alltid vid bänkpress, snedbänk är värst, hantelpress och sned är inga problem. Lyft rakt ut inga problem, åt sidan lite ibland.

Hur kan man reparera detta? Tränat lättare/mindre i perioder, slutat med bänk ibland osv, återkommer ändå, börjar tro att detta är for life.

Handleden har också kommit från bänken, högg till i vänster tumme vid roten en gång sedan har det gått uppåt strålbenet och ömmar och klickar när jag gör cirkelrörelser med tummen, efter nattens sömn är jag sjukt stel första vakna halvtimmen i tummen, gör ont att bara röra den en millimeter.

Bra bild jag hittade som visar precis vart det gör ont:

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/fhs/Kuva7.9.gif


Vad ska jag hitta på för att åtgärda detta? Kör med tigerbalsam och heatlotion ibland, känns väl bättre för stunden.

Bänkar förövrigt 130-140 om nu vikten har någon betydelse att man skadar sig lättare eller ej. Men det verkar ju så, aldrig i mitt liv tidigare haft skador på detta sätt.

Onigiri
2012-10-22, 11:13
Bump :)

Sheo :)

drakfelt
2012-10-22, 11:38
Om du för den onda armen mot motsatt öra, eller ännu extremare; försöker att med det onda armvecket nudda motsatt öra, gör det extra ont då?

När jag skriver arm och armbåge menar jag givetvis armen och armbågen på den sidan du har ont i axeln :)

Onigiri
2012-10-23, 08:54
Inte märkvärdigt men ja det trycker på lite extra i den vinkeln. Ska prova sedan när jag börjat träna och får känningar. Vet att cirkelrörelser med tummen eller att lägga tummen mitt i handflatan kan ila till fruktansvärt på den punken i handleden.

Har minskat generellt på hetsträningen -> smärtor minskar från vecka till vecka.