handdator

Visa fullständig version : Behöver seriös hjälp!


Darius
2012-09-08, 15:43
Hej!

Jag har ett problem som börjar irritera mig riktigt mycket, och min vardag lider pga det. Jag är och känner mig extremt undernärd! Jag är cirka 173 cm och väger ungefär 58-60 kg. Varje gång jag kollar på mig själv i spegeln så tänker jag "Herregud, det ser inte klokt ut". Tar jag på mig t.ex en tjock tröja och en jacka (vintertid) och ser lite "biffigare" ut, då tycker jag att jag ser bra ut och normal.

Så mitt problem är att jag är underviktig. MEN. Andra problemet är att jag har SVÅRT att äta. Inte någon anorexia eller annan sjukdom, men har bara lite svårt att äta, och kan inte få i mig ordentligt med mat.

Jag ber verkligen, från hjärtat, om seriös hjälp. Hur kan jag sätta på mig en 5-7 kg? Jag är för tillfället mycket fattig och kan inte börja på gym, så jag har en liten krånglig situation.

Men kan någon kostexpert här snälla snälla hjälpa mig? Trivs inte alls i min kropp och har enormt dålig självförtroende. Någon som kanske kan hjälpa mig med ett schema på hur min frukost, lunch och middag ska se ut, vad som ska drickas, vad som ska skippas osv. Det här har blivit ett riktigt problem för mig och jag lider verkligen.

Tacksam för ALL hjälp jag kan få!

Rabiat
2012-09-08, 15:47
Vill du bara lägga på dig fettvikt är det ju rätt enkelt; ät som du brukar men lägg på lite extra på tallriken (typ en extra potatis och en extra kotlett) alt ta en portion till.

Du kommer vänja dig att äta mer, även om det är svårt i början.

Darius
2012-09-08, 15:54
Vill du bara lägga på dig fettvikt är det ju rätt enkelt; ät som du brukar men lägg på lite extra på tallriken (typ en extra potatis och en extra kotlett) alt ta en portion till.

Du kommer vänja dig att äta mer, även om det är svårt i början.

Det är ju också där i problemet ligger. Jag pallar oftast inte den där extra kotletten eller potatisen. Och "ät som du brukar"..nja, jag äter rätt dåligt. Men du har väl visserligen rätt i att man vänjer sig med tiden. Men det nu det första, och viktigaste steget, som jag behöver hjälp med.

1684_
2012-09-08, 16:57
* Ät inga light produkter
* Drick mycket standard mjölk
* Mixtra ihop en energidrink med mjölk, grädde, bananer, nötter ....
* Töj och utöka maten succesivt=större magsäck
* Börja ät regelbundet!
*Ät mycket kolhydrater (vlket jag själv har problem med) typ snabbnudlar med nått proteinrikt till.
*Käka mycket ost på mackan å goa röror.