handdator

Visa fullständig version : Aktiv hela dagen, äta mycket socker senare på kvällen?


sumialic
2012-09-08, 14:07
Enligt slv kan man äta 80g socker om dagen utan problem. Efter aktivitet kan man äta ännu mera, men hur snart efter aktivitet måste det vara? Jag kommer hålla på för fullt idag med att städa rejält fram till 17. Har jag då möjlighet att smälla i mig massa socker vid 24 tiden utan att vara onyttig?

Och detta är inte bara för idag så inget "att det händer en gång gör inget", tack.

Beelz
2012-09-08, 15:13
Definiera onyttigt i ditt fall

tjing
2012-09-08, 15:25
Det ska gärna vara inom någon timme från träning som gör att glut4-receptorer translokerar. Att städa "rejält" låter rätt luddigt för övrigt och det är omöjligt att veta vad du menar med det exakt.

Att städa på dagen för att rättfärdiga att man kränger godis vid midnatt låter lite skumt. Därmed inte sagt att det är så noga i det stora hela.

Zizou
2012-09-08, 15:31
Hur stora mängder pratas det om? 200g+ sackaros eller? :D
Jag skulle vilja säga att en aktiv människa inte behöver oroa sig om han intar en rätt stor mängd socker på kvällen någon gång då och då (Läs; menar inte några gånger i veckan). Om det är några som kan hantera det så är det väl just personer som är aktiva och har en balanserad diet i övrigt.

sumialic
2012-09-08, 15:39
Hur stora mängder pratas det om? 200g+ sackaros eller? :D
Jag skulle vilja säga att en aktiv människa inte behöver oroa sig om han intar en rätt stor mängd socker på kvällen någon gång då och då (Läs; menar inte några gånger i veckan). Om det är några som kan hantera det så är det väl just personer som är aktiva och har en balanserad diet i övrigt.


Så stora som möjligt:D Det är därför jag undrar, haha. Jag älskar socker, kakor, godis u name it:D Snittar väl 60g socker på vardagarna. På helgerna betydligt mer, men det finns inget tak över hur mycket jag hade velat få i mig:)

Kladdkaka

150g smör

150g socker

30g kakao

2st ägg

130g mjöl


den hade jag t.ex. inte bangat att trycka i mig ikväll när jag sitter och lirar. För att sedan övergå till en liter glass etc etc.

sumialic
2012-09-08, 15:41
Det ska gärna vara inom någon timme från träning som gör att glut4-receptorer translokerar. Att städa "rejält" låter rätt luddigt för övrigt och det är omöjligt att veta vad du menar med det exakt.

Att städa på dagen för att rättfärdiga att man kränger godis vid midnatt låter lite skumt. Därmed inte sagt att det är så noga i det stora hela.


Alltså. Jag har städat i 3½ timme nu vilket innebär röra sig konstant. Nu ska jag gå i 30 minuter, bada, simma, ligga och chilla lite för att sedan gå i 30 minuter igen. Så aktiv är jag ju.

Dricker bara proteinshakes på dagen så jag har mer kalorier till kvällens njutning^^

tjing
2012-09-08, 15:42
Alltså. Jag har städat i 3½ timme nu vilket innebär röra sig konstant. Nu ska jag gå i 30 minuter, bada, simma, ligga och chilla lite för att sedan gå i 30 minuter igen. Så aktiv är jag ju.

Dricker bara proteinshakes på dagen så jag har mer kalorier till kvällens njutning^^

Ja men då så. Äter du dessutom inte kolhydrater under dagen kommer du ha gynnsammare förutsättningar för att äta godis på kvällen efter aktivitet.

vicarious
2012-09-08, 16:29
Ja men då så. Äter du dessutom inte kolhydrater under dagen kommer du ha gynnsammare förutsättningar för att äta godis på kvällen efter aktivitet.

+1. Dina glykogenlager kommer nog ha ganska bra med plats. Det du kan tänka på är väl att kanske inte trycka i dig kopiösa mängder fruktos. Det är nog aldrig fördelaktigt att göra vid ett och samma tillfälle.

användaren
2012-09-08, 17:08
Har jag då möjlighet att smälla i mig massa socker vid 24 tiden utan att vara onyttig?

Frågan är väl vad som är onyttigt för dig? Vad är målet med din diet och hur ser nuvarande föutsättningar ut?

sumialic
2012-09-08, 19:05
Frågan är väl vad som är onyttigt för dig? Vad är målet med din diet och hur ser nuvarande föutsättningar ut?

Målet är att leva länge och samtidigt njuta av livet.

sumialic
2012-09-08, 19:06
+1. Dina glykogenlager kommer nog ha ganska bra med plats. Det du kan tänka på är väl att kanske inte trycka i dig kopiösa mängder fruktos. Det är nog aldrig fördelaktigt att göra vid ett och samma tillfälle.

Hur mycket är mycket? Nu blir det inget bak idag så klarar mig nog rätt bra, men att dra i sig 150g socker om man bakar äppelkaka är ju inga problem... 75g fruktos där.

Sniggel
2012-09-08, 20:09
Hur mycket är mycket? Nu blir det inget bak idag så klarar mig nog rätt bra, men att dra i sig 150g socker om man bakar äppelkaka är ju inga problem... 75g fruktos där.

Och det kanske är ok om du varit restriktiv tidigare på dagen. Visst kan det "spilla över" (av det som inte förbränns så får inte allt plats i levern). Men vad jag förstått så behöver inte det vara någon fara det heller om man är regelbundet aktiv. "Skadan" (visceral fettbildning) som sker när levern är full kan åtgärdas nästa dag om man är aktiv. Om jag fattat det rätt.
Vid kaloribalans och ansträngande aktivitet så töms både leverglykogenet regelbundet samt så minskar viscerala fettdepåer.

LilMack
2012-09-09, 07:01
Frågan som dyker upp hos mig är, va tusan gör du på kollo? tränar du? du skrev "lirar".

sumialic
2012-09-09, 14:33
Frågan som dyker upp hos mig är, va tusan gör du på kollo? tränar du? du skrev "lirar".

1. Spelar det någon roll?

2. Det är helt omöjligt att göra något annat i sitt liv än att träna ifall man tränar, eller?

Fru_Flisa
2012-09-09, 19:17
Målet är att leva länge och samtidigt njuta av livet.

Då ska du äta socker lagomt mycket, så att du njuter av det utan att äta så mycket så du mår illa eller att det påverkar annat, t ex att du bli orkeslös senare etc.

Men annars vill jag mena att det andra målet, det att njuta av livet, fördärvas av att du inte tillåter dig hänges åt hur du känner att du vill och kan äta för att må bra utan att hålla på med uträkningar och att fråga andra om.
Det första, att leva länge, berörs knappast av en dag eller enbart en sådan faktor som enskilt sockerintag.

Morty
2012-09-09, 19:44
Är du fet? I så fall, håll det lägre. Är du väldigt smal? Ät med gott samvete.

sumialic
2012-09-09, 20:38
Då ska du äta socker lagomt mycket, så att du njuter av det utan att äta så mycket så du mår illa eller att det påverkar annat, t ex att du bli orkeslös senare etc.

Men annars vill jag mena att det andra målet, det att njuta av livet, fördärvas av att du inte tillåter dig hänges åt hur du känner att du vill och kan äta för att må bra utan att hålla på med uträkningar och att fråga andra om.
Det första, att leva länge, berörs knappast av en dag eller enbart en sådan faktor som enskilt sockerintag.

Nej, och därav äter jag inte heller rött kött, försöker få i mig vitaminer, knarkar inte sönder mig etc, etc.