handdator

Visa fullständig version : liten ROM


aldoschadewitz
2012-09-08, 10:34
Hej, såg denna videon och la märke till att han hade sjukt liten ROM. bra eller dåligt? vad är syftet?

http://www.flexonline.com/training/videos/miscellaneous/joe-derousie-leg-day-prepping-2012-npc-nationals

Pepz
2012-09-08, 10:40
syftet är att bygga muskler . sk TUT konstant anspänning genom hela setet.

aldoschadewitz
2012-09-08, 10:52
första gången jag såg någon göra det. jag har tidigare fått för mig att mer ROM är mer massa men tydligen inte..

har du provat det/gillar du det? :)

mellez
2012-09-08, 10:57
Pepz har ju redan svarat men jag måste bara flika in fasen vilken grymt klipp :D

aldoschadewitz
2012-09-09, 11:15
jätte konstigt. när jag nu trycker på samma länk kommer jag till ett annat klipp?!? men jag fick i alla fall svar på frågan :)

Sniggel
2012-09-09, 16:48
Pepz har ju redan svarat men jag måste bara flika in fasen vilken grymt klipp :D

Han har svarat på vad syftet är. Inte vad han själv tror om metoden. Apropå kommentaren:
jag har tidigare fått för mig att mer ROM är mer massa men tydligen inte..

filmjölk
2012-09-09, 17:18
Man gör så för att träffa avsedd muskel bättre, samt att det blir väldigt mycket jobbigare att halvböja än att gå hela vägen. Hade han böjt djupt med rööven fet sl-stil hade han kunnat lasta på minst 150kg till, då han nu enbart använder en del av quads istället för rööven. :/


(Det är inte så att han använder sig av en teknik som tillåter tunga vikter för att på så sätt bygga muskler, han använder sig tvärtom av en teknik som isolerar bättre trots att det är lite vikt på stången)

mikaelj
2012-09-09, 17:19
Man gör så för att träffa avsedd muskel bättre, samt att det blir väldigt mycket jobbigare att halvböja än att gå hela vägen. Hade han böjt djupt med rööven hade han kunnat lasta på minst 150kg till, då han nu enbart använder en del av quads istället för rööven. :/

Vad har du nu knarkat, min gode filmjölk?

Underligt att göra såna böjar om tävling är nära. Borde vara bättre att öva in godkända böjar.

filmjölk
2012-09-09, 17:23
Vad har du nu knarkat, min gode filmjölk?

.

jag var ironisk med referens till tidigare diskussioner på liknande ämne i denna forumsdel.

Sniggel
2012-09-09, 17:33
Trodde du hade lärt dig filmjölks internetpersonlighet vid det här laget Mikeal ;)

Ladugårdsdörr
2012-09-09, 19:22
Var hittar man det sjukt lilla ROMet? Så väldigt grunda böjar är det väl inte?

BelowAverage
2012-09-09, 19:29
Var hittar man det sjukt lilla ROMet? Så väldigt grunda böjar är det väl inte?

Knäna över öronen annars är det grunt :smash:

Jonithan
2012-09-09, 20:02
Undrar också vart du hittar dessa grunda utförandena? Jag tycker allt han gör i klippet ser rimligt ut? :)

mikaelj
2012-09-10, 07:14
Undrar också vart du hittar dessa grunda utförandena? Jag tycker allt han gör i klippet ser rimligt ut? :)

Knäböjarna är inte godkända enligt IPF. Klippet handlar om hans tävlingsförberedelse.

Det är dock möjligt att han gör det som pumpset och kör mer tävlingslikt annars. Jag tror dock att det är farligt att göra så, med avseende på tävling.

Fredrik_S
2012-09-10, 07:42
Troligen är en av de stora anledningarna att den typen av träning fungerar så bra att det blir en form av ischemisk effekt i muskulaturen. Dvs det blir nästan som strypträning då blodutbytet och därmed syreutbytet blir begränsat när muskeln inte släpper spänningen så mycket mellan repsen.

Commando1980
2012-09-10, 12:44
Hej, såg denna videon och la märke till att han hade sjukt liten ROM. bra eller dåligt? vad är syftet?

http://www.flexonline.com/training/videos/miscellaneous/joe-derousie-leg-day-prepping-2012-npc-nationals

Vem har sjukt liten ROM? Killen I svart kör helt ok byggarböjar. Killen i grått kör inte lika bra ur ett byggarperspektiv då han börjar med att trycka bak röven då han böjer.

stromming
2012-09-10, 12:51
jätte konstigt. när jag nu trycker på samma länk kommer jag till ett annat klipp?!? men jag fick i alla fall svar på frågan :)

För de som undrar varför han klagar på nästan OK böjar

Ladugårdsdörr
2012-09-10, 13:15
Knäböjarna är inte godkända enligt IPF. Klippet handlar om hans tävlingsförberedelse.

Det är dock möjligt att han gör det som pumpset och kör mer tävlingslikt annars. Jag tror dock att det är farligt att göra så, med avseende på tävling.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en kroppsbyggare i klippet...