handdator

Visa fullständig version : Tveksam


Danyar
2012-09-08, 10:29
Hej,

Jag vill räkna ut mitt dagliga kaloribehov.
Enligt den här kaloriräknaren:
http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

Har jag kommit fram till dessa värden:
Stats
17 år, 172 cm och 58 kg.
Mål
Att bygga muskler
BMR: 1605
TDEE: 2487
Rekommenderade intaget: 2627, alltså 140 överskott.

Jag har hört att man behöver ungefär 500 överskott per dag?

Nu ska jag försöka räkna ut mitt kaloribehov på ett annat sätt:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + (13,75 x 58) + (5.003 x 172) - (6.775 x 17) = 1609 "BEE" (Är detta samma sak som BMR?)
Sedan ska man multiplicera detta tal med en faktor från 1.2 - 2.0. Det är här som mitt problem uppstår då jag inte har den blekaste aning vad som gäller mellan 1.2 och 2.0. Jag är nybörjare och har planerat att börja med Starting Strength programmet (vet fortfarande inte vilken "version") på måndag. Jag chansar att jag kommer ligga på runt 1.5 men jag är helt grön inom området.. Dessutom ska man lägga till +500 Kcal på värdet man får efter multiplikationen för att få överskottet man behöver.

Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många kalorier jag behöver? Det går bara inte att göra detta själv.. :cryout:

Pepz
2012-09-08, 10:36
bara ät. (och träna hårt)
går du upp i vikt för fort så ät lite mindre.
går du inte upp i vikt ät mer. utvärdera varje vecka.

är man 17 och nybörjare så ska man inte börja med att räkna kalorier då kosten är underordnad träningen.

Danyar
2012-09-08, 10:40
Vad menar du med att kosten är underordnad träningen?

Ärligt talat vill jag veta hur mycket jag stoppar i mig så jag kan ta reda på hur mycket Whey-80 + Malto jag behöver ta per dag eller per gång..

Pepz
2012-09-08, 10:42
Vad menar du med att kosten är underordnad träningen?
.

att det är träningen som avgör dina resultat, inte om du äter 2200kcal eller 2350kcal.