handdator

Visa fullständig version : Tveksam


Danyar
2012-09-08, 10:29
Hej,

Jag vill räkna ut mitt dagliga kaloribehov.
Enligt den här kaloriräknaren:
http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

Har jag kommit fram till dessa värden:
Stats
17 år, 172 cm och 58 kg.
Mål
Att bygga muskler
BMR: 1605
TDEE: 2487
Rekommenderade intaget: 2627, alltså 140 överskott.

Jag har hört att man behöver ungefär 500 överskott per dag?

Nu ska jag försöka räkna ut mitt kaloribehov på ett annat sätt:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + (13,75 x 58) + (5.003 x 172) - (6.775 x 17) = 1609 "BEE" (Är detta samma sak som BMR?)
Sedan ska man multiplicera detta tal med en faktor från 1.2 - 2.0. Det är här som mitt problem uppstår då jag inte har den blekaste aning vad som gäller mellan 1.2 och 2.0. Jag är nybörjare och har planerat att börja med Starting Strength programmet (vet fortfarande inte vilken "version") på måndag. Jag chansar att jag kommer ligga på runt 1.5 men jag är helt grön inom området.. Dessutom ska man lägga till +500 Kcal på värdet man får efter multiplikationen för att få överskottet man behöver.

Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många kalorier jag behöver? Det går bara inte att göra detta själv.. :cryout:

Pepz
2012-09-08, 10:36
bara ät. (och träna hårt)
går du upp i vikt för fort så ät lite mindre.
går du inte upp i vikt ät mer. utvärdera varje vecka.

är man 17 och nybörjare så ska man inte börja med att räkna kalorier då kosten är underordnad träningen.

Danyar
2012-09-08, 10:40
Vad menar du med att kosten är underordnad träningen?

Ärligt talat vill jag veta hur mycket jag stoppar i mig så jag kan ta reda på hur mycket Whey-80 + Malto jag behöver ta per dag eller per gång..

Pepz
2012-09-08, 10:42
Vad menar du med att kosten är underordnad träningen?
.

att det är träningen som avgör dina resultat, inte om du äter 2200kcal eller 2350kcal.

du påvisar ju själv problemet med att räkna kalorier, man gissar ju helt enkelt vad ens aktivitetsnivå är. (faktor 1,2 -2,2)

Danyar
2012-09-08, 10:48
Ok men om jag bara ska äta, hur vet jag då hur mycket proteinpulver och malto (egen gainer) jag ska ta?

Saken är den att jag har noll koll på hur mycket kalorier det är som jag trycker i mig dagligen.. Kollar jag på en tallrik med mat kan jag absolut inte estimera antalet kalorier den innehåller. Jag vill ju i alla fall nå upp till ungefär 2g protein/kv och 1g fett/kv och resten i kolhydrater men det är lite svårt om jag följer ditt råd och bara äter.

Tips? :s

Pepz
2012-09-08, 10:56
om du äter tillräckligt med vanlig mat för att gå upp i vikt och dessutom väljer att ta två proteindrinkar om dagen så kommer du garanterat att nå 2g/kg kroppsvikt och 1g fett.
fyll på med 1dl maltodextrin efter träningen.

går du inte upp i vikt så ät mer.

varför göra det krångligt för?

Rabiat
2012-09-08, 10:57
Kolhydrater och protein direkt efter träning, protein kan du också ta till mellis. Då lär du ska komma upp i tillräckliga mängder om du bara äter dig mätt i övrigt.

Danyar
2012-09-08, 11:10
Problemet är att under hela mitt liv har jag haft svårigheter för att äta mycket. Jag har ätit det jag velat äta helatiden, inklusive pizza, hamburgare och cola, men ändå är jag inte överviktig och jag har även fått komplimanger angående min kropp.

Saken är den att, även om det inte är rekommenderat, vill jag följa ett kostschema. Det är något jag helt enkelt vill göra. Efter lite experimenterade har jag kommit fram till dessa värden i runda svängar:

2800 Kcal
116g Protein
454g Kolhydrater
58g Fett

Detta är inte skrivet i sten och dessa värden fungerar som en bas i mitt kostschema, det vill säga det som jag utgår ifrån. Om jag märker att jag inte går upp (vilket jag typ aldrig gjort i hela mitt liv förutom den vanliga växten så att säga) så kan jag modifiera den. Men låter det vettigt tycker ni? Jag tycker det verkar mycket, om jag jämför med den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88642

Jag är ju trots allt mycket mindre än den här personen, men vi är lika gamla.

Pepz
2012-09-08, 11:14
inget fel på den fördelningen.
jag anser bara att en nybörjare inte ska snöa in på kosten och hålla på att väga all mat.

ska du ha med dig matvåg i skolan?

Rabiat
2012-09-08, 11:17
Problemet är att under hela mitt liv har jag haft svårigheter för att äta mycket. Jag har ätit det jag velat äta helatiden, inklusive pizza, hamburgare och cola, men ändå är jag inte överviktig och jag har även fått komplimanger angående min kropp.

Saken är den att, även om det inte är rekommenderat, vill jag följa ett kostschema. Det är något jag helt enkelt vill göra. Efter lite experimenterade har jag kommit fram till dessa värden i runda svängar:

2800 Kcal
116g Protein
454g Kolhydrater
58g Fett

Detta är inte skrivet i sten och dessa värden fungerar som en bas i mitt kostschema, det vill säga det som jag utgår ifrån. Om jag märker att jag inte går upp (vilket jag typ aldrig gjort i hela mitt liv förutom den vanliga växten så att säga) så kan jag modifiera den. Men låter det vettigt tycker ni?

2800 kcal är ungefär vad jag lagt mig på (jag väger 30kg mer) efter att ha konstaterat att SL5x5 inte är särskilt krävande de första månaderna, men jag räknar med att få öka med typ 150kcal/mån. Jag vet inte hur tungt du kommer börja i SS, eller exakt hur det funkar (hur många dagar, ökning av belastning osv), men 2800 låter lite mycket i mina (förvisso oerfarna) öron...

Men kör på, går du upp för snabbt är det bara att sänka kolhydraterna, och det gör ju inte heller något om du råkar äta lite mer protein än 2*KV :)

Danyar
2012-09-08, 11:18
Nej, där får jag helt enkelt gå på magkänsla. Denna känsla har jag inte idag, för att jag vet inte hur mycket mat som motsvarar hur många kalorier. Detta är ännu en anledning till att jag vill veta vad jag stoppar i mig.

Men detta angående 2800 kcal/dag. Jag är ju trots allt nybörjare och jag är en liten person (172 cm, 58 kg och 17 år gammal). Starting Strength är programmet jag börjar med på måndag så det blir väl 3 pass/veckan antar jag. Är 2800 rimligt? Fördelningen må vara bra, jag har ju mina makros, men antalet kcal?

Edit: Såg precis Rabiats svar. Tack ska du ha! Här är länken till programmet jag är intresserad av:http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Den finns tydligen i 3 exemplar, men alla 3 visas inte på den hemsidan. Det enda jag är orolig för angående programmet är om alla kroppsdelar som mage och armar får lika mycket träning som lår, rumpa och ben.

Vi säger att jag kommer att konsumera runt 2500 - 2800 kalorier (jag får väl prova mig fram till det som känns bra). Hur ska kalorifördelningen vara under dagen?
Vanligtvis vaknar jag 06:30. Då äter jag självklart frukost. Är väldigt intresserad av att ta med mig mellanmål till runt 10:00 då magen kurrar ordentligt vid den tiden. Lunch runt 11:25. Hungrig blir jag igen runt 14:00 så ännu ett mellanmål skulle sitta fint. Observera att maten måste förvaras i mitt skåp.. Jag har tillgång till en liten kylväska som jag kan förvara is i påsar i för att hålla den kall, men det är allt. Sedan när jag kommer hem, borde jag käka något mer? Träningen har jag planerat att lägga någon gång mellan 16:30 och 17:30. Möjligtvis mellan 18:30 och 19:30 om jag är väldigt upptagen under dagen. Middag blir det som mamma lagar, och kvällsmål, vad gäller där?

Tack igen och jag hoppas på att det inte blev för rörigt eller för mycket.

Rabiat
2012-09-08, 11:27
Nej, där får jag helt enkelt gå på magkänsla. Denna känsla har jag inte idag, för att jag vet inte hur mycket mat som motsvarar hur många kalorier. Detta är ännu en anledning till att jag vill veta vad jag stoppar i mig.

Men detta angående 2800 kcal/dag. Jag är ju trots allt nybörjare och jag är en liten person (172 cm, 58 kg och 17 år gammal). Starting Strength är programmet jag börjar med på måndag så det blir väl 3 pass/veckan antar jag. Är 2800 rimligt? Fördelningen må vara bra, jag har ju mina makros, men antalet kcal?

Edit: Såg precis Rabiats svar. Tack ska du ha! Här är länken till programmet jag är intresserad av:http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Den finns tydligen i 3 exemplar, men alla 3 visas inte på den hemsidan. Det enda jag är orolig för angående programmet är om alla kroppsdelar som mage och armar får lika mycket träning som lår, rumpa och ben.

Börjar du på tom stång tror jag 2800kcal är för mycket i början... Med lite snabbräkning på ditt dagliga kaloribehov betyder 2800kcal ett överskott på nästan 600kcal/dag och det känns som markant i överkant :)

Mage får sig en bra körare av knäböj, marklyft och styrkevändningar förutsatt att du har bra teknik, armarna av axelpress (det är nog inte militärpress som menas eg...) och styrkevändningarna. Det kan dock krävas att du kommer upp lite i belastning för att du faktiskt ska känna det eftersom de inte är de huvudsakliga musklerna som tränar av övningarna.

Edit: Ät när som helst, det spelar ingen roll.

Danyar
2012-09-08, 11:30
Börjar du på tom stång tror jag 2800kcal är för mycket i början... Med lite snabbräkning på ditt dagliga kaloribehov betyder 2800kcal ett överskott på nästan 600kcal/dag och det känns som markant i överkant :)

Mage får sig en bra körare av knäböj, marklyft och styrkevändningar förutsatt att du har bra teknik, armarna av axelpress (det är nog inte militärpress som menas eg...) och styrkevändningarna. Det kan dock krävas att du kommer upp lite i belastning för att du faktiskt ska känna det eftersom de inte är de huvudsakliga musklerna som tränar av övningarna.

Edit: Ät när som helst, det spelar ingen roll.

Det är meningen att man ska göra militärpress. Men det går väl också bra? :)

Pepz
2012-09-08, 11:34
Hur ska kalorifördelningen vara under dagen?




spelar ingen roll gör det du känner är bäst för dig.
se bara till att få i dig ordentligt efter träningen

det är ju det här som jag menar. du börjar detaljpilla innan du ens tränar ordentligt

Rabiat
2012-09-08, 11:35
Det är meningen att man ska göra militärpress. Men det går väl också bra? :)

Är du säker? En militärpress gör man med fötterna tätt ihop, och det är skitsvårt... Det folk oftast menar när dom _säger_ militärpress är en axelpress, dvs axelbredd på fötterna och en foten längre fram än den andra.

Danyar
2012-09-08, 11:42
spelar ingen roll gör det du känner är bäst för dig.
se bara till att få i dig ordentligt efter träningen

det är ju det här som jag menar. du börjar detaljpilla innan du ens tränar ordentligt

Du har nog rätt *gah!*

Är du säker? En militärpress gör man med fötterna tätt ihop, och det är skitsvårt... Det folk oftast menar när dom _säger_ militärpress är en axelpress, dvs axelbredd på fötterna och en foten längre fram än den andra.

Ja, det är jag. Du kan kolla upp det själv här (samma länk som ovan):
http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Tryck på "press" på Pass B så blir du länkad till den här sidan:
http://www.styrkelabbet.se/militarpress/

Rabiat
2012-09-08, 11:51
Du har nog rätt *gah!*



Ja, det är jag. Du kan kolla upp det själv här (samma länk som ovan):
http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

Tryck på "press" på Pass B så blir du länkad till den här sidan:
http://www.styrkelabbet.se/militarpress/

Jo, fast läser man Rippetoes bok så är förespråkar han samma fotbredd som vid knäböj (jag var tvungen att slå upp det, därför jag inte sa det på en gång), och det är ju hans program så jag skulle nog föreslå det snarare än militärpress ;) Som sagt, många blandar ihop övningarna, och Styrkelabbet har nog gjort just det.

Danyar
2012-09-08, 12:51
Ah, det hade jag ingen aning om. Tack ska du ha!
Känner du till någon länk där de originala övningarna finns? Jag är väldigt intresserad av de nya versionerna eftersom jag har hört att pullups/chins och dips finns med där. Jag är nämligen mycket förtjust i tränad överkropp :)

Rabiat
2012-09-08, 14:50
Ah, det hade jag ingen aning om. Tack ska du ha!
Känner du till någon länk där de originala övningarna finns? Jag är väldigt intresserad av de nya versionerna eftersom jag har hört att pullups/chins och dips finns med där. Jag är nämligen mycket förtjust i tränad överkropp :)

Nej, men det är väl bara att lägga till 3 set till failure i slutet av varje pass. När vikterna går upp får du nog räkna med att ta bort dom :)

Danyar
2012-09-08, 15:16
Tack så mycket för all hjälp :)

Du råkar inte ha tips på mellanmål man kan ta i skolan? Observera att jag måste förvara mellanmålen i skåpet så det är runt rumstemperatur där inne.
Jag har tillgång till en kylväska men den är inte så bra.

Rabiat
2012-09-08, 15:22
Tack så mycket för all hjälp :)

Du råkar inte ha tips på mellanmål man kan ta i skolan? Observera att jag måste förvara mellanmålen i skåpet så det är runt rumstemperatur där inne.
Jag har tillgång till en kylväska men den är inte så bra.

Proteinpulver i en shaker funkar, bara att hälla i vatten och skaka. Eller frukt, knäckemackor eller lite vad som helst :)

Danyar
2012-09-08, 15:29
Av med hatten för dig! Tack för all hjälp Rabiat *flex*