handdator

Visa fullständig version : Är detta marklyft okej utfört?


phoenix91
2012-09-07, 21:29
Hej. Bara en kort fråga, har precis (hållt på 2 månader) med marklyft någon gång i veckan.

Är inte helt säker på teknik, så slänger kort och gott upp ett klipp och hoppas någon har lust och tid att kommentera utförandet.

http://www.youtube.com/embed/psXEips8ryE

Ha en trevlig kväll!

Rabiat
2012-09-07, 21:31
Jag ser bara en vit ruta :/

phoenix91
2012-09-07, 21:31
Gjorde jag med, ursäkta. Förstod mej ej på funktionen att del youtube-länkar. Blev en vanlig länk istället.

spoon
2012-09-07, 21:33
Du kröker ryggen en del i mitten av lyftet och röven lyfter före stången. Fokusera på att spänna upp bröstet och vara thight i bålen genom hela lyftet.

Mauriice
2012-09-07, 22:22
Ett stort fel ser jag direkt och det är att du står inne i böjracket när du inte behöver det överhuvudtaget.

Annars såg det inte direkt dåligt ut, bara att du böjer ryggen lite mycket som någon sa tidigare.

drakfelt
2012-09-07, 22:27
Ett stort fel ser jag direkt och det är att du står inne i böjracket när du inte behöver det överhuvudtaget.

Annars såg det inte direkt dåligt ut, bara att du böjer ryggen lite mycket som någon sa tidigare.

Spelar väl ingen roll om grabben står i racket eller inte?

Rahf
2012-09-07, 22:42
Spelar väl ingen roll om grabben står i racket eller inte?

Marginalerna mellan viktplattorna och botten av racket är inte ens en decimeter. Det är bättre att inte behöva tänka på risken att ena sidan kommer slå i före andra.

drakfelt
2012-09-07, 22:53
Marginalerna mellan viktplattorna och botten av racket är inte ens en decimeter. Det är bättre att inte behöva tänka på risken att ena sidan kommer slå i före andra.

Det är taget, vettig poäng.

Sheogorath
2012-09-08, 07:39
Jag tycker formen är acceptabel. Det finns lite att jobba på som herrarna ovan påpekat, men det ser fortfarande bättre ut än 90% av lyften på mitt gym. Men ta inte det som att du inte ska slipa på tekniken. Ta det som att du är på god väg och att du nog inte håller en skadlig form i alla fall.

mikaelj
2012-09-08, 08:13
Försök att få till lyftet så att huvudet alltid lyfter sig snabbare/lika snabbt som rumpan.

Doggeh
2012-09-08, 08:59
Helt acceptabel form. Huvudet bör väll vara mer neutralt i lyftet och rumpan skulle kunna aktiveras mera!

Ser att ingen har nämnt något om skorna. Ta av dem när du marklyftar, du kommer få bättre balans i lyftet *flex*

Mauriice
2012-09-08, 11:21
Spelar väl ingen roll om grabben står i racket eller inte?

Du böjer inte!

Hallå, ta det inte så seriöst, var ju mest på skämt.

Men låt säga att gymmet har ETT rack och jag ska böja, och det står någon där och ockuperar det men som inte ens nuddar det, ja då är det min fulla rätt att bli lite irriterad.

Någon som INTE håller med mig?

@TS: Sorry, detta var väldigt OffT! Som sagt tidigare, lyftet såg bra ut, men tycker inte du ska lägga på mer på stången då det inte ser ut som att ryggen skulle palla det. Stanna på 140 alt gå ner lite och justera tekniken.

AhmedGrisen
2012-09-08, 11:35
Du böjer inte!

Hallå, ta det inte så seriöst, var ju mest på skämt.

Men låt säga att gymmet har ETT rack och jag ska böja, och det står någon där och ockuperar det men som inte ens nuddar det, ja då är det min fulla rätt att bli lite irriterad.

Någon som INTE håller med mig?

@TS: Sorry, detta var väldigt OffT! Som sagt tidigare, lyftet såg bra ut, men tycker inte du ska lägga på mer på stången då det inte ser ut som att ryggen skulle palla det. Stanna på 140 alt gå ner lite och justera tekniken.

håller inte med dig, kan du inte säga till att du vill använda böjracket så får du helt enkelt vänta.

Matsa
2012-09-08, 12:40
Du böjer inte!

Hallå, ta det inte så seriöst, var ju mest på skämt.

Men låt säga att gymmet har ETT rack och jag ska böja, och det står någon där och ockuperar det men som inte ens nuddar det, ja då är det min fulla rätt att bli lite irriterad.

Någon som INTE håller med mig?

@TS: Sorry, detta var väldigt OffT! Som sagt tidigare, lyftet såg bra ut, men tycker inte du ska lägga på mer på stången då det inte ser ut som att ryggen skulle palla det. Stanna på 140 alt gå ner lite och justera tekniken.

Beror på, jag vet inte hur resten av gymmet ser ut och det är fullt möjligt att han markar på den mest lämpliga platsen. På Workout Center har de en yta avsedd för marklyft och ett rack, det är de två platser där det passar bäst att köra mark och det är även de två platserna personalen vill att man håller sig till. Gissa vart jag markar om det första alternativet är upptaget?

Mauriice
2012-09-08, 12:51
Beror på, jag vet inte hur resten av gymmet ser ut och det är fullt möjligt att han markar på den mest lämpliga platsen. På Workout Center har de en yta avsedd för marklyft och ett rack, det är de två platser där det passar bäst att köra mark och det är även de två platserna personalen vill att man håller sig till. Gissa vart jag markar om det första alternativet är upptaget?

Precis, det beror på helt enkelt!

Så vad säger du till den som kommer och vill böja?

Matsa
2012-09-08, 12:57
Precis, det beror på helt enkelt!

Så vad säger du till den som kommer och vill böja?

Att han förmodligen får vänta tills jag är färdig? Jag är nästan alltid villig att samsas om utrustningen men det blir lite väl bökigt att lasta av och på ett par 100kg för att lyfta upp stången till böjracket mellan seten. Det bör inte vara några konstigheter eftersom jag var där först och det inte finns någon annanstans jag kan vara med min övning, eller hur? Om den andra platsen för marklyft blir ledig kan jag vara bussig och flytta på mig, men bara om jag känner mig snäll (vilket jag oftast gör) eftersom det innebär merjobb i form av att lasta vikter på en ny stång.

loadout
2012-09-08, 16:30
Du böjer inte!

Hallå, ta det inte så seriöst, var ju mest på skämt.

Men låt säga att gymmet har ETT rack och jag ska böja, och det står någon där och ockuperar det men som inte ens nuddar det, ja då är det min fulla rätt att bli lite irriterad.

Någon som INTE håller med mig?

Haha.. men snälla du lilla gubben

phoenix91
2012-09-08, 22:33
Vill bara börja med att tacka för att ni tog er tid för en så personligt inriktad fråga, har läst allt och tar till mig. Skriver små korta kommentarer nedan.

Du kröker ryggen en del i mitten av lyftet och röven lyfter före stången. Fokusera på att spänna upp bröstet och vara thight i bålen genom hela lyftet.
Skall tänka på det, "båltrycket" du syftar på har jag blivit ganska bra informerad om, så försökte nog få till det, men skall självklart träna det mer.

Ett stort fel ser jag direkt och det är att du står inne i böjracket när du inte behöver det överhuvudtaget.

Annars såg det inte direkt dåligt ut, bara att du böjer ryggen lite mycket som någon sa tidigare.
Ja, gällande att råka slå i kanten så nojjade jag också för det, MEN det var tyvärr den enda skivstången med vikter i närheten.

Jag tycker formen är acceptabel. Det finns lite att jobba på som herrarna ovan påpekat, men det ser fortfarande bättre ut än 90% av lyften på mitt gym. Men ta inte det som att du inte ska slipa på tekniken. Ta det som att du är på god väg och att du nog inte håller en skadlig form i alla fall.
Kul att höra. Skall absolut träna teknik, men det viktiga är att ni inte tror att det jag gör är skadligt. Har aldrig lyft 140 kg förut, och har inte tänkt fortsätta så "tungt", utan lade upp detta klipp för att man tydligt skall se felen jag gör. Har nu tänkt sänka, men trots det tänka på det ni tipsat om. Kör man för lätt så tror jag det är svårt att se fel.

Helt acceptabel form. Huvudet bör väll vara mer neutralt i lyftet och rumpan skulle kunna aktiveras mera!

Ser att ingen har nämnt något om skorna. Ta av dem när du marklyftar, du kommer få bättre balans i lyftet *flex*
Skall tänka på huvudet, och rumpan som någon ovan också nämnde.
Aha, utan skor kanske är en idé, får testa och utvärdera.

Du böjer inte!

Hallå, ta det inte så seriöst, var ju mest på skämt.

Men låt säga att gymmet har ETT rack och jag ska böja, och det står någon där och ockuperar det men som inte ens nuddar det, ja då är det min fulla rätt att bli lite irriterad.

Någon som INTE håller med mig?

@TS: Sorry, detta var väldigt OffT! Som sagt tidigare, lyftet såg bra ut, men tycker inte du ska lägga på mer på stången då det inte ser ut som att ryggen skulle palla det. Stanna på 140 alt gå ner lite och justera tekniken.
Som jag nämner ovan så var det fullt, vilket var anledningen till att jag tar racket trots att jag inte använder det. (Vet många värre fall när folk ockuperar det i 30 min med otroligt oeffektiv träningstid).

Nej, skrev det till någon i detta inlägg ovan, att jag vill testa tungt för att mina brister skulle synas, skall sänka minst 20 kg och tänka på det ni sagt.

Rahf
2012-09-09, 00:04
Stången behöver inte vara i direkt anknytning till böjracket för att du ska få använda den. Om det finns utrymme, så kan du ta ut stången och stå precis bakom racket.

phoenix91
2012-09-09, 10:33
Stången behöver inte vara i direkt anknytning till böjracket för att du ska få använda den. Om det finns utrymme, så kan du ta ut stången och stå precis bakom racket.

Jo, det förstår jag, men det var fullt i närheten av vikterna, utom just i racket :)

cero
2012-09-09, 11:26
Ser ut som att du behöver räta ut ryggen lite till, men helt åt helvete var det inte. Testa att stå upp, titta rakt fram, ha ryggen i en naturlig position (förutsatt att din hållning är okej), jobba upp ett starkt buktryck, och greppa stången genom att rotera fram höften och böja knäna. Lite lättare att få ryggen i en bra position genom att göra så där tycker jag.

spoon
2012-09-09, 15:35
I tillägg till båltrycket så kan du tänka på att spänna upp latsen. Det gör att man blir mer stabil i överkroppen.