handdator

Visa fullständig version : bygga massa


J3T69
2012-09-07, 15:29
Hejsan!
Vilket anser ni på detta forumet vara bäst att träna efter då syftet är att bygga så mycket massa som möjligt.

1)Ligga mellan 8-12 reps c:a 9 set per vecka på grupper som bröst,triceps,axlar,biceps och mage.
Ben och rygg 8-12 reps fast 12 set per vecka.

Eller att variera repsantalet på varje muskelgrupp så att man kör ex.4set max 6 reps för att sedan ligga mellan 8-12 reps på rest set.?

Jättenyfiken på era åsikter:)

aldoschadewitz
2012-09-07, 16:20
jag varierar en hel del från vecka till vecka. att köra samma reps antal och setantal år ut och år in låter jätte dump enligt mig. därimot att under en kortare tid hålla samma reps och succesivt öka setten lite samtidigt som vikterna ökar är inga problem

eAzy
2012-09-07, 18:02
Viktigast av allt för hypertrofi är att du kör progressivt. Alltså att du ökar i vikt på en övning, antal set, antal reps, minskad vila mellan setten etc. För gärna dagbok på mobilen eller i en liten bok. Te.x. har jag kört 3x8 på 110 kg bänk så försöker jag öka detta på något sätt. Kanske 10 reps på första settet sen 8:a på de andra.

Sedan kan man generellt säga att du ska ligga mellan 6-12 reps ungefär, finns ingen jätte exakt vetenskap på detta. Man brukar säga att allt under 6 är för styrka och allt över 12 för uthållighet men som sagt svårt att vara helt säker. Men när du klara låt säga 10 reps i 3 set på en övning kanske de är dags att öka vikten lite.

Masterpan
2012-09-07, 18:15
Viktigast av allt för hypertrofi är att du kör progressivt. Alltså att du ökar i vikt på en övning, antal set, antal reps, minskad vila mellan setten etc. För gärna dagbok på mobilen eller i en liten bok. Te.x. har jag kört 3x8 på 110 kg bänk så försöker jag öka detta på något sätt. Kanske 10 reps på första settet sen 8:a på de andra.

Sedan kan man generellt säga att du ska ligga mellan 6-12 reps ungefär, finns ingen jätte exakt vetenskap på detta. Man brukar säga att allt under 6 är för styrka och allt över 12 för uthållighet men som sagt svårt att vara helt säker. Men när du klara låt säga 10 reps i 3 set på en övning kanske de är dags att öka vikten lite.

Nu har ju dock repsantal upp till 20 visat sig vara det bästa ur sarkoplastisk hypertrofi perspektiv har jag för mig

Sniggel
2012-09-07, 18:16
Svårt att svara på frågan då det är så mycket annat som spelar in.

eAzy
2012-09-07, 18:16
Nu har ju dock repsantal upp till 20 visat sig vara det bästa ur sarkoplastisk hypertrofi perspektiv har jag för mig

Som sagt, ett ganska luddigt område, men verkar dock som att 6-12 är nummer som folk verkar vara rätt så ense om. 20 låter högt, sett nå studier på det?

J3T69
2012-09-08, 20:06
Hej!
Tackar för alla svar jag fått och kommer köra enligt schemat och skall antingen öka i vikt
eller set alt/korta ner vilan mellan seten.
Måste nog börja föra dagbok då det är svårt att komma i håg vikt,vila mellan seten och alla uppvärmn ingsset man gör.
Det spelar ju också in:)

nikkoo
2012-09-08, 20:48
Svårt att svara på frågan då det är så mycket annat som spelar in.