handdator

Visa fullständig version : Sheiko 29 för nybörjare!


hdolph
2012-09-07, 15:09
Har tränat i drygt två-tre månader seriöst och fått för mig att jag ska prova på sheiko 29. Efter en veckas schemalagd träning har jag börjat ifrågasätta sheiko 29 för nybörjare, främst av det jag läst på nätet. Enligt flera på t.ex bodybuilding.com ökar man för snabbt som rookie för att sheiko ska vara funktionellt. Eftersom jag är ny har jag fått riktigt snabba nybörjarökningar. Gjorde en 5:a på 85 fyra veckor tillbaka. När jag tränar med sheikoschemat använder jag inte så tunga vikter utan lyfter 50-70% av maxvikt. Eftersom jag endast testat schemat en vecka vet jag inte ifall det ger några anmärkningsvärda resultat.

Är sheiko framförallt till för personer som tränat under en längre tid och ska jag isåfall fokusera på få set med tyngre vikter det närmsta halvåret eller är sheiko bra även som gröngöling?

arthax
2012-09-07, 15:14
Sheiko fungerade för mig. Dock kom mina styrkeökningar 1-2v efter att jag avslutat rutinen eftersom jag blev ordentligt genomkörd.

Du som ny kan säkert får mer av SL5x5 eller SS3x5. Men om du väljer bort Sheiko nu, så ha kvar det i bakhuvudet och gör det längre fram när dina nybörjarökningar har stannat av.

Och just det, håll dig till schemat .. baka inte in massa extra egna övningar etc :)

Supermicke
2012-09-07, 15:20
riktigt lärorikt att köra sheiko tkr jag. Kör assistansövningarna lite hårdare om du tkr det är för lätt. Kom ihåg att köra bänkpressen med stopp också, då blir plötsligt 5or ganska dryga.. Om du tkr det är lätt kan du ju göra det lite svårare genom att kontrollera stången mer/långsammare eller längre stopp eller något. Kom ihåg att du ska ta i som om det vore max på varje repetition också. :P Tkr du ska köra, bara 4 veckor långt.