handdator

Visa fullständig version : Vi som har en smart htpc-lösning eller tänker skaffa det


PowPow
2012-09-07, 14:00
Har funderat en del på sistone på att göra någon smart lösning för mediakonsumtionen hemma. I dagsläget kör jag en htpc med windows 7 som jag laddar ner filmer på, kör play-material, lyssnar på spotify med och så vidare. Styr med remote desktop eller någon "mus- och tangentbordsapp" på ipaden eller iphonen. Ska man kolla vanlig tv så får man byta ingång på TV:n och förstärkaren och kolla på normalt sätt där. Det funkar, men det är ju inte så jäkla smart.

Önskemål:

1. Ha en enda enhet som står för all uppspelning (stationär PC eller Mac mini exempelvis). Vill ha tillgång till:

- Vanlig digitalTV

- Play-kanaler

- Ha någon form av airplay (eller motsvarande) så jag kan spela musik eller youtubeklipp på ipaden som sen spelas upp via htpc:n till min tv (utan att byta kanal eller ingång på min TV).

- Ha ett riktigt OS så man kan arbeta med RSS för torrentnedladdning (för att sätta upp det kan jag leva med någon remote desktop-lösning) samt ha backuplösning på htpc:n också.

2. Kunna styra allt med en fjärrkontroll och vara i samma gränssnitt hela tiden (alltså inte en multifjärr med blå bakgrundsbelysning som man styr 300 olika apparater med).

-----------

Det jag tänker hittills är en mac mini med plex. Där verkar man kunna köra i alla fall svtplay inne i plex. Vanlig TV ska man också kunna få in om man köper en EyeTV eller liknande digitalmottagare. Inne i plex kan man styra allt med en liten apple remote.

Airplay till mac minin har jag dock inte förstått hur det fungerar. Verkar som att man får köra airfoil då kanske? Och jag är osäker på hur det fungerar med digitalTV med kort i en EyeTV.

----------

Nåväl. Förklara gärna ert upplägg så man får lite tips. Har ni ideér angående mina funderingar så kom gärna med dem.

Hardrocker
2012-09-07, 15:08
Plex är väldigt trevligt och det finns plugins för svt play, tv4play osv.
En annan trevlig funktion är Plex it! där man spara filmklipp ungefär på samma sätt som Instapaper.

Till macen kan jag rekommendera Elgatos tv-mottagare. Körde med en Elgato hydrid till min macbook pro innan jag skaffade tv. Fungerade klockrent.

Airplay får du genom Airfoil speakers för ljud och vill du även ha ut bild för t.ex. köra spel från en iPad så kan du använda dig av Airplayserver.app.

Elgato har kortläsare som pluggar in i ett usb-uttag.

hultman
2012-09-07, 18:21
Media Center-dator med TVn som skärm och en dreambox bredvid löser väl alla problem...? Sen en usb-dac på det till stereon så är man all set.

hahavaffan
2012-09-07, 18:32
Enklast verkar ju vara att skaffa ett USB TV-kort för DigitalTV till din HTPC? Och sen nån bra mjukvara på det!

snej
2012-09-07, 20:54
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739172

En sån här har jag. Så sjukt nöjd så det finns inte. Finns fjärr, men jag kör enbart med Logitech DiNove Edge tangentbord.

Callek
2012-09-07, 21:34
Kör på en PC som snej tipsade om, alt någon lite billigare ION2 baserad.

OpenElec PVR Build med valfritt TV-kort (som stöds), lägg in XOT-Uzg (för playkanaler). Sedan finns tillägg för torrent, usenet etc.
Stöd för Airplay finns med i senaste buildsen av OpenElec.

Klart!

PowPow
2012-09-07, 22:07
Har en asrick redan idag. Att det ska vara en dator är ju ganska givet. Frågan är egentligen medt vilken mjukvara och digitaltv-box som ska användas.

Cambridge DAC finns också redan.

Ska kolla openelec. Tack för tipsen!

PowPow
2012-09-07, 22:23
OM jag förstår Openelec rätt så kör man nån torrentpluggin bara i det, eftersom det saknar desktopmiljö? Kan man sätta upp torrentRSS då?

Och sätta upp backup mot de andra enheterna i hemmet?

Callek
2012-09-07, 23:09
Du kan administrera torrentpluginen via ett webgränssnitt. Har dock inte testat den, men jag blir förvånad om RSS inte fungerar.

Kan även rekommendera dig att ta en titt på kombinationen Usenet, Sickbeard och SABnzbd... Som ett alternativ till torrents.

Backup går att lösa på lite olika sätt, OpenElec sätter upp en SMB share som default där du kan komma åt filerna på andra datorer. Det finns även en rsync plugin om du vill automatisera en kopiering till andra maskiner.

Om detta verkar krångligt kan ett alternativ vara att köra OpenElec på Asrocken du har (boota från ett SDkort eller USB minne för att sänka ljudnivån) och sätta upp en NAS-lösning separat med ett operativ du är bekant med (typ Win7).

thunder
2012-09-08, 08:17
Håller med Hultman.

PC/Mac med xbmc/plex med plugins för det man behöver. Plus torrents via rss och webgränssnitt.

Är struligt att fixa digitaltv via datorn så kör dreambox istället.

Yip_man
2012-09-09, 07:42
Kör en origenae s-10v som chassi, lite dyrare men helt outstanding kvalitetsmässigt. inte någon plast som skrammlar eller så.

Inne i lådan
Asus E-35M1L
8gig ram
80gig SSD system disk
2tb lagringsdisk
Något crossair nätagg som jag inte kommer ihåg betäckning på ej passivt men tyst ändå

Till det Win7 med ett Logitec dinovo edge samt XBMC

Helt klockrent och det har samma mått och look som övriga hifi-komponenter.

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/origen.jpg

PowPow
2012-09-10, 11:44
Håller med Hultman.

PC/Mac med xbmc/plex med plugins för det man behöver. Plus torrents via rss och webgränssnitt.

Är struligt att fixa digitaltv via datorn så kör dreambox istället.

Så köra digitalTV utanför gränssnittet i plex/xbmc? Det är ju så jag har det idag. Gillar inte att behöva ändra ingångar och så när man ska byta från TV till nedladdat material och vice versa. Det är 2012. Sånt här borde gå att lösa smidigare än folk gör, tycker jag.

Kör en origenae s-10v som chassi, lite dyrare men helt outstanding kvalitetsmässigt. inte någon plast som skrammlar eller så.

Inne i lådan
Asus E-35M1L
8gig ram
80gig SSD system disk
2tb lagringsdisk
Något crossair nätagg som jag inte kommer ihåg betäckning på ej passivt men tyst ändå

Till det Win7 med ett Logitec dinovo edge samt XBMC

Helt klockrent och det har samma mått och look som övriga hifi-komponenter.

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/origen.jpg

Själva datorn kommer ändå vara instängd i ett skåp så det spelar ingen roll hur den ser ut.

I övrigt är det ju ingefär samma upplägg som jag har idag (fast annan hårdvara). Det fungerar. Men inte smart nog :d

Tangentbord i vardagsrummet vill jag inte ha heller. Jag är en vuxen man ffs :d

Yip_man
2012-09-11, 16:54
tangentbordet i ett skåp/bord?

Callek
2012-09-11, 17:03
Så köra digitalTV utanför gränssnittet i plex/xbmc? Det är ju så jag har det idag. Gillar inte att behöva ändra ingångar och så när man ska byta från TV till nedladdat material och vice versa. Det är 2012. Sånt här borde gå att lösa smidigare än folk gör, tycker jag.



Själva datorn kommer ändå vara instängd i ett skåp så det spelar ingen roll hur den ser ut.

I övrigt är det ju ingefär samma upplägg som jag har idag (fast annan hårdvara). Det fungerar. Men inte smart nog :d

Tangentbord i vardagsrummet vill jag inte ha heller. Jag är en vuxen man ffs :d

Som sagt XBMC med PVR fixar detta, har inte provat själv men det verkar vara rätt poppis.

David Brent
2012-09-11, 17:26
Raspberry PI skall väl hantera full-hd.

Menigar
2012-09-11, 17:31
Så köra digitalTV utanför gränssnittet i plex/xbmc? Det är ju så jag har det idag. Gillar inte att behöva ändra ingångar och så när man ska byta från TV till nedladdat material och vice versa. Det är 2012. Sånt här borde gå att lösa smidigare än folk gör, tycker jag.


Jag använde media portal mycket för ett par år sen. Då funkade det sådär med TV-biten, kör xbmc numera eftersom jag slutat använda TV-biten.
Värt att kolla upp kanske?
http://www.team-mediaportal.com/

PowPow
2012-09-11, 18:32
tangentbordet i ett skåp/bord?

Verkar osmidigt när man ska göra något. En liten fjärr hade varit härligare. Apple-remote eller motsvarande på PC-sidan

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/Apple_Remote_2009.jpg/250px-Apple_Remote_2009.jpg

Som sagt XBMC med PVR fixar detta, har inte provat själv men det verkar vara rätt poppis.

Ja, det är det alternativet jag lutar mot just nu. Eller EyeTV och Plex som också nämndes (EyeTV och Plex kan jag köra i osx så då får jag airplay att fungera direkt utan att behöva göra något också ju).

Jag använde media portal mycket för ett par år sen. Då funkade det sådär med TV-biten, kör xbmc numera eftersom jag slutat använda TV-biten.
Värt att kolla upp kanske?
http://www.team-mediaportal.com/

Åh, media portal. The memories :d
Ska se vad de haft för sig sen jag använde det senast.

proteinsynthesis
2012-09-11, 18:36
Det är flera Android baserade lösningar på gång nu när xbmc finns för Android.

Perfekt att streama från en nas tex.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

PowPow
2012-09-11, 18:37
Det är flera Android baserade lösningar på gång nu när xbmc finns för Android.

Perfekt att streama från en nas tex.



Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Som även uppfyller de andra kraven jag hade, bortsett från att spela upp film?

PowPow
2012-09-11, 18:40
Var kanske lite otydlig i mitt långa förstainlägg, men mina krav är alltså:

- Airplay (både kunna skicka till och från)
- Mediacenter med både nedladdat material och digitalTV (och playkanaler)
- Fjärrkontrollstyrt (bortsett från när man sätter upp backup/torrentRSS)
- OS som klarar av att sätta upp torrent-rss

Hardrocker
2012-09-12, 12:20
Det finns ett eye-tv plugin till Plex så att man slipper växla mellan Plex och Eye-tv. Har inte testat det själv.
Länk (http://wiki.plexapp.com/index.php/EyeTV_Live)

PowPow
2012-09-12, 14:19
Det finns ett eye-tv plugin till Plex så att man slipper växla mellan Plex och Eye-tv. Har inte testat det själv.
Länk (http://wiki.plexapp.com/index.php/EyeTV_Live)

Om det fungerar bra så känns lösningen klar där.

Men jag har inte greppat eyeTV riktigt.
Fungerar det med alla TV-leverantörer eller bara vissa?

Hardrocker
2012-09-12, 15:03
Om det fungerar bra så känns lösningen klar där.

Men jag har inte greppat eyeTV riktigt.
Fungerar det med alla TV-leverantörer eller bara vissa?

EyeTV är egentligen bara programvaran som använder för att titta på tv. Det du behöver är en TV-tuner och ev. ett common interface för att läsa kortet om du ska kolla på betal-tv.

Jag har en Elgato Hybrid (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/hybrid08/product1.en.html) som klarar av både digital och analog-tv. Med det får jag in de fria markbundna kanalerna och de fria analog kanalerna i husets kabel-tv. Men jag har ingen kortläsare så jag får inte i betalkanalerna.

För att få in betalkanaler via Boxer eller kabel-tv verkar de flesta använda Terratec H7 (http://www.terratec.net/en/products/TERRATEC_H7_91101.html) som är en digitalmottagare med ett Common Interface. Till den måste man skaffa en CA-modul och kort från sin tv-leverantör. Det är samma som man måste göra om man har en tv med inbyggd digitalmottagare.
Det verkar inte som att Eye-tv följer med Terratec H7 utan det får man isf köpa till på sida om.

Kolla på din tv-leverantörs hemsida vilka tv-mottagare som de godkänner så att du inte köper nåt som de inte stödjer.

PowPow
2012-09-12, 15:11
OK, tack för svaret, då är jag med. Är i färd och ska flytta så vet inte vilken leverantör vi kommer ha sen. Men kollar upp det när jag vet.

shadowfire
2018-09-24, 21:16
Bumpar denna då jag funderar lite på hur jag ska göra. Har min gamla dator rullandes som HTPC/NAS, eller NAS "light" kanske man ska säga då jag inte streamar något eller så, utan enbart har den för intern fildelning på hemmanätverket. Dock har jag lite strul med den så jag behöver blåsa om windows och göra om partitioner osv.

Jag kör wireless via USB-dongle, men har av någon anledning en rejäl begränsning på download-hastighet medan UL rullar på skapligt.

Hur är läget med HTPC-maskiner nu idag? Är det värt att gå på någon färdig miniburkslösning istället? Eller ska jag blåsa om maskinen och fixa en AP till nätverksuttaget och kanske dra i lite mer internminne istället? Kör Windows som OS på den och CODI, avser enbart köra typ CODI, playkanaler, youtube/vimeo samt köra fildelning internt.