handdator

Visa fullständig version : Hjälp med deff


Moogles
2012-09-07, 10:05
Hej ytterligare en gång,

Nu behöver jag verkligen hjälp med att få kontroll på min viktnedgång. Jag har sedan en tid tillbaka (2-3 veckor) legat på 1500 kcal om dagen i snitt. Ibland har det blivit 1800 kcal, ibland 1300 kcal. Inte under några omständigheter har jag varit över 2000 kcal.

Utöver detta så gymmar jag minst 3 gånger i veckan á 40min. Oftast blir det 4-5 gånger i veckan.

Mitt problem är jag kollapsar snart utan att nå resultat. Det gick som på räls att gå ned de första 12 kilona men nu har jag verkligen träffat en extrem platå som håller på att sabba allt. Började i maj med min viktnedgång och har försökt att ligga runt 1800 kcal om dagen sedan dessa, men samma dag som jag träffade 104kg så har det bara varit stopp. Har säkert varit still på 104kg nu i 4-5 veckor.

Jag har konstant dragit ner på kosten sedan dess but to no avail. Är så trött och orkeslös att jag knappt orkar gå och gymma. Jag har börjat få problem med att sova och smider på en konstant huvudvärk.

Just nu vet jag faktiskt inte vad jag skall göra och behöver hjälp att ta mig ur denna spiral. Jag förstår verkligen inte var jag gör för fel. Jag är 195cm lång och väger just nu 104kg och det är extremt frustrerande när min flickvän på 160/56 kan äta mer än mig och gå ned i vikt, då känns det som att något är fel.

Mvh,
M

Pretorian
2012-09-07, 10:59
Hur kommer du fram till antalet kalorier du äter dagligen?

Du är nog inte den första som missbedömer både sin egen aktivitetsnivå samt sitt energiintag.

Reaper123
2012-09-07, 11:08
Även jag är lite nyfiken på detta...
Hur kommer du fram till antalet kalorier du äter dagligen?

Du är nog inte den första som missbedömer både sin egen aktivitetsnivå samt sitt energiintag.Räknar du allt som åker in i kakhålet?

För du äter mer än vad du gör av med (eller precis omkring kcalbalans) om du inte går ned i vikt, nu pratar jag 1-2 veckor där man klart och tydligt inte ser en negativ lutning på medel-/medianvikt där kosten sköts i det närmaste perfekt. För finns många paramterar som kan göra att tex en invägning i veckan visar en helt felaktig trend!

Nu har jag snart gjort en viktresa om 60kg fett, så inte så att jag säger detta på ren gissning. Jag lovar dig att kcalunderskott är vad som gör att man tappar fett! Du väger ju trots allt fortfarande en hel del och om du verkligen äter <2000 kcal och rör på dig så bör du gå ned i vikt, om inte så får du minska på maten eller röra dig mer!

Rom byggdes inte på en dag och jag har själv haft extremt många platåer/pauser/svackor, där jag ibland trott att "åhh nej, min kropp är i svältläge och går fan inte gå ner i vikt" men där det i slutändan rört sig om dålig kosthållning och lägre kcalförbrukning än räknat!

Mkt svammel blev det, men hoppas du kan läsa mellan raderna och förstå mitt budskap! :)

vicarious
2012-09-07, 11:26
Om man går FÖR lågt på kalorierna så är risken att man blir väldigt energilös och apatisk och knappt orkar röra sig under dagarna. Det man måste komma ihåg då är att ens energiförbrukning sjunker i takt med att man rör sig mindre. Det blir som en ond cirkel och då kan lösningen faktiskt vara att äta MER så man kan börja aktivera sig igen.

Så mitt tips, hur konstigt det än må låta, är att testa äta lite mer under en period. Betyder dock inte att man ska släppa alla hämningar och börja moffa i sig som ett matvrak.

Reaper123
2012-09-07, 11:32
Om man går FÖR lågt på kalorierna så är risken att man blir väldigt energilös och apatisk och knappt orkar röra sig under dagarna. Det man måste komma ihåg då är att ens energiförbrukning sjunker i takt med att man rör sig mindre. Det blir som en ond cirkel och då kan lösningen faktiskt vara att äta MER så man kan börja aktivera sig igen.

Så mitt tips, hur konstigt det än må låta, är att testa äta lite mer under en period. Betyder dock inte att man ska släppa alla hämningar och börja moffa i sig som ett matvrak.Helt klart en tänkvärd och intressant synvikeln på problemet...

För när jag redigt överviktig så "deffade" jag på 1500-1800 kcal och resultatet blev väl inte alls som förväntat, vilket såklart hade med att jag jobbade, gjorde mina 30-60min på gymmet, låg i soffan varje dag och inte rörde mig mer än så....

Nu, 20-30 kg lättare deffar jag på 2500 kcal och tappar snabbare i vikt. Detta såklart pga att mitt kcal ut är skyhögt i jämförelse med när jag åt 1000 kcal mindre varje dag. Min aktivitetsnivå har alltså avspelats på hur min kost sett ut, för nu har jag istället svårt att sitta still!

Moogles
2012-09-07, 12:31
Frukost kör jag 250g kesella lätt + 1dl whey-80 ihopvispat med lite funlight. Detta tillsammans med en kopp kaffe, eventuellt en torr macka ifall jag är riktigt hungrig på morgonen. Detta är väl med mackan runt 400 kcal.

Efter gymmet brukar jag köra 200-300g kyckling i ugnen tillsammans med 50g eller en potatis pasta eller potatis. Detta borde bli runt 600-700 kcal om jag inte räknat helt åt helvete.

Sedan avslutar jag dagen med samma som frukosten.

Utöver detta dricker jag 1-2 red bull light på jobbet och nån kopp kaffe. Eventuellt tar jag även en torr skiva bröd på natten om jag vaknar och är vrålhungrig.

Det som stör mig mest är att det har gått väldigt lätt för mig från början, vikten gick neråt och jag va pigg och glad och körde hårt på gymmet. Jag har gått ner i kcal/dag i takt med att gått ner i vikt etc, etc. Sen nu har det verkligen bara vart en tegelvägg från ingenstans.

Platån känns så.. uhm.. obefogad på något sätt.

Pretorian
2012-09-07, 13:04
Efter gymmet brukar jag köra 200-300g kyckling i ugnen tillsammans med 50g eller en potatis pasta eller potatis. Detta borde bli runt 600-700 kcal om jag inte räknat helt åt helvete.


Njaa.. det blir typ 400 kalorier så du räknar nog fel. Men väger du allt eller höftar du din mat?

Jag är ganska envis när det gäller detta och jag tror du äter fler kalorier än vad du gör.

Moogles
2012-09-07, 13:16
Pastan/Riset/Potatisen väger jag, kycklingen brukar jag höfta eftersom fileerna sällan är under 200g eller över 300g och jag tar bara en filé åt gången.

Kesellan tar jag hela burken (250g) tillsammans med 1dl whey-80.

Men det låter ju intressant som skrivet ovan att t.ex äta lite mer och röra sig lite mer och försöka få upp förbränningen på så sätt.

Reaper123
2012-09-07, 13:29
Pastan/Riset/Potatisen väger jag, kycklingen brukar jag höfta eftersom fileerna sällan är under 200g eller över 300g och jag tar bara en filé åt gången.

Kesellan tar jag hela burken (250g) tillsammans med 1dl whey-80.

Men det låter ju intressant som skrivet ovan att t.ex äta lite mer och röra sig lite mer och försöka få upp förbränningen på så sätt.Eftersom du "höftar" lite så blir ju felmarginalerna ganska så stora men du verkar ju iaf äta ganska lite kcalmässigt, så tror lite på att du helt enkelt är väldigt inaktiv pga att du haft ett långvarigt (?) kcalunderskott...

Men kcal in vs ut borde fortfarande gälla och sett på x antal veckor BÖR du tappa i fettvikt trots den tillfälliga platån!

Glöm inte bort att det är en jäkla skillnad på att ta potatis mot ris på tallriken, det förstnämda ger bra mkt mer volym/kcal och springer lätt iväg om man ofta äter pasta/ris utan kontroll på mängd! Ang kyckling vågar jag påstå att fileerna sällan är större än 200g, Lidls brukar nästan alltid klocka in på 180-210g om man räknar dom som ~105kcal/100g (300g frusen filé kan nästan vara så lite som 200g tillagad i ugnen pga all vätska den tappar)