handdator

Visa fullständig version : Säkert en jättefånig fråga angående kroppsfett...


Rabiat
2012-09-07, 08:56
Jag vet, det är säkert den dummaste fråga som ställts här, men är det möjligt att minska i fett på armar och i ansikte samtidigt som man lagrar in bukfett eller underhudsfett på magen?

Jag tror att svaret är nej, men jag vill bara försäkra mig om att det verkligen är en synvilla...

vicarious
2012-09-07, 09:00
Begreppet "samtidigt" är lite luddigt här. Det hela beror på vilken tidsperiod man väljer att kolla på. För att tappa fett någonstans krävs ett energiunderskott. Man lagrar inte in fett när kaloriunderskott råder (jo, egentligen gör man det men inte såpass mycket att nettoeffekten blir positiv och man blir tjockare). Fettinlagring och förbränning är två processer som sker hela tiden i kroppen, i olika utsträckning. Det är inte alltid bara den ena eller den andra. Det enkla svaret på din fråga är: nej. Men ser man över t ex en period på en månad så är det fullt möjligt att det du beskriver kan ske.

Bjern
2012-09-07, 09:01
Kan man lagra in fett samtidigt som tappar fett? Troligtvis inte.

Dock så tappar alla människor fett på olika ställen, olika snabbt. Kroppen väljer själv vart den tar fett ifrån. Däremot så kan ju man bli svälld i magen av olika anledningar, efter en måltid eller efter en större mängd kolsyrad dryck.

Scratch89
2012-09-07, 09:04
Mja, inte utan hormoner skulle jag tro. GH har väl en effekt som innebär minskad fetthalt på extremiteter, och ökad inlagring i bål?

aijou
2012-09-07, 09:18
Kan man lagra in fett samtidigt som tappar fett? Troligtvis inte.

Fast det gör man ju hela tiden. :smash:

Men du kanske menar att man antagligen inte kan öka fettmängden på en del av kroppen samtidigt som den minskar på en annan. Vilket kanske stämmer.

Man kan ju i alla fall inte punktförbränna i någon större utsträckning. Men jag vet inte riktigt hur det ligger till med visceralt fett/bukfett. Möjligen så kan mängden bukfett förändras oberoende av underhudsfettet. I alla fall när det gäller vissa sjukdommar. Det ska tydligen vara delvis genetiskt också. Men det är bättre att någon som är mer kvalificerad förklarar hur det ligger till istället.

Men en dum fråga var det väl inte?

Bjern
2012-09-07, 09:25
Men du kanske menar att man antagligen inte kan öka fettmängden på en del av kroppen samtidigt som den minskar på en annan. Vilket kanske stämmer.


Okej, felformulerat av mig. Mrs asswise :smash:

Sniggel
2012-09-07, 09:34
Kan vara bra att vara extra tydlig med vad man menar eftersom det är så här alla myter om fettförbränning har uppstått.

Även om jag förstod vad du menade så är det större risk att en okunnig missuppfattar.

Rabiat
2012-09-07, 09:51
Kan vara bra att vara extra tydlig med vad man menar eftersom det är så här alla myter om fettförbränning har uppstått.

Även om jag förstod vad du menade så är det större risk att en okunnig missuppfattar.

Gottcha! Såhär; jag lyfter saker 3 dagar i veckan och tränar Krav Maga 2 dagar. Jag har har gått från en relativt stärkelsefri diet på ca 2000kcal till en på 3000-3500 kcal med ca 55E% kolhydrater och 15-20E% fett. Jag har tränat på det här viset i en månad och gått upp 1.5kg samtidigt som ådrorna på armarna blivit mycket tydligare och jag har börjat få små, små gropar i kinderna. Samtidigt tycker jag det ser ut som magen blivit större, men jag hoppas att det är en synvilla. Jag har anlag för bukfettma, och är skitnojig för att inte bli av med det fett som finns kvar innanför magmuskulaturen.

Är det troligaste att den helt enkelt ser större ut för att jag smalnat i övrigt och kanske fått lite mer magmuskler, eller att jag på något vis börjat lagra bukfett igen?

aijou
2012-09-07, 10:00
Gottcha! Såhär; jag lyfter saker 3 dagar i veckan och tränar Krav Maga 2 dagar. Jag har har gått från en relativt stärkelsefri diet på ca 2000kcal till en på 3000-3500 kcal med ca 55E% kolhydrater och 15-20E% fett. Jag har tränat på det här viset i en månad och gått upp 1.5kg samtidigt som ådrorna på armarna blivit mycket tydligare och jag har börjat få små, små gropar i kinderna. Samtidigt tycker jag det ser ut som magen blivit större, men jag hoppas att det är en synvilla. Jag har anlag för bukfettma, och är skitnojig för att inte bli av med det fett som finns kvar innanför magmuskulaturen.

Är det troligaste att den helt enkelt ser större ut för att jag smalnat i övrigt och kanske fått lite mer magmuskler, eller att jag på något vis börjat lagra bukfett igen?

Det skulle ju kunna vara så att din mage ser lite större ut dels på grund av ett ökat maginnehåll och dels på grund av att det blir tydligare på lägre fettprocent. Det är ju inte heller ovanligt att magen blir lite svullen ibland. Speciellt om du har ändrat kosten drastiskt ganska nyligen. Det kan ju bero på flera olika saker. Vissa är ju känskliga för laktos, vissa upplever att de blir svullna av mycket kolhydrater eller stärkelse. Det är nog högst individuellt.

Bara en tanke. :)

tjing
2012-09-07, 10:15
Jag vet, det är säkert den dummaste fråga som ställts här, men är det möjligt att minska i fett på armar och i ansikte samtidigt som man lagrar in bukfett eller underhudsfett på magen?

Jag tror att svaret är nej, men jag vill bara försäkra mig om att det verkligen är en synvilla...

Självklart. Fettreducering- och inlagring går inte efter något exakt schema för det första och för det andra är män mer benägna att lägga på sig fett just som bukfett än på armar och ben.

tjing
2012-09-07, 10:15
Mja, inte utan hormoner skulle jag tro. GH har väl en effekt som innebär minskad fetthalt på extremiteter, och ökad inlagring i bål?

Menar du exogent GH eller va?

Fishtank
2012-09-07, 10:30
Från lite kolhydrater till 55% av E.
Antar att det var lite då du skrev stärkelsefri diet.
Kan nog vara en ganska bidragande effekt som orsakar lite svullnad.
Större mängd mat i magen också, sen har du nog gått upp lite i fett också under tiden då du inte har gått upp 1,5 kilo muskler.
Jag antar att du räknade bort vätskeuppgången i den siffran också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Rabiat
2012-09-07, 10:34
Från lite kolhydrater till 55% av E.
Antar att det var lite då du skrev stärkelsefri diet.
Kan nog vara en ganska bidragande effekt som orsakar lite svullnad.
Större mängd mat i magen också, sen har du nog gått upp lite i fett också under tiden då du inte har gått upp 1,5 kilo muskler.
Jag antar att du räknade bort vätskeuppgången i den siffran också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ingen uppgång borträknad, och jag är överlycklig om hälften är muskler...

z_bumbi
2012-09-07, 10:40
Jag vet, det är säkert den dummaste fråga som ställts här, men är det möjligt att minska i fett på armar och i ansikte samtidigt som man lagrar in bukfett eller underhudsfett på magen?

Ja utan tvekan och det omvända kan också ske. Något så enkelt som mycket stress kan ge det första och när sedan stressen minskar så förändras lagringsplatserna.
Om man ändrar träningsmängden kan det också ske, många som börjar träna går upp i vikt samtidigt som midjemåttet minskar och det omvända kan då ske om man slutar träna eller t o m om man bara markant minskar volymen.

Däremot så låter det som i ditt fall som det är något helt annat.

Rabiat
2012-09-07, 10:56
Ja utan tvekan och det omvända kan också ske. Något så enkelt som mycket stress kan ge det första och när sedan stressen minskar så förändras lagringsplatserna.
Om man ändrar träningsmängden kan det också ske, många som börjar träna går upp i vikt samtidigt som midjemåttet minskar och det omvända kan då ske om man slutar träna eller t o m om man bara markant minskar volymen.

Däremot så låter det som i ditt fall som det är något helt annat.

Så deprimerande :) Men jag antar att jag får gräva fram måttbandet för att veta hur det är...

Rabiat
2012-09-08, 09:55
Jag har tappat 2cm i midjan, så det var nog en synvilla :)