handdator

Visa fullständig version : Dusch = acne ?


xarizma
2012-09-06, 21:21
ÄR det någon som vet ifall för mycket ''duschande'' orsakar acne?

Latissimus Dorsi
2012-09-06, 21:25
Jag vet personligen att om jag inte duschar upplever jag mer acne. Så det mosatta av min erfarenhet.

loolY
2012-09-06, 21:28
Troligtvis inte själva duschandet men om du använder tvål kan den torka ut huden och göra aknen värre. Källa: http://topics.info.com/Can-dryness-make-acne-worse_3199

"cleansing the skin too frequently and vigorously with strong products can irritate and dry the skin, making acne worse."

mattilainen
2012-09-06, 21:31
uttorkning av huden kan väl göra att man får mer problem med acne.

JohnLindberg
2012-09-06, 21:34
Duschar du för mycket så blir balansen i huden fel och det kan leda till mer finnar ja. Så är du känslig duscha lite mindre om du duschar mer än en gång per dag.

xarizma
2012-09-06, 21:39
Tack för infon hittills.


Jag duschar 1 gång per dag, väldigt sällan 2 gånger t.o.m. Mitt problem är dock tvålen, som jag alltid använder.


Men jag tvättar ju inte ansiktet med tvål varje gång jag duschar, ska jag inte göra det alls eller? Brukar tvätta kroppen bara och håret.


Längesen jag duschade varannan dag, har blivit som ett ''ticks'' för min del, det här med duschandet. :D


Jätte utförliga svar, roligt att folk skapar trådar som t.ex ''vad ska jag göra för att ''onanera mindre'' , och här står jag med en ''duscha mindre'' tråd :D


Cool. Fortsätt ös på bara med info :)

loolY
2012-09-06, 22:03
Vågar inte riktigt rekommendera det men kollade runt lite och folk verkar säga att en mild tvål som t.ex den här : http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=237127 (ACO Mild tvål Special Care) kan vara mindre irriterande för huden och kanske är bättre om man vill duscha med tvål varje dag när man har lätt för att få akne.

MAXX
2012-09-06, 22:14
finns schampon och tvål för torr hy

Victuhh
2012-09-06, 23:01
Jag skrubbar in hela mitt ansikte med shampoo i samband med håret vid varje duschtillfälle och upplever att finnarna minskat, torr har jag inte heller blivit :)

Fishtank
2012-09-06, 23:35
Tvålar ansiktet varje gång jag duschar vilket är en gång om dagen.
De gånger jag fuskar med tvålandet märks det klart att huden blir sämre.

Sniggel
2012-09-07, 00:59
Och jag upplever att jag har som bäst hud om jag duschar mig max varannan dag. Tror det varierar det där.

Rahf
2012-09-07, 01:58
Jag tvålar aldrig ansiktet under dusch och har nästintill prickfri hy. Dom flesta tvålar torkar ut ansiktet alldeles för mycket. Bör påpekas att jag inte haft några större problem med finnar under flera år.

Birkharju
2012-09-07, 07:51
För mycket tvål torkar väl delvis ut normalfloran. Dvs de bakterier som skyddar din kropp.