handdator

Visa fullständig version : Taning jävel går all-in efter 2 år!


Sp1t
2012-09-06, 18:28
Tjena. Tänker inte skriva en monstertråd, utan ska fatta mig simpelt. Jag har alltid varit JÄVLIGT tanig. Bara skinn och ben för det mesta. Jag började gymma i gymnasiet i cirka två år men gymmade någorlunda fel. Sedan la jag av och nu efter två år igen efter att ha spenderat en sommar utomlands vill jag fixa till en så bra kropp som möjligt (skämdes som fan på playan i rhodos och jag var där i tre månader :(..)

Jag har fått hjälp av min polare som gymmar väldigt seriöst. Han ser fenomenalt bra ut (no homo) och älskar gymmet och brinner verkligen för det. Kommer förmodligen utbilda sig till personlig tränare. Brukar vara på phtoshoots och etc..

Han har lagt upp ett schema som jag följer med honom. Han "babysittar" mig hela tiden och ser till att jag alltid gör rätt och låter mig inte slarva. Och pushar mig som fan när det behövs. Vi kör sex dagar i veckan
Mån: Bröst/Rygg
Tis: Biceps/Triceps/Axlar/(underarm)
Ons: Mage/Ben
Tors: Bröst/Rygg
Fre: Biceps/Triceps/Axlar/(underarm)
Lör eller Sön: Mage/Ben

Jag brukar köra stenhårt men klarar inte så mycket men kämpar på som. Han tycker att även om jag kör bänk ska jag köra 10 rep första set, 7 andra och 5-6 tredje ist för att sänka och köra fler reps.

Lite statistik om mig.

Längd: 179 - 180 cm
Vikt: INNAN gymmet: 57 kg. EFTER tre veckor: 61 kg
dvs +4

Kosttillskott: Gainer Pro. Dricks efter gymmet plus en gång innan läggdags. Har börjat kötta bra med mat och protein-rik mat. Äter en macka till frukost med två ägg och försöker verkligen hålla mig ifrån skräpmaten.

Har lite olika frågor.
1. Tycker ni detta schemat och sättet att träna är bra? Dvs att jag kör väldigt hårt. Det värsta är dock över och nu känns det helt okej men ibland känner jag att det "inte känns bra" när jag gör vissa övningar, i form av "sträckningar" typ

2. Vad tycker ni om min bulk? Ska jag bulka på som fan eller kör en lean bulk? Jag vill verkligen ha en snygg kropp och köttar på magen ganska duktigt men jag är orolig för att det mesta "ska sätta sig på magen"

Har hängt mycket på flashbacks träningsavdelning men många där verkar vara riktigt idioter så jag tänkte att jag vänder mig till proffsen.

Mvh Sp1t

TL:DR? Vill bulka som fan, orolig för att jag kanske går för hårt åt? Undrar om jag ska bulka mass eller köra lean bulk.

Sorry om det blev för långt

Rabiat
2012-09-06, 18:35
Tjena. Tänker inte skriva en monstertråd, utan ska fatta mig simpelt. Jag har alltid varit JÄVLIGT tanig. Bara skinn och ben för det mesta. Jag började gymma i gymnasiet i cirka två år men gymmade någorlunda fel. Sedan la jag av och nu efter två år igen efter att ha spenderat en sommar utomlands vill jag fixa till en så bra kropp som möjligt (skämdes som fan på playan i rhodos och jag var där i tre månader :(..)

Jag har fått hjälp av min polare som gymmar väldigt seriöst. Han ser fenomenalt bra ut (no homo) och älskar gymmet och brinner verkligen för det. Kommer förmodligen utbilda sig till personlig tränare. Brukar vara på phtoshoots och etc..

Han har lagt upp ett schema som jag följer med honom. Han "babysittar" mig hela tiden och ser till att jag alltid gör rätt och låter mig inte slarva. Och pushar mig som fan när det behövs. Vi kör sex dagar i veckan
Mån: Bröst/Rygg
Tis: Biceps/Triceps/Axlar/(underarm)
Ons: Mage/Ben
Tors: Bröst/Rygg
Fre: Biceps/Triceps/Axlar/(underarm)
Lör eller Sön: Mage/Ben

Jag brukar köra stenhårt men klarar inte så mycket men kämpar på som. Han tycker att även om jag kör bänk ska jag köra 10 rep första set, 7 andra och 5-6 tredje ist för att sänka och köra fler reps.

Lite statistik om mig.

Längd: 179 - 180 cm
Vikt: INNAN gymmet: 57 kg. EFTER tre veckor: 61 kg
dvs +4

Kosttillskott: Gainer Pro. Dricks efter gymmet plus en gång innan läggdags. Har börjat kötta bra med mat och protein-rik mat. Äter en macka till frukost med två ägg och försöker verkligen hålla mig ifrån skräpmaten.

Har lite olika frågor.
1. Tycker ni detta schemat och sättet att träna är bra? Dvs att jag kör väldigt hårt. Det värsta är dock över och nu känns det helt okej men ibland känner jag att det "inte känns bra" när jag gör vissa övningar, i form av "sträckningar" typ

2. Vad tycker ni om min bulk? Ska jag bulka på som fan eller kör en lean bulk? Jag vill verkligen ha en snygg kropp och köttar på magen ganska duktigt men jag är orolig för att det mesta "ska sätta sig på magen"

Har hängt mycket på flashbacks träningsavdelning men många där verkar vara riktigt idioter så jag tänkte att jag vänder mig till proffsen.

Mvh Sp1t

TL:DR? Vill bulka som fan, orolig för att jag kanske går för hårt åt? Undrar om jag ska bulka mass eller köra lean bulk.

Sorry om det blev för långt

Min första reaktion är att jesus fucking christ, från noll till det där programmet direkt? Det känns som upplagt för skador och döende motivation... Jag vet inte om du bygger mer faktiska muskler genom att äta skräpmat för att gå upp i vikt, men det finns säkert någon annan som kan svara på. Ät bra mat med bra makro-balans (rådet jag fått är 2ggr kroppsvikt protein, 1ggr fett och resten kolisar), övertygad om att du kommer bygga minst lika mycket muskler på den maten som på mcdonalds och Weight Gain 4000 (beefcake!) även om du inte ökar i vikt lika snabbt...

Känns det inte lite som att elda för kråkorna med en gainer precis före läggdags?

Lillpajken94
2012-09-06, 18:36
Ät mer o gå upp i vikt, ligg på otroligt höga överskott. rent av grisbulk..träna hårdare o bli grov..

Kischen
2012-09-06, 18:39
Undvik inte "skräpmat" (vad det nu är, köttfärs i bröd?) Se till att basmaten är bra, sen kan du unna dig. Bara gammalt larv att man måste äta speciell mat hela tiden och det är ett nybörjarmisstag.

Grisbulka inte. Se sista ordet i meningen ovan.

Rabiat
2012-09-06, 18:42
Undvik inte "skräpmat" (vad det nu är, köttfärs i bröd?) Se till att basmaten är bra, sen kan du unna dig. Bara gammalt larv att man måste äta speciell mat hela tiden och det är ett nybörjarmisstag.

Grisbulka inte. Se sista ordet i meningen ovan.

När jag säger att man inte ska bulka på skräpmat menar jag att inte lägga sig till med en diet bestående till stor del av flottiga pizzor, dressingdrypande burgare osv. Givetvis kan man äta det, men att ha det som grund i sin diet är ingen hit :P

Sp1t
2012-09-06, 19:02
Undvik inte "skräpmat" (vad det nu är, köttfärs i bröd?) Se till att basmaten är bra, sen kan du unna dig. Bara gammalt larv att man måste äta speciell mat hela tiden och det är ett nybörjarmisstag.

Grisbulka inte. Se sista ordet i meningen ovan.
Käkar riktigt bra basmat. MYCKET kött, kyckling med pasta, potatis etc. Blir lite fisk från tid till tid. Har fixat en stabil frukost också. Men eftersom jag är så jävla smal och har svårt för att "bygga fett?" så tänkte jag att en grisbulk kanske inte skulle vara så dåligt?

Min första reaktion är att jesus fucking christ, från noll till det där programmet direkt? Det känns som upplagt för skador och döende motivation... Jag vet inte om du bygger mer faktiska muskler genom att äta skräpmat för att gå upp i vikt, men det finns säkert någon annan som kan svara på. Ät bra mat med bra makro-balans (rådet jag fått är 2ggr kroppsvikt protein, 1ggr fett och resten kolisar), övertygad om att du kommer bygga minst lika mycket muskler på den maten som på mcdonalds och Weight Gain 4000 (beefcake!) även om du inte ökar i vikt lika snabbt...

Känns det inte lite som att elda för kråkorna med en gainer precis före läggdags?

Jag är sjukligt motiverad. Svårt att förklara men jag kände mig som VÄRST tönten och fick spel på mig själv över min kropp och med en polare som jag har så pushar han på mig också. Är väll mest orolig över ju skadorna men det känns helt okej so far. Gainer innan läggsdags klarar jag också ;)

Ät mer o gå upp i vikt, ligg på otroligt höga överskott. rent av grisbulk..träna hårdare o bli grov..

Ligger just nu på en stabil massbulk. Som jag sa innan så har jag gått upp nästan 4,5kg på tre veckor! Men många på flashback sa att man skulle bli tjock, allt lägger sig på magen osv. Mycket ovisshet där så jag blev lite fundersam.

Måste dock påpeka att när det kommer till gener är båda mina föräldrar smala och att lägga på mig "fett" har alltid varit SKIT svårt. Speciellt med tanke på att jag har suttit på min röv i 2 år och bara käkat skräp utan att lägga på mig ett skit. Skräp = Max, donken, pizza, massa chips konstant, cola osv.

Röda Björnen
2012-09-06, 19:06
Om du vill träna hårt i 3 veckor sen ge upp verkar det där schemat ge dig vad du vill ha! :)

MVH

Sp1t
2012-09-06, 19:10
Om du vill träna hårt i 3 veckor sen ge upp verkar det där schemat ge dig vad du vill ha! :)

MVH

Varför det? Varför skulle jag inte orka? Vad tycker du jag borde göra istället. Utveckla gärna.

Tyrwing
2012-09-06, 19:13
Så vitt jag kunnat utröna av de flesta forum på internet vore det vettigare att köra 3 dagar i veckan. Mer är inte alltid bättre.

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Chins

3x10 på allt, nöt, nöt nöt.
Oh, och ät mycket.

zeusden1
2012-09-06, 19:24
Så vitt jag kunnat utröna av de flesta forum på internet vore det vettigare att köra 3 dagar i veckan. Mer är inte alltid bättre.

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Chins

3x10 på allt, nöt, nöt nöt.
Oh, och ät mycket.

Skulle bytt plats på marklyften och knäböj, alternativt som nybörjare köra dessa på två separata dagar. Något för baksida lår och vader (och mage) hade jag slängt in.

Sp1t
2012-09-06, 19:27
Så vitt jag kunnat utröna av de flesta forum på internet vore det vettigare att köra 3 dagar i veckan. Mer är inte alltid bättre.

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Skivstångsrodd
Chins

3x10 på allt, nöt, nöt nöt.
Oh, och ät mycket.
Menar du att man kör alla övningar en dag eller Marklyft och knäböj en dag, sedan nästan gång, bänkpress militärpress osv? Känns väldigt lite och väldigt enformigt?
Ingen mage där heller?

swaggedout
2012-09-06, 19:33
Sl 5x5 !

Mikaelsson
2012-09-06, 20:16
För en nybörjare som gör allt rätt så brukar man väl säga att det är möjligt att lägga på sig ett kilo muskler i månaden, i början brukar man (läs jag) gå upp ett par kilo vätska eller nåt.
Fortsätter vikten att gå upp som du beskriver så bör du nog justera ner energiintaget lite för att inte lägga på dig för mycket fett på vägen.
4 kg på 3 veckor blir väl i runda slängar 5 kg på en månad och om (i bästa fall) ett av dem är muskler...

Rabiat
2012-09-06, 20:34
För en nybörjare som gör allt rätt så brukar man väl säga att det är möjligt att lägga på sig ett kilo muskler i månaden, i början brukar man (läs jag) gå upp ett par kilo vätska eller nåt.
Fortsätter vikten att gå upp som du beskriver så bör du nog justera ner energiintaget lite för att inte lägga på dig för mycket fett på vägen.
4 kg på 3 veckor blir väl i runda slängar 5 kg på en månad och om (i bästa fall) ett av dem är muskler...

Han borde vara en enda stor träningsvärk om han gått från noll till den regim han beskriver, så en hel del är nog vätska i inflammerade muskler också :P Men ja, jag tycker också det låter väldigt mycket...

Jag har gått upp 1.5kg på den månad jag tränat sen jag körde igång igen...

mikaelj
2012-09-06, 20:43
Börja träna efter SL5x5 och drick 1,5 liter mjölk extra varje dag. Om du stannar upp i ökningarna äter du mer mat.

Nixan
2012-09-06, 21:25
1) Det är ett bra pass, men glöm inte att lyssna på din kropp.
Behöver du vila så gör det, hellre skjuta en dag på ett pass än att bli borta p.g.a. skada.

2) Du säger att du går all in, då ska du också räkna dina kalorier! Väger du såpass lite som du säger så är det nog ingen fara, skulle nog bara se bättre ut, om du skulle gå upp ett par kilo.
Den viktökningen du har märkt av kan mycket väl vara en hel del vätska. Tar du kreatin?

Morty
2012-09-06, 21:29
Börja träna efter SL5x5 och drick 1,5 liter mjölk extra varje dag. Om du stannar upp i ökningarna äter du mer mat.

FOOMAD - Fifty ounces of milk a day

Rabiat
2012-09-06, 21:44
FOOMAD - Fifty ounces of milk a day

Är det samma mängd som GOMAD, Gallon of milk a day?

mikaelj
2012-09-06, 21:46
Är det samma mängd som GOMAD, Gallon of milk a day?

Nej, en gallon är ~4 liter.

1,5 liter är mest för att det är smidigt att komma ihåg och inte ett alltför stort energiöverskott.

Rabiat
2012-09-06, 21:47
Nej, en gallon är ~4 liter.

1,5 liter är mest för att det är smidigt att komma ihåg och inte ett alltför stort energiöverskott.

Tänkte att 50 ounces kanske var en gallon, var inte helt säker på kopplingen mellan de olika inläggen :)

Sp1t
2012-09-06, 21:51
1) Det är ett bra pass, men glöm inte att lyssna på din kropp.
Behöver du vila så gör det, hellre skjuta en dag på ett pass än att bli borta p.g.a. skada.

2) Du säger att du går all in, då ska du också räkna dina kalorier! Väger du såpass lite som du säger så är det nog ingen fara, skulle nog bara se bättre ut, om du skulle gå upp ett par kilo.
Den viktökningen du har märkt av kan mycket väl vara en hel del vätska. Tar du kreatin?

Jag har läst på riktigt mycket om kost och äter två ägg plus en macka till frukost. Äter mig rå mätt till lunch och middag och två gainers per dag. Bara lite dålig med matten men är jag mätt känns det som att det är rätt riktning. Tar inte kreatin.
När jag kom hem från grekland åt jag som en häst i en vecka innan jag började gymma. Tror viktökningen kommer därifrån

Rabiat
2012-09-06, 22:01
Jag har läst på riktigt mycket om kost och äter två ägg plus en macka till frukost. Äter mig rå mätt till lunch och middag och två gainers per dag. Bara lite dålig med matten men är jag mätt känns det som att det är rätt riktning. Tar inte kreatin.
När jag kom hem från grekland åt jag som en häst i en vecka innan jag började gymma. Tror viktökningen kommer därifrån

Du ska under den veckan ha haft ett energiöverskott på över 3500kcal per dag, och sen lagt på dig ett kilo muskler på dina tre veckors träning...

Mitt råd är att föra kostdagbok för att se hur mycket du faktiskt får i dig. Jag gillar myfitnesspal.com, finns app till iphone och android för det. Vikten fyller jag inte i där, men det är lätt och smidigt att lägga in allt man äter när man gör det.

Sp1t
2012-09-06, 22:13
Du ska under den veckan ha haft ett energiöverskott på över 3500kcal per dag, och sen lagt på dig ett kilo muskler på dina tre veckors träning...

Mitt råd är att föra kostdagbok för att se hur mycket du faktiskt får i dig. Jag gillar myfitnesspal.com, finns app till iphone och android för det. Vikten fyller jag inte i där, men det är lätt och smidigt att lägga in allt man äter när man gör det.

Tack! Ska laddas ner!

Röda Björnen
2012-09-06, 22:36
Jag har läst på riktigt mycket om kost och äter två ägg plus en macka till frukost. Äter mig rå mätt till lunch och middag och två gainers per dag. Bara lite dålig med matten men är jag mätt känns det som att det är rätt riktning. Tar inte kreatin.
När jag kom hem från grekland åt jag som en häst i en vecka innan jag började gymma. Tror viktökningen kommer därifrån

2 ägg och en macka ? ... Min frukost äter jag 200 G Pasta, 200 G Köttfärs och 200 G Grönsaker, alternativt bacon & en sylt macka ovanpå det om jag känner för en lyxig morgon.

Det jag försöker säga är att 2 ägg och en macka är väldigt lite frukost, anta inte att du kan någonting. Anta att du är efterbliven när det kommer till träning för det blir lättare för dig att lära dig saker då. Kommer du in som nu och tror att du kan massa saker kommer det inte gå bra.

Mikaelj sa ett väldigt smart råd, SL 5x5 som är ett utmärkt nybörjarprogram.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071 . Fölk det i 3-4 månader och se hur det känns och alternativt fortsätt med det eller byt
MVH

Sp1t
2012-09-07, 06:48
2 ägg och en macka ? ... Min frukost äter jag 200 G Pasta, 200 G Köttfärs och 200 G Grönsaker, alternativt bacon & en sylt macka ovanpå det om jag känner för en lyxig morgon.

Det jag försöker säga är att 2 ägg och en macka är väldigt lite frukost, anta inte att du kan någonting. Anta att du är efterbliven när det kommer till träning för det blir lättare för dig att lära dig saker då. Kommer du in som nu och tror att du kan massa saker kommer det inte gå bra.

Mikaelj sa ett väldigt smart råd, SL 5x5 som är ett utmärkt nybörjarprogram.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071 . Fölk det i 3-4 månader och se hur det känns och alternativt fortsätt med det eller byt
MVH
Har varken tiden/pengarna eller orken för att klara en sån frukost. Vi är alla byggda olika så förstår inte vrf du ska kalla mig efterbliven din avdankade internet gangsta

apfel
2012-09-07, 06:54
Har varken tiden/pengarna eller orken för att klara en sån frukost. Vi är alla byggda olika så förstår inte vrf du ska kalla mig efterbliven din avdankade internet gangsta
läs om, läs rätt. han skriver att du borde anta att du är efterbliven då det gäller träning så att du inte bortfärdar bra tips etc...

Rabiat
2012-09-07, 08:33
Har varken tiden/pengarna eller orken för att klara en sån frukost. Vi är alla byggda olika så förstår inte vrf du ska kalla mig efterbliven din avdankade internet gangsta

Det är så jäkla lätt att missförstå textbaserad kommunikation, och jag tror att vi som det där inlägget inte var adresserat till har lättare att förstå att han menade att det är bäst att gå in med attityden att man faktiskt inte vet något eftersom det då är lättare att ta till sig vad andra säger :)

Macroman
2012-09-07, 09:19
Har varken tiden/pengarna eller orken för att klara en sån frukost. Vi är alla byggda olika så förstår inte vrf du ska kalla mig efterbliven din avdankade internet gangsta

Varför kommer du hit och tigger om hjälp och sedan förolämpar kunniga personer när tipsen inte passar?

SunTzu
2012-09-07, 09:29
För en nybörjare som gör allt rätt så brukar man väl säga att det är möjligt att lägga på sig ett kilo muskler i månaden, i början brukar man (läs jag) gå upp ett par kilo vätska eller nåt.
Fortsätter vikten att gå upp som du beskriver så bör du nog justera ner energiintaget lite för att inte lägga på dig för mycket fett på vägen.
4 kg på 3 veckor blir väl i runda slängar 5 kg på en månad och om (i bästa fall) ett av dem är muskler...

Hur länge räknas man isf som nybörjare? Första året?

Röda Björnen
2012-09-07, 10:02
Har varken tiden/pengarna eller orken för att klara en sån frukost. Vi är alla byggda olika så förstår inte vrf du ska kalla mig efterbliven din avdankade internet gangsta

Jag lever på en kost på 3000-7000 kcal och det kostar 25-40 kr om dagen [900-1500 kr i månaden]. Jag jobbar 9 timmar om dagen, tränar 1,5 timme, flickvän, hund, tvätt 3 ggr i veckan, umgås dagligen med min lillebror, hjälper mina föräldrar för dem är gamla, lagar mat, köper mat och allmänt social liv.

Du hittar antagligen på ursäkter, ta bort alla timmar du sitter vid teven eller datorn och sen räkna hur många extra timmar du har om dagen.

Nu kallade jag dig inte efterbliven, utan du ska anta att du är det. Eller enkelt att du inte vet någonting för då lär man sig, jag har tränat i 4 år, 2 år seriöst och jag är fortfarande väldigt mycket nybörjare och lär mig ibland saker pass för pass.

Jag tvingar dig inte att göra någonting, eller säger att jag vet exakt hur det är och att jag vet allt för det gör jag verkligen inte. Men jag vet hur det är att tro att man vet saker när man igentligen inte vet någonting.

MVH

Sp1t
2012-09-07, 16:08
läs om, läs rätt. han skriver att du borde anta att du är efterbliven då det gäller träning så att du inte bortfärdar bra tips etc...
Läste fel! My bad
Varför kommer du hit och tigger om hjälp och sedan förolämpar kunniga personer när tipsen inte passar?
Kolla svaret ovan.
Jag lever på en kost på 3000-7000 kcal och det kostar 25-40 kr om dagen [900-1500 kr i månaden]. Jag jobbar 9 timmar om dagen, tränar 1,5 timme, flickvän, hund, tvätt 3 ggr i veckan, umgås dagligen med min lillebror, hjälper mina föräldrar för dem är gamla, lagar mat, köper mat och allmänt social liv.

Du hittar antagligen på ursäkter, ta bort alla timmar du sitter vid teven eller datorn och sen räkna hur många extra timmar du har om dagen.

Nu kallade jag dig inte efterbliven, utan du ska anta att du är det. Eller enkelt att du inte vet någonting för då lär man sig, jag har tränat i 4 år, 2 år seriöst och jag är fortfarande väldigt mycket nybörjare och lär mig ibland saker pass för pass.

Jag tvingar dig inte att göra någonting, eller säger att jag vet exakt hur det är och att jag vet allt för det gör jag verkligen inte. Men jag vet hur det är att tro att man vet saker när man igentligen inte vet någonting.

MVH

Tjena. Sorry, jag misstolka ditt inlägg helt och hållet. Trodde du kallade mig efterbliven :>. Vet inte hur du får ditt liv att gå runt men du verkar ju klara det ganska bra? Låter för bra för att vara sant men om det stämmer så big kudos to you! Kom precis hem från grekland och ligger back i pengar otroligt mycket så jag kan inte riktigt styra kosten (bor fortfarande hemma) utan jag äter det som lagas/kan lagas. Ligger back cirka två tusen men har börjat jobba heltid nu + plugg + träning gör mig otroligt trött. Kör mest på protein rik mat och försöker äta som en häst tills jag inte kan få i mig en enda tugga till. Känns som en ganska bra diet. Avrundar man det med två gainers borde min kcal ligga på ett bra överskott!

När det kommer till träning är jag mottaglig till alla tips jag kan få, förutsatt att jag litar på personen. Jag är medveten om att jag knappt vet något och har därför stor respekt för folk som verkligen vet va de håller på med. På min fritid spenderar mycket tid på forum och etc och när jag har tid över så läser jag om olika träningssätt och bloggar. Allt för att bli inspirerad.

Tack för att du skriver genomförliga svar och lägger ner din tid på att hjälpa mig by the way.

Pce / Sp1t

sinaui
2012-09-07, 16:08
Du behöver inte lägga mer tid än du vill på träningen. Inga monsterökningar kommer ske för att du byter program eller tränar/äter på ett visst sätt. Träna så som du vill, det verkar som att din kompis har någorlunda koll så träna med honom.
Du har i det stora ett ganska bra upplägg. Progression är det nybörjare brukar ha svårt med, därför kan det vara bra med ett program som SL5x5, dock är det inget måste och eftersom du verkar ha någon som pushar dig och har tränat ett tag så, kör på! :)