handdator

Visa fullständig version : -12kg på 6.5 veckor, möjligt eller ej?


Gurragurk
2012-09-06, 15:28
Som rubriken säger. Detta är mitt mål inför min nästa tävling (kampsport) för att komma in i en bättre viktklass. Då jag kommer sitta i bastu och inte äta etc innan invägningen så behöver jag inte komma ner hela 12kg men att ha det som mål skadar inte.
Jag äter främst "husmanskost" då det är det som lagas här hemma men försöker då dela upp det bra och inte för stora portioner. Äter 5-6 ggr dag med frukt, proteinshake (och alltid efter gymmet) eller små grova smörgåsar som mellanmål.

Träningen är så här under veckorna:
Måndag: Gym
Tisdag: Judoträning
Onsdag: Gym
Torsdag: judoträning
Fredag: gym (judoträning när mitt nyckelben känns 100%, fraktur för 4 månader sen)
Lördag: vila/löpning
Söndag vila/löpning

På gymmet är det hela kroppen jag tränar, inte 2 muskelgrupper etc och jag kör 12 reps 3 set på alla moment, på helgerna tar jag även morgonpromenader innan frukost.

Frågor:
1. Bör jag ändra vilodagarna? Är ju helkroppsträning 5dagar irad nu, kommer det ha någon negativ inverkan att köra så hårt?
2. Möjligt eller omöjligt mål jag har satt?
3. Förslag på kost ändringar? Jag provade att äta LCHF förut men är väldigt seg utan kolhydrater.

Träningen på gymmet består av:
Rowing
Benpress
Flyes(bröst)
Lateral Raise
Biceps/triceps
Bålrotation

Jag är 22 år gammal, 86kg och 177cm lång btw....

Fishtank
2012-09-06, 15:34
Det går men räkna med styrketapp och att må ganska skit.
Säg du måste ner 10 kilo och resten kan du nog tömma i vätska innan invägning.
Kolla VLCD för styrketränande tråden är mitt tips.
Ligger i kosttillskott forumet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

vicarious
2012-09-06, 17:54
Fullt möjligt men kommer nog inte vara någon vidare kul resa.

RykteT
2012-09-06, 17:56
En hemsk resa rättare sagt.. Om vi antar att du ska gå ner 10 kg på 6 veckor och de sista dagarna får du dränera vattnet i kroppen så behöver du ändå ligga på -1670 kcal OM DAGEN!!

Gurragurk
2012-09-06, 19:33
Det är inte lite kcal underskott det... Att orka med skolan på ett sådant underskott vore omöjligt. Bättre att jag fortsätter träna som jag gör och tävlar i viktklassen mellan nuvarande vikt och målvikten dvs -81-klassen.
Några svar på fråga 1 och 3?

RykteT
2012-09-06, 19:38
Det är inte lite kcal underskott det... Att orka med skolan på ett sådant underskott vore omöjligt. Bättre att jag fortsätter träna som jag gör och tävlar i viktklassen mellan nuvarande vikt och målvikten dvs -81-klassen.
Några svar på fråga 1 och 3?

Kör du helkropp på dina gympass? I sådana fall kan du kanske ändra så att du tränar 2 dagar och har 1 dag vila eller liknande?

Vad gäller maten så tycker jag att du skall fortsätta med mycket kolhydrater/protein och moderat med fett! :)

Lychgate
2012-09-06, 19:48
1: Får musklerna återhämta sig ordentligt är det inga problem.
2: Det kommer gå åt helvete då det mer eller mindre blir svält och du faktiskt ska prestera ordentligt på slutet.
3: Varför ska du ändra på något som uppenbarligen fungerar?

Gurragurk
2012-09-06, 19:49
Kör du helkropp på dina gympass? I sådana fall kan du kanske ändra så att du tränar 2 dagar och har 1 dag vila eller liknande?

Vad gäller maten så tycker jag att du skall fortsätta med mycket kolhydrater/protein och moderat med fett! :)

Ja, jag kör helkroppspass, även judoträningarna tar ju på hela kroppen men givetvis inte i samma utsträckning som gymmet.

RykteT
2012-09-06, 19:50
Ja, jag kör helkroppspass, även judoträningarna tar ju på hela kroppen men givetvis inte i samma utsträckning som gymmet.

Du bör vara försiktig och lyssna på din kropp då det brukar bli den som säger stopp (hjärnan vill alltid lite extra).

Ronn
2012-09-06, 20:32
Är det värt att må skit på tävlingen? Påverkar det inte hur du presterar?

Gurragurk
2012-09-06, 21:40
Är det värt att må skit på tävlingen? Påverkar det inte hur du presterar?

Jo givetvis, grejen är den att när jag drog igång med detta räknade jag helt galet på antalet veckor till tävlingen. Nu när jag insett att det bara är 6-7 veckor så tänkte jag att det var bäst att fråga om detta ens var möjligt.
Från början var mitt mål att tävla i den viktklassen framöver, detta blir ju dock i framtiden och inte den närmsta tävlingen.

Att komma under 75kg-sträcket är alltså mitt långsiktiga mål och inget jag kommer stressa fram på den här korta tiden.