handdator

Visa fullständig version : Hantelrodd teknik


Adam87
2012-09-06, 15:12
Har kört hantelrodd(på plan bänk) ett tag och jag får mer kontakt då jag nästan har 90 graders vinkel i armbågsleden när jag kör hantelrodd.

jag drar ner skulderbladen helt väntar någon sekund drar upp sakta och hamnar runt 90 grader ut från kroppen.

Är det något jag bör sluta med ? känner bra kontakt i ryggen i vilket fall och man känner att man drar med latsen, och inte mycket biceps vilket man gör om man har armbågen tätare mot kroppen.

Krogbyggaren
2012-09-06, 15:38
Bra form enligt Arne
MSQKI1UIH74

aijou
2012-09-06, 15:55
Menar du att du har axelleden 90º ut från kroppen i toppläget? Det är inte fel. Jag skulle säga att det är en annan variant av övningen helt enkelt.

Jag säger inget om tekniken i sig då det finns de som är mer kvalificerade för det än vad jag är. Men jag själv föredrar att köra mer explosivt, med längre rörelsebana och med "vridning" i överkroppen. (som tekniken som Arne förespråkar)

Adam87
2012-09-06, 16:07
Okey jag gör så att jag vrider(roterar) kroppen och försöker komma så långt upp det går med hanteln. Enda skillnaden är som sagt att jag har armen i 90 graders vinkel i toppläget och då längre ut från kroppen än man annars kör. Armen ser ut som ett L under rörelsens gång förutom då armen är utsträck i bottenläget.

låter bra att det inte är något dåligt med just den varianten iaf :D

pezrulezhaakon
2012-09-06, 16:15
Adam87, det finns många varianter av den övningen som är korrekt. Men varje variant har sina hållhakar och detaljskillnader. Allt beroende på vad du jagar efter.

Adam87
2012-09-06, 18:06
Okey då fortsätter jag köra den övningen på mitt viss. när det ger kontakt på rätt ställe så är det jue bra :P