handdator

Visa fullständig version : Fitnessfighten - Frågor!


Asdf
2012-09-06, 13:58
Hej!
Det sprids en tävlingsform på facebook där deltagare kan ställa upp i en tävling som pågår under 30dagar och som kallas "fitnessfighten". Anordnat av world of shape.

Jag vill inte gå in på exakt vad det är, men det är ett flertalet frågor samtliga deltagare kan ställa och som besvaras av en känd? PT som heter Jarko. Jag ställer några av dessa här eftersom jag är osäker på om det stämmer eller ej.

"Alla börjar få in bra rutiner och det börjar att kännas och synas på många olika sätt. Många svettas mycket och det är helt normalt. Kroppen känns lite varmare när ämnesomsättningen sätter i gång. Vissa säger att det känns som om ni brinner och det är ingen fara det heller."

"Byta plats på måltider funkar väldigt bra, så länge ni äter var 3:e timme. Håll dig till det kalorieintag som du har fått och kom ihåg att äta var 3:e timme."

"Många säger att man inte får ha funlight i kesellan, varför? Vet att det innehåller aspartam men vad har det för påverkan på kroppen är väl egentligen min fråga?

Aspartam påverkar kroppens ämnesomsättning negativt och ökar människans sötsug. Jag har väldigt negativa erfarenheter av aspartam genom jobbet. Människor som är väldigt överviktiga trots helt normal kost FÖR ATT de dricker 3 liter cola light. Inte bra!"

"Är det tillåtet med proteinshakes?

Nej, det är det inte. Proteinshakes innehåller alltid socker/sötningsmedel/tillsatser! Kesella/keso med en frukt är mycket bättre!"

Jag gillar att man skapar en tävlingsform som får medelsvenssons att röra på sig, även om marknadsföringen känns ytterst tveksam. Vad tycker ni andra?

rooz
2012-09-06, 14:14
Vad säljer företaget?

Asdf
2012-09-06, 14:18
Ingen aning, det är några priser tydligen involverat i om man vinner men har inte tittat igenom så mycket mer förutom träningsupplägget.

Det är ganska så crossfit-inspirerat med 1h träning varje dag i 30 dagar. Både kondition/styrka och som cirkelträning hela passet. Det är rätt tufft tydligen och påverkar säkert muskeluthållighet och inte minst kondition och viktnedgång ( förutsatt att kosten sköts rätt).

joker560
2012-09-06, 14:22
Vad säljer företaget?

Vet inte om dom säljer produkter, men det kostar att vara med.. 200:- om jag inte minns fel.

944RS
2012-09-06, 14:24
Vet inte om dom säljer produkter, men det kostar att vara med.. 200:- om jag inte minns fel.

500kr hörde jag någon på mitt jobb nämna.

z_bumbi
2012-09-06, 14:27
Jag vill inte gå in på exakt vad det är,

Vad är så hemligt? Det är ju bara ett reklamjippo där någon antingen är okunnig eller spelar okunnig för att få uppmärksamhet.

speedy83
2012-09-06, 16:28
Man betalar väl helt enkelt för att få ett program 200 eller 500 tror jag det är beroende på hur lång tid man vill ha program. Sen tror jag de har något upplägg med att man får en övning per dag eller vad tusan det är.

Vad gäller svaren var de ju minst sagt skumma...

deadich
2012-09-06, 19:47
Det är helt enkelt en väldigt dyr lott med väldigt liten chans att vinna och dessutom kan motståndarna fuska utan att någon kontrollerar något.


OnT: låter svaret på alla frågor överdrivna eller falska.

Victuhh
2012-09-06, 19:53
OnT: låter svaret på alla frågor överdrivna eller falska.

Håller med, har aldrig nånsin hört att aspartsam påverkar ämnesomsättningen negativt och sen att proteinshakes är dåliga?

Morty
2012-09-06, 19:56
Vilken shitstorm det hade blivit om han hade skrivit det där på kolozzeum :)

eAzy
2012-09-06, 20:32
Haha vilket skämt, enbart falsk information. Lurar massa stackare på pengar. Högsta vinst är en PT utbildning, säkert någon som de som anhåller hela jippot har gått. Folk frågar på sidan ifall de kan äta 200 gram äggvita till kvällsmål............

aldoschadewitz
2012-09-06, 20:45
Vad säljer företaget?

inte kosttillskott i alla fall verkar det som :P

Asdf
2012-09-07, 06:24
Vilken shitstorm det hade blivit om han hade skrivit det där på kolozzeum :)

+1

Man får helt enkelt resonera som så att ett träningsforum befolkat av medaljörer/tävlande väger tyngre i expertis/kunnande än den enkla svartvita lösningen, men att folk pga sin förmåga att vilja gå efter en lätt lösning på allt väljer det sistnämnda

Däremot är det alltid bättre att man börjar någonstans och får upp intresset för hälsa utan att känna sig överväldigad, ungefär som med bodypump och att alternativet annars är tvsoffan

Anders The Peak
2012-09-07, 06:44
Jag tror mig veta att deltagarna upplever tävlingen oerhört positivt och de behöver en utmaning/tävling för att klara av att dieta och träna. Jag tror att många även gör en livstilsförändring som överlever över tid. Bara positiva reaktioner från de som är med så varför klaga över småsaker....

AronP
2012-09-07, 06:48
Saker som får folk att leva ett hälsosammare liv tycker jag ska tas positivt emot, det verkar som om många uppskattar fitnessfighten och det finns många liknande tävlingar som verkar sporra folk. Sen att alla detaljer inte är helt rätt tycker jag är av underordnad betydelse.

Så länge dom inte försöker pracka på mig det.