handdator

Visa fullständig version : Följa upp jobbansökan, hur gör man?


Victuhh
2012-09-06, 13:52
Tjena, arbetslös och outbildad 21åring behöver hjälp med sina jobbsökningar, söker massa jobb nu och behöver lite tips, har ringt runt en del och hört mig för och håller även koll på platsbanken. Få krav på jobb och är arbets och lönsugen.

Säg att jag ringer till en plats som behöver hjälp, jag har bara ringt och hört mig för lite sådär och frågat stora bolag i trakten utan annonseringar och alltid fått snälla nej. Hur presenterar jag mig för att inte bara få svar som att man ansöker till mailen eller så? Ska jag förseslå ett personligt möte direkt med en gång?

Sedan om jag skickat in CV ansökningar och sökt ett jobb, kan jag då ett par dagar senare ringa och följa upp ansökan tänkte jag så att de iallafall vet att jag finns, har ni tips på hur jag gör detta?

Rosvall
2012-09-06, 21:19
Från en som är vis av erfarenhet kommer lite tips på vad jag har funnit fungerar.

Spontana ansökningar: skriv först ett välformulerat mejl där du beskriver vem du är, vad du kan, hur din kunskap kopplar till vad de sysslar med, och att du söker jobb. Efter ett par dagar ringer du sedan upp och frågar om de läst ditt mejl och vad de tror om det osv. Om man bara ringer direkt och får nobben gång efter gång känner man sig lätt som en hora, vilket är lite segt i längden.

Annonser: Här kan det vara bra att ringa innan man söker för att få lite hintar om vad de egentligen är ute efter. Annonser ger inte alltid hela sanningen, och ibland stämmer inte det som står så bra. Säg också vad du heter och att du tänker söka tjänsten så har du en fördel redan där i att du finns i deras medvetande. Efter att du skickat ansökan kan du vänta en vecka eller två med att ringa, och då frågar du om de har kollat på din ansökan och hur antagningsprocessen ligger till. I stort sett alla jobb som annonseras ut i hela Sverige läggs ut på platsbanken, den är underskattad.

För att skriva bra ansökningar kan du få inspiration från cv-guiden.se. Du måste ha en proper epost-adress, helst förnamn.efternamn@gmail.com. Hotmail är inte okej. Det mejl du skriver i en spontan ansökan kan ta ganska mycket inspiration från strukturen på ett pesonligt brev.

En brasklapp är att jag mest har sökt civilingenjörsjobb, så vet inte hur väl tipsen kan föras över till den typ av jobb du söker.