handdator

Visa fullständig version : Dra ner på fett eller kolhydrater?


FruMånsson
2012-09-06, 13:14
Jag har nyligen börjat träna och vill komma i hyfsat bra form till jul. Iaf så man ser lite skillnad. Målet är att ersätta lite fett med muskler, bli starkare och gå ner ca 3kg dvs ca 1 kg per månad.

Jag blir ju hungrig när jag tränar mer än vanligt, men vad ska jag äta när jag blir hungrig??Ska jag dra upp jättemkt på protein, skippa alla snabba kolhydrater och undvika feta produkter som smör och grädde??Eller ska jag bara äta lite av varje??
//fru-mansson.blogspot.com

Lychgate
2012-09-06, 13:16
2g/kg kroppsvikt protein, 1g/kg fett, resten kolhydrat/fett/protein tills du når den mängd energi som du behöver ligga på för att gå ner i vikt. Vad du sedan väljer att äta är upp till dig. Tränar du dock intensivt är det bra med kolhydrater.

vicarious
2012-09-06, 13:16
Tycker inte du behöver utesluta något helt. Men protein är det som i regel mättar bäst. En annan sak som du kan tänka på är att dra ner på, eller utesluta alla former av flytande föda. Läsker, juicer, saft, drickyoghurter osv. Fast föda mättar bättre.

Bulta
2012-09-06, 13:25
För mättnad kan man fokusera på mat med mycket volym till lågt antal kalorier så som broccoli, blomkål, potatis, kvarg/kesella, fettsnålt kött osv.
Att hålla fettet omkring 1g/kilo kroppsvikt och proteinet på 2g/kg kroppsvikt och sedan fylla ut resten med kolhydrater är riktlinjer många tillämpar.
Lycka till med din viktnedgång!

FruMånsson
2012-09-06, 13:35
2g/kg kroppsvikt protein, 1g/kg fett, resten kolhydrat/fett/protein tills du når den mängd energi som du behöver ligga på för att gå ner i vikt. Vad du sedan väljer att äta är upp till dig. Tränar du dock intensivt är det bra med kolhydrater.

Alla skriver 1 g fett per kilo kroppsvikt. Är det per dag då? Finns det några bra verktyg för att räkna ut det? Och dessutom veta hur mkt man behöver per dag..??Jag är ju tjej, 170 cm och 65kg.

Bulta
2012-09-06, 13:42
Alla skriver 1 g fett per kilo kroppsvikt. Är det per dag då? Finns det några bra verktyg för att räkna ut det? Och dessutom veta hur mkt man behöver per dag..??Jag är ju tjej, 170 cm och 65kg.

Det är per dag ja. Finns flera olika verktyg för att räkna ut mängden protein/kolhydrat/fett exempelvis dumbbell.se.
Men det viktigaste i en viktnedgång är ändå att du äter mindre än vad du gör åt med snarare än att räkna förhållandet emellan makronutrienter.

Lychgate
2012-09-06, 14:01
Alla skriver 1 g fett per kilo kroppsvikt. Är det per dag då? Finns det några bra verktyg för att räkna ut det? Och dessutom veta hur mkt man behöver per dag..??Jag är ju tjej, 170 cm och 65kg.

Minst 130g protein och 65g fett per dag. Resten av energin kan du äta vad du vill mellan protein/fett/kolhydrat.