handdator

Visa fullständig version : Sötsug!


FruMånsson
2012-09-06, 12:00
Jag märker att sen jag börjat träna blir jag mer hungrig och jag blir snabbt sugen på mer efter att jag ätit upp min vanliga portion. Jag vill inte gå upp i vikt så vad ska jag göra när sötsuget sätter igång. Är det några speciella livsmedel som ger mer sötsug än andra. Jag är vegetarian, men äter ägg och fisk.

Jode
2012-09-06, 13:15
Du misstolkar inte ditt sötsug? Kanske är kött kroppen skriker efter? ;)

Ett tipps annars är att dricka när du känner sug, ofta när jag "tror" att jag är hungrig så dricker jag 1-2 glas vatten så förvinner suget.

vicarious
2012-09-06, 13:18
För mig så är det just söta saker som triggar sötsug. Äter jag godis en dag kan jag nästa dag väldigt lätt bli sugen på sött igen. Försök utesluta sötsaker ur kosten. Jobbigt i början, men efter ett tag upplever jag ofta att man vant sig och suget är sånär som på borta.

timoat
2012-09-06, 18:03
Något som hjälpte mig är fluortabletter. Tar en direkt efter en måltid, de varar ungefär i 5-10 min, men det är tillräckligt för att magen ska kommunicera med hjärnan och säga att jag är färdigäten. Funkar svinbra för mig dom alltid haft svårt att sluta käka. Jag ser även till att klämma i mig 200 g frusna grönsaker som hjälper till att fylla magen . Just som andra säger, uteslut helt snabba kolhydrater, ingen ketchup, thai sås eller söt soja, vanlig pasta och ris. Det är fullkornsris och bönor som gäller om man vill ha bort sitt sötsug! De enda snabba kolhydraterna jag käkar är russin på morgonen och en näve efter en jogg

älskarcola
2012-09-06, 18:05
Jag märker att sen jag börjat träna blir jag mer hungrig och jag blir snabbt sugen på mer efter att jag ätit upp min vanliga portion. Jag vill inte gå upp i vikt så vad ska jag göra när sötsuget sätter igång. Är det några speciella livsmedel som ger mer sötsug än andra. Jag är vegetarian, men äter ägg och fisk.

trollolol

Pretorian
2012-09-07, 07:23
För mig fungerar det att äta mer mat med den största portionen så sent som möjligt på dagen. Vill inte heller gå upp i vikt men ibland när jag ätit för lite flera dagar i rad så blir sötsuget så stort så jag vräker i mig och då får jag för mycket kalorier plus att det är av den sämre sorten.

Mitt tips för att inte få i sig för mycket kalorier är att äta mer.

timoat
2012-09-07, 14:38
Håller med Pretorian, innan åt jag alltid väldigt små portioner och väldigt snabbt, sen flippade man ut och hade dom här ätardagarna som var fruktansvärda. Jag låg nog på runt 1500 kcal då. Nu har jag som sagt börjat experimentera med mer mat, och hamnar kring 2300 per dag med fasta mat tider, min sista måltid äter jag kl 9 och då är det en stor sallad på vitkål, kyckling, pumpakärnor och svarta bönor, näppelcidervinäger och sesamolja. Mycket gott och hamnar på runt 400 kcal. Istället för att gå till Statoil och handla smågodis och chips och glass som hamnar på runt 4000... Och jag går sakta men säkert ner i vikt.

HippSomHapp
2012-09-07, 19:56
trollolol

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demivegetarianism

Tråkig attityd, dessutom har du fel. Vegetarianism är ett betydligt lösare begrepp än veganism.

Eller är du du som är ett troll? Obvious troll is (too) obvious?

Eddie Vedder
2012-09-07, 20:02
Tråkig attityd, dessutom har du fel. Vegetarianism är ett betydligt lösare begrepp än veganism.

Att människor vattnat ur begreppet till att nu vara i princip innehållslöst innebär ju inte att man behöver tycka att det är rätt. Att vara vegetarian och äta döda djur går helt enkelt inte ihop. Det är som när man försöker kalla Jonas Colting för LCHF:are.

HippSomHapp
2012-09-07, 23:01
@Eddie Vedder: Det skulle vara intressant att höra din definition av "vegetarian".

WHITEFOLKS
2012-09-07, 23:46
Vad i vegetarian föreslår att man äter animaliska produkter?

HippSomHapp
2012-09-08, 00:46
Jag förmodar att du syftar på vegan?

WHITEFOLKS
2012-09-08, 00:59
Nej vegetarian.

Det borde rimligtvis beskriva närvaron eller frånvaron av något. Om man väljer att det ska beskriva närvaron av något så är alla som äter grönsaker vegetarianer.

Det finns ju ingenting i ordet vegetarian som säger att ägg och fisk ska vara "mer ok" än t.ex. nötkött.

Vegan ser jag det som att man tar ett steg längre och applicerar på att t.ex. inte använda produkter gjorde av läder osv.

HippSomHapp
2012-09-08, 01:07
Nej vegetarian.

Det borde rimligtvis beskriva närvaron eller frånvaron av något. Om man väljer att det ska beskriva närvaron av något så är alla som äter grönsaker vegetarianer.

Det finns ju ingenting i ordet vegetarian som säger att ägg och fisk ska vara "mer ok" än t.ex. nötkött.


Svamp?

PS. Ägg? Vad menar du?

WHITEFOLKS
2012-09-08, 01:16
Svamp?

PS. Ägg? Vad menar du?

Personen säger sig vara vegetarian men äter ägg och fisk.

Sniggel
2012-09-08, 01:18
Håller med EV om att begreppet urlakats allt för mycket.
Äter man både fisk och ägg och kallar sig vegetarian när man istället borde säga något i stil med "ps. äter ej rött kött".
Nu kanske det inte är hela sanningen men "vegetarian" bör ju betyda i närheten av vad ordet antyder.

Nu kanske vi förstör tråden lite här dock :P

Fru Månsson. Vissa (tjejer, vegetarianer (som inte äter fisk), tjejvegetarianer (som inte äter fisk)) verkar bli hjälpta av krom när det gäller sötsug.

Eddie Vedder
2012-09-08, 06:33
@Eddie Vedder: Det skulle vara intressant att höra din definition av "vegetarian".

Det borde ha framgått men jag tycker att det är absurt att en som äter döda djur kallar sig för vegetarian. Det finns ju ingen logik i det, lider inte fisken? Påverkar inte fiskeindustrin miljön? Alla måste ju inte sätta namn på sitt sätt att äta. En vegetarian äter enligt mig inget kött. Och fisk ÄR kött.

clavain
2012-09-08, 10:11
fisk är kött.

+1