handdator

Visa fullständig version : hur brett grepp i bänkpress?


Jeml
2012-09-06, 10:38
hur brett kör ni när ni bänkar?? brukar ha lillfingret på den markerade linjen på skivstången dvs ganska smalt. funderar på om de är lite smalt. hur brett håller bänkare??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Masterpan
2012-09-06, 10:49
Ringfingret på linjen är det bredaste tillåtet vid tävling, 81 cm

Frankz55
2012-09-06, 10:49
hur brett kör ni när ni bänkar?? brukar ha lillfingret på den markerade linjen på skivstången dvs ganska smalt. funderar på om de är lite smalt. hur brett håller bänkare??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Armana perpendikulära med golvet i bottenläget?

Jeml
2012-09-06, 10:50
Ringfingret på linjen är det bredaste tillåtet vid tävling, 81 cm

okej thx, typ det svaret ja sökte :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ristretto
2012-09-06, 11:23
Ringfingret på linjen är det bredaste tillåtet vid tävling, 81 cm

Nope.

Pekfingrarna på ringarna är maxbredd på tävling.

ceejay
2012-09-06, 11:24
höll ringfingret på ringarna förut men har smalnat av till lillfingret och fick mycket skönare vinklar, iaf för mig. Testa olika grepp och kör med det som du tycker är skönt.

Jeml
2012-09-06, 11:25
Nope.

Pekfingrarna på ringarna är maxbredd på tävling.

aiight 2svar är du säker?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Spartansk
2012-09-06, 11:26
Jag har hört att det viktiga på tävling är att ringarna är helt täckta. Med andra ord borde man få hålla pekfingrarna på ringarna som bredast, och lillfingrarna på ringarna som smalast.

henrikl
2012-09-06, 11:27
aiight 2svar är du säker?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja, pekfingret är det som gäller

ceejay
2012-09-06, 11:27
man får hålla smalare spartansk

Kutso
2012-09-06, 11:30
armana perpendikulära med golvet i bottenläget?

+1

apfel
2012-09-06, 11:31
Det är inte bra att resonera så att maxbrett alltid är optimalt. Många har en tendens att hålla ut armbågarna mer ju bredare dem håller, något som inte är bra för axlarna.

Det bästa svaret du kan få är att du ska hålla så brett du kan, med god teknik och känsla.

Mantus
2012-09-06, 11:32
På vissa skivstänger är dock ringarna 91 eller 86 cm ifrån varandra istället för 81 cm. Något att tänka på, det gjorde nämligen inte jag förrän jag mätte upp avståndet på skivstängerna på mitt gym och kom fram till att det var 91 cm emellan ringarna.

jokem
2012-09-06, 12:00
På OL-stänger är det 91cm mellan ringarna, på SL-stänger 81 cm. Tack och hej fingrarna ska täcka ringarna

ceejay
2012-09-06, 13:28
På OL-stänger är det 91cm mellan ringarna, på SL-stänger 81 cm. Tack och hej fingrarna ska täcka ringarna

Smalare måste man ju få hålla.

ARMSTARK
2012-09-06, 14:14
Armana perpendikulära med golvet i bottenläget?

Svenska tack! ;) Va fan e perprerklu...?

Rikard Jansson
2012-09-06, 14:18
Det är inte bra att resonera så att maxbrett alltid är optimalt. Många har en tendens att hålla ut armbågarna mer ju bredare dem håller, något som inte är bra för axlarna.

Det bästa svaret du kan få är att du ska hålla så brett du kan, med god teknik och känsla.

Varför skulle det vara dåligt för axlarna att hålla ut armbågarna? :)

ARMSTARK
2012-09-06, 14:24
Varför skulle det vara dåligt för axlarna att hålla ut armbågarna? :)

Om man låter stången gå ner utan att anstränga armarna, i det läget armbågarna hamnar då är det "naturliga" läget för dig, det läge där skaderisken är minst. Testa.

Rikard Jansson
2012-09-06, 14:27
Om man låter stången gå ner utan att anstränga armarna, i det läget armbågarna hamnar då är det "naturliga" läget för dig, det läge där skaderisken är minst. Testa.

Källa på det? :) Mitt naturliga läge att marka är med världens bananrygg...

Ande
2012-09-06, 14:28
På OL-stänger är det 91cm mellan ringarna, på SL-stänger 81 cm. Tack och hej fingrarna ska täcka ringarna

Haha kan du inget eller, på OL-stänger är det 81cm och på SL-stänger 91cm *gah!*

Rikard Jansson
2012-09-06, 14:29
Haha kan du inget eller, på OL-stänger är det 81cm och på SL-stänger 91cm *gah!*

u wot?

Frankz55
2012-09-06, 14:32
Svenska tack! ;) Va fan e perprerklu...?

Svenskade kanske ett engelsk ord.

Tittar man bakifrån (eller framifrån) när stången är i bottenläge ska underarmarna peka rakt upp i taket.

ARMSTARK
2012-09-06, 14:59
Källa på det? :) Mitt naturliga läge att marka är med världens bananrygg...

Haha, undvik överföra mina teorier om bänk till marken!

Jag har ingen källa, men prova själv så kommer du förstå vad jag menar.

Rikard Jansson
2012-09-06, 15:01
Haha, undvik överföra mina teorier om bänk till marken!

Jag har ingen källa, men prova själv så kommer du förstå vad jag menar.

Har armbågarna rakt ut mer eller mindre automatiskt, huruvida det beror på att det är naturligt eller för att jag övat in det från 100tals timmar bänk vet jag inte ;)

MtotheM
2012-09-06, 16:00
Håller med lillfingrarna på ringarna alltså 91cm mellan lillfingrarna.

På vissa skivstänger är dock ringarna 91 eller 86 cm ifrån varandra istället för 81 cm. Något att tänka på, det gjorde nämligen inte jag förrän jag mätte upp avståndet på skivstängerna på mitt gym och kom fram till att det var 91 cm emellan ringarna.

Jag antar att det var dom 3 silvriga som hade 91 och 86 på den svarta eller?

limenka
2012-09-06, 16:13
Haha kan du inget eller, på OL-stänger är det 81cm och på SL-stänger 91cm *gah!*

Lol, nej. SL stänger har två utfrästa spår med 81cm mellan dem.

edit: du kanske var ironisk :D

pezrulezhaakon
2012-09-06, 16:19
Varför denna diskussion? Hela SLs-regelverk finns bara några musklick bort på intärnätett :)
För den som inte tänker tävla är det skitsamma. Då justerar man greppbredden efter sina mål och förutsättningar.

filmjölk
2012-09-06, 16:21
Jag håller med lillfingrarna kanske en decimeter från ringarna, dvs ganska tätt. Skall jag maxa så kanske 5cm bredare. jag gillar att ha lång ROM i bänken och ligga platt. På så sätt kan jag bortförklara mina dåliga resultat. "Meeen jag har lång ROM, bryggar inte och kör med lång stopp, hade jag kört som du hade jag lyft 100kg mer! Minst!"

TREX
2012-09-06, 16:41
Har pekfingret på när jag kör bänk med brett grepp, menar ni att jag inte varit tillräckligt bred?

Brick
2012-09-06, 16:49
Har pekfingret på när jag kör bänk med brett grepp, menar ni att jag inte varit tillräckligt bred?

Jo kör du med SL-stång så är det maxbredd i tävling. Alltså 81 cm mellan pekfingrarna!

apfel
2012-09-06, 16:55
Varför skulle det vara dåligt för axlarna att hålla ut armbågarna? :)
jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är någon anatomi-expert men iallafall 2 styrkelyftare som jag ser upp till(dave tate och Jim wendler) hävdar att detta är skonsammare för axlarna och jag tycker man hör det lite nu och då. Jag ser dem 2 som ytterst perfekta källor för sådan kunskap men någon som studerat anatomi får gärna flika in om något var galet i det påståendet.

BelowAverage
2012-09-06, 17:00
Ringfinger (SL). Har prövat en del med bredare (pekfinger) och bra mycket smalare men jag upplever att jag är som minst svag i detta läge.
Jag har aparmar så pekfinger bör vara bättre*jorgen*

Brick
2012-09-06, 17:03
Vad innebär excentriskt grepp i bänkpress?

"Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.
(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna)
I det fall då någon lyftare vill utnyttja excentriskt grepp skall han meddela
detta till domarna före varje lyft och om nödvändigt kan en markering på
stången göras.
Användande av omvänt grepp är förbjudet.
Huvuddomaren har rätt att be lyftaren sträcka på armarna till rätt start position."

Källa: http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/IPF_rulebook_2008_Swedish.pdf

Röda Björnen
2012-09-06, 17:04
Ringfingret på ringarna på en eleikostång, sen jag började med det har jag blivit både starkare i bänkpress och axlar, triceps och bröstmusklerna har fått ett rejält skjut.

Hitta det som känns skönast för dig!

MVH

Supermicke
2012-09-06, 17:18
kör fu-fingrarna, har också hört att wendler säger bred bänk är mer påfrestande för axlar. vet ej why dock =(

Latissimus Dorsi
2012-09-06, 17:22
Lillfingrar på ringarna, smalt antar jag.

blondyz
2012-09-06, 17:24
Ringfingret på ringarna på en eleikostång, sen jag började med det har jag blivit både starkare i bänkpress och axlar, triceps och bröstmusklerna har fått ett rejält skjut.

Hitta det som känns skönast för dig!

MVH

eleiko har dock både OWL och PL stänger (OL & SL på svenska) enligt deras hemsida. Har även stänger med olika breda markeringar på klubben där jag tränar, alla eleiko enligt mitt minne.

Edit: det vanligaste är väl dock att man bänkar med SL stången som inte snurrar så lätt, tänkte bara poängtera att "eleikostång" inte säger så mycket :P

Adde84
2012-09-06, 17:39
Vad innebär excentriskt grepp i bänkpress?

"Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.
(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna)
I det fall då någon lyftare vill utnyttja excentriskt grepp skall han meddela
detta till domarna före varje lyft och om nödvändigt kan en markering på
stången göras.
Användande av omvänt grepp är förbjudet.
Huvuddomaren har rätt att be lyftaren sträcka på armarna till rätt start position."

Källa: http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/IPF_rulebook_2008_Swedish.pdf


Nu har jag absolut ingen koll alls på detta, så borde kanske vara tyst.

Men ett excentriskt grepp låter ju som om man vill hålla lite mer utåt något håll och inte centrerat. Möjligen fördel om man är lite olika stark mellan höger och vänster sida.
Och då tolkar jag det som att man kan få förskjuta de 81 cm åt valfritt håll.
Men som jag sa, ren gissning. Har aldrig sysslat med tävlan inom någon styrkesport.

Kutso
2012-09-06, 17:58
http://stronglifts.com/how-to-bench-press-with-proper-technique-avoid-shoulder-injuries/

Grip Width. Too narrow & you'll lose strength. Too wide & the distance the bar travels shortens. Grip width should be about 55-71cm/22-28" depending on your build. Forearms perpendicular to the floor when the bar touches your chest.

z_bumbi
2012-09-06, 18:14
Nu har jag absolut ingen koll alls på detta, så borde kanske vara tyst.

Men ett excentriskt grepp låter ju som om man vill hålla lite mer utåt något håll och inte centrerat. Möjligen fördel om man är lite olika stark mellan höger och vänster sida.
Och då tolkar jag det som att man kan få förskjuta de 81 cm åt valfritt håll.
Men som jag sa, ren gissning. Har aldrig sysslat med tävlan inom någon styrkesport.

Korrekt fast jag har nog aldrig sett någon använda sig av det på tävling så det borde inte vara så vanligt i praktiken.

ariak
2012-09-06, 18:27
hur långt ut brukar vara skönast för de flesta? jag har lillfingret precis innanför ringarna

spoon
2012-09-06, 18:41
Tränar för att bli starkast med pekfingret på ringen för att dra fördel av kortare lyftväg. Men starkast just nu är jag nog med långfingret på ringen.

filmjölk
2012-09-06, 18:58
Varför sträva efter att bli starkast med maxbrett grepp? Vad tjänar man på det? 1kg? Den tiden det tar att träna in skulle man annars kunna lägga på att, ja bänkpressa tungt. Samma med brygga, vinklar och andra teknikaliteter.

På 1980 talet bänkade lyftareliten tyngre vikter raw än dagens elit, trots att de låg platt och lyfte fult. Kanske för att de var starkare, och tränade för att bli starkare i bänkpress istället för att träna för att bli bättre i bänkpress?

Ristretto
2012-09-06, 19:22
jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte är någon anatomi-expert men iallafall 2 styrkelyftare som jag ser upp till(dave tate och Jim wendler) hävdar att detta är skonsammare för axlarna och jag tycker man hör det lite nu och då. Jag ser dem 2 som ytterst perfekta källor för sådan kunskap men någon som studerat anatomi får gärna flika in om något var galet i det påståendet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177931&page=4

Här finns rätt mycket kul om axelleden och bänkpress.

BelowAverage
2012-09-06, 20:21
Saker jag undviker pga smärta:
Dorsalflexerade handleder
Utåtroterade armbågar
Att inte brygga på högre vikter

exor
2012-09-07, 07:45
Jag kör maxbrett då det ger mig absolut tyngst vikter. Nu har jag iofs inte bänkat på 5 månader men är nog säkert samma fortfarande.

Xtreme-G
2012-09-07, 07:52
Det har framkommit i tråden redan men ganska otydligt:

I tävlingar i styrkelyft kör man med en SL-stång som har 81 cm mellan ringarna. Dessa ringar måste täckas, och som bredast gör man detta med pekfingrarna.

På de flesta gym finns OL-stänger där ringarna är längre från varandra (91 cm?) och där motsvarar den maximala tillåtna bredden att täcka dessa ringar med ringfingret ungefär.

jokem
2012-09-07, 08:28
Saker jag undviker pga smärta:
Dorsalflexerade handleder
Utåtroterade armbågar
Att inte brygga på högre vikter

Say what? Om nånting borde det väl vara att INTE BRYGGA vid tyngre vikter som ger smärta i t.ex. axlar? Att brygga är rätt så mycket bättre ur skadesynpunkt.

Många verkar ha problem med handleder/underarmar i bänk, fungerar inte handledslindor för dig?

Morty
2012-09-07, 08:48
Jag håller smalt som fan, typ 2-3cm innanför ringarna med lillfingrarna. För att jag är en kort jävel. Får bäst kraftutveckling och kontroll på stången så.

Poxeman
2012-09-07, 08:55
Say what? Om nånting borde det väl vara att INTE BRYGGA vid tyngre vikter som ger smärta i t.ex. axlar? Att brygga är rätt så mycket bättre ur skadesynpunkt.

Många verkar ha problem med handleder/underarmar i bänk, fungerar inte handledslindor för dig?

Det var ju det som skrevs.
Dubbelnegationer...

raddum
2012-09-07, 08:55
Vad jag har märkt så bruker det bero lite på längd hur brett man håller, jag brukar hålla bredare än mina kompisar som är 20cm kortare. För mig känns långfinger eller ringfinger på ringarna bäst

exor
2012-09-07, 10:28
Jag håller smalt som fan, typ 2-3cm innanför ringarna med lillfingrarna. För att jag är en kort jävel. Får bäst kraftutveckling och kontroll på stången så.

Jag är 173 cm och tycker jag gynnas mer av en bredare fattning då lyfvägen blir änny kortare. Höll ringfingret på ringen innan men när jag testade bredare så ökade jag 10 kilo på 3 pass.

mini
2012-09-07, 10:51
Jag är 152 och håller maxbrett på en SL-stång. Jag tror inte längden har så rysansvärt mycket med saken att göra.

BelowAverage
2012-09-07, 11:23
Say what? Om nånting borde det väl vara att INTE BRYGGA vid tyngre vikter som ger smärta i t.ex. axlar? Att brygga är rätt så mycket bättre ur skadesynpunkt.

Många verkar ha problem med handleder/underarmar i bänk, fungerar inte handledslindor för dig?

Jag kläckte en dum mening med dubbelnegativ där :d
Hursom, jag undviker INTE brygga på tunga vikter. Ville lägga alla tre punkter under "saker jag undviker" så det blev kasst.
Funderar på handledslindor med stödfunktion, för närvarande tränar jag nästan alltid med värmare utan stödfunktion på handleder och armbågar.

Mantus
2012-09-07, 11:42
Håller med lillfingrarna på ringarna alltså 91cm mellan lillfingrarna.



Jag antar att det var dom 3 silvriga som hade 91 och 86 på den svarta eller?

Jepp!
De silvriga, sneda och vinda stängerna var på 91 cm medan den svarta var på 86 cm. Gäller att korrigera greppet med tanke på detta.