handdator

Visa fullständig version : Biceps skada vid flies, diagnos och tips önskas


ARMSTARK
2012-09-06, 08:34
Igår körde jag mitt Boris Sheiko program där en av bröstövningarna var 5X10 flies. Jag körde dessa på exakt samma sätt som jag har gjort i alla år utan problem. På det fjärde setet när jag hade armarna helt utsträckta small det till högt uppe i bicepsfästet.

Det syns inget på utsidan, blåmärke eller liknande. Jag kan spänna biceps med böjd arm utan att det känns någonting, men med rak arm kan jag inte lyfta ett mjölkpaket ens.

Nu till frågan/frågorna:

Vad var det som hände?
Hur lång tid kommer det ta att bli smärtfri/hel?
Vad ska jag tänka på för att slippa göra om samma misstag?

OBS, jag är inte nybörjare som inte vet hur flies utförs, har kört dem sen 80-talet enligt konstens alla regler. Det jag vill veta är vad jag gjorde den här gången, omedvetet och tydligen fel.

HMB
2012-09-06, 08:46
Igår körde jag mitt Boris Sheiko program där en av bröstövningarna var 5X10 flies. Jag körde dessa på exakt samma sätt som jag har gjort i alla år utan problem. På det fjärde setet när jag hade armarna helt utsträckta small det till högt uppe i bicepsfästet.

Det syns inget på utsidan, blåmärke eller liknande. Jag kan spänna biceps med böjd arm utan att det känns någonting, men med rak arm kan jag inte lyfta ett mjölkpaket ens.

Nu till frågan/frågorna:

Vad var det som hände?
Hur lång tid kommer det ta att bli smärtfri/hel?
Vad ska jag tänka på för att slippa göra om samma misstag?

OBS, jag är inte nybörjare som inte vet hur flies utförs, har kört dem sen 80-talet enligt konstens alla regler. Det jag vill veta är vad jag gjorde den här gången, omedvetet och tydligen fel. Där är felet, flies ska aldrig köras med raka armar.

Appropå skadan så vågar jag inte uttala mig.

ARMSTARK
2012-09-06, 08:51
Där är felet, flies ska aldrig köras med raka armar.

Appropå skadan så vågar jag inte uttala mig.

Som jag skrev längst ner är jag ingen nybörjare, naturligtvis ska man inte ha raka armar!!! När jag skrev "helt utsträckta" menade jag såklart i nedersta läget.

Fredrik_S
2012-09-06, 11:12
Om man kör den övningen i syfte att träna bröstmusklen så finns det väl ingen anledning alls att köra flyes.
Det enda som händer när man börjar vinkla ut armen i en bröstpress så att det börjar likna en flyes är ju att man lägger över mer och mer arbete på biceps och minskar arbetet procentuellt för bröstmuskeln. Givetvis ökar det totala arbetet för bröstmuskeln i och med den ökade hävarmen men det kan man ju lika gärna välja att göra genom öka belastning i bröstpressen.
Gör man flyes för att få mer stretch i bröstmuskulatuern är man också ute och cyklar då den extra stretchen som kommer är på biceps, och man kan lika gärna köra ännu djupare bröstpressar istället.

Jag ser ingen anledning att köra flyes om man inte är ute efter att stärka och stretcha biceps i just det läget...

ARMSTARK
2012-09-06, 14:08
Om man kör den övningen i syfte att träna bröstmusklen så finns det väl ingen anledning alls att köra flyes.
Det enda som händer när man börjar vinkla ut armen i en bröstpress så att det börjar likna en flyes är ju att man lägger över mer och mer arbete på biceps och minskar arbetet procentuellt för bröstmuskeln. Givetvis ökar det totala arbetet för bröstmuskeln i och med den ökade hävarmen men det kan man ju lika gärna välja att göra genom öka belastning i bröstpressen.
Gör man flyes för att få mer stretch i bröstmuskulatuern är man också ute och cyklar då den extra stretchen som kommer är på biceps, och man kan lika gärna köra ännu djupare bröstpressar istället.

Jag ser ingen anledning att köra flyes om man inte är ute efter att stärka och stretcha biceps i just det läget...

Jag kör flies för att brösten ska arbeta i sitt svagaste läge, när de är maximalt utsträckta, försöker hitta vinklar som gör att stretchen blir just på brösten och inte biceps. Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att få samma stretch i bröstpressen.

Jag kommer vara försiktigare med flies i fortsättningen nu, har fått en del kritik för att jag kör så tungt i det, tydligen befogat. :(

pezrulezhaakon
2012-09-06, 15:02
ARMSTARK, om du ska träna något i sitt svagaste läge, så ska belastningen anpassas därefter. Något jag misstänker du inte gjort.

Leifallan
2012-09-06, 16:24
Jag är nog beredd att frångå min princip om fria vikter här och skulle nog fan kört pecdec eller liknande om man kör t.ex Sheiko. Skulle vara enda fallet jag väljer maskin istället för fria vikter.

Fredrik_S
2012-09-06, 21:42
Jag kör flies för att brösten ska arbeta i sitt svagaste läge, när de är maximalt utsträckta, försöker hitta vinklar som gör att stretchen blir just på brösten och inte biceps. Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att få samma stretch i bröstpressen.

Jag kommer vara försiktigare med flies i fortsättningen nu, har fått en del kritik för att jag kör så tungt i det, tydligen befogat. :(

Den enda vinkelnjusteringen som behövs göras i armbågsleden från lodlinjen är för att få viktplattorna att inte hamna på bröstet, ytterligare vinkel i armbågsleden leder inte till en större stretch i bröstet.

TREX
2012-09-06, 21:53
Om man kör den övningen i syfte att träna bröstmusklen så finns det väl ingen anledning alls att köra flyes.
Det enda som händer när man börjar vinkla ut armen i en bröstpress så att det börjar likna en flyes är ju att man lägger över mer och mer arbete på biceps och minskar arbetet procentuellt för bröstmuskeln. Givetvis ökar det totala arbetet för bröstmuskeln i och med den ökade hävarmen men det kan man ju lika gärna välja att göra genom öka belastning i bröstpressen.
Gör man flyes för att få mer stretch i bröstmuskulatuern är man också ute och cyklar då den extra stretchen som kommer är på biceps, och man kan lika gärna köra ännu djupare bröstpressar istället.

Jag ser ingen anledning att köra flyes om man inte är ute efter att stärka och stretcha biceps i just det läget...

Man bygger visst bra tuttar med flyes, "ingen anledning alls" haha?

Fredrik_S
2012-09-06, 21:57
Man bygger visst bra tuttar med flyes, "ingen anledning alls" haha?

Eh va? Var skrev jag att man inte gjorde det?

TREX
2012-09-06, 21:58
Eh va? Var skrev jag att man inte gjorde det?

"Om man kör den övningen i syfte att träna bröstmusklen så finns det väl ingen anledning alls att köra flyes."

Jag läste det som att du menade att den inte tränar bröstmuskeln.

Fredrik_S
2012-09-06, 22:01
"Om man kör den övningen i syfte att träna bröstmusklen så finns det väl ingen anledning alls att köra flyes."

Jag läste det som att du menade att den inte tränar bröstmuskeln.

Ok jag menade förstås i syfte att isolera bröstmuskeln. Flyes tränar bröstmuskeln mycket bra. Men eftersom bröstmuskeln inte passerar armbågsleden finns det ingen anledning att skapa en momentarm över den leden(om inte viktskivorna slår i bröstkorgen )

TREX
2012-09-06, 22:11
Själv kör jag med armarna såhär |_(.)/\(.)_| , typ 90 grader, det sträcker obehagligt att köra __(.)/\(.)__

Axii
2013-02-04, 15:40
Fredrik_S vad tycker du om flyes i maskin, då?
Armstark, skippa hantelflies och börja med maskin flyes?

PureWhey
2013-02-04, 19:09
Jag tycker hantelflyes känns obehagligt över lag att köra, använder cable eller peck-deck.

malkin
2013-02-05, 09:48
Hur böjda ska armarna vara?

ARMSTARK: Ditt namn passade inte så bra efter den incidenten va? vavava?