handdator

Visa fullständig version : Träna obliques ?


ToughLove
2012-09-06, 08:33
Hej har läst runt lite och vissa säger att man endast ska träna obliques om man har breda höfter (vilket jag typ har) så kroppen jämnas ut

stämmer detta ? om man bara kör vanliga rope crunshes och benlyft hur mycket tränas dom då osv ?

r1kkie
2012-09-06, 15:42
Obliques Abdominis huvuduppgift är att rotera bålen. Vill du träna den muskeln är rotationsövning att rekommendera.

pezrulezhaakon
2012-09-06, 16:09
ToughLove, vanliga raka crunchövningar är effektiva för obliquerna. Sedan beroende på vad du vill förbättra så väljer man övning efter det.

pezrulezhaakon
2012-09-06, 16:11
r1kkie, "huvuduppgift" är starkt överdrivet.

Rabiat
2012-09-06, 18:29
Efter ett Krav Maga-pass med mycket slagträning får jag alltid rejäl träningsvärk i dom, så övningar med bålrotation kan nog vara att rekommendera :P

Sheogorath
2012-09-06, 18:42
Hej har läst runt lite och vissa säger att man endast ska träna obliques om man har breda höfter (vilket jag typ har) så kroppen jämnas ut

stämmer detta ? om man bara kör vanliga rope crunshes och benlyft hur mycket tränas dom då osv ?

Nej, det är precis tvärt om. Tränar du obliques större kommer extramassan främst att lägga sig ovanpå höftbenen och om något ge dig bredare höfter. Hade det funnits ett sätt att träna bara de delarna som ligger över revbenen hade det varit sin sak, men det är inte så det funkar. Det viktigaste om du har breda höfter är en låg fettprocent och bra vidd över axlarna. Undvik specifik obiques-träning.