handdator

Visa fullständig version : Broscience(?) om konditionsidrott?


filmjölk
2012-09-05, 22:07
Jag har hört en skröna som är rätt rolig. Konditionsidrottare (i det här fallet långdistanslöpning) på lite lägre nivå ("hög mellan - nivå") som inte har möjlighet till höghöjdsträning (eller relevant doping) kan göra en rätt udda sak för att öka antalet röda blodkroppar (och därmed kunna syresätta musklerna bättre).

Innan ett viktigt långlopp brukar ju löpare dra ner lite på träningen för att vara utvilade och fräscha. Under den här tiden, har jag hört att vissa löpare försökte (försöker???) med flit åka på en lättare förkylning, när förkylningen släppte hade kroppens immunförsvar producerat mer röda blodkroppar, så man skulle timea förkylningen så att den släppte någon dag eller två innan loppet.

Vilket var väldigt svårt att timea, då förkylningen kunde dröja sig kvar eller bryta ut senare än planerat, men med tur skulle det ge en liten fördel. Man smittade sig frivilligt genom att dricka ur samma vattenflaska som en förkyld eller med lite ofräschare mer direkta metoder som att bli nyst i ansiktet eller liknande.

Låter riskabelt, men kan det funka? Broscience eller Science?

Spartansk
2012-09-05, 22:09
Samma sak funkar med syfilis, gonnoré och herpes.

Fitnessdamer kan nå mig via PM.

Ado2000
2012-09-05, 22:12
läste om något liknande i DN häromveckan att de kunde vara rätt vanligt att elitidrottare såg till å skada sig, som att bryta en lem för just av den anledningen att öka dom röda blodkropparna

här va d ja :

http://www.dn.se/sport/idrottare-skadar-sig-for-att-vinna

svenbanan
2012-09-06, 02:55
Sinnessjukt!