handdator

Visa fullständig version : Low bar när man inte har utveckat en "hylla" på ryggen


swaggedout
2012-09-05, 20:23
Vill gärna börja köra low bar men får inte riktigt till det, jag är smal och har inte utvecklat mycket till rygg.

När jag tar ner stången sådär lågt på skuldrorna känns det som jag ska tappa skiten, kan inte koncentrera mig på att böja för det spänner som fan i ryggen.

Eller är det meningen? att armarna och ryggen ska få aktivering också?

När man har den i sk "low bar" håller ni upp och trycker på med armarna/axlarna eller låter ni den bara ligga? Förklara gärna utförligt. Sett många får som ett "fack" när dom fäller ut ryggmusklerna

MtotheM
2012-09-05, 21:07
Varför måste du köra lowbar om du inte tycker om det?

ceejay
2012-09-05, 21:13
Kör high bar.

swaggedout
2012-09-05, 21:27
Tyckte man kände sig mer smidigt med low bar grepp, det gick bra med stången men med vikt kändes det konstigt! Sen ser det bra mycket bättre ut enligt mig

Brick
2012-09-05, 21:43
Tyckte man kände sig mer smidigt med low bar grepp, det gick bra med stången men med vikt kändes det konstigt! Sen ser det bra mycket bättre ut enligt mig

Det är väldigt normalt att man kör high bar tills man klarar av low bar bättre.

Rabiat
2012-09-05, 22:34
Med low bar känner man direkt om man har lite stela axlar. Kör lite shoulder dislocations för att mjuka upp dom så kommer det gå bättre.

Men ja, absolut ska rygg och armar aktiveras, och mage, det är det fina med knäböj och särskilt då low bar. Det gäller dock att du har rätt form hela tiden.

Rörelsen blir något annorlunda än high bar också, eftersom du behöver röra dig på ett annat sätt för att hålla tyngpunkten på rätt ställe också.

Kör med en tom stång tills du känner att du fått in rörelsen, och lägg sedan på lite åt gången samtidigt som du fokar på tekniken. Med lite shoulder dislocations också så kommer det gå som smort senare.

Jag gillar low bar med rätt smalt grepp eftersom du kan lyfta jäkligt mycket tyngre än med high bar och/eller brett grepp, och lyfter man tyngre blir man större :)

Spartansk
2012-09-05, 22:35
På mig lägger sig stången i mellanrummet mellan bakre detoiderna och resten av ryggen.

MtotheM
2012-09-05, 22:44
Jag gillar low bar med rätt smalt grepp eftersom dukan lyfta jäkligt mycket tyngre än med high bar och/eller brett grepp[...]

Jasså? Jag håller inte med, och vet att många andra inte heller gör det.

swaggedout
2012-09-05, 22:51
Med low bar känner man direkt om man har lite stela axlar. Kör lite shoulder dislocations för att mjuka upp dom så kommer det gå bättre.

Men ja, absolut ska rygg och armar aktiveras, och mage, det är det fina med knäböj och särskilt då low bar. Det gäller dock att du har rätt form hela tiden.

Rörelsen blir något annorlunda än high bar också, eftersom du behöver röra dig på ett annat sätt för att hålla tyngpunkten på rätt ställe också.

Kör med en tom stång tills du känner att du fått in rörelsen, och lägg sedan på lite åt gången samtidigt som du fokar på tekniken. Med lite shoulder dislocations också så kommer det gå som smort senare.

Jag gillar low bar med rätt smalt grepp eftersom du kan lyfta jäkligt mycket tyngre än med high bar och/eller brett grepp, och lyfter man tyngre blir man större :)

Så armar tränas också via knäböj (hålla emot) ? Länka någon video på nån som kör som du säger

aijou
2012-09-06, 06:16
Kör det du tycker känns bäst. Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Själv föredrar jag low-bar men det finns många som kör high-bar som är mycket starkare än mig.

Vill du ändå prova low-bar så försök att koncentrera dig på att pressa ihop skulderbladen så att trapezius blir som en liten "kudde" och försök att hitta en position där så stor del av stången som möjligt har kontakt med ryggen så att all vikt inte hamnar på en punkt. Det kan även hjälpa att hålla blicken högt, på så vis tightar man till bröstryggen ännu lite mer. Jag har en vän som inte har någon ryggmuskulatur att tala och som är väldigt smal om som ändå kör low-bar utan problem så jag tvivlar på att problemet är att din rygg inte har tillräckligt utvecklad muskulatur. Tänk på att du även måste kompensera för vikten genom att fälla fram kroppen något. Annars kommer du att tappa stången eller ramla bakåt.

Kolla igenom serien So you think you can squat? (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/) Jag tycker att tekniken de lär ut där har hjälpt mig en hel del.

Sedan måste man ju såklart ta hänsyn till personliga preferenser, dina proportioner och din rörlighet. I detta fallet så kör jag på det gamla "bro-science"-argumentet detta är vad som har funkat för mig. ;)

swaggedout
2012-09-06, 06:46
Kör det du tycker känns bäst. Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Själv föredrar jag low-bar men det finns många som kör high-bar som är mycket starkare än mig.

Vill du ändå prova low-bar så försök att koncentrera dig på att pressa ihop skulderbladen så att trapezius blir som en liten "kudde" och försök att hitta en position där så stor del av stången som möjligt har kontakt med ryggen så att all vikt inte hamnar på en punkt. Det kan även hjälpa att hålla blicken högt, på så vis tightar man till bröstryggen ännu lite mer. Jag har en vän som inte har någon ryggmuskulatur att tala och som är väldigt smal om som ändå kör low-bar utan problem så jag tvivlar på att problemet är att din rygg inte har tillräckligt utvecklad muskulatur. Tänk på att du även måste kompensera för vikten genom att fälla fram kroppen något. Annars kommer du att tappa stången eller ramla bakåt.

Kolla igenom serien So you think you can squat? (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/) Jag tycker att tekniken de lär ut där har hjälpt mig en hel del.

Sedan måste man ju såklart ta hänsyn till personliga preferenser, dina proportioner och din rörlighet. I detta fallet så kör jag på det gamla "bro-science"-argumentet detta är vad som har funkat för mig. ;)

Ok, tack för tipsen. Ska även testa dra på en sån där mjuk sak tills man blir van

aijou
2012-09-06, 07:00
Eller så skiter du i "kudden". Med en sådan på stången så kommer du aldrig hitta rätt position. Dessutom så får du sämre form då den gör att stången hamnar längre ifrån kroppen. Plus att den gör att stången glider iväg lättare. Hittar du rätt läge med stången så ska det inte göra ont. Det är ju den här typen av teknikträning som första tiden med sl 5x5 är till för. ;)

Det är min åsikt i alla fall. I slutändan så är det ju såklart upp till dig hur du vill gå till väga.

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2

stemag
2012-09-06, 07:04
[QUOTE=aijou;5966254]Kolla igenom serien So you think you can squat? (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/) Jag tycker att tekniken de lär ut där har hjälpt mig en hel del.QUOTE]

+1 kanonbra, där har jag fått många bra tips.


Här är en annan bra film där Rippetoe visar lite mer ingående om just stångens placering, och hur man får den att ligga kvar:
http://www.crossfitoakland.com/archives/2011/11/mark-rippetoe-bar-position-low-bar-back-squat

Rahf
2012-09-06, 07:22
Så armar tränas också via knäböj (hålla emot) ? Länka någon video på nån som kör som du säger

Armarna är till för att få lite extra spänning i bålen, och stabilisera stången. Dom är inte till för att hålla någon enorm vikt, då är det risk att axlarna ryker. Samma princip gäller för händerna i frontböj. Stabilisering, men inte mer än så.

andeem
2012-09-06, 07:31
Favorit i repris: Rippetoe visar var och hur stången ska ligga. (http://blodsmak.tumblr.com/post/30029150638/rippetoe-shows-the-correct-bar-position-and-grip)

Rabiat
2012-09-06, 08:59
Jasså? Jag håller inte med, och vet att många andra inte heller gör det.

Då tror jag att det är felaktigt grepp eller fel stångplacering faktiskt...

Rabiat
2012-09-06, 08:59
Så armar tränas också via knäböj (hålla emot) ? Länka någon video på nån som kör som du säger

Bara stabiliserande, men det ger rätt bra träning det också när vikterna stiger.

Rabiat
2012-09-06, 09:00
Favorit i repris: Rippetoe visar var och hur stången ska ligga. (http://blodsmak.tumblr.com/post/30029150638/rippetoe-shows-the-correct-bar-position-and-grip)

Den där var riktigt bra, och jag tror många kommer få sig en ögonöppnare av greppet :) Det är många jag ser som ska köra low bar som bara bänder ner stången en bit på ryggen...

aijou
2012-09-06, 09:21
Då tror jag att det är felaktigt grepp eller fel stångplacering faktiskt...

Inte nödvändigtvis.

Som sagt så är inte low bar automatiskt "rätt" för alla. Samma sak gäller bredden på greppet och fotplaceringen.

Det låter som att du har snöat in på en teknik (som säkert fungerar bra för dig) och fått för dig att det är rätt för alla, men så är det inte. Det handlar helt enkelt om att olika utövare föredrar olika tekniker. Vad som är bäst för en person behöver inte vara bäst för alla då alla har olika rörlighet, olika proportioner och olika preferenser.

Jag menar inte att vara otrevlig, eller så. Men man måste se till individens behov också. :)

EDIT: Jag kan tillägga att jag också föredrar low bar med ett relativt smalt grepp. Men det passar som sagt inte för alla kroppar. Titta på en tävling så ska du få se att alla har sin egen teknik, som de har anpassat efter sina förutsättningar, när de böjer.

swaggedout
2012-09-06, 09:26
Mycket att lära. Kunde aldrig ana att det är så mycket teknik i styrketräning. Det är ju såklart positivt och kul, men det ser ju så lätt ut :)

Rabiat
2012-09-06, 09:39
Inte nödvändigtvis.

Som sagt så är inte low bar automatiskt "rätt" för alla. Samma sak gäller bredden på greppet och fotplaceringen.

Det låter som att du har snöat in på en teknik (som säkert fungerar bra för dig) och fått för dig att det är rätt för alla, men så är det inte. Det handlar helt enkelt om att olika utövare föredrar olika tekniker. Vad som är bäst för en person behöver inte vara bäst för alla då alla har olika rörlighet, olika proportioner och olika preferenser.

Jag menar inte att vara otrevlig, eller så. Men man måste se till individens behov också. :)

EDIT: Jag kan tillägga att jag också föredrar low bar med ett relativt smalt grepp. Men det passar som sagt inte för alla kroppar. Titta på en tävling så ska du få se att alla har sin egen teknik, som de har anpassat efter sina förutsättningar, när de böjer.

Ja alltså, jag ser på det ur ett "optimalt" perspektiv, om man säger så. Alltså att den utförs med perfekt teknik vilket kräver bra rörlighet i höfter och axlar, inga under/överutvecklade muskler i ryggslut och lår osv. Förutsatt att de kriterierna är uppfyllda ska en low-bar låta dig lyfta mer än en highbar, men givetvis är det som du säger inte alla som har möjlighet att utföra den på det vis som teoretiskt är perfekt. Och jag vill inte heller låta som jag har perfekt utförande på den, det har jag verkligen inte. Inte minst genom att mina quads gör en alldeles för stor del av jobbet :P

Rabiat
2012-09-06, 09:40
Mycket att lära. Kunde aldrig ana att det är så mycket teknik i styrketräning. Det är ju såklart positivt och kul, men det ser ju så lätt ut :)

Teknik är snorviktigt, både för bra utveckling och för att undvika att gå av på mitten :) Det är lite trist att man så ofta på gymmet ser de riktigt stora gossarna stå och gunga upp för tunga vikter, böja med riktig taskig form osv. Då får man så lätt för sig att man kan stå och röra sig precis hur som helst, bara skrotet kommer upp :/

swaggedout
2012-09-06, 10:12
Teknik är snorviktigt, både för bra utveckling och för att undvika att gå av på mitten :) Det är lite trist att man så ofta på gymmet ser de riktigt stora gossarna stå och gunga upp för tunga vikter, böja med riktig taskig form osv. Då får man så lätt för sig att man kan stå och röra sig precis hur som helst, bara skrotet kommer upp :/

Jo känns tragiskt, jag tycker det är viktigt att det ser bra ut. Vill att folk ska tänka "jävlar va snygg teknik" och inte stirra på hur mycket man lyfter hela tiden. Men verkar som 50% på mitt gym skiter helt i teknik

Rabiat
2012-09-06, 10:15
Jo känns tragiskt, jag tycker det är viktigt att det ser bra ut. Vill att folk ska tänka "jävlar va snygg teknik" och inte stirra på hur mycket man lyfter hela tiden. Men verkar som 50% på mitt gym skiter helt i teknik

Otroligt vanligt fenomen :) Tänk också på att du med korrekt teknik kan lyfta betydligt tyngre än du kan med dålig teknik. Om någon med halvtaskig teknik knäböjer 150kg skulle samma person säkert kunna böja 200kg med rätt teknik.

Matsa
2012-09-06, 12:33
Då tror jag att det är felaktigt grepp eller fel stångplacering faktiskt...

Nej, låg stångplacering innebär inte automatiskt att man kan lyfta tyngre ens om man har perfekt grepp och utförande. Det beror på vinklar, svagheter/styrkor etc. Om det var så fördelaktigt att böja lågt skulle alla duktiga knäböjare använda den tekniken men det gör de inte. Man kan även påpeka att tyngdlyftare ofta verkar ganska starka i knäböj och rentav hänger med styrkelyftarna rätt bra trots att de använder en hög stångplacering.

Många böjer mer med låg stångplacering, det är sant men långt ifrån alla. Det viktigaste är att hitta det som passar just dig bäst.

Määng
2012-09-06, 12:40
Provade lowbar idag denna tråd till ära.
Har aldrig böjt så tidigare så något blev säkert fel. Tänkte låna tråden till lägga upp två av seten för feedback.

hMUNG7ZPPZM

Djupet är tveksamt på några reps, hade svårt att känna hur pass djupt jag var.

Rabiat
2012-09-06, 13:37
Provade lowbar idag denna tråd till ära.
Har aldrig böjt så tidigare så något blev säkert fel. Tänkte låna tråden till lägga upp två av seten för feedback.

hMUNG7ZPPZM

Djupet är tveksamt på några reps, hade svårt att känna hur pass djupt jag var.

Greppet: håll inte med tummen runt. "Kläm" istället fast stången med händerna ovanpå och raka handleder. Smalare grepp ger dig "hyllan" att lägga stången på så kroppen tar hela vikten utan att komprimera handleder och armbågar.

Ställning: svanka lite mer i början, andas in och spänn buken så du känner trycket, lås bröstet och blicken lite uppåt. Håll blicken uppåt under hela övningen så du håller formen.

Utförande: pressa ut knäna så du känner att glutes och hams är med också. Så snart du känner att vikten flyttar sig fram från hälarna eller in från utsidan vet du att knäna är på väg in.

Men jag såg inga stora fel :) Jag reserverar mig för utlåtanden om stångplacering då det dels är svårt att se med det grepp du har och jag dels tittar på en iphone med liten skärm :)

Silencer
2012-09-06, 13:51
Provade lowbar idag denna tråd till ära.
Har aldrig böjt så tidigare så något blev säkert fel. Tänkte låna tråden till lägga upp två av seten för feedback.

hMUNG7ZPPZM

Djupet är tveksamt på några reps, hade svårt att känna hur pass djupt jag var.

Ser nästan ut som goodmornings, din överkropp är i princip parallell med golvet. Tror inte det är bra att gå sådär djupt om man fäller fram överkroppen så mycket.

aijou
2012-09-06, 13:57
Ja alltså, jag ser på det ur ett "optimalt" perspektiv, om man säger så. Alltså att den utförs med perfekt teknik vilket kräver bra rörlighet i höfter och axlar, inga under/överutvecklade muskler i ryggslut och lår osv. Förutsatt att de kriterierna är uppfyllda ska en low-bar låta dig lyfta mer än en highbar, men givetvis är det som du säger inte alla som har möjlighet att utföra den på det vis som teoretiskt är perfekt. Och jag vill inte heller låta som jag har perfekt utförande på den, det har jag verkligen inte. Inte minst genom att mina quads gör en alldeles för stor del av jobbet :P

Njae. Som Matsa (som för övrigt är en mycket duktig styrkelyftare) skriver så behöver det inte stämma (ens med perfekt utförande.) Det handlar även om proportioner (dvs längd och utformning på kroppsdelar i förhållande till varandra.) som avgör vilka vinklar man får osv. Det handlar även om vilka muskelgrupper som är starkare/svagare och troligtvis hur muskelfästena är utformade också.

Det du skriver kan jämföras lite med att alla skulle lyfta mer när de kör sumomarklyft jämfört med vanliga marklyft, så länge de har perfekt teknilk. Vilket förstås inte stämmer det heller.

Määng: Överlag så tycker jag att det ser bra ut. Angående greppet så föredrar jag att man har tummen på samma sida som fingrarna.

Djupet kan (som du skrev) bli bättre och du tenderar till såkallad "buttwink". Kanske för att du fäller överkroppen lite för mycket framåt. Det blir stor belastning på ryggen om man gör det.

Mitt tips är att träna lite rörlighet så sitter det nog. :)

Edit: Andra hade visst redan skrivit i stort sätt samma sak som jag precis skrev.

Rabiat
2012-09-06, 14:05
Njae. Som Matsa (som för övrigt är en mycket duktig styrkelyftare) skriver så behöver det inte stämma (ens med perfekt utförande.) Det handlar även om proportioner (dvs längd och utformning på kroppsdelar i förhållande till varandra.) som avgör vilka vinklar man får osv. Det handlar även om vilka muskelgrupper som är starkare/svagare och troligtvis hur muskelfästena är utformade också.

Det du skriver kan jämföras lite med att alla skulle lyfta mer när de kör sumomarklyft jämfört med vanliga marklyft, så länge de har perfekt teknilk. Vilket förstås inte stämmer det heller.

Määng: Överlag så tycker jag att det ser bra ut. Angående greppet så föredrar jag att man har tummen på samma sida som fingrarna.

Djupet kan (som du skrev) bli bättre och du tenderar till såkallad "buttwink". Kanske för att du fäller överkroppen lite för mycket framåt. Det blir stor belastning på ryggen om man gör det.

Mitt tips är att träna lite rörlighet så sitter det nog. :)

Edit: Andra hade visst redan skrivit i stort sätt samma sak som jag precis skrev.

Jag hade inte ens tänkt på att proportionerna mellan typ underben, överben och bål kunde göra skillnad, men det är klart de kan... Jag viker mig med glädje för era argument :) Men jag tänker fortsätta att i första hand rekommendera low bar, eftersom den för mig funkar bra mycket bättre ;)

aijou
2012-09-06, 14:09
Jag hade inte ens tänkt på att proportionerna mellan typ underben, överben och bål kunde göra skillnad, men det är klart de kan... Jag viker mig med glädje för era argument :) Men jag tänker fortsätta att i första hand rekommendera low bar, eftersom den för mig funkar bra mycket bättre ;)

Samma här. :)

Sarwien
2012-09-06, 14:27
Jasså? Jag håller inte med, och vet att många andra inte heller gör det.

jag håller med

MtotheM
2012-09-06, 15:55
Ja alltså, jag ser på det ur ett "optimalt" perspektiv, om man säger så. Alltså att den utförs med perfekt teknik vilket kräver bra rörlighet i höfter och axlar, inga under/överutvecklade muskler i ryggslut och lår osv. Förutsatt att de kriterierna är uppfyllda ska en low-bar låta dig lyfta mer än en highbar, men givetvis är det som du säger inte alla som har möjlighet att utföra den på det vis som teoretiskt är perfekt. Och jag vill inte heller låta som jag har perfekt utförande på den, det har jag verkligen inte. Inte minst genom att mina quads gör en alldeles för stor del av jobbet :P

Optimalt må finnas teoretiskt men det varierar från person till person, vidare vilka belägg har du för att low-bar skulle vara bättre?

Jag hade inte ens tänkt på att proportionerna mellan typ underben, överben och bål kunde göra skillnad, men det är klart de kan... Jag viker mig med glädje för era argument :) Men jag tänker fortsätta att i första hand rekommendera low bar, eftersom den för mig funkar bra mycket bättre ;)

Det är ingen som säger att du inte ska göra det. Det folk påpekar är att du uttrycker dig på ett sådant sätt som om allt du säger är en absolut sanning och gäller för allt och alla.

Så är det inte och det syns bla. på SL tävlingar där man kan se så gott som en stil per person.

apfel
2012-09-06, 16:49
Lowbar bör i teorin tillåta mer vikter för att det ger en fördelaktigare hävstångseffekt jämfört med highbar. Sen verkar dem flesta här inse att det inte stämmer i alla fall men fysiken säger alltså att lowbar är bättre.

Sen det här med att lägga stången på "kuddarna", då avses trapezius visst? men man "ska" la placera stången just under "the spine of the scapulae" alltså benet som sticker ut av skuldrorna. där finns inga "kuddar" då trapezius bildar "kuddarna" högre upp.

nu blev det lite luddigt men den som har tänkt kritisera eller vill veta mer kan se MINST de första 3 minuterna av den här filmen(rippitoe pratar om low-bar fördelar och placering på ryggen):
http://vimeo.com/30763907

blondyz
2012-09-06, 17:10
Sen det här med att lägga stången på "kuddarna", då avses trapezius visst? men man "ska" la placera stången just under "the spine of the scapulae" alltså benet som sticker ut av skuldrorna. där finns inga "kuddar" då trapezius bildar "kuddarna" högre upp.



Mja, längst ut mot stångens ändar är där inga "kuddar", under mittdelen av stången trycks ryggmuskulatur ihop och längst ut vilar stången ovanpå bakre delts. Så fattar jag det från filmen iaf.

apfel
2012-09-06, 17:39
Mja, längst ut mot stångens ändar är där inga "kuddar", under mittdelen av stången trycks ryggmuskulatur ihop och längst ut vilar stången ovanpå bakre delts. Så fattar jag det från filmen iaf.
jag har för mig att då folk pratar om kuddar eller hyllor så pratar dem om övre trapezius. men det spelar egentligen ingen roll då svaret till TS fråga är ja, utan att ha speciellt utvecklad ryggmuskulatur kan man böja med lowbar position.

Rabiat
2012-09-06, 17:45
jag har för mig att då folk pratar om kuddar eller hyllor så pratar dem om övre trapezius. men det spelar egentligen ingen roll då svaret till TS fråga är ja, utan att ha speciellt utvecklad ryggmuskulatur kan man böja med lowbar position.

Det smala greppet bildar kuddarna vi pratar om då "axelmuskeln" (heter den bakre deltodius?) pressas ihop. Alla får dom såvitt jag sett...

apfel
2012-09-06, 17:46
Det smala greppet bildar kuddarna vi pratar om då "axelmuskeln" (heter den bakre deltodius?) pressas ihop. Alla får dom såvitt jag sett...
då pratar vi inte om samma kuddar.

Rabiat
2012-09-06, 17:56
då pratar vi inte om samma kuddar.

Stången hamnar precis under trapezius, ovanpå dom jag pratar om. Om jag inte blandat ihop namnen :)

apfel
2012-09-06, 18:03
http://imageshack.us/photo/my-images/801/scapulae.gif/
där, alt. lite lägre bör stången ligga enligt rippitoe och videon jag länkade

Rabiat
2012-09-06, 18:08
http://imageshack.us/photo/my-images/801/scapulae.gif/
där, alt. lite lägre bör stången ligga enligt rippitoe och videon jag länkade

Ja precis. Nu är ju inte bakre delts (jag googlade, den hette så :P) utritade på bilden, men när du greppar smalt och håller raka handleder kommer dom bilda en liten kudde där, och det är på den man lägger stången för att kunna hålla den stabilt.

aijou
2012-09-06, 19:07
Precis där har jag stången och mina trapezius billdar "kuddar" mellan skulderbladen när de pressas ihop. Jag finner inte detta speciellt konstigt, då M. trapezius sträcker sig hela vägen från "nackknölen" på kranium ända ner till den nedersta bröstkotan.

Edit: Även bakre deltoideus hjälper ju till att stabilisera stången som Rabiat skrev.

apfel
2012-09-06, 19:39
då är jag med på vad ni menar :D trodde hela tiden det var övre trapezius som folk snackade om och det är ju ganska konstigt att säga att man ska lägga stången där i en lowbar-böj *rolleyes*

Hoppas TS fått några svar iallafall.

MtotheM
2012-09-07, 00:00
Lowbar bör i teorin tillåta mer vikter för att det ger en fördelaktigare hävstångseffekt jämfört med highbar. Sen verkar dem flesta här inse att det inte stämmer i alla fall men fysiken säger alltså att lowbar är bättre.

I vilken del av kroppen uppstår denna fördelaktigare hävstångseffekt?

Tänk på att vinkeln inte är statisk utan anpassas för att placera masscentrum ovan foten. Alltså mindre vinkel i high-bar och större i low-bar.

Rabiat
2012-09-07, 00:41
I vilken del av kroppen uppstår denna fördelaktigare hävstångseffekt?

Tänk på att vinkeln inte är statisk utan anpassas för att placera masscentrum ovan foten. Alltså mindre vinkel i high-bar och större i low-bar.

Jag skulle inte kalla det "hävstångseffekt", men den flackare knävinkeln gör att hamsen rekryteras under hela rörelsen, vilket inte sker i high bar. Det är betydligt lättare att komma upp ur hålet när hamsen redan arbetar.

apfel
2012-09-07, 04:46
I vilken del av kroppen uppstår denna fördelaktigare hävstångseffekt?

Tänk på att vinkeln inte är statisk utan anpassas för att placera masscentrum ovan foten. Alltså mindre vinkel i high-bar och större i low-bar.
Det är bland annat den mindre vinkeln som tillåter mer vikt.. om du nu är fysiknörd kan du titta på denna: http://imageshack.us/photo/my-images/38/squatpositiontorquecomp.png/

MtotheM
2012-09-07, 13:52
Jag skulle inte kalla det "hävstångseffekt", men den flackare knävinkeln gör att hamsen rekryteras under hela rörelsen, vilket inte sker i high bar. Det är betydligt lättare att komma upp ur hålet när hamsen redan arbetar.
Knävinkeln blir likadan förutsatt att man går ner lika djupt. Det som skiljer sig är vinkeln mellan ryggen och marken.

Det är bland annat den mindre vinkeln som tillåter mer vikt.. om du nu är fysiknörd kan du titta på denna: http://imageshack.us/photo/my-images/38/squatpositiontorquecomp.png/
Fast på den bilden står det ju att momentet blir större i en low-bar trotts kortare hävarm.

Så vad i den bilden ska tyda på att mindre vinkel tillåter mer vikt ser jag inte.

mikaelj
2012-09-07, 14:00
Provade lowbar idag denna tråd till ära.
Har aldrig böjt så tidigare så något blev säkert fel. Tänkte låna tråden till lägga upp två av seten för feedback.

hMUNG7ZPPZM

Djupet är tveksamt på några reps, hade svårt att känna hur pass djupt jag var.

Fixa din rörlighet i fotled och ljumskar.

Rabiat
2012-09-07, 17:08
Knävinkeln blir likadan förutsatt att man går ner lika djupt. Det som skiljer sig är vinkeln mellan ryggen och marken.


Erm ja :) Hur som helst aktiveras vad nu posterior chain kallas på svenska mer under hela rörelsen, och hamsen är med även i i bottenläget vilket gör det lättare att komma upp.

Määng
2012-09-07, 17:21
Fixa din rörlighet i fotled och ljumskar.

Aiight! Vad i mitt lyft är det som gör att du märker av stelhet?

MtotheM
2012-09-07, 17:24
Erm ja :) Hur som helst aktiveras vad nu posterior chain kallas på svenska mer under hela rörelsen, och hamsen är med även i i bottenläget vilket gör det lättare att komma upp.

Källa på det? Och varför skulle hamsen aktiveras mer?

Rabiat
2012-09-07, 17:34
Källa på det? Och varför skulle hamsen aktiveras mer?

Det här (http://70sbig.com/blog/2012/01/low-bar-vs-high-bar-squatting/) är inte direkt BMJ, men förklarar det hela på ett mycket bättre vis. Sen sammanfattar han det på ett väldigt bra vis; "The verdict? It doesn't fucking matter." ;)

MtotheM
2012-09-07, 18:15
Hursom så tror jag inte det finns kvalitativa studier i ämnet (endast teorier som i artikeln). Jag säger bara så här: Känn efter vad som passar dig, och kör vidare på det som känns bäst.

Rabiat
2012-09-07, 18:28
Hursom så tror jag inte det finns kvalitativa studier i ämnet (endast teorier som i artikeln). Jag säger bara så här: Känn efter vad som passar dig, och kör vidare på det som känns bäst.

Jag håller helt med. Mitt mål är inte att tävla i styrkelyft eller tynglyftning. Mitt mål är att bli stark i hela kroppen för att jag tycker det är kul att vara stark, och jag känner att jag kan lyfta tyngre med low-bar, och då tror jag att jag kommer bli starkare. Andra kan ha andra mål, eller tycka det är svårt med low-bar eller vad som helst, och då får dom bättre resultat med high-bar.

mikaelj
2012-09-08, 21:04
Aiight! Vad i mitt lyft är det som gör att du märker av stelhet?

För att du ser ut som en backhoppare, utan att ens nå godkänt djup.

Ristretto
2012-09-08, 22:42
Fixa din rörlighet i fotled och ljumskar.

På vilket sätt indikerar dessa lyft stelhet i ljumskar?

mikaelj
2012-09-08, 22:53
På vilket sätt indikerar dessa lyft stelhet i ljumskar?

Jag är osäker på exakt varför, men alla som är stela i höftböjare/ljumskar ser ut så när de böjer. Extra tydligt på löpare och simmare.

Kanske har att göra med att just de musklerna måste ha tillräcklig rörlighet för att nå under parallellt?

Sedan har det säkert med diverse benlängder också. Men det allra vanligaste är förkortade ljumskar/höftböjare.

Määng
2012-09-09, 08:22
För att du ser ut som en backhoppare, utan att ens nå godkänt djup.

Jag kan hålla ryggen betydligt rakare och nå godkänt djup. Jag fick bara för mig att det var så där man skulle göra. Kan filma på tisdag igen så får vi se.

Rabiat
2012-09-09, 09:12
Jag kan hålla ryggen betydligt rakare och nå godkänt djup. Jag fick bara för mig att det var så där man skulle göra. Kan filma på tisdag igen så får vi se.

Du har en något spetsigare höftvinkel för att du håller stången över mitten av foten, det ser ut som den hamnar mycket längre fram där :)

bearwolf
2012-09-09, 12:04
Jag har alltid böjt med low bar. Bytte till high bar för ett tag sen ett bra pass och ökade mittt pb dugligt.
Detta beror mest på att jag är så jävla tjock så när det blir för tungt med low bar shiftar min tyngdpunkt framåt och jag kan aldrig hålla uppe min överkropp :D

mikaelj
2012-09-09, 12:25
Jag kan hålla ryggen betydligt rakare och nå godkänt djup. Jag fick bara för mig att det var så där man skulle göra. Kan filma på tisdag igen så får vi se.

Gör en böj med godkänt djup där du böjer ryggen max 45 grader från lodrät.

Rabiat
2012-09-09, 12:47
Gör en böj med godkänt djup där du böjer ryggen max 45 grader från lodrät.

Nja... Gör en till bottenläge med låst rygg och jämnvikt :)

mikaelj
2012-09-09, 12:57
Nja... Gör en till bottenläge med låst rygg och jämnvikt :)

Självklart skall ryggen vara rak, men det är inget som helst fel att luta ryggen upp till ca 45 grader.

Rabiat
2012-09-09, 13:21
Självklart skall ryggen vara rak, men det är inget som helst fel att luta ryggen upp till ca 45 grader.

Nej men det jag menar är att höftvinkeln blir vad den blir när man har rak rygg och stången rakt över mitten av foten.

Määng
2012-09-09, 13:42
Och hur vet jag att stången ligger rakt över foten?

Rabiat
2012-09-09, 13:50
Och hur vet jag att stången ligger rakt över foten?

Helt säker kan du bara vara om du har någon bredvid som kollar, annars gäller det att ta det lugnt och känna efter så vikten är jämt fördelad över foten och du är i balans.

Määng
2012-09-10, 13:18
Bestämde mig för att köra några lätta böjset idag så jag filmade. Jag verkar ha en ganska fet buttwink (om det är så det heter) har inte tänkt på det förut.
Körde ett set highbar också för jämförelsens skull.

CE8aTK6eK5k

Rabiat
2012-09-10, 13:37
Bestämde mig för att köra några lätta böjset idag så jag filmade. Jag verkar ha en ganska fet buttwink (om det är så det heter) har inte tänkt på det förut.
Körde ett set highbar också för jämförelsens skull.

CE8aTK6eK5k

Lås ryggen människa, lite buktryck också tack :) Det där med att fästa blicken högt är ett otyg som lever kvar och gör det svårare att ha korrekt form. Blicka i golvet 1.5 meter framför dig, precis som du skulle gjort om du bara böjde utan stång så kommer det bli enklare att hålla bålen stel och pressa ut knäna.

aijou
2012-09-10, 13:44
Det där med att fästa blicken högt är ett otyg som lever kvar och gör det svårare att ha korrekt form. Blicka i golvet 1.5 meter framför dig, precis som du skulle gjort om du bara böjde utan stång så kommer det bli enklare att hålla bålen stel och pressa ut knäna.

Varför skulle det vara dåligt att hålla blicken högt (så länge man inte överdriver)?. Jag finner det mycket lättare att hålla ryggen tight när man håller hög blick genom hela lyftet. Men om du har någon bra anledning till att det skulle vara dåligt så får du gärna förklara det för mig.

Herman H
2012-09-10, 14:04
Jag är en ganska storväxt fluffis med ett jobb som automatiskt gör axlarna stora och stela plus att jag i arvsanlagen har frammåtroterande axlar, detta i kombination gör att böj med lågt placerad stång blir nästan helt uteslutet men det känns absolut skillnad i spänningen i ryggen med låg stång, till det bättre alltså. Jag har dock alltid böjt tyngre vikter och med mycket bättre teknik och explosivitet med stången högt upp och ryggen näst intill helt rak, typ OL-böjar.
Sambon har envisats med låg stång i princip sen hon började träna, detta ändrades dock under ett träningsläger på Lund TK där hon fick rådet att flytta upp stången eftersom hennes vinklar inte blir så bra med låg stång och nu böjer hon betydligt mer än tidigare och har nästan helt slutat vinka med röven i bottenläget.

Det är så himla olika vilket man trivs med och vilket som är rätt för just din fysik.

Rabiat
2012-09-10, 14:13
Varför skulle det vara dåligt att hålla blicken högt (så länge man inte överdriver)?. Jag finner det mycket lättare att hålla ryggen tight när man håller hög blick genom hela lyftet. Men om du har någon bra anledning till att det skulle vara dåligt så får du gärna förklara det för mig.

Med "låg" blick, dvs neutral nacke, är det lättare att komma ner i korrekt position utan något som putar iväg åt något håll, det är lättare att driva höften rakt upp istället för lite framåt, och det är lägre skaderisk då du inte sträcker nacken bakåt samtidigt som du lägger tunga grejer på trapezius. Det sistnämnda är huvudorsaken till att jag tycker man inte ska titta uppåt, men de förstnämnda grejerna minskar olycksrisken och tillåter högre vikt genom bättre teknik och därigenom bättre muskelrekrytering.

aijou
2012-09-10, 14:37
Med "låg" blick, dvs neutral nacke, är det lättare att komma ner i korrekt position utan något som putar iväg åt något håll, det är lättare att driva höften rakt upp istället för lite framåt, och det är lägre skaderisk då du inte sträcker nacken bakåt samtidigt som du lägger tunga grejer på trapezius. Det sistnämnda är huvudorsaken till att jag tycker man inte ska titta uppåt, men de förstnämnda grejerna minskar olycksrisken och tillåter högre vikt genom bättre teknik och därigenom bättre muskelrekrytering.

Hmm.. Jag säger inte att du har fel. Men jag är inte heller helt övertygad att du har rätt. ;)

Det finns väldigt många som förespråkar en lite högre blick än neutralt och jag är inte säker på att jag skulle avfärda dem så lätt.

Jag upplever som sagt att det hjälper till att hålla ryggen tight så att den inte faller frammåt vid tunga vikter.

Jag kan tillägga att jag började böja med neutral/låg blick men bytte senare till en lite högre position med huvudet i samband med att jag såg över min övriga teknik. Jag upplever att jag har böjt bättre sedan dess.

När jag menar högre blick så menar jag alltså det som de beskriver i serien "So you think you can squat (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/)". Jag menar inte att man ska böja bak huvudet så mycket man kan och titta i taket.

Rabiat
2012-09-10, 14:39
Hmm.. Jag säger inte att du har fel. Men jag är inte heller helt övertygad att du har rätt. ;)

Det finns väldigt många som förespråkar en lite högre blick än neutralt och jag är inte säker på att jag skulle avfärda dem så lätt.

Jag upplever som sagt att det hjälper till att hålla ryggen tight så att den inte faller frammåt vid tunga vikter.

Jag kan tillägga att jag började böja med neutral/låg blick men bytte senare till en lite högre position med huvudet i samband med att jag såg över min övriga teknik. Jag upplever att jag har böjt bättre sedan dess.

När jag menar högre blick så menar jag alltså det som de beskriver i serien "So you think you can squat (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/)". Jag menar inte att man ska böja bak huvudet så mycket man kan och titta i taket.

Tror du Rippetoe har rätt då? :)

Eye gaze direction plays an important part in this process of driving the hips, and it is introduced even before the bar becomes part of the squat. Looking up at the ceiling when squatting has so many detrimental effects on proper technique that it is absolutely amazing that so many people still advise their lifters to do it. It interferes with the correct bottom position, with hip drive out of the bottom, and with correct chest position. It changes the focal point from a close, manageable spot to one that is farther away. And the neck position that results from looking at the ceiling is inherently unsafe: to place the cervical spine in extreme overextension and then to place a heavy weight on the trapezius muscles directly underneath it is, at best, imprudent. The normal anatomical position for the cervical spine is the preferred position when the weights get heavy.

pezrulezhaakon
2012-09-10, 14:40
Man kan ha hög blick men neutral nacke och alla kombinationer däremellan.....

Rabiat
2012-09-10, 14:42
Man kan ha hög blick men neutral nacke och alla kombinationer däremellan.....

Javisst, men det vi pratar om (såvitt jag förstått) är att vrida hela huvudet uppåt för att det ska göra det enklare att stabilisera ryggen så man inte krummar.

pezrulezhaakon
2012-09-10, 14:45
Rabiat

Ja, det kan vara enklare, men inte att rekommendera. Bättre att man lär sig stabilisera ryggen från början.

Rabiat
2012-09-10, 14:45
Rabiat

Ja, det kan vara enklare, men inte att rekommendera. Bättre att man lär sig stabilisera ryggen från början.

My point exactly ;)

aijou
2012-09-10, 14:47
När jag menar högre blick så menar jag alltså det som de beskriver i serien "So you think you can squat (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/)". Jag menar inte att man ska böja bak huvudet så mycket man kan och titta i taket.

Tror du Rippetoe har rätt då? :)
Eye gaze direction plays an important part in this process of driving the hips, and it is introduced even before the bar becomes part of the squat. Looking up at the ceiling when squatting has so many detrimental effects on proper technique that it is absolutely amazing that so many people still advise their lifters to do it. It interferes with the correct bottom position, with hip drive out of the bottom, and with correct chest position. It changes the focal point from a close, manageable spot to one that is farther away. And the neck position that results from looking at the ceiling is inherently unsafe: to place the cervical spine in extreme overextension and then to place a heavy weight on the trapezius muscles directly underneath it is, at best, imprudent. The normal anatomical position for the cervical spine is the preferred position when the weights get heavy.

Nu läste du nog inte riktigt vad jag skrev. :)

andeem
2012-09-10, 14:48
Tror du Rippetoe har rätt då? :)Lägg framför allt märke till avsnittet om böjningen i nacken. Kraftigt bakåtböjd nacke kan orsaka buktande diskar vilket i sin tur kan ge en hel massa problem. Enligt en av mina sjukgymnaster i alla fall.

Jag har blivit instruerad att hålla huvudet rakt i förhållande till ryggen. Blicken hamnar i golvet, några meter fram i knäböj och lite närmare i marklyft.

Rabiat
2012-09-10, 14:48
Nu läste du nog inte riktigt vad jag skrev. :)

Jodå, jag vet att du inte tittar upp i taket, men han förespråkar också att man ska titta i golvet just för att få motsatt effekt, det är bara lite mer utspritt i boken och inte lika lätt att citera :)

Rabiat
2012-09-10, 14:49
Lägg framför allt märke till avsnittet om böjningen i nacken. Kraftigt bakåtböjd nacke kan orsaka buktande diskar vilket i sin tur kan ge en hel massa problem. Enligt en av mina sjukgymnaster i alla fall.

Jag har blivit instruerad att hålla huvudet rakt i förhållande till ryggen. Blicken hamnar i golvet, några meter fram i knäböj och lite närmare i marklyft.

Ja, det är helt rätt.

aijou
2012-09-10, 14:56
Som sagt så har jag aldrig skrivit något om kraftigt bakåtböjd nacke.

Men visst. Det kan vara så att jag har fel i det här fallet. Jag är som sagt ingen expert. Det kanske kan vara värt att ta hänsyn till det ni skriver och tänka om litegrann för min del.

Jag är inte den som är den. Kan jag utveckla min teknik till det bättre så gör jag gärna det. :D

Matsa
2012-09-10, 14:58
Nu är nog knäböj bland det sista jag ska ge någon råd i men jag måste ändå säga att jag tror att man gör sig själv en otjänst om man bara lyssnar på Rippetoe i det här fallet. Han tycks onödigt partisk gentemot en enda böjstil. Blicken i golvet funkar för vissa och blicken högt för andra, det beror nog lite på vad man behöver komma tillrätta med. För vissa kanske det rentav är bäst att börja med blicken i golvet och avsluta med blicken högt...

Nåja, jag är som sagt inget vidare på böj så istället citerar jag någon som var en ganska duktig knäböjare. Kåre Lundgren:

Från det att du trycker av stången ska du ALDRIG sänka blicken förrän hela knäböjen är avklarad!

Från den här tråden, läs den gärna: http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=2078156

Edit: Med detta menar jag inte att det måste vara fel att titta ned i golvet, men jag vill lyfta fram att det finns olika skolor och det finns mycket duktiga förespråkare för bägge alternativen.

pezrulezhaakon
2012-09-10, 15:07
andeem

Varför måste du ha din blick i golvet?

Matsa
2012-09-10, 15:10
Från den här tråden, läs den gärna: http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=2078156

Fel länk, här är den rätta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2078156#post2078156

Rabiat
2012-09-10, 15:20
Fel länk, här är den rätta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2078156#post2078156

Det han skriver är att man inte ska böja "ner" huvudet, och det stämmer ju också. Ryggvinkeln gör att du tittar i golvet i bottenläget med neutral nacke, och det är den neutrala nacken som är det viktiga :)

aijou
2012-09-10, 15:21
Fel länk, här är den rätta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2078156#post2078156

Tack för det! Kåre Lundgren går före Rippetoe alla dagar i veckan om du frågar mig.

Mycket bra läsning. *hug*

Rabiat
2012-09-10, 15:23
Tack för det! Kåre Lundgren går före Rippetoe alla dagar i veckan om du frågar mig.

Mycket bra läsning. *hug*

Missa inte det jag skrev precis före bara ;)

Ladugårdsdörr
2012-09-10, 15:33
"Buttwinken" då? Jag blir inte klok på om den är extremt farlig och till varje pris ska undvikas eller om man faktiskt kan tolerera en liten vinkning i trakterna runt godkänt SL-djup? Buden är som vanligt många här på internätet.

Matsa
2012-09-10, 15:37
Det han skriver är att man inte ska böja "ner" huvudet, och det stämmer ju också. Ryggvinkeln gör att du tittar i golvet i bottenläget med neutral nacke, och det är den neutrala nacken som är det viktiga :)

Har du läst hela texten?

Gör dig gradvis allt hårdare under stången i ställningen tills du är enormt uppspänd, fäst blicken högt upp, ta ett rejält andetag och res dig rakt upp.

Utöver det skriver han ett flertal gånger att man inte ska ha blicken för lågt.

Den bäste att lyssna på är förmodligen den vars filosofi stämmer överens med den stil som passar en bäst. Om du böjer bra med lowbar så lyssna då på Rippetoe och böj med blicken lågt, om highbar funkar bättre så kanske det är bättre att lyssna på t.ex Kåre?

aijou
2012-09-10, 15:43
Det han skriver är att man inte ska böja "ner" huvudet, och det stämmer ju också. Ryggvinkeln gör att du tittar i golvet i bottenläget med neutral nacke, och det är den neutrala nacken som är det viktiga :)

Missa inte det jag skrev precis före bara ;)

Med all respekt så tror jag inte att det var det han menade utan att du tolkar det så för att det är vad du själv har fått lära dig. Jag säger inte hur du ska böja eller att du gör fel, men jag kommer köra som jag har lärt mig då jag upplever att jag böjer bättre på det sättet. Och återigen så handlar det inte om någon onaturlig bakåt böjning i nacken. Utan bara att fästa blicken något högre upp.

Återigen så finns det väldigt många duktiga styrkelyftare som gör på det sättet (och jag vet att detta inte nödvändigtvis betyder att det automatiskt är rätt). Men jag kommer nog köra på det tills jag får en bra anledning att sluta.

Jag skriver absolut inte det här för att bevisa att du eller någon annan har fel. Jag tycker att det har varit en bra diskusion som har hållit god ton rakt igenom och det tackar jag för. :)

Edit: Ta gärna en titt på So ypou think you can squat (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/) också om det är oklart vad jag menar.

Rabiat
2012-09-10, 15:47
"Buttwinken" då? Jag blir inte klok på om den är extremt farlig och till varje pris ska undvikas eller om man faktiskt kan tolerera en liten vinkning i trakterna runt godkänt SL-djup? Buden är som vanligt många här på internätet.

Den är farligare än när rumpan gömmer sig, och beror oftast på att man inte lyckas rekrytera magnusklerna tillräckligt. Många tror att det har något med erektor-musklerna att göra, och då lyckas dom inte fixa det :)

Rabiat
2012-09-10, 15:50
Med all respekt så tror jag inte att det var det han menade utan att du tolkar det så för att det är vad du själv har fått lära dig. Jag säger inte hur du ska böja eller att du gör fel, men jag kommer köra som jag har lärt mig då jag upplever att jag böjer bättre på det sättet. Och återigen så handlar det inte om någon onaturlig bakåt böjning i nacken. Utan bara att fästa blicken något högre upp.

Återigen så finns det väldigt många duktiga styrkelyftare som gör på det sättet (och jag vet att detta inte nödvändigtvis betyder att det automatiskt är rätt). Men jag kommer nog köra på det tills jag får en bra anledning att sluta.

Jag skriver absolut inte det här för att bevisa att du eller någon annan har fel. Jag tycker att det har varit en bra diskusion som har hållit god ton rakt igenom och det tackar jag för. :)

Edit: Ta gärna en titt på So ypou think you can squat (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-squat-parts-1-5/) också om det är oklart vad jag menar.

Jag har sett den, därför jag förstår att du inte tittar i taket :) Jag tror inte den lilla höjningen är farlig, men jag tror det är svårare att inte låta rumpan fara iväg. MEN, har du bra teknik ändå så är det ju faktiskt inte fel.

andeem
2012-09-10, 16:45
andeem

Varför måste du ha din blick i golvet?Jag måste inte, men det gör det lättare att få nacken neutral. Höjer jag blicken tenderar jag att luta huvudet bakåt.

Brick
2012-09-10, 19:09
Jag testade low bar för första gången häromdagen. Jag trodde innan att det inte skulle fungera så bra för att jag hade fått för mig att man var tvungen att ha en rejäl rygg att stödja stången mot men det gick ju hur bra som helst trots att jag är ganska tunn. Tog som mest 100 kg, och då var mitt tidigare max på 87,5 med high bar.

Det enda jag är lite missnöjd över är att det uppstod smärta i axlarna då armarna blev tvungna att stretchas mer bakåt än vid high bar som jag är van med. Nån som har erfarenhet av detta och kanske en lösning? Ska jag bara nöta på tills jag blir van eller kanske hålla armarna bredare med avkall på en så tajt rygg som möjligt?

Määng
2012-09-10, 19:20
Jag testade low bar för första gången häromdagen. Jag trodde innan att det inte skulle fungera så bra för att jag hade fått för mig att man var tvungen att ha en rejäl rygg att stödja stången mot men det gick ju hur bra som helst trots att jag är ganska tunn. Tog som mest 100 kg, och då var mitt tidigare max på 87,5 med high bar.

Det enda jag är lite missnöjd över är att det uppstod smärta i axlarna då armarna blev tvungna att stretchas mer bakåt än vid high bar som jag är van med. Nån som har erfarenhet av detta och kanske en lösning? Ska jag bara nöta på tills jag blir van eller kanske hålla armarna bredare med avkall på en så tajt rygg som möjligt?

Var samma för mig. Var tvungen hålla handlederna mot stången istället för att ha händerna runt stången.

andeem
2012-09-11, 07:44
Det enda jag är lite missnöjd över är att det uppstod smärta i axlarna då armarna blev tvungna att stretchas mer bakåt än vid high bar som jag är van med. Nån som har erfarenhet av detta och kanske en lösning? Ska jag bara nöta på tills jag blir van eller kanske hålla armarna bredare med avkall på en så tajt rygg som möjligt?Jag har samma problem och har kommit en bit på väg efter några månader med daglig rörlighetsträning. En rejäl uppvärmning av axlarna hjälper också. Flera set med shoulder dislocations och face pulls till exempel.

Ristretto
2012-09-11, 07:49
Vart i axlarna uppstår smärtan?

Rabiat
2012-09-11, 09:09
Var samma för mig. Var tvungen hålla handlederna mot stången istället för att ha händerna runt stången.

Händerna ska inte runt stången, dom ska ligga ovanpå. Har du händerna runt stången kommer du belasta handled, armbågar och till viss del axlar, och få ont.

Gör shoulder dislocations varje dag så får ni snabbt upp rörligheten.

frassekatt
2012-09-11, 09:12
Den är farligare än när rumpan gömmer sig, och beror oftast på att man inte lyckas rekrytera magnusklerna tillräckligt. Många tror att det har något med erektor-musklerna att göra, och då lyckas dom inte fixa det :)
Har du lust att utveckla dig lite mer? Jag har lyckats skrämma upp mig själv till gränsen till paranoia just över "rumpvinklingen" när jag böjer.
MVH
F

Rabiat
2012-09-11, 10:02
Har du lust att utveckla dig lite mer? Jag har lyckats skrämma upp mig själv till gränsen till paranoia just över "rumpvinklingen" när jag böjer.
MVH
F

Redan i toppläget behöver du ta ett djupt andetag, spänna ut magmusklerna rejält och låsa ryggen. Erektor-musklerna i ryggen ska hindra att rumpan gömmer sig under kroppen, och magmusklerna ska hindra att den kommer ut och vinkar. Är den ute och vinkar hänger magmusklerna inte riktigt med, och oftast verkar det beror på att man inte tagit ett djupt andetag och byggt upp buktrycket, eller att man andas ut när man är nere. Behåll luften och spänningen hela repetitionen.

Mart|n
2012-09-11, 10:11
Händerna ska inte runt stången, dom ska ligga ovanpå. Har du händerna runt stången kommer du belasta handled, armbågar och till viss del axlar, och få ont.

Gör shoulder dislocations varje dag så får ni snabbt upp rörligheten.

Vadå ligga ovanpå?

rooz
2012-09-11, 10:19
Vadå ligga ovanpå?

+1.

Teh fuck!

Kalliban
2012-09-11, 10:22
Armarna ska fungera som "klämmor" och klämma fast stången mot ryggen. Man kan alltså hålla stången under händerna men använda falskt grepp. Håller man händerna "runt" stången så blir det lätt att man håller uppe stången med armarna vilket inte är så bra för axlar osv. Stången ska ligga på ryggen, inte i händerna.

Rabiat
2012-09-11, 10:56
Armarna ska fungera som "klämmor" och klämma fast stången mot ryggen. Man kan alltså hålla stången under händerna men använda falskt grepp. Håller man händerna "runt" stången så blir det lätt att man håller uppe stången med armarna vilket inte är så bra för axlar osv. Stången ska ligga på ryggen, inte i händerna.

Exakt. Har man tummen under KOMMER man ta en del av vikten med handled och armbågar, och det är inte hälsosamt :)

Hela tummen ovanpå och raka handleder. Då mår ni bäst.

Loke
2012-09-11, 11:38
Exakt. Har man tummen under KOMMER man ta en del av vikten med handled och armbågar, och det är inte hälsosamt :)

Hela tummen ovanpå och raka handleder. Då mår ni bäst.

Nu böjer jag med stången högt på ryggen, så det är kanske inte relevant för den här tråden, men jag kan säga att jag har för vana att lägga en hyffsad del av stångens vikt i händerna. Jag tycker inte jag får tillräckligt med "tryck" i kroppen annars (kanske psykologiskt, vad vet jag). Känner inga problem i axlarna av böjen.

Se inte detta som ett råd, utan mer som en erfarenhet/tanke. Är det vanligt att folk får problem av detta?

Rabiat
2012-09-11, 11:41
Nu böjer jag med stången högt på ryggen, så det är kanske inte relevant för den här tråden, men jag kan säga att jag har för vana att lägga en hyffsad del av stångens vikt i händerna. Jag tycker inte jag får tillräckligt med "tryck" i kroppen annars (kanske psykologiskt, vad vet jag). Känner inga problem i axlarna av böjen.

Se inte detta som ett råd, utan mer som en erfarenhet/tanke. Är det vanligt att folk får problem av detta?

Oavsett var du har stången ska armarna inte bära något av vikten. Dels är det lätt att utförandet blir lidande, och dels är det väldigt dåligt för handlederna och armbågarna. Du kan få tennisarm, typ :)

Edit: Jag ska sluta skriva att allt är "väldigt" dåligt eller "väldigt" bra. Du dör inte av komprimerade leder, men "väldigt" får stå kvar där uppe för den här gången...

Zizou
2012-09-11, 11:42
Oavsett var du har stången ska armarna inte bära något av vikten. Dels är det lätt att utförandet blir lidande, och dels är det väldigt dåligt för handlederna och armbågarna. Du kan få tennisarm, typ :)

Då kan han äntligen fullfölja sin barndomsdröm och bli en stor tennisstjärna.

Mart|n
2012-09-11, 11:42
Armarna ska fungera som "klämmor" och klämma fast stången mot ryggen. Man kan alltså hålla stången under händerna men använda falskt grepp. Håller man händerna "runt" stången så blir det lätt att man håller uppe stången med armarna vilket inte är så bra för axlar osv. Stången ska ligga på ryggen, inte i händerna.

Min erfarenhet av det ni beskriver är framförallt att handleden kommer i en något bättre position.
Axlar och armbågar behöver inte bli påverkade av tummen/handens position. Det är betydligt större chans att man får problem med dom om man böjer med stången extremt lågt. Men det beror säkerligen då på att man inte har någon "hylla" att placera stången på.

En nackdel jag har upplevt med att böja på det sättet ni beskriver är att stången lättare börja rulla.


Exakt. Har man tummen under KOMMER man ta en del av vikten med handled och armbågar, och det är inte hälsosamt :)

Hela tummen ovanpå och raka handleder. Då mår ni bäst.

Jag hade föredragit att du inte slänger ur dig en massa "tvärsäkra" uttalanden konstant... Även om man har tummen på samma sida som fingrarna och "raka" handleder så kommer det fortfarande att belasta handleder, armbågar o.s.v.

Rabiat
2012-09-11, 11:44
Min erfarenhet av det ni beskriver är framförallt att handleden kommer i en något bättre position.
Axlar och armbågar behöver inte bli påverkade av tummen/handens position. Det är betydligt större chans att man får problem med dom om man böjer med stången extremt lågt. Men det beror säkerligen då på att man inte har någon "hylla" att placera stången på.

En nackdel jag har upplevt med att böja på det sättet ni beskriver är att stången lättare börja rulla.




Jag hade föredragit att du inte slänger ur dig en massa "tvärsäkra" uttalanden konstant... Även om man har tummen på samma sida som fingrarna och "raka" handleder så kommer det fortfarande att belasta handleder, armbågar o.s.v.

Belastas ja, men inte komprimeras. Jag kan med 100% säkerhet säga att har du handleden under stången kommer den komprimeras.

Mart|n
2012-09-11, 11:47
Belastas ja, men inte komprimeras. Jag kan med 100% säkerhet säga att har du handleden under stången kommer den komprimeras.

Jag förstår inte riktigt problemet.

Rabiat
2012-09-11, 11:50
Jag förstår inte riktigt problemet.

Det är inte särskilt hälsosamt för dorsalflexerade handleder att komprimeras.

Mart|n
2012-09-11, 11:54
Det är inte särskilt hälsosamt för dorsalflexerade handleder att komprimeras.

Jag förmodar att du bänkar med raka handleder också?

Rabiat
2012-09-11, 12:00
Jag förmodar att du bänkar med raka handleder också?

Skillnaden är ett helt annat grepp där varje del av armen är i en helt annan position... Jag har inte kraftigt dorsalflexerade handleder med stången nära fingrarna.

Loke
2012-09-11, 12:24
Oavsett var du har stången ska armarna inte bära något av vikten. Dels är det lätt att utförandet blir lidande, och dels är det väldigt dåligt för handlederna och armbågarna. Du kan få tennisarm, typ :)

Edit: Jag ska sluta skriva att allt är "väldigt" dåligt eller "väldigt" bra. Du dör inte av komprimerade leder, men "väldigt" får stå kvar där uppe för den här gången...

Men som sagt, jag har gjort det man enligt dig inte ska och har inga problem.

Jag tror problemet beror på stelhet och att det kan uppkomma även för den som gör precis som du säger. För den som inte är stel tror jag därmot det är lugnt. Det är min teori. Sen är det klart att man säger till nybörjare att stången ska ligga på ryggen, men det är lite av en annan sak.

aijou
2012-09-11, 14:17
Rabiat: Hur kan du hela tiden vara så tvärsäker på din sak?

Du måste få upp ögonen för att mer än en teknik kan vara "rätt". Bara för att Rippetoe (eller någon annan för den delen) påstår något så betyder inte det att det är den ultimata sanningen.

Du ger dig in och kritiserar människor som har oändligt mycket mer erfarenhet om ämnet än vad du själv har (Jag menar inte mig själv nu. Jag är n00b) och du är hela tiden övertygad om att sättet som du har lärt dig är det enda som bör användas och att allt annat är farligt för alla. Du har ju blivit motbevisad ett antal gånger i olika trådar de senaste dagarna.

Jag tycker inte att det är något fel på teknikerna du förespråkar. Men det passar långt ifrån alla.

Du kanske skulle må bra av att visa lite ödmjukhet och sluta vara så trångsynt.

En liten observation bara. Jag skriver det inte för att vara otrevlig eller som ett påhopp mot dig. Jag hoppas inte att du tolkar det så.

Rabiat
2012-09-11, 15:22
Rabiat: Hur kan du hela tiden vara så tvärsäker på din sak?

Du måste få upp ögonen för att mer än en teknik kan vara "rätt". Bara för att Rippetoe (eller någon annan för den delen) påstår något så betyder inte det att det är den ultimata sanningen.

Du ger dig in och kritiserar människor som har oändligt mycket mer erfarenhet om ämnet än vad du själv har (Jag menar inte mig själv nu. Jag är n00b) och du är hela tiden övertygad om att sättet som du har lärt dig är det enda som bör användas och att allt annat är farligt för alla. Du har ju blivit motbevisad ett antal gånger i olika trådar de senaste dagarna.

Jag tycker inte att det är något fel på teknikerna du förespråkar. Men det passar långt ifrån alla.

Du kanske skulle må bra av att visa lite ödmjukhet och sluta vara så trångsynt.

En liten observation bara. Jag skriver det inte för att vara otrevlig eller som ett påhopp mot dig. Jag hoppas inte att du tolkar det så.

Alltså, jag tycker verkligen inte att jag är tvärsäker på allt. En del saker ÄR jag tvärsäker på, som att det är bättre att inte låta vikten komprimera handleden, att det är bra att trycka ut knäna både för att få bättre djup och för att man rekryterar fler muskler och att en mer horisontell rygg aktiverar hams i högre grad än en vertikal förutsatt att resten av formen är korrekt.

Däremot är jag rätt bra på att när tillfälle ges poängtera att man oftast inte skadar sig bara för att man har ett icke-optimalt utförande på någon enstaka detalj. Nu ges tillfället sällan (tror det har hänt typ tre gånger i den här tråden), för det är alltid "Nej du har fel, det är HELT OKEJ att bära stången på händerna, inget fel alls" på rak kollisionskurs med det jag skriver. Aldrig "Nej det är inte så jäkla bra, men jag tror inte det gör så himla mycket" eller något liknande.

Mycket annat är jag långt ifrån lika säker på, och jag har tom börjat braska om i princip varje sak bara för att ingen ska läsa det som jag ÄR säker på det. Det blir längre diskussioner om sakerna jag är säker på eftersom jag annars inte argumenterar emot, och då är det försvinner jag i bruset.

Så ja, jag har förståelse för att intrycket folk får är att jag är tvärsäker på allt, men det stämmer verkligen inte.

aijou
2012-09-11, 16:30
Alltså, jag tycker verkligen inte att jag är tvärsäker på allt. En del saker ÄR jag tvärsäker på, som att det är bättre att inte låta vikten komprimera handleden, att det är bra att trycka ut knäna både för att få bättre djup och för att man rekryterar fler muskler och att en mer horisontell rygg aktiverar hams i högre grad än en vertikal förutsatt att resten av formen är korrekt.

Lika säker som du var på att alla lyfter tyngre med low bar än med high bar om de har ett "korrekt" utförande? Eller lika säker som du var på att det är skadligt och innebär väldigt många nackdelar att inte titta ner i marken när man knäböjer?

Däremot är jag rätt bra på att när tillfälle ges poängtera att man oftast inte skadar sig bara för att man har ett icke-optimalt utförande på någon enstaka detalj. Nu ges tillfället sällan (tror det har hänt typ tre gånger i den här tråden), för det är alltid "Nej du har fel, det är HELT OKEJ att bära stången på händerna, inget fel alls" på rak kollisionskurs med det jag skriver. Aldrig "Nej det är inte så jäkla bra, men jag tror inte det gör så himla mycket" eller något liknande.

För det första så har jag inte sett någon som har svarat dig på det sättet som du beskriver. De flesta som har svarat har ifrågasatt varför det skulle vara så och gett sin syn på det hela. Ingen har heller påstått att man inte ska ha majoriteten av vikten på ryggen. Om du läser det fetmarkerade i citatet så låter det återigen som att du är övertygad om att sättet som du har lärt dig är "optimalt" och att man kan göra på andra sätt men att det egentligen är fel.

Mycket annat är jag långt ifrån lika säker på, och jag har tom börjat braska om i princip varje sak bara för att ingen ska läsa det som jag ÄR säker på det. Det blir längre diskussioner om sakerna jag är säker på eftersom jag annars inte argumenterar emot, och då är det försvinner jag i bruset.

Så ja, jag har förståelse för att intrycket folk får är att jag är tvärsäker på allt, men det stämmer verkligen inte.

Det kan vara jag som övertolkar det du skriver, men det kan kanske (som du skriver att du har börjat med) vara en idé att se över sättet som du formulerar dig på.

Återigen så vill jag poängtera att det inte är tekniken du förespråkar som är problemet, utan snarare att du får det att låta som att allt som du själv inte anser är optimalt för dig är fel för alla.

Som jag har förstått det så är du också en nybörjare, och det är absolut inget fel med det. Men ödmjukhet och öppenhet är egenskaper som är att föredra som nybörjare. Sen ska man såklart inte svälja allt folk skriver med hull och hår bara för att de har tränat längre.

Nu är vi ganska mycket off topic. Det är mitt fel och det ber jag om ursäkt för.

Matsa
2012-09-11, 16:57
Även om man har tummen på samma sida som fingrarna och "raka" handleder så kommer det fortfarande att belasta handleder, armbågar o.s.v.

Detta stämmer överens med mina erfarenheter. Om jag håller händerna ovanpå stången som "klämmor" så får jag ofta ont i underarmarna, ganska nära armbågen mot undersidan till. Jag misstänker att det uppstår en skjuvande belastning som mina armar inte gillar. Om jag dorsalflekterar för mycket så får jag ont på ett annat ställe istället (heh). Lösningen tycks vara ett mellanläge där jag dorsalflekterar lite lagom, då känner jag minst i underarmarna. Visst blir det fortfarande en kompressionsbelastning i handlederna men den är inte så jättestor och kroppen är oftast bättre konstruerad för att klara kompression än skjuvning.

Edit: Dessutom kommer armbågarna lätt för långt bak för min smak om jag har händerna ovanpå stången. Med lätt flekterade handleder kan jag få armbågarna mera under stången och då har jag lättare att brösta upp mig. Det tycks gynna mig ganska mycket.

Alfers
2012-09-11, 17:18
Jag löste problemet med ont i handlederna med att dra åt handelsstöd hårt så att det inte gick att vrida handleden och bara hade handen som stöd.
löste ju problemet tillfälligt, men sen när jag slutade använda dom så höll jag automatiskt tillräckligt rakt för att inte få ont.