handdator

Visa fullständig version : Rakhyvel - En djungel


strango
2012-09-05, 20:13
Hejsan!

Nu måste jag få lite hjälp att hitta i denna jungel av olika rakhyvlar. Notera att jag är helt grön på detta område.

Just nu använder jag mig av en apparat från Philips. Den har jag negativt att säga om, men nu har jag provat med hyvel en gång och är helt såld.

Fick förut en Gillette Fusion Phenom i någon reklamannons (eller vad man nu ska kalla det), men den gick till att raka mina mer intima delar.

Vad är skillnaden på en hyvel med batteri och en utan?

Vilken är det som gäller enligt just DIG?

Är det stor skillnad på olika hyvlar?

Det var frågeställningen, hoppas bara du har lust att svara

Mvh

sudoo
2012-09-05, 20:17
http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

sandstorm
2012-09-05, 20:17
Jag skaffade en safety razor och har inte tittat tillbaka sen dess. Funkat fantastiskt mycket bättre än alla sorters flerbladshyvlar! Sådana med batteri har jag inte gett mig på dock.
http://artofmanliness.com/2008/01/04/how-to-shave-like-your-grandpa/

Herr Oberst
2012-09-05, 20:17
Gissar på att det kommer tusen svar som säger att det är säkerhetshyvel som gäller. Självklart kommer dom ha rätt

*edit* Jepp, så blev det

rememberence
2012-09-05, 20:22
Har sagt det förut och säger det igen, rakkniv är det som gäller!

Ape3
2012-09-05, 20:35
För hög inlärningströskel med safety razor för min del. Är tillbaka på Gilette mach 3. Aldrig testat batteri. Nöjd som fasen med mach 3 + mothårsrakning = baby + rakning var tredje dag. :P

blondyz
2012-09-05, 20:35
Jag kör med Dovo Shavette, rakkniv med utbytbart blad. Bladen är bra, givetvis inte lika bra som en korrekt behandlad kniv av bra kvalitet, men absolut tillräckligt för både en och två behagliga och väldigt bra rakningar (klingorna kostar 2:- så att byta ofta är inget problem).

Har även en gilette mach 3 turbo. Funkar, inte mer. Dyra blad.

Fördelar shavette: vass, på riktigt. Behaglig rakning, förutsatt att man behärskar kniven. Extremt nära rakning. Mindre utslag och huden mår prima.

Nackdelar shavette: Kräver teknik, går det fel kan det gå riktigt fel. Tar lite längre tid, rakning för mig ca 10 min.

Fördelar gilette: Idiotsäker. Går att raka sig slarvigt och fort.

Nackdelar gilette: slöa blad, inte i närheten av kniv eller shavette ens första användingen. Huden blir lätt irriterad och väldigt torr. Ger inte en speciellt nära rakning. Dyra blad (hutlöst dyra..).

Ett alternativ är safetyrazor.. Ordentligt blad, ganska idiotsäker, ganska nära rakning och ett mellanting i irritationsgrad. Här hade jag börjat om jag inte ville lära mig kniv eller shavette.

agazza
2012-09-05, 20:40
Merkur 700.

http://www.theshaveshed.com.au/images/futur_700_1.jpg

Fördelar
Billiga blad som håller sig vassa dubbelt så länge motför Gillette, så vassa att det inte gör ont att skära sig.
Bra rakning, sinnesjukt vassa blad ifall man köper featherblades.
Ser bra ut i hyllan
Går finnemang att ansa könet med också för den som vågar, bör dock utföras med största respekt för livet.



Nackdelar
Sinnesjukt vassa blad.



Rekommenderas ur alla perspektiv, ifall man inte har känslig hud och får rakfinnar.

Latissimus Dorsi
2012-09-05, 20:44
Har sagt det förut och säger det igen, rakkniv är det som gäller!

Helvete att skära sig med en sån är en enkeltur till kyrkogården

Jode
2012-09-05, 20:49
Lägger också min röst på Merkur.

blondyz
2012-09-05, 20:54
Helvete att skära sig med en sån är en enkeltur till kyrkogården

Det är lite spännande första gången. Men har man lite koll på hur det ska gå till är det inga problem. Visst blir det lätt djupt och långt när man skär sig, och det känns inte. Men drar du den i sidled så får du ju lite skylla dig själv :D

Ape3
2012-09-05, 21:07
Men om man vill ha en lika nära rakning som med en hyvel man kan dra mothårs utan problem, överallt i ansiktet? Fixar ni det med safety razorn?

Mental
2012-09-05, 21:19
Jag har kört Gilette mach 3 i 8-10 år tror jag. Har provat lite andra men alltid återvänt.

Fishtank
2012-09-05, 21:57
http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

This.


And this.

http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=161640

blondyz
2012-09-05, 22:36
Men om man vill ha en lika nära rakning som med en hyvel man kan dra mothårs utan problem, överallt i ansiktet? Fixar ni det med safety razorn?

Kör inte med safetyrazor, men svarar ändå. Eftersom du kan vinkla bladet med kniv/shavette själv får du en mycket närmare rakning än med ett eller flera fixerade blad. Raka mothårs med kniv/shavette är inte att rekommendera, dels behövs det inte, rakningen blir lika bra medhårs, dels fastnar man lättare vilket kan resultera i väldigt djupa skärsår och dels blir huden lätt irriterad och man får inflammerade hårsäckar.

På en safetyrazor tror jag du kan ställa vinkeln på bladet, och stabilisatorn är inte plan, vilket gör att det går att följa huden med bladet. Således borde inte mothårsrakning behövas med en sådan heller.

Snobbe
2012-09-05, 23:17
Gissar på att det kommer tusen svar som säger att det är säkerhetshyvel som gäller. Självklart kommer dom ha rätt

*edit* Jepp, så blev det

Det är ju både bättre och billigare så varför inte?

Men om man vill ha en lika nära rakning som med en hyvel man kan dra mothårs utan problem, överallt i ansiktet? Fixar ni det med safety razorn?

Jag själv kan inte raka mothårs med någon hyvel överhuvudtaget. Vet ej vad jag gör för fel tbh.

Men jag har sett många klara av det med double edge. Dom kör oftast medhårs, tvärsemot och sen mothårs. Jag kan tyvärr bara göra dom 2 första sen börjar det blöda som fan om ja kör mothårs hur ja en gör.

Fishtank
2012-09-05, 23:19
Det är ju både bättre och billigare så varför inte?



Jag själv kan inte raka mothårs med någon hyvel överhuvudtaget. Vet ej vad jag gör för fel tbh.

Men jag har sett många klara av det med double edge. Dom kör oftast medhårs, tvärsemot och sen mothårs. Jag kan tyvärr bara göra dom 2 första sen börjar det blöda som fan om ja kör mothårs hur ja en gör.

För du ska inte köra mothårs....
What has the world come to when people can no longer shave properly.

Snobbe
2012-09-05, 23:21
För du ska inte köra mothårs....
What has the world come to when people can no longer shave properly.

Varför inte? Vissa gör det helt utan problem och får perfekt rakning av det. Om dom gör det korrekt. Jag har aldrig lyckats få bort allt hår på halsen pga det.

Fishtank
2012-09-05, 23:37
För du har en värdelös hyvel isf.
Du ska raka medhårs för att ej irritera huden.
Sen ska du också mjuka upp håren med varmvatten och raklödder.
Lättast är att raka sig efter en dusch.

Basic men väldigt kompetent guide.

http://www.gents.se/text/rakning.htm

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Snobbe
2012-09-05, 23:39
För du har en värdelös hyvel isf.
Du ska raka medhårs för att ej irritera huden.
Sen ska du också mjuka upp håren med varmvatten och raklödder.
Lättast är att raka sig efter en dusch.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fast vissa klarar sig ju utan att irretera huden som sagt, min hud verkar inte klara det dock.

Jag kör med en Merkur 39c Slantbar med feather blad. Så nej jag har ingen värdelös hyvel. Även kört med 34c.

Fishtank
2012-09-05, 23:41
Då kan du uppenbarligen inte göra rätt i något skede, att bara ta hyveln och börja raka är dömt att misslyckas.

Sen det uppenbara att allas hud är olika bör jag väl ej behöva påpeka?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Snobbe
2012-09-05, 23:43
Då kan du uppenbarligen inte göra rätt i något skede, att bara ta hyveln och börja raka är dömt att misslyckas.

Sen det uppenbara att allas hud är olika bör jag väl ej behöva påpeka?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Du kanske ska läsa vad jag skriver?

Fishtank
2012-09-06, 00:37
Ja vad?
Du säger att din hud blir irriterad så du rakar sig mothårs.
Jag säger att du gör något fel eller har känslig hud och att man ej ska raka sig mothårs och länkar till en guide hur du ska raka dig.

Du kanske ska läsa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Herr Oberst
2012-09-06, 07:00
Wow... Fishie har verkligen lyckats göra fel här

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

z_bumbi
2012-09-06, 10:33
Fördelar
Billiga blad som håller sig vassa dubbelt så länge motför Gillette,

Är det så stor skillnad mot Gillettes blad?

Fatalist
2012-09-06, 11:24
Grejen med gilettes är ju att de håller i oändligheter. Det var nån här på kolo som tipsade om att man kunde slipa dem (det heter nåt speciellt) genom att dra dem åt fel håll mot t ex jeanstyg i olika vinklar, och det kan jag säga vad årets guldtips! Jag har använt samma fusion-blad i över ett halvår nu, still going strong. Nu har jag dock slarvat bort det så jag tvingas byta :(

agazza
2012-09-06, 11:53
Är det så stor skillnad mot Gillettes blad?

Tycker det, man rakar sig med ena sidan tills den är slö, vänder på den och använder andra sidan.

Gillette duger ju väldigt länge, det tycker jag med, men man får en bättre rakning under en längre period med featherblades

sent from phone

Proteinshejk
2012-09-06, 12:40
Passar Mach3-bladen på en Fusion-Hyvel?
Hur är det med Icas egna blad,finns det något som passar Fusion?
(Nu var det några år sedan jag letade efter blad på Ica,men de borde finnas kvar?)

blondyz
2012-09-06, 12:53
Det var nån här på kolo som tipsade om att man kunde slipa dem (det heter nåt speciellt) genom att dra dem åt fel håll mot t ex jeanstyg i olika vinklar, och det kan jag säga vad årets guldtips!

Strigla heter det. Samma princip som gäller för rakkniv och strigel.

Tomas W
2012-09-06, 13:28
Använder Gilette Fusion och är mer än nöjd med den, hade mach3 tidigare (var nöjd med den med). Tycker bladen håller länge och hyveln är skön att raka med.

Dock är det klart mer spännande att hålla på med "riktig" hyvel men tror att det skulle bli mer problematisk att raka sig med en sådan.

Snobbe
2012-09-06, 14:31
Tycker det, man rakar sig med ena sidan tills den är slö, vänder på den och använder andra sidan.

Gillette duger ju väldigt länge, det tycker jag med, men man får en bättre rakning under en längre period med featherblades

sent from phone

Det är även ganska svårt att få fusion blad att hålla lika länge om man jämnför pris. När det går att köpa 100 featherblad för 200kr via ebay:D

Fishtank
2012-09-06, 15:13
Wow... Fishie har verkligen lyckats göra fel här

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Do explain.

Man ska inte raka mothårs, simple as that.
Anledningarna är många och 9/10 personers hud klarar det ej.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

z_bumbi
2012-09-06, 15:20
Tycker det, man rakar sig med ena sidan tills den är slö, vänder på den och använder andra sidan.

Gillette duger ju väldigt länge, det tycker jag med, men man får en bättre rakning under en längre period med featherblades

sent from phone

Jag måste missa något för det första som du beskriver är som man använder ett rakblad oavsett märke? Två eggar och man vänder på bladet eller hyveln när ena eggen är slö.

Morrris
2012-09-06, 15:36
Jag måste missa något för det första som du beskriver är som man använder ett rakblad oavsett märke? Två eggar och man vänder på bladet eller hyveln när ena eggen är slö.

agazza syftar naturligtvis på Gillettes flerbladskonstruktioner.

eiri
2013-03-08, 12:47
tänkte testa min på en Merkur 34C, undrar om någon har tips på bra blad?, Feather bladen verkar vara de vassaste enligt gents iaf.

rooz
2013-03-08, 12:53
tänkte testa min på en Merkur 34C, undrar om någon har tips på bra blad?, Feather bladen verkar vara de vassaste enligt gents iaf.

Feather blir bra, kostar ingenting på Ebay, köpte 200st och har kanppt gjort sluten hälften.

Att intimraka med den är dock alltid lite med hjärtat i halsgropen;)