handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med käket/vikt ökning!!!


adlan
2012-09-05, 18:25
Tja!
Behöver hjälp med att gå upp i vikt!
Jag äter lunch och middag husmanskost:
3 ägg stora potatisar, 2 dl kokt ris/makaroner/pasta
ca 100 gram kött,fiskfågel
2 dl mellan mjölk
grönsaker/sallad
1 frukt:äpple, nektarin, persika eller päron

Frukost bli oftast:
1dl havregrynsgröt 1 smörgås med smör ost eller skinka(vilket pålägg som helst funkar, brukar variera från kaviar till leverpastej till keso mm). Eller 1 ägg, med antingen 2 dl mjölk eller juice.
eller
2 smörgåsar med pålägg och 2 dl juice/mjölk
eller
2,5 dl fil med 1 dl musli och 1 smörgås med pålägg och 1 glass juice eller 1 frukt.
eller
1 smörgås med 1 ägg och 2dl juice/mjölk

Mellanmål1:
1 smörgås med pålägg och 2 dl juice/mjölk
eller
1 ägg med 2 dl mjölk/juice
eller
1 dl keso med lite russin och 1 falu rågrut med pålägg/2dl juice

Mellanmål2:
som mellanmål 1 fast kan ta fil och musli om jag vill

Mellanmål3-kvällsmål
som dom anda mellanmålen fast kan köra keso med frukt
eller
keso på smörgåsen

Får i mig mellan ca 2800-4000 kcal/dag
Har haft anorexi och väger just nu 51 kg och var nere i 44 kg på mina 183 cm.
vill ha en vikt uppgång på 0.2-0.6 kg i veckan, men den senaste veckan hade jag tappat 1,5 kg?
behöver tips och råd på alla möjliga sätt både med bra käk och så vidare!
ps:vill inte lägga på mig massa fett på vägen upp till min mål vikt som är mellan 57-60 kg!
Snälla behöver verkligen tips/hjälp!

Gillar inte musli speciellt mycket, är lite emot det också för att det nnehåller ju en hel del socker, men om ni har bra tips på socker fri musli eller nått så säg.
Behöver som sakt alla tips råd kring all ja kan få!

Lychgate
2012-09-05, 18:30
Du räknar helt enkelt fel. Tvivlar starkt på att du får i dig ens 1500 kcal från ditt nuvarande upplägg.

Har du sökt professionell hjälp för anorexian?

benaciii
2012-09-05, 18:32
Du äter som en fågelunge. inte i närheten av 2700-4000!

1684_
2012-09-05, 19:44
lånar tråden...

ingen av er grabbar som svarat mm... kan ge förslag på "kostupplägg" på runt ca 3000kcal eller mer, så som ni äter/ätit under eran uppbyggnad? Vi alla har väl vart små...

Pinoy
2012-09-05, 19:47
http://www.misguidedmuscle.com/archives/650

Boom. Finns också kostupplägg med mer kalorier på samma sida.

1684_
2012-09-05, 19:49
http://www.misguidedmuscle.com/archives/650

Boom. Finns också kostupplägg med mer kalorier på samma sida.

*cupid**popcorn*tack

koloiten
2012-09-05, 19:54
enkla kalorier att få ner som jag har kört på som mellanmål är en shake bestående av:

2 skopor whey 50g prott
2dl havregryn
0.5L mjölk
1 sked jordnötsmör
1 banan

600 kcal kanske?

Jeml
2012-09-05, 19:55
har du en målvikt på 57-60kg på 183cm:confused: jag är sj på viktöknings diet nu. kör låg fett +0.2kg i veckan.

rekommenderar inte det till dig dock då det innebär att man får trycka en del mat varje dag. det passar mig.

jag tycker att du ska äta så mkt vanlig mat som möjligt, tänk på att äta mkt protein. sen skulle jag nog ta ett glas grädde till frukosten och innan lägg dags eller köpa gainer eller nåt så att du får igång vågen! du äter alldeles för lite...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

benaciii
2012-09-05, 20:00
Tänk på att grabben har/har haft anorexi precis nyligen. Har suttit i samma båt och det tar tid och att dricka ett glas grädde eller köpa en gainer är det sista man vill göra. Det räcker med att öka maten sakta och säkert varje vecka för att komma igång.

adlan
2012-09-05, 21:01
Benaciii några tips och råd du kan ge till mig angående allt det här som kan hjälpa mig!

Vill bara komma upp i vikt men på ett bra sätt, har förlorat en stor del muskler då jag innan allt det här tränade minst 5 pass i veckan varav 3 var thaiboxning och resten gym eller kondition eller fyss och ibland var jag uppe i 7 pass på en vecka när man hade dubbel pass, så muskler är nog det som försvunnit och det som måste byggas tillbaka!

curvan
2012-09-05, 21:42
Olivolja , nötter cashew te.x , frukt , ät inte med stora mellanrum

kämpa !

Rabiat
2012-09-06, 09:45
enkla kalorier att få ner som jag har kört på som mellanmål är en shake bestående av:

2 skopor whey 50g prott
2dl havregryn
0.5L mjölk
1 sked jordnötsmör
1 banan

600 kcal kanske?

Hur smakar det här? Kör du det i blender eller rör du bara ihop det?

benaciii
2012-09-06, 11:33
Benaciii några tips och råd du kan ge till mig angående allt det här som kan hjälpa mig!

Vill bara komma upp i vikt men på ett bra sätt, har förlorat en stor del muskler då jag innan allt det här tränade minst 5 pass i veckan varav 3 var thaiboxning och resten gym eller kondition eller fyss och ibland var jag uppe i 7 pass på en vecka när man hade dubbel pass, så muskler är nog det som försvunnit och det som måste byggas tillbaka!

Öka mängden ägg, potatis osv. ta 3mackor istället för 3. addera 1ostskiva mer på varje macka än du normalt brukar. drick mjölk
även om det är lättmjölk så försök köp med en sån och drick UNDER paset istället för vatten. jag gjorde ofta sånt. Halva på passet, halva i shaken efter.

adlan
2012-09-06, 12:17
ok, tack!
Men jag tränar ingenting just nu, ska börja på gymmet igen när jag är uppe runt 55 har jag tänkt..... så i princip stilla sittande hemma, förutom 08:30-11:00 då jag går i skolan, promenad 5 min fram och tillbaka och så lite gå på dagen kanske så rör mig gående på en dag 1 h kanske!

daloatf
2012-09-06, 12:18
Varför vänta?

Onigiri
2012-09-06, 20:24
Ibland, bara ibland önskar jag att jag också hade bekymmer med att orka äta.

speedy83
2012-09-06, 20:35
ok, tack!
Men jag tränar ingenting just nu, ska börja på gymmet igen när jag är uppe runt 55 har jag tänkt..... så i princip stilla sittande hemma, förutom 08:30-11:00 då jag går i skolan, promenad 5 min fram och tillbaka och så lite gå på dagen kanske så rör mig gående på en dag 1 h kanske!

Varför ska du vänta med att börja träna? att köra några kortare styrkepass några gånger i veckan borde väl vara bra? och att ha lite vardagsmotion är ju aldrig fel. Att gå halvtid i skolan och sen bara sitta hemma låter inget vidare

Ibland, bara ibland önskar jag att jag också hade bekymmer med att orka äta.

Instämmer jag har enorma problem och skulle utan att ens behöva anstränga mig få i mig 4000 kcal på vanlig husmanskost....Betydligt jobbigare när man ska ligga på 1500 som nu dock :(