handdator

Visa fullständig version : Behövs Proteinpulver?


Electr0ize
2012-09-05, 18:23
Jag har tänkt på det det här med proteinpulver. Behövs det verkligen? Jag menar, om man drar paralleller med exempel gorillor. De tar inte proteinpulver. Tvärtom, de får faktiskt inte i sig mycket protein alls om man jämför med personer som tar mycket proteinpulver. Ändå så lyckas varelsen bli en muskel på 200 kg.

Samma sak med romarrikets gladiatorer. Majoriteten av dessa var vegetarianer har man konstaterat vid närmare inspektion av deras skelett. Inget proteinpulver då heller. Så frågan är, behövs det verkligen proteinpulver eller ett extra tillskott av protein för att bli riktigt stark? Eller används proteinpulver mer i det syfte att det mättar mycket och går mycket fortare att få i sig än att stå och laga ett mål mat??

Detta är inget påhopp på något sätt, jag är bara nyfiken på vad ni tycker/tror. :)

King Grub
2012-09-05, 18:25
Nej, det behövs inte om du får tillräckligt med protein från kosten.

Du kan inte jämföra gorillan med människan. Gorillans ämnesomsättning och gener för uppbyggnad av muskulatur är helt annorlunda. Gorillan är skapad för att ha mer muskelmassa än vi.

Och eftersom gorillan äter typ 25 kilo växter per dag får dom i sig stora mängder protein även om det är vegetabiliskt.

Holabandola
2012-09-05, 18:31
Gener är numer ett, kost nummer två, träning nummer tre.

Jag anser att vassletillskott har stor effekt på mig. Jag utvecklas mycket bättre på vassle än utan.

Oxe
2012-09-05, 18:32
Vill du bli stor utan att vara fet eller betala multum för det skulle jag svara JA

Fjällbrynt
2012-09-05, 18:32
Jag har tänkt på det det här med proteinpulver. Behövs det verkligen? Jag menar, om man drar paralleller med exempel gorillor. De tar inte proteinpulver. Tvärtom, de får faktiskt inte i sig mycket protein alls om man jämför med personer som tar mycket proteinpulver. Ändå så lyckas varelsen bli en muskel på 200 kg.

Samma sak med romarrikets gladiatorer. Majoriteten av dessa var vegetarianer har man konstaterat vid närmare inspektion av deras skelett. Inget proteinpulver då heller. Så frågan är, behövs det verkligen proteinpulver eller ett extra tillskott av protein för att bli riktigt stark? Eller används proteinpulver mer i det syfte att det mättar mycket och går mycket fortare att få i sig än att stå och laga ett mål mat??

Detta är inget påhopp på något sätt, jag är bara nyfiken på vad ni tycker/tror. :)

Romarrikets gladiatorer alltså... Du vet att det är inte de som är med i filmen som faktiskt levde då, eller?

King Grub
2012-09-05, 18:33
Gener är nummer ett, träning nummer två, kost långt långt därefter.

benaciii
2012-09-05, 18:35
Gener är nummer ett, träning nummer två, kost långt långt därefter.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dej 100%.
Många tränar ju på bra, men utvecklas ju inte alls pga att dom äter alldelles för dåligt/lite mat.

King Grub
2012-09-05, 18:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124805

Lychgate
2012-09-05, 18:38
Jag vet inte riktigt om jag håller med dej 100%.
Många tränar ju på bra, men utvecklas ju inte alls pga att dom äter alldelles för dåligt/lite mat.

Sett till kost i det stora hela med vad man äter för mat(grönsaker,kyckling, fisk, dat dare proteinpulver), inte dagligt energiintag/makrofördelning.

benaciii
2012-09-05, 18:44
Jag menade mest att folk tränar på hårt men har inte en jävla susning om vad deras falukorv innehåller och säger sedan att dom äter jätte mycket men ingenting händer.
Kosten är viktig. kosttilskott (kreatin,vassle, aminosyror etc etc) kommer väl isf långt långt efter.

Holabandola
2012-09-05, 18:57
Med kost menar jag att man inte håller kaloriunderskott. Vilket är ganska lätt att hamna i om man börjar träna men fortsätter äta som man gjorde innan.

Tex boxare eller tynglyftare undviker att överäta, just för att inte växa utanför sin viktklass. De stagnerar, just för att de äter i eller precis under kaloribalans.

Ska man träna, utvecklas, men inte bli fet så måste man ha en rätt optimal kost.

King Grub
2012-09-05, 19:00
Träningen är alltid viktigare.

Holabandola
2012-09-05, 19:36
Nja, träning är bara katalys egentligen, det är maten som får en att växa, inte träningen.
Men visst, man kan inte enkom äta sig muskulös precis :-)

King Grub
2012-09-05, 19:37
det är maten som får en att växa, inte träningen.

Inkorrekt. Det är träningen som uppreglerar muskeluppbyggnaden. Sedan krävs bara tillräckligt med mat. Alla detaljer kring födans sammansättning och tidpunkter är just det - detaljer. 1. Gener. 2. Träning. 3. Kost. Träningen är inte bara lite viktigare än kosten för resultaten, utan väldigt mycket. Det betyder förstås inte att man kan svälta sig eller andra dumexempel.

strikt
2012-09-05, 19:57
Träningen är alltid viktigast, sedan maten. Generna avgör dock hur snabbt man bygger och fästen osv (estetiska).

Förutsätter nu att 90 procent av alla som tränar på gym inte är nonresponders. Skulle vara intressant med en siffra på nonresponders. Hur många är dom!

Haft den här diskussionen nyligen med kischen som hela tiden, Gener går före allt. Nej, träning går före gener. Man måste ju ändå utgå från snittet, och snittet är inte non responders. Och då är det träning på första plats och mat på andra, gener på tredje!


Men säg nu att vi ska tänka på nonresponders, jaha, och? Det är ju extremfall, man kan ju inte hänvisa till extremfall i ett sånt här scenario. Eller tänker jag helt fel?

Electr0ize
2012-09-05, 20:05
Ni nämnder inte sömn. Det är också viktigt för att kroppen ska kunna bygga upp. Inte sant?

Kischen
2012-09-05, 20:10
Träningen är alltid viktigast, sedan maten. Generna avgör dock hur snabbt man bygger och fästen osv (estetiska).

Förutsätter nu att 90 procent av alla som tränar på gym inte är nonresponders. Skulle vara intressant med en siffra på nonresponders. Hur många är dom!

Haft den här diskussionen nyligen med kischen som hela tiden, Gener går före allt. Nej, träning går före gener. Man måste ju ändå utgå från snittet, och snittet är inte non responders. Och då är det träning på första plats och mat på andra, gener på tredje!


Men säg nu att vi ska tänka på nonresponders, jaha, och? Det är ju extremfall, man kan ju inte hänvisa till extremfall i ett sånt här scenario. Eller tänker jag helt fel?

Vad har non responders med saken att göra? Det finns naturligtvis ett brett spektrum inte bara svart eller vitt. Lipsill *slap*

Shajjn
2012-09-05, 20:12
Förutsätter nu att 90 procent av alla som tränar på gym inte är nonresponders. Skulle vara intressant med en siffra på nonresponders. Hur många är dom!

Upp mot 50% är sk non-responders.

strikt
2012-09-05, 20:35
Vad har non responders med saken att göra? Det finns naturligtvis ett brett spektrum inte bara svart eller vitt. Lipsill *slap*

Så om vi skiter i non responders helt. Och tar en person med bra gener och en person med normala gener.

Killen med bra gener tränar inte, äter inte korrekt och är allmän average joe. Killen med normala gener tränar. Vem vinner? Han som tränar?

Lustigt att det är träningen som avgör här.

Om båda tränar och kör samma upplägg så vinner killen med gener. Men om killen med gener ställs mot en kille med samma gener, så är det träningen och kosten som avgör.

Ergo träning avgör!

Kischen
2012-09-05, 20:40
Så om vi skiter i non responders helt. Och tar en person med bra gener och en person med normala gener.

Killen med bra gener tränar inte, äter inte korrekt och är allmän average joe. Killen med normala gener tränar. Vem vinner? Han som tränar?

Lustigt att det är träningen som avgör här.

Om båda tränar och kör samma upplägg så vinner killen med gener. Men om killen med gener ställs mot en kille med samma gener, så är det träningen och kosten som avgör.

Ergo träning avgör!

Va du svamlar. Det enda vettiga i allt det där var "Om båda tränar och kör samma upplägg så vinner killen med gener."

Resten var bara en massa dimridåer *rolleyes*

vicarious
2012-09-05, 20:45
Ni nämnder inte sömn. Det är också viktigt för att kroppen ska kunna bygga upp. Inte sant?

Såna uppenbara saker behövs väl inte nämnas. Finns väl ingen som inte sover (förutom vampyrer?) Eller ska vi nämna att man ska dricka vatten, gå på toaletten med mera också?

Electr0ize
2012-09-05, 20:49
Såna uppenbara saker behövs väl inte nämnas. Finns väl ingen som inte sover (förutom vampyrer?) Eller ska vi nämna att man ska dricka vatten, gå på toaletten med mera också?

Jag syftade mer på antal timmar. Det finns väl inga som inte äter? Samma sak.

Jeneric
2012-09-05, 21:25
Tex boxare eller tynglyftare undviker att överäta, just för att inte växa utanför sin viktklass. De stagnerar, just för att de äter i eller precis under kaloribalans.

Boxare och andra kampsportare jag känner kan äta som riktiga grisar mellan matcher med väldigt lite tanke på kalorimängd. Viktminskningen är nåt dom börjar tänka på först runt 8-10 veckor innan match.

raddum
2012-09-05, 21:52
Tycker Grub ska ha en kram för allt vettigt han delar med sig av, tack.

Fishtank
2012-09-05, 21:54
Jag syftade mer på antal timmar. Det finns väl inga som inte äter? Samma sak.

Hur många timmar sömn man behöver beror på ens individuella behov.

Teddy9
2012-09-06, 09:46
Jag förstår den inbördes rangordningen (och motiveringen) för träning som viktigare faktor än mat. Det som jag dock inte är med på helt (argumenterar inte emot utan förstår inte riktigt) är på vilket sätt gener är viktigare än träning?

King Grub
2012-09-06, 09:48
Gener är helt avgörande för vilka resultat man får av sin träning. Har du inte gener för att bli bra inom din idrott, blir du heller aldrig det, hur du än tränar eller äter.

Teddy9
2012-09-06, 09:58
Tack för snabbt och bra svar.

En fråga till om geners påverkan (säkert dumstrutvarning på frågan men jag ställer den ändå). Att gener sätter en persons naturliga max är en sak men påverkar gener även i stor utsträckning hur snabbt man når sitt max? Exempelvis om personerna A och B har samma genetiska max kan då As gener göra att han når dit på 5 år medan Bs gener gör att han tar 10 år på sig att nå sitt max (allt annat lika).

Rabiat
2012-09-06, 10:11
Tack för snabbt och bra svar.

En fråga till om geners påverkan (säkert dumstrutvarning på frågan men jag ställer den ändå). Att gener sätter en persons naturliga max är en sak men påverkar gener även i stor utsträckning hur snabbt man når sitt max? Exempelvis om personerna A och B har samma genetiska max kan då As gener göra att han når dit på 5 år medan Bs gener gör att han tar 10 år på sig att nå sitt max (allt annat lika).

Brasklapp: det här säger jag inte med 100% säkerhet.

Generna säger inte "Du kan bygga den här mängden muskler sen tar det stopp" eller "Du kan bli så här snabb, sen tar det stopp". Däremot avgör dom i vilken takt du kan utvecklas, vilket givetvis leder till att man hamnar på en maxgräns i praktiken eftersom man bara lever en viss tid. Om du stoppar in en viss mängd ansträngning avgör generna vilken "utväxling" du får på dom, dvs hur mycket resultat.

Så ja.

Ronn
2012-09-06, 10:36
Absolut viktigaste är: viljestyrka. :thumbup:

Ado2000
2012-09-06, 10:53
Romarrikets gladiatorer alltså... Du vet att det är inte de som är med i filmen som faktiskt levde då, eller?

+1 :D

som Fjällbrynt påstår här så såg dom verkligen inte ut så som dom gör på film , snarare tvärtom så såg dom ut nästan som vemsomhelst eller var tjocka i å med att deras kost innehöll väldigt mkt kolhydrater

vicarious
2012-09-06, 11:11
+1 :D

som Fjällbrynt påstår här så såg dom verkligen inte ut så som dom gör på film , snarare tvärtom så såg dom ut nästan som vemsomhelst eller var tjocka i å med att deras kost innehöll väldigt mkt kolhydrater

Levde du då eller? :D

Ado2000
2012-09-06, 11:45
Levde du då eller? :D


önskar nästan att jag hade :D, nä men läste om hur några arkeologer har gjort en forskning om deras kost

eller så stod det i Wikipedia vet bara att jag läst det nånstans :D

clavain
2012-09-06, 11:53
Om man tittar på lagidrott ser viktningen ut såhär:
1. Födelsemånad - Ju tidigare desto bättre
2. Gener
3. Träning
4. Kost

DSBM
2012-09-06, 12:01
Om man tittar på lagidrott ser viktningen ut såhär:
1. Födelsemånad - Ju tidigare desto bättre
2. Gener
3. Träning
4. Kost
Jaha, så det är stjärntecknet som är viktigast efter allt? *popcorn*

clavain
2012-09-06, 12:08
Jaha, så det är stjärntecknet som är viktigast efter allt? *popcorn*

Nope, det är förmodligen så enkelt som att barn som föds tidigt generellt sett upplevs som mer begåvade än barn födda senare på året. De begåvade får mer positiv feedback och voila så har du en positiv utvecklingsspiral i snurr..

Betänk skillnaden i utveckling (fysisk och mental) på exempelvis en sexåring född i Januari kontra en född i December.

Lite stats...

http://www.scb.se/Pages/Article____331918.aspx

Rabiat
2012-09-06, 12:09
Jaha, så det är stjärntecknet som är viktigast efter allt? *popcorn*

Är födelsemånad verkligen viktigt i vuxenvärlden? Hos ungdomar är det såklart viktigt eftersom en 95a född i januari är äldre än en 85a född i november, men hos vuxna?

clavain
2012-09-06, 12:16
Är födelsemånad verkligen viktigt i vuxenvärlden? Hos ungdomar är det såklart viktigt eftersom en 95a född i januari är äldre än en 85a född i november, men hos vuxna?


Snedrekryteringen fortsätter in i vuxen ålder. Bättre betyg, högre löner, överrepresenterade i högstatus yrken. Nu har jag inte stats för hur vuxna idrottare fördelar sig men om underlaget skevar mer och mer upp till 17-års ålder gissar åtminstone jag på att det är snett även efter 18+

Ronn
2012-09-06, 12:52
Om man tittar på lagidrott ser viktningen ut såhär:
1. Födelsemånad - Ju tidigare desto bättre
2. Gener
3. Träning
4. Kost

Anledningen till att det är så är väldigt enkel, det har att göra vilken årskull man räknas in i och när man kan börja träna under den årskullen, ungar som är födda tidigt på året får mer tid att träna och blir premierade av klubbarna jämfört med ungar som är födda senare, det är helt avgörande för lagsport och inte särskilt rättvist.