handdator

Visa fullständig version : Träning vid deff


abs9000
2012-09-05, 17:57
Tjena

Det jag vet är att man skall köra tungt när man ligger i deff. Men hur många set och repetitioner?

Här är mitt schema för tillfället (Axons 4.0 schema..)

Jag kör 8x5 på allt.

Pass 1

Bänkpress
Sned hantelpress
Bröstpress i maskin
Cablecross

Pass 2

Knäböj
Utfall
Partiell knäböj
Liggande lårcurl
Benspark
Stående vadpress

Pass 3

Vilodag.

Pass 4

Marklyft
Skivstångsrodd
Chins
Hantelrodd
Ryggresning

Pass 5

Militärpress
Hantellyft åt sidan
Axelpress med hantlar
Kabellyft åt sidan
Skivstångsshrugs

Pass 6

Vilodag.

Pass 7

Hantelcurl
Liggande tricepspress
Koncentratioscurls
Pushdowns
Två valfria magövningar (jag rekommender cablecrunch och bollcrunches)

Pass 8

Vilodag.

mYrN
2012-09-05, 18:31
Köra tungt är väl egentligen bara för att kontrollera att du inte tappar styrka. Sålänge du inte ändrar ditt reps & set antal och klarar samma vikt genom hela deffen så kan du köra på som du gör nu, i min mening.

Röda Björnen
2012-09-05, 18:35
Att träna så mycket isolerande känns väldigt mycket vid deff, jag skulleköra att gå ner till 1-2 övningar per muskelgrupp och splitta dem.
kanske:
Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp
Dag 3: Vila/kondis
Dag 4: Vila
Dag 5: Helkropp
Dag 6: Vila/kondis
Dag 7: Vila

Fokusera mer på kosten..

Varför valde du axon 4.0 schema ?

MVH

abs9000
2012-09-05, 18:53
Valde axons schema då det såg ut som mycket "basövningar" eller rättare sagt standard övningar som marklyft etc.. Har förut bara kört de som de andra kör på gymmet dvs polarna och jag tror inte de har någon koll...

Valde hans schema för jag tyckte det passade mig och allting är redan färdigt dvs jag vet att jag ska köra bänken, sedan sned hantelpress osv osv..

Röda Björnen
2012-09-05, 19:10
Jodå standar övningar absolut men jag skulle tro alldeles för mycket för att du ska få ut max av träningen, vi säger att du kör det här, 5 dagar i veckan och tränar alla muskelgrupper, kanske kör kardio på vilodagarna.

Under deff är din återhämtning rätt kass jämfört med om du äter balans eller bulk sen så vet jag inte men jag antar att du inte tränat många år och din kropp är knappast så utvecklad att du behöver träna 5 övningar för axlar och sen kör du bara 4 för bröst ?

Dag 1: Överkropp
Bänkpress
Chins
Militärpress/Hantelpress
Frivändning/Skivstångsrodd

Dag 2: Underkropp
Knäböj
Utfall
Vadpress

Dag 3:
Marklyft
Bänkpress
Benpress
Mage

Dela upp det över veckan på 3 olika pass, gärna som jag lagt upp tycker jag är bäst, alt. ändra plats på Överkropp och Underkropp.

3-6 Set per övning och kör gärna lågreps. 3-8 Reps området, detta funkar bra om du är villig att köra vara rep och set och ta i så att det känns som ögonen ska poppa ut.

Men detta är bara min åsikt, jag tror du kommer bli besviken om du kör med axon 4.0. schema men sen finns det många scheman som är bra men en lägre volym skulle jag rekommendera.

MVH

abs9000
2012-09-05, 19:20
Okej men är ditt schema "bra" eller har du missat nåt!?

Dag 1: bröst, rygg, axlar
Dag 2: ben
Dag 3: rygg, bröst, ben, mage

Wtf när fan skall jag träna armar då? Det verkar ju helt fuckup de du rekommendar eller e jag helt ute o cyklar?! :S

har förövrigt kanske tränat seriöst i ett år och är 18 år just nu..

Mala
2012-09-05, 19:25
Köra tungt är väl egentligen bara för att kontrollera att du inte tappar styrka. Sålänge du inte ändrar ditt reps & set antal och klarar samma vikt genom hela deffen så kan du köra på som du gör nu, i min mening.

Och klarar man av o behålla styrkan så har man nästan klarat av o behålla muskelmassan.

Röda Björnen
2012-09-05, 19:34
Det som kan vara bra att tillägga är t.ex. Vadpressar, Lårcurl och Tricepsövningar, gärna tricepextensions, pushdowns eller frenchpress.
Jag skulle säga att det är bra ja, räcker gott för mig när jag deffar.

Bänkpress, militärpress/hantelpress tränar dina axlar och triceps direkt och effektivt.
Biceps tränas starkt i ryggövningar, man kan lägga in 2-4 set curls om man vill men inget måste.

I ditt axon 4-0 schema tränar du armarna 4 gånger i veckan och axlarna 3 gånger i veckan när du deffar ?
Kolla, ofta är mindre bättre. Speciellt när du deffar! Att spendera 5 dagar på gymmet och antagligen kondis de 2 dagarna du är av kräver mycket energi och ska du då göra av mer mer energi än du äter så tror jag absolut att du kommer bli besviken.

Med det schemat jag lagt upp skulle jag köra såhär, detta är rätt standard.
T.ex. [nu ordnar jag upp dagarna]
Dag 1: Överkropp [Kaloriöverskott, högt protein, högt kolhydrat, lågt fett]
Dag 2: Underkropp [Kaloriöverskott, högt protein, högt kolhydrat, lågt fett]
Dag 3: Vila [Kaloriunderskott, högt protein, lågtkolhydrat, högt fett]
Dag 4: Vila [Kaloriunderskott, högt protein, lågtkolhydrat, högt fett]
Dag 5: Helkropp Kaloriöverskott, högt protein, högt kolhydrat, lågt fett]
Dag 6: Vila [Kaloriunderskott, högt protein, lågtkolhydrat, högt fett]
Dag 7: Vila [Kaloriunderskott, högt protein, lågtkolhydrat, högt fett]

Dag 1: Överkropp
Bänkpress
Chins
Militärpress/Hantelpress
Frivändning/Skivstångsrodd
Tricepsextension/pushdowns/Frenchpress
Bicepscurl [om du måste]

Dag 2: Underkropp
Knäböj
Utfall
Vadpress

Dag 3:
Marklyft
Bänkpress
Benpress
Lårcurl
Mage

MVH

abs9000
2012-09-05, 19:36
Okej tack, varför jag reagerade på att de inte var några armar med är för att armar är det absolut roligaste och träna ;)