handdator

Visa fullständig version : marklyft


rimas
2012-09-05, 17:57
fråga angående marklyft. är det bäst att vända direkt i bottenläget eller låta vikten "vila" på marken innan nästa repetion?

abs9000
2012-09-05, 17:59
Den skall vila på marken innan du gör nästa repetition!

Jag lärde mig väldigt mycket av denna videon jag hittade på youtube för ett tag sedan: http://www.youtube.com/watch?v=1nRRlk6264I

hugok
2012-09-05, 19:38
Låt den vila. Jag och min sjukgymnast har kommit fram till att jag tidigare fått en muskelbristning i gluteus pga studsmark som jag fortfarande känner av mycket.

Martinio0o
2012-09-05, 19:42
Beror väl på syftet, men det är nog mycket säkrare att stanna mellan varje repetition och liksom se till så att man lyfter rätt och håller bålen tight osv.

Sen är väl studsmark aldrig något att rekommendera, men att gå ned kontrollerat och vända precis när stången nuddar marken kan funka.

Landström
2012-09-05, 22:10
Ska du tävla så är det stopp som gäller. Allt annat är fusk, fusk, fusk.

Vill du i första hand bygga kan du ju variera.

Att köra med stopp ställer naturligtvis högre krav på kroppen, t ex att orka hålla buktrycket. Att sätta fart på en död stång är alltid betydligt tyngre.

Krogbyggaren
2012-09-05, 22:14
Byggarmark är ganska softa, men se till och köra med en vikt du vet att du kan kontrollera.
rL5FCQpcJx0

traidmill
2012-09-06, 06:25
brukar köra touchngo när jag reppar 5+ annars är det alltid dött läge som gäller.

En sak som är säker är iaf att man ska lära sig att dra ett bra lyft i dött läge innan man ens funderar på att köra utan att ställa ner vikten ordentligt.

rimas
2012-09-07, 23:47
Jag behåller formen lättast när jag vänder direkt i bottenläget. Jag har svårast att hålla ryggen rak och inte krumma på första repetitionen. Om jag släpper stången efter varje repetition så blir varje rep som den första repetitionen då jag har svårast att hålla bra form. Därför så vänder jag direkt :)

rimas
2012-09-07, 23:51
jag kör som killen på youtube klippet som krogbyggaren länkade till. fast jag börjar med stången på marken och inte i ställning

mikaelj
2012-09-07, 23:51
Jag behåller formen lättast när jag vänder direkt i bottenläget. Jag har svårast att hålla ryggen rak och inte krumma på första repetitionen. Om jag släpper stången efter varje repetition så blir varje rep som den första repetitionen då jag har svårast att hålla bra form. Därför så vänder jag direkt :)

Då har du något att öva på.

doommessiah
2012-09-07, 23:59
då har du något att öva på.

+1

wcanka
2012-09-08, 00:03
Att köra med stopp ställer naturligtvis högre krav på kroppen, t ex att orka hålla buktrycket. Att sätta fart på en död stång är alltid betydligt tyngre.

Men du tar ju ett nytt andetag inför varje repetition när du kör med död start?

deadich
2012-09-08, 07:12
Att hinna med att andas ordentligt så att man inte faller handlöst ner med skallen i hantelställningen är den största anledningen till att jag alltid kör med stopp.

Sheogorath
2012-09-08, 07:36
Jag behåller formen lättast när jag vänder direkt i bottenläget. Jag har svårast att hålla ryggen rak och inte krumma på första repetitionen. Om jag släpper stången efter varje repetition så blir varje rep som den första repetitionen då jag har svårast att hålla bra form. Därför så vänder jag direkt :)

Ah. Maskera en svaghet istället för att stärka upp kroppen där du verkligen behöver det. Smart. Kör på det!

MtotheM
2012-09-08, 10:18
Jag behåller formen lättast när jag vänder direkt i bottenläget. Jag har svårast att hålla ryggen rak och inte krumma på första repetitionen. Om jag släpper stången efter varje repetition så blir varje rep som den första repetitionen då jag har svårast att hålla bra form. Därför så vänder jag direkt :)

Det beror på att i alla andra repen så studsar du med stången ifrån backen som tar bort en hel del vikt i starten samt hjälper dig få upp fart på stången.

Alltså är vikten nog lite för hög för dig om du krummar redan på första repetitionen.

Landström
2012-09-08, 10:20
Men du tar ju ett nytt andetag inför varje repetition när du kör med död start?

Förstår inte din poäng men om man vill andas eller inte är som vanligt valfritt.

Loke
2012-09-08, 10:57
Det beror på att i alla andra repen så studsar du med stången ifrån backen som tar bort en hel del vikt i starten samt hjälper dig få upp fart på stången.

Alltså är vikten nog lite för hög för dig om du krummar redan på första repetitionen.

Mjae, jag skulle inte vara så säker på att det blir så mycket bättre av att sänka vikten. Jag har sett ganska många som böjer lite mer på ryggen under första repetionen, men sen kan de lätt göra en 10:a utan att böja det minsta på sista. Problemet är alltså inte styrkan utan att själva rörelsen är svår första gången. Det beror helt enkelt på att det är motoriskt lättare att hålla ryggen rak än det är att sätta ryggen rak för många.

Jag tycker mikaelj har helt rätt med att det bara är att träna på den detaljen. Ofta räcker det med att säga åt personen att koncentrera sig lite mer innan han börjar setet. Räcker inte det får man inleda vare set med lite relevanta cues ("börja inte förns jag säger till! brösa upp! Ok, kör!"). Och faktiskt tror jag ofta det kan vara värt att testa att lägga på lite mer vikt, för då kan man dra in ryggen i rätt position med stången som motvikt.

Fartman
2012-09-08, 12:04
Jag har tidigare kört "touch n go" men gått över till död start på varje rep. Kan starkt rekommendera det, känns betydligt säkrare för ryggen, tekniken blev snabbt bättre utav bara farten och greppet blev starkare. Det gick också riktigt fort att komma upp (och numera förbi) samma styrke/reps-nivå.
Jag brukar också köra max 10or-12or och det fungerar hur bra som helst så att man kör högreps är ingen giltig ursäkt för att inte köra döda starter.

PrimalAeon
2012-09-08, 16:46
Marklyft heter ju Deadlift på engelska av en anledning.

rimas
2012-09-10, 01:56
roligt att få så många svar. trodde alltid att jag hade bra teknik på mina marklyft tills jag filmade det och min rygg såg ut som en ostbåge på första rep. har sedan dess förbättrat min teknik rejält, men inte perfekt. får försöka lägga upp ett videoklipp där jag kör så får ni döma själva

Milady
2012-09-10, 13:10
Vad innebär stopp? Att stången ska ner på marken mellan repetitionerna, eller inte?

hugok
2012-09-10, 18:50
Vad innebär stopp? Att stången ska ner på marken mellan repetitionerna, eller inte?

Och att den ska stanna ett litet tag. Några sekunder bara, du ska inte ta kaffepaus mellan repsen för att det ska räknas som stop.

Commando1980
2012-09-10, 18:55
fråga angående marklyft. är det bäst att vända direkt i bottenläget eller låta vikten "vila" på marken innan nästa repetion?

Bäst för vad? Det finns för och nackdelar med båda metoderna.

Appel
2012-09-10, 22:29
Förstår inte din poäng men om man vill andas eller inte är som vanligt valfritt.

hehe andas måste man ju:smash: