handdator

Visa fullständig version : Kan myofibrill hypertrofi skapad genom lätta isoleringsövningar, senare bli råstyrka?


Frågvis Speta
2012-09-05, 17:14
Topic säger det mesta, men tar två exempel. ("Too long; didn't read" finns i pollens frågeställning)

Exempel 1, marklyft

Kan man "omvandla" muskeltillväxt och styrkeökningar man fått ifrån lättare isoleringsövningar, typ ryggextension, lårcurl, shrugs och alla andra "marklyftmuskler" till ren marklyftsstyrka, genom att träna upp tekniken (nervsystemet osv) i marklyft efter att man byggt upp muskelmassa genom "fjoll"övningar? Ponera att exakt samma mängd muskler erhålls via de två olika träningsmetoderna.

Tar ett exempel med bänkpress också, så att det blir lättare att förstå frågan

Person 1 kör bänkpress motsvarade ansträngningsvolym X.*

Person 2 kör olika flyes för bröst, pushdowns för triceps (med lite rörelse i axelleden för att koppla in det där tricepshuvudet som inte används så mkt i press [vilket huvud?]) och till sist hantellyft framåt för framsida axlar. Alla övningar tränas med ansträngningsvolym X.

Ryggträning osv (som hjälper bänk osv) är identisk hos båda.

Efter 3 år är bänkpressaren sjukt mycket starkare än "isolerings-byggarenn" i bänk, så klart, men de har lika mycket muskler i (ovan nämnda) bänkmuskler.


Kan person 2 bli lika stark som bänkaren i bänkpress?, genom att träna väldigt högfrekvent och med få reps ... typ som tyngdlyftare gör, fast absolut inte lika stor volym då han är ovan vid rörelsen.


mkt Tacksam för seriösa och utvecklande svar! *drool*

Iron Bull
2012-09-05, 17:15
yes

Frågvis Speta
2012-09-05, 17:19
yes Pollsvar pls! ;)

Järvskan
2012-09-05, 18:14
Nog går det väl, men nervsystemet behöver vänja sig med den nya övningen, i detta fall basövningen. Sen finns det väl alltid en liten sketen muskel som glöms bort då man kör isolationsövningar

pezrulezhaakon
2012-09-05, 18:36
Såsom frågan är ställd så passar inget av svarsalternativen särskilt bra.

pwnyou
2012-09-05, 21:52
Jag tror:
På 6 månaders teknikträning tror jag man kommer ikapp jävligt bra, får säkert minst 95% av Person 1s styrka.

På 2 års teknikträning blir man nog i princip equal med Person 1.

Så jag svarar: "Ja, men det lär ta ett relativt långt tag (dock sjklart kortare än att börja om från början)"