handdator

Visa fullständig version : Ska börja träna behöver hjälp!


Kimbo1222
2012-09-05, 14:39
Hejsan! det är så att jag tänkte börja gymma nu när jag känner att jag börjar bli lite mullig. Det jag behöver hjälp med är ett schema, även vad jag ska äta. Jag har tillgång till gym 7 dagar i veckan (är i skolan från 08.30-15.50) dom flesta dagar, sedan på måndagar börjar jag klockan 10 och onsdagar 09.35. Det jag vill få ut med "gymmandet" är att jag vill bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt. Om det är möjligt vet jag inte men hoppas på att ni vet! sedan en till fråga, Ska man använda proteinpulver? som whey 80 whey-100 osv eller är det bara trams?
Kan tillägga att jag är 15 år och är ca 186 lång och väger runt 75-80.

Lychgate
2012-09-05, 14:43
Läs:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Victuhh
2012-09-05, 14:45
Att öka muskelmassa och samtidigt minska fett är en konst som många anser omöjligt.
Nu är du bara 15 år och jag tycker det är lite för tidigt att börja gå ned i vikt så börja ät ordentligt med mat och träna hårt.
Styrketräna med basövningar och fria vikter, ät proteinrik mat (kött, kyckling, fisk m.m.)
Bänkpress, Marklyft och Knäböj och tungt.

Resultat kommer du märka på ett par månader, styrka nästan genast.
Proteinpulver är bra, vad nu än din morsa säger, men det kan också vara onödigt om man redan får i sig allt protein man behöver via kosten, är du osäker eller vill prova så gör det men det är inget magiskt med proteinpulver, efter träning kan du lika gärna äta en bit kyckling eller ett glas mjölk.

Kimbo1222
2012-09-05, 14:50
Vill ju inte gå ner 25kg i vikt utan vill ha en lite slankare mage, men tänkte prioritera styrketräning. Min mamma jobbar som sjuksköterska tror ni hon har någonting emot proteinpulver, typ som att det ska vara dåligt eller något sådant skit?

Mart|n
2012-09-05, 14:50
Ät smör i mängder. Endast smör.

Kimbo1222
2012-09-05, 14:53
Ät smör i mängder. Endast smör.


haha, hatar smör så otroligt mycket. kan knappt ha det på mackan

blondyz
2012-09-05, 15:06
Ta en sak i taget. Träning handlar mycket om att lära känna sin kropp i början, hur den svarar på olika typer av träning och kost osv.

Skulle rekommendera att du börjar i träningsänden, lär dig korrekt utförande av övningar och du kommer att ha stor nytta av det i all din träning framöver. Resultat kommer förhållandevis snabbt i början, så bruka allvar och håll igång kontinuerligt.

Du märker snabbt hur det känns och hur din kropp trivs med din träning, och det finns en stor chans att dina mål utvecklas och förändras snabbt. Hur din kropp ser ut handlar mycket om förhållanden och proportioner. Med den muskelmassa du har idag kanske du inte trivs med magen, men med mer utvecklad muskelmassa blir magen förhållandevis mindre. Jag har ingen aning om hur stor mage du har, men mitt råd är att ta en sak i taget, märker du efter ett tag att magen fortfarande är störande så finns det bra sätt att råda bukt med den. Dock innefattar dessa metoder träning, därför kommer du även här att ha stor nytta av att ha lärt dig träna innan du börjar dieta.

Nyckeln är att lära känna din kropp, att utvecklas och att göra det kontinuerligt. Gör du detta kommer resultaten med tiden.

Kimbo1222
2012-09-05, 15:11
Är ju inte smällfet då jag spelade hockey i 12 år, fotboll i 8år men slutade för 1-2 år sedan, är lite småmullig

blondyz
2012-09-05, 15:53
Är ju inte smällfet då jag spelade hockey i 12 år, fotboll i 8år men slutade för 1-2 år sedan, är lite småmullig

Som sagt, tror du får bäst resultat av att börja med träningen och sedan om du behagar dieta lite längre fram.

MacJ
2012-09-05, 17:35
Som sagt, tror du får bäst resultat av att börja med träningen och sedan om du behagar dieta lite längre fram.

+1

Börja träna ett par dagar i veckan, kom ihåg att vila är lika viktigt som träningen.

3 pass i veckan, gå igenom kroppen, ät massor med mat, bygg upp en muskulatur och nästa sommar kan du skala av lite kolhydrater och hoppa över pizzan så ska du nog se att du kommer få en helt okej fysik.