handdator

Visa fullständig version : Minskar BF vid viktnedgång?


fredrik89
2012-09-05, 09:16
Hej!

Har funderat ett tag på följande fråga ifall det är som jag tror eller inte.
Försvinner kropsfettet när man går ner i vikt eller måste man göra på något speciellt sett för att bli av med det?

Just nu så kör jag med uträkningen via den klistrade deff tråden samt tränar tre gånger i veckan.

Tacksam för svar och tackar även i förväg för svaret. :)

vicarious
2012-09-05, 09:17
Ja det minskar, om det inte är enbart vätska man tappat. Men ligger man på kaloriunderskott så tappar man fett.

tjing
2012-09-05, 09:52
Har funderat ett tag på följande fråga ifall det är som jag tror eller inte.
Försvinner kropsfettet när man går ner i vikt eller måste man göra på något speciellt sett för att bli av med det?


Ja, det gör det.

fredrik89
2012-09-05, 09:55
Tack för de snabba svaren hade fått uppfattningen utav att det var två skilda saker.
Så där ser man vad mycket man kan av den teoretiska biten hehe. :P

Reaper123
2012-09-05, 10:03
Tack för de snabba svaren hade fått uppfattningen utav att det var två skilda saker.
Så där ser man vad mycket man kan av den teoretiska biten hehe. :PFör att misslyckas med att gå ned i fett i samband med en viktnedgång så måste man missköta kost och träning på ett sett jag inte kan komma på just nu :p

Det du däremot lättare styr över, är just att maximera fett% du tappar i förhållande till den fettfria (man är ju rädd om sin muskelmassa?) genom att deffa istället för att hetsbanta med tex vlcd-pulver!

Lychgate
2012-09-05, 12:31
Akut viktnedgång: Vätska, Tarminnehåll, Muskelglykogen.

Långvarig viktnedgång: Fett/muskler. Fördelningen beror på hur viktnedgången utförs. Primärt är det fett.

KravMagen
2012-09-05, 15:43
Följdfråga....
I vilken proportion tappar man muskler resp fett vid total svält.

Exempel.. Man 25 år, 180 lång, 75 kg, 16% kroppsfett. Aktivitetsnivå lägsta möjliga.

Tänker krigsfångescenario.

Lychgate
2012-09-05, 15:52
Följdfråga....
I vilken proportion tappar man muskler resp fett vid total svält.

Exempel.. Man 25 år, 180 lång, 75 kg, 16% kroppsfett. Aktivitetsnivå lägsta möjliga.

Tänker krigsfångescenario.

Maximal fettoxidation, resten av energin från muskulatur tills det blir +-0 med energiförbrukningen.

För att vara väldigt basic.

SunTzu
2012-09-05, 17:08
Maximal fettoxidation, resten av energin från muskulatur tills det blir +-0 med energiförbrukningen.

För att vara väldigt basic.

Frågan var ju dock vilka proportioner man kan räkna med i scenariot. Dvs (och jag utökar scenariot något med detaljer, ursäkta om det är fel) krigsfångescenario med låga kalorier och speciellt lågt med protein (Antar att det är dåligt med det som fånge.) Hur mycket av förlusten kommer vara fett, och hur mycket muskler?

MacJ
2012-09-05, 17:28
Akut viktnedgång: Vätska, Tarminnehåll, Muskelglykogen.

Långvarig viktnedgång: Fett/muskler. Fördelningen beror på hur viktnedgången utförs. Primärt är det fett.



Öh.. och vad väger muskelglykogen?

Iron Bull
2012-09-05, 17:32
yes

Lychgate
2012-09-05, 18:17
Frågan var ju dock vilka proportioner man kan räkna med i scenariot. Dvs (och jag utökar scenariot något med detaljer, ursäkta om det är fel) krigsfångescenario med låga kalorier och speciellt lågt med protein (Antar att det är dåligt med det som fånge.) Hur mycket av förlusten kommer vara fett, och hur mycket muskler?
För många variabler för att svara på.

Öh.. och vad väger muskelglykogen?
I runda slängar brukar man säga att kroppen lagrar 500 gram glykogen i muskulatur(400g) och lever(100g). Varje gram glykogen binder i sin tur 2.7g vatten. Dessa siffror är självklart sedan individuella och beror på kroppskomposition, kost, etc.

Holabandola
2012-09-05, 19:29
ca 1/3 av vikten du tappar vid kaloriunderskott består av muskler om du är inaktiv.

Är du däremot aktiv (tänk så lite som golf aktiv) så tappar du i stort sett ingen muskelmassa alls, utan merparten består av fett.

Finns studier som gjorts i detta, kan rota fram de om det skulle bli rabalder.

Alltså, det viktigaste vid kaloriunderskott och minskning av BF är att använda musklerna.

cod
2012-09-05, 20:36
Finns studier som gjorts i detta, kan rota fram de om det skulle bli rabalder.
.

Detta intresserar mig så om det inte är för mycket jobb så dela gärna med dig av länkar.

Aping
2012-09-05, 20:58
Följdfråga....
I vilken proportion tappar man muskler resp fett vid total svält.

Exempel.. Man 25 år, 180 lång, 75 kg, 16% kroppsfett. Aktivitetsnivå lägsta möjliga.

Tänker krigsfångescenario.

Frågan var ju dock vilka proportioner man kan räkna med i scenariot. Dvs (och jag utökar scenariot något med detaljer, ursäkta om det är fel) krigsfångescenario med låga kalorier och speciellt lågt med protein (Antar att det är dåligt med det som fånge.) Hur mycket av förlusten kommer vara fett, och hur mycket muskler?
Ni kan tänka så här:
En siffra som brukar nämnas är att fettvävnad kan släppa 70 kcal per kg och dygn. Om man ligger minus 2000 kcal p g a att basmetabolismen tickar på utan tillgång till mat och har (80 kg x 20 % kroppsfett=) 16 kg fett så kan man alltså som max bli av med (70 kcal x 16 kg=) 1120 kcal på en dag i rent fett. Resten (2000 kcal-1120 kcal=) 880 kcal kommer att tas från musklerna.